Η εμπειρία μιας online εκπαίδευσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19: Δουλεύοντας εξ αποστάσεως ψηφιακές αφηγήσεις με εκπαιδευτικούς σε τρία νησιά της Ελλάδας


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
ψηφιακή αφήγηση εξ αποστάσεως εκπαίδευση πανδημία διευκολυντές δεξιότητες 21ου αιώνα Επανάσταση 1821
Έφη Γιάννου
Εβίκα Εβίκα Καραμαγκιώλη
Γιώργος Κοτρώτσιος
Αλεξάνδρα Νάκου
Μιχάλης Μεϊμάρης
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα  παρουσιάζει μια κριτική αποτίμηση του σχεδιασμού και των αποτελεσμάτων  της χρήσης  της μεθοδολογίας και των εργαλείων της ψηφιακής αφήγησης, την περίοδο της πανδημίας από εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης των νομών Ζακύνθου, Κεφαλονιάς και Ιθάκης. Ο σκοπός της δράσης ήταν οι επιμορφούμενοι στη ψηφιακή αφήγηση, εκπαιδευτικοί,  να εξοικειωθούν με τα εν λόγω εργαλεία και στην συνέχεια να τα παρουσιάσουν στους/τις μαθητές/τριες τους ώστε να δημιουργήσουν, αυτοί/αυτές με την σειρά τους, ψηφιακές αφηγήσεις με θέμα «Το δικό μου 1821», στο πλαίσιο δράσεων για την επέτειο 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης. Η μεθοδολογία της έρευνας είναι η ποιοτική ενώ ως μέθοδος ανάλυσης της δομής και του περιεχομένου των ψηφιακών ιστοριών επιλέχθηκε η αφηγηματική προσέγγιση. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην χρήση της ψηφιακής αφήγησης πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά σε 4 εξ αποστάσεως συναντήσεις διάρκειας 2 ωρών η καθεμιά κατά τους μήνες Ιανουάριο και  Φεβρουάριο του 2021. Συμμετείχαν 60 εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίοι   δημιούργησαν ψηφιακές αφηγήσεις με θέμα «το δικό μου 1821». Στη συνέχεια  μαθητές και μαθήτριες, μέσω των δικών τους ψηφιακών τους αφηγήσεων που δημιούργησαν με διευκολυντές τους εν λόγω εκπαιδευτικούς, πραγματεύτηκαν ζητήματα που αφορούν στο 1821 κάνοντας έμμεση σύνδεση με σύγχρονα θέματα όπως, την πανδημία του κορονοϊού, το προσφυγικό ζήτημα, το σχολείο και την καθημερινότητα τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι συμμετέχοντες τόνωσαν τις επικοινωνιακές και κοινωνικές τους δεξιότητες ( πχ αυτοέκφραση, συνεργασία και ομαδικότητα) παράλληλα με την εκπαίδευση στην χρήση τεχνολογικών εργαλείων. Μέσω της δημιουργίας ψηφιακών αφηγήσεων εκφράστηκαν δημιουργικά συνδέοντας τα δικά τους βιώματα με το 1821, ενώ ενίσχυσαν τις απαραίτητες δεξιότητες του σύγχρονου γραμματισμού όπως και την καλλιτεχνική έκφραση, την κριτική σκέψη και τον ψηφιακό αλφαβητισμό.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Εβίκα Εβίκα Καραμαγκιώλη, Ε.Κ.Π.Α
Επ. Συνεργάτης Ε.Κ.Π.Α
Γιώργος Κοτρώτσιος, Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Υπ. Διδάκτωρ Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Αλεξάνδρα Νάκου, Ε.Κ.Π.Α
Υπ. Διδάκτωρ Ε.Κ.Π.Α
Μιχάλης Μεϊμάρης, Ε. Κ.Π.Α
Ομότιμος Καθηγητής Ε. Κ.Π.Α
Αναφορές
Alexander, B. (2011). The new digital storytelling: Creating narratives with new media. Santa Barbara, California: Praeger
Andrews, D. H., Hull, T.D., Donahue, J. A. (2009). Storytelling as an
Instructional Method: Descriptions and Research Questions. The
Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning, 3(2).
