Η παιδαγωγική χρήση του κινητού τηλεφώνου στη γλωσσική διδασκαλία: πρακτικές δασκάλων στη γλωσσική εκπαίδευση προσφύγων
Περίληψη
Περίληψη: Η κεντρικότητα του κινητού τηλεφώνου στην καθημερινή ζωή των προσφύγων, μαζί με την παιδαγωγική δυναμική της συσκευής στη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας και στην προσφυγική εκπαίδευση, αποτελούν μια εκπαιδευτική πρόταση που, παρ’ όλα αυτά υπολείπεται σημαντικού ερευνητικού υποβάθρου. Σκοπός αυτής της μελέτης είναι η διερεύνηση των πρακτικών και των αντιλήψεων των δασκάλων για τη χρησιμότητα του κινητού τηλεφώνου και την ενσωμάτωσή του ως εργαλείο γλωσσικής διδασκαλίας μέσα σε προσφυγικά και μεταναστευτικά περιβάλλοντα μάθησης στην Ελλάδα, δίνοντας περαιτέρω έμφαση στην επαγγελματική ανάπτυξη των δασκάλων. Με βάση την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας στη γλωσσική εκμάθηση μέσω κινητών συσκευών, στην εκπαίδευση δασκάλων και στις προσφυγικές σπουδές, σχεδιάστηκε μια ποιοτική φαινομενολογική έρευνα χρησιμοποιώντας ημι-δομημένες συνεντεύξεις, οι οποίες διεξήχθησαν διαδικτυακά λόγω των περιορισμών από την πανδημία της Covid-19. Με την τεχνική της σκόπιμης δειγματοληψίας επιλέχθηκαν οχτώ συμμετέχοντες δάσκαλοι για να παρέχουν κειμενικά δεδομένα, τα οποία αργότερα αναλύθηκαν με βάση το περιεχόμενό τους. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας υποδεικνύουν την ενσωμάτωση του κινητού τηλεφώνου ως μια πολύτιμη λύση σε ανάγκες του μαθησιακού πλαισίου, όπως γλωσσικά εμπόδια στην επικοινωνία, συγκεκριμένες εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, πλαισιακές ελλείψεις και κοινωνικές συνθήκες. Υπό αυτό το πρίσμα, το κινητό τηλέφωνο εφαρμόζεται παιδαγωγικά σαν συμπληρωματικό εργαλείο στη δια ζώσης διδασκαλία, σαν μέσο διδασκαλίας (σύγχρονη/ασύγχρονη) στην διαδικτυακή μάθηση και σαν μέσο επικοινωνίας και διαδικτυακής υποστήριξης. Τέλος, αναφορικά με την επαγγελματική ανάπτυξη των δασκάλων, τα ευρήματα δείχνουν ότι το κινητό τηλέφωνο λειτουργεί σαν πηγή γνώσης για επιμόρφωση και ενημέρωση των εκπαιδευτικών, αλλά και σαν διδακτικό εργαλείο διευκολύνοντας και αναβαθμίζοντας τη διδασκαλία. Σ’ αυτή τη βάση, προτείνεται οι δάσκαλοι γλώσσας να αξιοποιήσουν αυτήν την κινητή συσκευή σαν ένα διαθέσιμο πόρο προς την επαγγελματική ανέλιξη και τη μετασχηματιστική καινοτόμα παιδαγωγική στη γλωσσική διδασκαλία προσφύγων, καθοδηγούμενοι από τους διδακτικούς στόχους και τις παιδαγωγικές προσεγγίσεις εστιασμένες στους πρόσφυγες. Εντούτοις, το περιορισμένο μέγεθος δείγματος δεν επιτρέπει γενικεύσιμα αποτελέσματα, επομένως συνίσταται περαιτέρω έρευνα για να ενισχύσει παρεμφερή εγχειρήματα και να διευρύνει τα τρέχοντα ευρήματα μέσα από μακροχρόνια έρευνα.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 11 Αρ. 1Α (2022)
- Ενότητα
- Άρθρα