Teachers4Europe: δια ζώσης και εξ αποστάσεως δραστηριότητες για την προώθηση ευρωπαϊκών αξιών


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Μεικτή εκπαίδευση δραστηριότητες εκπαιδευτικό πρόγραμμα ευρωπαϊκές αξίες ανθρώπινα δικαιώματα
Βασιλική Ιωακειμίδου
Μαίρη Ρούδα
Περίληψη

Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ KA3 2018–2021 “Teachers4Europe: Setting an Agora for Democratic Culture” υλοποιήθηκαν δράσεις, άλλοτε δια ζώσης και άλλοτε εξ αποστάσεως, σε δύο τάξεις δημοτικών σχολείων με ποικιλία δραστηριοτήτων που λειτούργησαν συμπληρωματικά. Σκοπός του άρθρου είναι η ανάδειξη της υλοποίησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος στη σχολική εκπαίδευση μέσω της εφαρμογής ενός ιδιότυπου μεικτού μοντέλου εκπαίδευσης με συνδυασμό δραστηριοτήτων ανάλογα σχεδιασμένων και προσαρμοσμένων με συμπληρωματική στόχευση και λειτουργία. Σε μεταγνωστικό επίπεδο η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτέλεσε ένα βιωματικό πλαίσιο καλλιέργειας των αξιών που επιδιώκεται να προωθηθούν μέσω του προγράμματος. Πρακτικά η σύνδεση δια ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης μπορεί να συμβεί όταν η διερεύνηση των θεμάτων που μελετούνται δε διακόπτεται, αλλά συνεχίζεται μέσω εναλλακτικών διαδρομών και ευκαιριών μάθησης με αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και δραστηριοτήτων που προσαρμόζονται ανάλογα για δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, για σύγχρονή ή ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση στοχεύοντας όμως στα ίδια προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και λειτουργώντας υποστηρικτικά, οι μεν προς τις δε και αντίστροφα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Βασιλική Ιωακειμίδου, Hellenic Open University
Μέλος ΣΕΠ ΕΑΠ
Μαίρη Ρούδα, 3ο Δ. Σ. Πεύκης
Εκπαιδευτικός ΠΕ70
Αναφορές
Αρμακόλας, Σ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Φραγκούλης, Ι. (2019). Ο εκπαιδευτικός σχεδιασμός της τηλεδιάσκεψης με χρήση και αξιοποίηση συμμετοχικών – βιωματικών τεχνικών. Στο Α. Lioarakis, Manousou, E., Ioakimidou, V., Niari, M., Angeli, A., Sfakiotaki, K., & Koutzeklidou, V. (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης», Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου, 10(2Α), 140-149. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2326/2632
Armakolas, S., Panagiotakopoulos, C. & Karatrantou, A. (2018). Teleconference in Support of Autonomous Learning. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 21(2), 27-43. Retrieved on 25 August, 2021 from https://sciendo.com/issue/EURODL/21/2.
Barret, M., de BivarBlack, L., Byram, M., Faltyn, Gudmundson, L., van’t Land, H., Lenz, C., Mompoint-Gaillard, P., Popovic, M., Rus, C., Sala, S., Voskresenskaya, N., & Zgaga, P. (nd). Reference Framework of Competences for Democratic Culture. Council of Europe. Retrieved on 6 September, 2021 from https://rm.coe.int/prems-008318-gbr-2508-reference-framework-of-competences-vol-1-8573-co/16807bc66c
Bronwyn, E.W., Taylor, R., Atkins, R., & Johnston, M. (2018). Pedagogies for active citizenship: Learning through affective and cognitive domains for deeper democratic engagement. Teaching and Teacher Education, 75, 259-267. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X17318589?via%3Dihub
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ. 53-80). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Cleveland-Innes, M., & Wilton, D. (2018). Guide to Blended Learning. British Columbia: Commonwealth of Learning. Retrieved on 25 August, 2021 from http://oasis.col.org/bitstream/handle/11599/3095/2018_Cleveland-Innes-Wilton_Guide-to-Blended-Learning.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
European Commission (2019). Key Competences for Lifelong Learning. Luxemburg: Publications Office of the European Union. Retrieved on 6 September, 2021 from https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en.