Bruner, J.S. (2004). Δημιουργώντας Ιστορίες. Νόμος, Λογοτεχνία, Ζωή (μτφρ., επιμ., Β. Τσούρτσου, Κ. Πολυδάκη & Γ. Κουγιουμουτζάκης). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γιάννου, Ε., Μεϊμάρης, Μ., & Αγγελή, Κ. (2021). Μεταεπικοινωνιακές και αναστοχαστικές συνιστώσες της ψηφιακής αφήγησης: Παραδείγματα και εφαρμογές. Πρακτικά συνεδρίου 11η Επιστημονική Συνάντηση Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού με διεθνή συμμετοχή, 11 και 12 Ιουνίου 2021. Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Ρόδος
Γιάννου, Ε. (2017). Ψηφιακή αφήγηση και ασθένεια: Η ψηφιακή αφήγηση ως εργαλείο
μείωσης του άγχους και της κατάθλιψης των γυναικών με εμπειρία καρκίνου του μαστού. Διπλωματική Εργασία [Online]. Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Διαθέσιμο στο:
https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/frontend/file/lib/default/data/2606622/theFile/2606623 [Πρόσβαση στις 10 Σεπτεμβρίου 2021].
Chung, S. K. (2006). Digital Storytelling in Integrated Arts Education. The
International Journal of Arts Education, 4(1), 33-50.
Friesner, N. (2005). Narrative on the holodeck: The role of narrative. Brown University, Spring.
Giannou, E., Karamagioli, E., Loxa, G. Meimaris, M. (2019). When self knowledge meets digital learning: 50 plus women “speak” about sexuality. 10th International Conference in Open & Distance Learning – November 2019,10,1B.
Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where old and new media collide. New
York University Press.
Kleckner, M., Duvall, S. (2007). A picture is worth a thousand words: Using digital storytelling in the classroom. Proceedings of the 48th Annual Meeting of the International Association for Computer Information Systems. Vancouver, CA.
Κρασανάκης, Στ. (2004). Η θεραπευτική δύναμη της αφήγησης. Στο, Η τέχνη ως
μέσον θεραπευτικής αγωγής. Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.
Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., Μεϊμάρης, Μ. (2011). Ψηφιακή
Αφήγηση, Μάθηση και Εκπαίδευση. Πρακτικά του 6th International
Conference in Open & Distance Learning που διεξήχθη στο Λουτράκι τον Νοέμβριος του 2011, 615-627.
Murray, G. J. (2008). An introduction to the RCETJ special issue on multimedia,
media convergence, and digital storytelling. Journal of the Reasearch Center
for Educational Technology.
Murray, J. H. (1997). Hamlet on the Holodeck. The Future of Narrative in
Cyberspace. Cambridge: MIT Press.
Ohler, J. (2008). Digital Storytelling in the Classroom: new media pathways to literacy, learning and creativity. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Πολίτης, Π. (2006). Γένη και Είδη του Λόγου, Αφήγηση. Θεωρία και ιστορία της
ελληνικής γλώσσας, Θεωρία και ιστορία, Λόγος Κείμενο, Περιεχόμενα, 2.1.3.
Αφήγηση
Roney, R.C. (2001). The Story Performance Handbook. London: Lawrence
Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
Ryan, M.L. (2002). Beyond the myth and metaphor: Narrative in digital media. Poetics Today, 23(4), 581-609. Duke University Press.
Semali, L., (2003). Ways with visual languages: Making the case for critical media literacy. Clearing House, 76(6), 271-277.
Τσιλιμένη, Τ. (2007). Αφήγηση και εκπαίδευση. Εκδόσεις Εργαστηρίου Λόγου και Πολιτισμού Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: Βόλος.
Woletz, J. D. (2008). Digital Storytelling from Artificial Intelligence to YouTube.
In S. Kesley & K. St. Amant (Eds.), Handbook of research on Computer
Mediated Communication (pp. 5870 601). Hershey, PA: Information Science
Reference.