Συνεργατική επιμόρφωση για συνεργατική διδασκαλία


Δημοσιευμένα: Ιουν 9, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
επιμόρφωση εκπαιδευτικών συνεργατική διδασκαλία συνεργατική συναρμολόγηση
Αθανασία Δακοπούλου
Δήμητρα Καυκά
Έλενα Μανιάτη
Περίληψη
Οι δραματικές εξελίξεις που συμβαίνουν στις σύγχρονες κοινωνίες αντανακλούν χωρίς αμφιβολία στην εκπαίδευση και στις διαδικασίες διδασκαλίας και μάθησης. Ειδικότερα, η διαφορετικότητα στους μαθητικούς πληθυσμούς σε όλα τα επίπεδα και η συνακόλουθη αναγκαιότητα για συνυπολογισμό κάθε διαφορετικής παραμέτρου στην εκπαιδευτική διαδικασία οδηγεί στην ανάγκη διερεύνησης εναλλακτικών προσεγγίσεων στη διδακτική πράξη. Αυτές οι μετατοπίσεις σε εκπαιδευτικό και διδακτικό επίπεδο επιβάλλουν την αξιοποίηση διδακτικών μετασχηματισμών στη σχολική τάξη με στόχο την ένταξη όλων των μαθητών. Ως συνέπεια των παραπάνω, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις μέρες μας διερευνά εναλλακτικές διδακτικές πρακτικές που να στοχεύουν στην αποτελεσματική διαχείριση της διαφορετικότητας των μαθητών. Σε αυτή την κατεύθυνση, είναι χρήσιμο να εμπλουτίζεται με επιμορφωτικές τεχνικές που να συμβάλλουν στη διαμόρφωση συνεργατικών στάσεων και συμπεριφορών στους εκπαιδευτικούς. Σε αυτό το πλαίσιο, η παρούσα εισήγηση παρουσιάζει μια καινοτόμο μαθησιακή διαδικασία στη σχολική εκπαίδευση και στη δια βίου μάθηση. Πρόκειται για μια συμμετοχική και συνεργατική εκπαιδευτική τεχνική, η οποία εφαρμόζεται τόσο στη σχολική εκπαίδευση, όσο και στην εκπαίδευση των ενηλίκων και στη βιβλιογραφία απαντάται ως «συνεργατική συναρμολόγηση» (jigsaw). Η εισήγηση εστιάζει σε μια βιωματική επιμορφωτική δράση, η οποία αφορά στην προσομοίωση αυτής της διδακτικής πρακτικής σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η δράση πραγματοποιήθηκε σε τρεις εκπαιδευτικές περιφέρειες Σχολικών Συμβούλων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης της Αττικής, το έτος 2012 και συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί από 32 σχολικές μονάδες. Η εισήγηση θα περιγράψει τα βασικά σημεία της δράσης αυτής, τα οφέλη, τις ενδεχόμενες δυσκολίες και τους τρόπους αντιμετώπισής τους, ενώ θα χαρτογραφήσει και τις κύριες επισημάνσεις από την εφαρμογή της. Τέλος, θα παρουσιαστούν οι προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική εφαρμογή της προτεινόμενης εκπαιδευτικής δράσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β