Αρνητικά συναισθήματα μαθητών/τριών κατά την επείγουσα απομακρυσμένη διδασκαλία στη περίοδο της πανδημίας του COVID-19: Άγχος και Πλήξη μαθητών/τριών Β/θμιας Εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
επείγουσα απομακρυσμένη διδασκαλία τηλε-διδασκαλία αρνητικά συναισθήματα άγχος πλήξη Β/θμια εκπαίδευση
Ευγενία Πιερρή
Ανθή Καρατράντου
Γεώργιος Κουτρομάνος
Χρήστος Παναγιωτακόπουλος
Περίληψη

Η εργασία διερευνά τα αρνητικά συναισθήματα που τυχόν αναπτύχθηκαν σε μαθητές/τριες Β/θμιας εκπαίδευσης κατά τη συμμετοχή τους στα μαθήματα στο πλαίσιο της επείγουσας απομακρυσμένης διδασκαλίας στα σχολεία τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19.  Η εργασία εστιάζει στα συναισθήματα άγχους και πλήξης μαθητών/τριών Λυκείου έτσι όπως τα περιγράφουν με το τέλος της χρονιάς. Το δείγμα αποτελούνταν από 402 μαθητές/τριες Λυκείων της ευρύτερης περιοχής της Πάτρας. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με την αξιοποίηση ερωτηματολογίου το οποίο βασίστηκε στο ερωτηματολόγιο συναισθημάτων του Pekrun και συγκεκριμένα στα τμήματα (κλίμακες) του ερωτηματολογίου που αφορούν σε αρνητικά συναισθήματα και κυρίως στο άγχος και την πλήξη. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι μαθητές/τριες εμφάνισαν μέτρια επίπεδα άγχους και έντονα αισθήματα πλήξης. Τα κορίτσια εμφάνισαν στατιστικά σημαντικά υψηλότερες τιμές τόσο άγχους όσο και πλήξης από τα αγόρια. Οι μαθητές/τριες της Α’ τάξης εμφάνισαν στατιστικά σημαντικά υψηλότερες τιμές άγχους από τους μαθητές/τριες της Β’ τάξης και οι μαθητές/τριες της αστικής περιοχής εμφάνισαν στατιστικά σημαντικά χαμηλότερες τιμές άγχους από τους μαθητές/τριες της ημιαστικής και της αγροτικής περιοχής. Οι περισσότεροι μαθητές/τριες νομίζουν πως δεν θα τα καταφέρουν αν και την επόμενη χρονιά κάνουν μάθημα εξ αποστάσεως, θεωρούν πως θα αγχωθούν πολύ, πως θα κουραστούν και δηλώνουν πως δεν θα ήθελαν και την επόμενη χρονιά τα μαθήματα να γίνουν έτσι. Διαπιστώθηκαν στατιστικά σημαντικές αλλά χαμηλές ως μέτριες συσχετίσεις μεταξύ άγχους και πλήξης και και γνώσεων στη χρήση ΗΥ αλλά και με τη στάση τους απέναντι στη πιθανότητα τα μαθήματα να πραγματοποιηθούν ξανά την επόμενη χρονιά με τον ίδιο τρόπο. Τα αποτελέσματα μπορούν να συμβάλλουν στη συζήτηση για το ρόλο των συναισθημάτων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και την αξιοποίηση τους κατά το σχεδιασμό και την υλοποίηση εξ αποστάσεως μαθημάτων  στο χώρο της σχολικής εκπαίδευσης ειδικά σε περιόδους κρίσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ευγενία Πιερρή, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Ερευνήτρια Πανεπιστήμιο Πατρών
Ανθή Καρατράντου, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ε.ΔΙ.Π.

Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & Κοινωνικής Εργασίας (Τ.Ε.Ε.Κ.Ε.)

