Μοντέλο σχεδιασμού σχολικών επιμορφωτικών προγραμμάτων εξΑΕ


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση μοντέλο επιμόρφωσης μετασχηματισμός ΤΠΕ
Konstantinos Vasileios Zacharis
Περίληψη

Η εκπαίδευση από απόσταση αποτελεί σήμερα μια από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες μορφές εκπαίδευσης, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ανταποκρίνεται στα μαθησιακά χαρακτηριστικά κυρίως των ενηλίκων, όμως μπορεί να εξυπηρετήσει και τη σχολική εκπαίδευση, όπως απέδειξε η περίοδος της πανδημίας. Στα πλεονεκτήματά της συμπεριλαμβάνονται η δυνατότητα εξυπηρέτησης των εκπαιδευτικών αναγκών ατόμων που βρίσκονται σε απομακρυσμένες γεωγραφικά περιοχές (όπως νησιωτικά συμπλέγματα) ή ατόμων με δυσκολίες πρόσβασης σε χώρους γνώσης (άτομα με ειδικές ανάγκες, ενήλικοι εργαζόμενοι), η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων, η δυνατότητα προσαρμογής των προγραμμάτων σπουδών στις ιδιαιτερότητες και τις μαθησιακές δυνατότητες κάθε εκπαιδευόμενου, η προσφορά εξειδικευμένων γνώσεων για διάφορες κατηγορίες εργαζομένων. Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται ο σχεδιασμός ενός μοντέλου υλοποίησης εξΑΕ στη σχολική εκπαίδευση και αναλύονται το θεωρητικό πλαίσιο, ο μετασχηματισμός των κλασσικών διδακτικών τεχνικών και δύο καλές πρακτικές – σενάρια εφαρμογής ενδοσχολικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
Konstantinos Vasileios Zacharis, Hellenic Open University
Adjunct Professor @ University of Thessaly and Hellenic Open University, High School Principal
Αναφορές
Αβραάμ Ε. & Μαυροειδής Η. (2003) “Απόψεις, Στάσεις και Διαθέσεις Ομάδας Σπουδαστών του ΕΑΠ στην Προοπτική Παρακολούθησης μιας Θεματικής Ενότητας μέσω Διαδικτύου”, στο Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα
Βασιλού – Παπαγεωργίου Β. (2001) “Η διδασκαλία στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Η ανάδειξη νέων ρόλων και οι τρόποι διαχείρισής τους”, στο Πρακτικά 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα
Βεργίδης Δ.., Λιοναράκης Α., Λυκουριώτης Α., Μακράκης Β. & Ματραλής Χ. (1998) Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Θεσμοί και Λειτουργίες, Τόμος Α, Πάτρα, ΕΑΠ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2000) “Υπόμνημα σχετικά με την εκπαίδευση καθόλη τη διάρκεια της ζωής”, ελληνική δακτυλογραφημένη έκδοση, Νοέμβριος 2000, σελ.4
Κόκκος Α., Λιοναράκης Α., Ματραλής Χ. & Παναγιωτακόπουλος Χ. (1999) Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες, Τόμος Γ’, Πάτρα, ΕΑΠ
Λιοναράκης Α. (1999) “Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση: συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις;” στο βιβλίο Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, ΟΙΕΛΕ, Αθήνα
Μανούσου, Ε., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Χαρτοφύλακα, Α. Μ. (2021). Προκλήσεις και καλές πρακτικές για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στον ελληνικό χώρο κατά την περίοδο της πανδημίας. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 17(1), 19-37.
Μπρατίστης Θ. & Δημητρακοπούλου Α. (2001) “Ολοκληρωμένα Περιβάλλοντα Εκπαίδευσης από Απόσταση μέσω Διαδικτύου: Παρόν και Μέλλον” στο Β. Μακράκης (επιμ.) Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση και στην Εκπαίδευση από Απόσταση, Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή, Ρέθυμνο, Ιούνιος 2001, Εκδόσεις Ατραπός, σελ 78-96
Τσιωτάκης, Π., & Τζιμογιάννης, Α. (2012) OpenWebQuest: Πλατφόρμα ανάπτυξης και φιλοξενίας ιστοεξερευνήσεων. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο καθηγητών Πληροφορικής. Πληροφορική και Νέο Σχολείο.
Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως (1997) “Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο και άλλες διατάξεις”, στο ΦΕΚ 266 τ. Α΄/24-12-97, Νόμος 2552/1997
Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως (2021) “Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις”, στο ΦΕΚ 136 τ. Α΄/3-8-21, Νόμος 4823/2021
Belanger F. & Jordan H. (2000) Evaluation and Implementation of Distance Learning Technologies, Tools and Techniques, USA: Idea Group Publishing
Bellamy R. (1996) “Designing educational technology: Computer
mediated change” in B. A. Nardi (Ed) Context and consciousness: Activity theory and human computer interaction (pp. 123-146) Cambridge, MA: MIT Press
Bloom B.S. (1972) Taxonomy of Educational Objectives, Book 1: Cognitive Domain, Longman, London
Bollnow O.F. (1986) Φιλοσοφική Παιδαγωγική, μτφ Μ. και Κ. Βαϊνά, Εκδόσεις Γρηγόρη, Αθήνα, σελ. 59
Brusilovsky P. (2001) “Adaptive Hypermedia”, in User Modeling and User Adapted Interaction, v.11 pp. 87-110
Card, S. K., Moran T. P., & Newell A. (1983) The Psychology of Human-Computer Interaction, Lawrence Erlbaum Assoc. Inc., Hillsdale, NJ
Cohen L. & Manion L. (1997) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας, Αθήνα: Εκδόσεις Έκφραση
Electronic Classroom service homepage (eclass), http://eclass.sch.gr, accessed 1/9/2021
European Commision (2000) “e-Learning – Designing tomorrow’s education”, 318 final (κείμενο της Commision, 28-05-2000, Βρυξέλλες)
European Commission (2001) The social situation in the European Union, Eurostat, 2001
European Council (2000) “Presidency Conclusions”, in Annex I, 2000, SN 400/00 ADD 1, Nice
European Union (2016) “The European Digital Competence Framework for Citizens”, Luxemburg, Publications Office
Hollan J., Hutchins E., Kirsh D. (2000) “Distributed Cognition: Towards a new foundation for Human Computer Interaction Research”, ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 7, No 2, June 2000, pp. 174-196
Jonassen D. (2000) “Revisiting Activity Theory as a Framework for Designing Student- Centered Learning Environments”, in D. Jonassen & S. Land (Eds). Theoretical foundations of Learning Environments, LEA
Keegan D. (2001) Οι βασικές αρχές της ΑεξΑΕ, Αθήνα: Μεταίχμιο
Khan B.H. (1997) Web-based instruction, Educational Technology Publications, Englewood Cliffs, N.J. USA
Knowles M. (1984) Andragogy in Action: Applying Modern Principles of Adult Education, San Fransisco: Jossey - Bass
Kuhn T.S. (1969) Η δομή των επιστημονικών επαναστάσεων, Αθήνα: Σύγχρονα Θέματα
Kuutti K. (1996) “Activity theory as a potential framework for human computer interaction research”, in B. A. Nardi (Ed) Context and consciousness: Activity theory and human computer interaction (pp. 17-44) Cambridge, MA: MIT Press
Mendell A. & Herman, L. (1996) From teachers to mentors: Acknowledging openings in the faculty role στο (Mills & Tait, 1996)
Mills R. & Tait A. (1996) Supporting the learner in open and distance learning, Pitman
Nardi B. (1996), editor, Context and Consciousness, Activity Theory and Human – Computer Interaction, The MIT Press
Papert S. (1990) “An introduction to the fifth anniversary collection”, in Constructionist Learning, ed I Harel, MIT Media Laboratory, Cambridge, MA
Race Ph. (1999) Το εγχειρίδιο της Ανοικτής Εκπαίδευσης, Μεταίχμιο, Αθήνα
Rogers A. (1996) Teaching Adults, Open University Press
Rosenberg M. J. (2001) E-learning, Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age, McGraw-Hill, New York
Rowntree D. (1997) Preparing Materials for Open, Distance and Flexible Learning. An Action Guide for Teachers and Learners, London: Kogan Page
Salomon G. (1995) Distributed Cognitions: Psychological and educational considerations, Cambridge, England: Cambridge University Press
Sherry L. (1996) “Issues in Distance Learning”, International Journal of Distance Education, 1(4), 337-365
Skinner B.F. (1953) Science and human behavior, New York: Macmillan
Vygotsky L.S. (1978) Mind in Society: The Development of higher psychological processes, Cambridge, MA: Harvard University Press