Παιγνιώδης Ανατροφοδότηση Γραπτών Εργασιών για Κριτικό Ομαδικό Αναστοχασμό στην Ομόχρονη Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση ομόχρονη τηλεκπαίδευση παιγνιώδης σχεδιασμός παιχνιδοποίηση ανατροφοδότηση κριτικός αναστοχασμός γραπτές εργασίες
Στυλιανός Μυστακίδης
Παναγιώτης Μούρτζης
Περίληψη

Η εφαρμοζόμενη μεθοδολογία εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στα προγράμματα Ανοικτής Εκπαίδευσης στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο στηρίζεται στην εκπόνηση πολύμορφων, συνθετικών γραπτών εργασιών. Η υψηλής ποιότητας ανατροφοδότηση στις γραπτές εργασίες είναι πρωταρχικό καθήκον των Καθηγητών – Συμβούλων (Κ-Σ), μελών του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού κάθε Θεματικής Ενότητας. Πέραν της εξατομικευμένης ατομικής ανατροφοδότησης, ένα σημαντικό καθήκον των Κ-Σ είναι η διενέργεια τακτικών Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ) που ενθαρρύνουν, υποστηρίζουν και ενδυναμώνουν την ατομική μελέτη των φοιτητών. Στα πλαίσια των ΟΣΣ συνίσταται η επεξεργασία και ο σχολιασμός των αξιολογημένων γραπτών εργασιών. Πως μπορούν να αξιοποιηθούν αποτελεσματικά καλές πρακτικές αλλά και συνήθη λάθη πέραν όσων έχουν αναλυθεί στην ατομική επιστολή ανατροφοδότησης ώστε να δοθούν αφορμές για κριτικό στοχασμό; Στην παρούσα εργασία παρουσιάζουμε τον σχεδιασμό μιας νέας προτεινόμενης συνεργατικής τεχνικής ανατροφοδότησης στην ομόχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση η οποία βασίζεται στον παιγνιώδη σχεδιασμό της μάθησης. Η τεχνική αυτή συνίσταται στη διοργάνωση ενός ομαδικού παιχνιδιού με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών στην ψηφιακή πλατφόρμα Kahoot!. Σκοπός του παιχνιδιού είναι η ενεργή εμπλοκή, σκέψη και διαλογική διαπραγμάτευση εννοιών και πρακτικών της διδακτικής ύλης. Παράλληλα ουσιώδες συστατικό της εν λόγω τεχνικής είναι η ενσωμάτωση πολύμορφων εκπλήξεων μέσω απρόοπτων ερωτήσεων. Με αυτό τον τρόπο ενθαρρύνεται ο κριτικός αναστοχασμός μέσω από την διατύπωση ερωτημάτων, επιχειρημάτων, εναλλακτικών διαδρομών σκέψης και εξαγωγή παραγωγικών συλλογισμών και συμπερασμάτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
Παναγιώτης Μούρτζης, Πανεπιστήμιο Πατρών
Καθηγητής Αγγλικών, MA
Αναφορές
Boyle, E. A., Hainey, T., Connolly, T. M., Gray, G., Earp, J., Ott, M., … Pereira, J. (2016). An update to the systematic literature review of empirical evidence of the impacts and outcomes of computer games and serious games. Computers & Education, 94, 178–192. https://doi.org/10.1016/J.COMPEDU.2015.11.003
Connolly, T. M., Boyle, E. a., MacArthur, E., Hainey, T., & Boyle, J. M. (2012). A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Computers & Education, 59(2), 661–686. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.004
Filius, R. M., de Kleijn, R. A. M., Uijl, S. G., Prins, F. J., van Rijen, H. V. M., & Grobbee, D. E. (2018). Strengthening dialogic peer feedback aiming for deep learning in SPOCs. Computers & Education, 125, 86–100. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.004
Fuster-Guilló, A., Pertegal-Felices, M. L., Jimeno-Morenilla, A., Azorín-López, J., Rico-Soliveres, M. L., & Restrepo-Calle, F. (2019). Evaluating Impact on Motivation and Academic Performance of a Game-Based Learning Experience Using Kahoot. Frontiers in Psychology, Vol. 10, p. 2843. Retrieved from https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fpsyg.2019.02843
Gee, J. P. (2004). What Video Games Have to Teach Us About Learning and Literacy. Palgrave Macmillan.
Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction. Pfeiffer.
Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996). The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119(2), 254–284. https://doi.org/10.1037/0033-2909.119.2.254
Lionarakis, A., Panagiotakopoulos, C., & Xenos, M. (2005). Open and Distance Learning: tools of information and communication technologies for effective learning. In Open and Distance Learning, Pedagogical and Technological Application. Hellenic Open University.
Mystakidis, S. (2020). Distance Education Gamification in Social Virtual Reality: A Case Study on Student Engagement. 11th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications (IISA 2020), 1–6. https://doi.org/10.1109/IISA50023.2020.9284417
Mystakidis, S. (2021a). Combat Tanking in Education - The TANC Model for Playful Distance Learning in Social Virtual Reality. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 13(3).