Πανεπιστήμιο Πατρών

Γεώργιος Κουτρομάνος, ΕΚΠΑ

Επίκουρος Καθηγητής

ΕΚΠΑ

Χρήστος Παναγιωτακόπουλος, Πανεπιστήμιο Πατρών

Καθηγητής

Πανεπιστήμιο Πατρών

Αναφορές
Βιβλιογραφικές αναφορές
Affouneh, S., Salha, S., & Khlaif, Z. N. (2020). Designing quality e-learning environments for emergency remote teaching in coronavirus crisis. Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 1(2), 1–3.
Brislin, R. W. (1970). Back-translation for cross-cultural research. Journal of Cross-Cultural Psychology, 1(3), 187–216.
Chang, J.-J., Ji, Y. Li, Y.-H., Pan, H.-F., & Su, P.-Y. (2021). Prevalence of anxiety symptom and depressive symptom among college students during COVID-19 pandemic: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders, 292, 242–254.
Cleveland-Innes, M., & Campbell, P. (2012). Emotional presence, learning, and the online learning environment. The international review of research in open and distance learning, 13(4), 169-292.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th Edition). London: Routledge.
Conrad, D. (2002). Engagement, excitement, anxiety and fear. Learners’ experiences of starting an online course. The American Journal of Distance Education, 16(4), 205-226.
Daniels, L. M., & Stupnisky, R. H. (2012). Not that different in theory: Discussing the control-value theory of emotions in online learning environments. The Internet and Higher Education, 15(3), 222–226.
Derks, D., Fischer, A.H., & Bos, A. (2008). The role of emotion in computer-mediated communication: A review. Computer Human Behavior, 24, 766-785.
Dermitzaki I., Bonoti F., & Kriekouki M. (2016). Examining test emotions in university students: Adaptation of the test emotions questionnaire in the Greek language. Hellenic Journal of Psychology, 13, 93–115.
Dwivedi, Y. K., Hughes, L. D., Coombs, C., Constantiou, I., Duan, Y., Edwards, J. S., Gupta, B., Lal, B., Misra, S., Prashant, P., Raman, R., Rana, N. P., Sharma, S. K., & Upadhyay, N. (2020). Impact of COVID-19 pandemic on information management research and practice: Transforming education, work and life. International Journal of Information Management, 55, 102211. Hara, N. & Kling, R. (2003). Students’ distress with a web-based distance education course: Anethnographic study of participants' experiences. Turkish Online Journal of Distance Education, 4(2) https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/156578
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27, 1–11.
Horzum, M. B., & Cakir, O. (2012). Structural Equation Modeling in Readiness, Willingness and Anxiety of Secondary School Students About the Distance Learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 47, 369–375.
Hilliard, J., Kear, K., Donelan, H., & Heaney, C. (2020). Students’ experiences of anxiety in an assessed, online, collaborative project. Computers & Education, 143, 103675.
Hurd, S. (2007). Anxiety and non-anxiety in a distance language learning environment: The distance factor as a modifying influence. System, 35(4), 487–508.
Juutinen, S., & Saariluoma, P. (2010). Emotional obstacles for e-learning - a user psychological analysis. European Journal of Open, Distance and E-Learning, http://www.eurodl.org/index.php?p=archives&year=2010&halfyear=1&article=402
Martinez, M. (2001). Key design considerations for personalized learning on the Web. Educational Technology and Society, 4(1), 26-40.
Λακασάς, Α. (2021). Η ψυχική εξάντληση και το άγχος μαθητών. Εφημερίδα Η Καθημερινή στο https://www.kathimerini.gr/society/561249553/i-psychiki-exantlisi-kai-to-agchos-mathiton/
O’ Regan, K. (2003). Emotion and e-learning. Journal of Asynchronous Learning Networks, 7(3), 78-92.
Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of quantitative and qualitative research. Educational Psychologist, 37, 91-106.
Pekrun, R., Goetz, T. & Perry, R. P. (2005). Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). User’s Manual, Version 2005.
Pekrun, R. (2011). Emotions as Drivers of Learning and Cognitive Development. In xplorations in the Learning Sciences, Instructional Systems and Performance Technologies. New Perspectives on Affect and Learning Technologies (pp. 23–39). https://doi.org/10.1007/978-1-4419-9625-1_3
Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P., & Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36–48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002
Pekrun, R. (2018). Emotions at School. Routledge.
Rovai, A., & Wighting, M. (2005). Feelings of alienation and community among higher education students in a virtual classroom. Internet and Higher Education, 8, 97-110.
Σκόνδρα, Ε. (2021). Εκτίμηση του άγχους των εκπαιδευόμενων μαθητών σε περιβάλλον εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Πτυχιακή Εργασία. ΑΣΠΑΙΤΕ, Πάτρα.
Τσιχουρίδης, Μπατσίλα, Πέτρου, & Ρουσσάκης (2021). Η επίδραση της «κοινωνικής αποστασιοποίησης» κατά τηδιάρκεια της πανδημίας Covid-19 σε μαθητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην περιοχή της Θεσσαλίας. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου ‘Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες’, 0, 203-218.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Σαρρής, Μ. (2015). Η εκπόνηση μιας επιστημονικής εργασίας με τη χρήση των ΤΠΕ: Μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ.
Widnall, E. C., Winstone, L., Mars, B., Haworth, C. M., & Kidger, J. L. (2020). Young People's Mental Health during the COVID-19 Pandemic. University of Bristol. https://sphr.nihr.ac.uk/wp-content/uploads/2020/08/Young-Peoples-Mental-Health-during-the-COVID-19-Pandemic-Report-Final.pdf