Πώς η κρίση COVID-19 μεταμόρφωσε τις δημοτικές υπηρεσίες μάθησης και εκπαίδευσης. Το παράδειγμα του Δήμου Θεσσαλονίκης.


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση άτυπη μάθηση μελέτη πεδίου COVID-19 εκπαιδευτικό υλικό δημιουργική απασχόληση Δήμος Θεσσαλονίκης
Κατερίνα Τσινάρη
Στυλιανός Μυστακίδης
Περίληψη

Οι περισσότερες χώρες ανέπτυξαν έκτακτα σχέδια αντιμετώπισης των συνεπειών της επιδημίας Covid-19 σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης. Η Ελλάδα προσπάθησε σ’ αυτήν την έκτακτη κατάσταση να συνεχίσει την εκπαιδευτική διαδικασία με την προσέγγιση «Μαθαίνουμε στο σπίτι» (Λιοναράκης, Μανούσου, Χαρτοφύλακα, Παπαδημητρίου, & Ιωακειμίδου, 2020). Οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι δημότες της Θεσσαλονίκης την περίοδο της πανδημίας ήταν μεγάλες. Λόγω προληπτικών μέτρων για την εξάπλωση του κορονοϊού COVID-19, βάσει των ανακοινώσεων του Εθνικού Οργανισμού Υγείας και των οδηγιών του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων όλες οι δια ζώσης εκπαιδευτικές δραστηριότητες σταμάτησαν. Ο ιός επέβαλε μεταξύ άλλων και το κλείσιμο των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Θεσσαλονίκης (Κ.Ε.ΔΗ.Θ.).

Η Κ.Ε.ΔΗ.Θ. αντιλήφθηκε αμέσως τις εκπαιδευτικές ανάγκες των δημοτών (των μαθητών και των γονέων τους) και με διάθεση εκσυγχρονισμού, σχεδίασε καινοτόμες ψηφιακές υπηρεσίες. Δημιουργήθηκαν έτσι προγράμματα εξ αποστάσεως δημιουργικής απασχόλησης για παιδιά 5 έως 12 ετών. Διεξήχθη μια μελέτη πεδίου και ετοιμάστηκε εκπαιδευτικό υλικό για σύγχρονα και επίκαιρα θέματα που έχουν σχέση με το περιβάλλον, τη σωστή διατροφή, τους κινδύνους του διαδικτύου, την ασφάλεια στους δρόμους, το bullying και τη διαφορετικότητα, τα δικαιώματα των παιδιών, τον τουρισμό, τα καλλιτεχνικά και άλλα.

Η δημιουργία των ψηφιακών υπηρεσιών απαιτούσε εξειδικευμένη εμπειρία και γνώση στους τομείς δημιουργίας πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης, αλλά και ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού (animation, διαδραστικά παιχνίδια, τεστ με αξιολόγηση, χορήγηση badge κλπ.). Έτσι ανατέθηκε σε εξωτερικούς συνεργάτες με εξειδίκευση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση η δημιουργία πλατφόρμας, η φιλοξενία, αλλά και η ψηφιοποίηση του υλικού.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Κατερίνα Τσινάρη
https://www.linkedin.com/in/katerina-tsinari-b218b325/
Στυλιανός Μυστακίδης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Καθηγητής-Σύμβουλος

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Αναφορές
Cedefop (2020). Coronavirus boosts interest in online learning https://www.cedefop.europa.eu/en/news-and-press/news/coronavirus-boosts-interest-online-learning
European Training Foundation (2020). Distance digital learning: gateway to the future? ETF mapping report on distance digital learning in the EU Neighbourhood and Central Asia during COVID-19 https://www.etf.europa.eu/en/news-and-events/news/distance-digital-learning-gateway-future
Hromek, R., & Roffey, S. (2009). Promoting Social and Emotional Learning With Games. Simulation & Gaming, 40(5), 626–644. https://doi.org/10.1177/1046878109333793
Mystakidis, S. (2021a). Combat Tanking in Education - The TANC Model for Playful Distance Learning in Social Virtual Reality. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 13(3).
Mystakidis, S. (2021b). Deep and Meaningful Learning. Encyclopedia, 1(3), 988–997. https://doi.org/10.3390/encyclopedia1030075
Xie, H., Chu, H.-C., Hwang, G.-J., & Wang, C.-C. (2019). Trends and development in technology-enhanced adaptive/personalized learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2017. Computers & Education, 140, 103599. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2019.103599
ΕΛΛΑΚ (2020). ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η διαδικτυακή Διημερίδα για την Εξ’ Αποστάσεως Εκπαίδευση. https://eellak.ellak.gr/wp-content/uploads/sites/23/2020/06/20200601_openelearnconf-oloklirosi.pdf
ΙΝΣΕΤΕ (2020). Κατευθυντήριες Οδηγίες Υποχρεωτικής Εφαρμογής όταν η Υλοποίηση των Προγραμμάτων Κατάρτισης γίνεται με τη Μέθοδο της Τηλεκατάρτισης (E-Learning)» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία» (ΕΠΑνΕΚ 2014-2020). Παράρτημα VIII - «Ειδικοί Όροι υλοποίησης πράξης». https://insete.gr/wp-content/uploads/2020/04/20191209-Παράρτημα-VIIII-«Ειδικοί-Όροι-υλοποίησης-πράξης».pdf
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Α.-Μ., Παπαδημητρίου, Σ., & Ιωακειμίδου, Β. (2020). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: Το Περιοδικό Για Την Ανοικτή Και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Και Την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 4. https://doi.org/10.12681/jode.23741