Fuller, L. (2021). Negotiating a New Blend in Blended Learning: Research Roots. Inquiry: The Journal of the Virginia Community Colleges, 24(1), 1-20. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1298158.pdf.
Hope, M. (2012). Becoming citizens through school experience: A case study of democracy in practice. International Journal of Progressive Education, 8(3), 94-108. Retrieved on 6 September, 2021 from https://ijpe.inased.org/makale/2524
Ιωακειμίδου, Β., Βλαχοστέργιου, Κ., Σούρρας, Θ., Λιόπα, Ν., Κοκκινιά, Θ., Σούλα, Ε., & Τσαλαμπαμπούνη, Φ. (2021). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση: η υλοποίηση εν μέσω πανδημίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με θέμα τη συμπερίληψη. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκπαιδευτική τεχνολογία, 17(1), 76-101. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/issue/archive.
Κελενίδου, Π., Αντωνίου, Π., & Παπαδάκης, Σ. (2017). Η εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Συστηματική ανασκόπηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφία. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου, & Α. Αποστολίδου (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Ο Σχεδιασμός της Μάθησης», Αθήνα, 23-26 Νοεμβρίου, 2(Α), 168-184. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1141/1301.
Laurillard, D. (2002). Rethinking University Teaching: a cpnversational framework for the effective use of learning technologies. 2nd edition. London: Routledge.
Laurillard, D. (2012). Teaching as a design science. Abongdon, Oxon. London: Routledge.
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Γ., Χαρτοφύλακα, Τ., Παπαδημητρίου, Σ., & Ιωακειμίδου, Σ. (2020). Διακήρυξη για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκπαιδευτική τεχνολογία, 16(1), 4-8. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/23741/19868.
Μανούσου, Ε., Κοντογεωργάκου, Β., Γεωργιάδη, Ε., & Κόκκαλη, Α. (2017). Παιδαγωγικο υλικό στην σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Μελέτη Περίπτωσης: το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό Κέντρο της Βικτώρια στην Αυστραλία. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εκπαιδευτική τεχνολογία, 13(1), 5-25. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/13912.
Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση, βασικές αρχές και εφαρμογές. Στο Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση». Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://drive.google.com/file/d/1dpqRk8_VI7tJDa3isBeQjm93uCmVf0mP/view.
OECD (2005). Definition and selection of competencies executive summary. Retrieved on 24 August, 2021 from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf.
Ross, A. (2012). Editorial: Education for Active Citizenship: Practices, Policies, Promises. International Journal of Progressive Education, 8(3), 7-14. Retrieved on 6 September, 2021 from https://ijpe.inased.org/makale_indir/2518.
Σταμέλος, Γ., & Βασιλόπουλος, Α. (2013). Πολιτικές Δια Βίου Μάθησης στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης: Η Ελληνική περίπτωση. Αθήνα: Διόνικος.
Συντιχάκη, Α., Φούντζουλας, Γ., Μανούσου, Ε., & Κουτσούμπα, Μ. (2019). Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού ασύγχρονης εξ αποστάσεως πολυμορφικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία ελληνικού παραδοσιακού χορού σε αρχάριους ενήλικες. Στο Α. Lioarakis, Manousou, E., Ioakimidou, V., Niari, M., Angeli, A., Sfakiotaki, K., & Koutzeklidou, V. (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης», Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου, 10(1Α), 214-226. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2341/2752.
Φιλιππούσης, Γ., & Αναστασιάδης, Π. (2019). Η Τηλεδιάσκεψη στο Δημοτικό Σχολείο: Σχεδιασμός και Ανάπτυξη Εποικοδομητικής Διδακτικής Προσέγγισης με έμφαση στην Κοινωνική Παρουσία. Στο Α. Lioarakis, Manousou, E., Ioakimidou, V., Niari, M., Angeli, A., Sfakiotaki, K., & Koutzeklidou, V. (Επιμ.), Πρακτικά 10ου Συνεδρίου για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης», Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου, 10(3Α), 106-119. Ανακτήθηκε στις 13 Σεπτεμβρίου, 2021 από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/2355/2566.