Mystakidis, S. (2021b). Motivation Enhancement Methods for Community Building in Extended Reality. In J. A. Fisher (Ed.), Augmented and Mixed Reality for Communities (pp. 265–282). https://doi.org/10.1201/9781003052838-17
Mystakidis, S., Berki, E., & Valtanen, J.-P. (2019). The Patras Blended Strategy Model for Deep and Meaningful Learning in Quality Life‑Long Distance Education. Electronic Journal of E-Learning, 17(2), 66–78. https://doi.org/10.34190/JEL.17.2.01
Mystakidis, S., Berki, E., & Valtanen, J.-P. (2021). Deep and Meaningful E-Learning with Social Virtual Reality Environments in Higher Education: A Systematic Literature Review. Applied Sciences, 11(5), 2412. https://doi.org/10.3390/app11052412
Mystakidis, S., Berki, E., Valtanen, J.-P., & Amanatides, E. (2018). Towards a Blended Strategy for Quality Distance Education Life-Long Learning Courses – The Patras Model. 17th European Conference on E-Learning (ECEL), 408–416. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/993f73d32d7189e82a0429d1ebdfe651/1
Pellas, N., Mystakidis, S., & Christopoulos, A. (2021). A Systematic Literature Review on the User Experience Design for Game-Based Interventions via 3D Virtual Worlds in K-12 Education. Multimodal Technologies and Interaction, 5(6), 28. https://doi.org/10.3390/mti5060028
Race, P. (1999). Το εγχειρίδιο της Ανοικτής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Sheldon, L., & Seelow, D. (2017). The Multiplayer Classroom: The Designer and the Collaboration. International Journal on Innovations in Online Education, 1(4). https://doi.org/10.1615/IntJInnovOnlineEdu.2017024959
Wang, A. I., & Tahir, R. (2020). The effect of using Kahoot! for learning – A literature review. Computers & Education, 149, 103818. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103818
Whitton, N. (2018). Playful learning: tools, techniques, and tactics. Research in Learning Technology, 26(0 SE-Playful Learning Conference-Themed Collection). https://doi.org/10.25304/rlt.v26.2035
Αναγνώστη, Σ., & Σοφός, Λ. (2020). Ο Ρόλος της Ανατροφοδότησης στην Ακαδημαϊκή Συγγραφή, στο Εσωτερικό Κίνητρο και στην Αυτό-αποτελεσματικότητα (self-efficacy) των φοιτητών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.). Ανοικτή Εκπαίδευση: Το Περιοδικό Για Την Ανοικτή Και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Και Την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 142–161. https://doi.org/10.12681/jode.22859
Ισμυρλής, Β. (2020). Ο ρόλος των γραπτών εργασιών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Η περίπτωση του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10(1A), 141. https://doi.org/10.12681/icodl.2306
Καραλής, Θ. Παπαγεωργίου, Η. (2012). Σχεδιασμός, Υλοποίηση και Αξιολόγηση Προγραμμάτων Διά Βίου Εκπαίδευσης. Αθήνα: ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
Κόκκος, Α. (1998). Η προετοιμασία των ομαδικών συμβουλευτικών συναντήσεων. In Α. Κόκκος & Α. Λιοναράκης (Eds.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Σχέσεις διδασκόντων - διδασκομένων (pp. 125–154). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Κωνσταντοπούλου, Φ., Αντωνίου, Π., Αποστολάκης, Ε., & Λιοναράκης, Α. (2016). Η υποστήριξη, μέσω της επικοινωνίας, των σπουδαστών στην ΑεξΑΕ από τον Καθηγητή-Σύμβουλο. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(3A). https://doi.org/10.12681/icodl.607
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. In Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση – Στοιχεία θεωρίας και πράξης (pp. 7–41). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α., & Λυκουργιώτης, Α. (1998). Ανοικτή και παραδοσιακή εκπαίδευση. In Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τ. Α΄, Θεσµοί και λειτουργίες. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Α.-Μ., Παπαδημητρίου, Σ., & Ιωακειμίδου, Β. (2020). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: Το Περιοδικό Για Την Ανοικτή Και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Και Την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 4. https://doi.org/10.12681/jode.23741
Μουλά, Ε. (2017). Η Ποιότητα και τα Αποτελέσματα της Ανατροφοδότησης των Γραπτών Εργασιών στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(6Β), 24. https://doi.org/10.12681/icodl.1103
Νικολάκη, Ε., Κουτσούμπα, Μ., & Λυκεσάς, Γ. (2016). Οι Γραπτές Εργασίες και οι Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις ως σημαντικά παιδαγωγικά εργαλεία στην υποστήριξη στρατηγικών αυτο-ρυθμιζόμενης μάθησης στο περιβάλλον του ΕΑΠ. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(1A). https://doi.org/10.12681/icodl.538
Ξενακίδης, Χ. (2018). Διαφορές Γραπτής και Οπτικοακουστικής Ανατροφοδότησης Γραπτών Εργασιών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Retrieved from https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39737
Τσίτσα, Π., & Σπανακά, Α. (2017). Στόχοι και Θεματολογία Γραπτών Εργασιών: Μια Μελέτη Περίπτωσης στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Διεθνές Συνέδριο Για Την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(2Α), 88. https://doi.org/10.12681/icodl.1364
Φράγκος, Β. (2018). Ο Ρόλος της Ανατροφοδότησης των Γραπτών Εργασιών στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Απόψεις και πρακτικές Καθηγητών-Συμβούλων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο). Retrieved from https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39388