Η εξέταση του τεχνολογικού άγχους των φοιτητών/τριών από την επείγουσα απομακρυσμένη διδασκαλία κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
τηλε-διδασκαλία τεχνολογική πολυπλοκότητα τεχνολογική ανασφάλεια τεχνολογική εισβολή τεχνολογική υπερφόρτωση τεχνολογική αβεβαιότητα
Γεώργιος Κουτρομάνος
Ανθή Καρατράντου
Ευγενία Πιερρή
Χρήστος Παναγιωτακόπουλος
Περίληψη
Η παρούσα έρευνα διερεύνησε το τεχνολογικό άγχος των φοιτητών/τριών, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, από τη χρήση της τεχνολογίας στο πλαίσιο της επείγουσας απομακρυσμένης διδασκαλίας στα πανεπιστήμιά τους καθώς και τη σχέση του τεχνολογικού άγχους με την αντιληπτή ακαδημαϊκή τους απόδοση. Το δείγμα αποτελούνταν από 485 φοιτητές/τριες δύο τμημάτων ελληνικών πανεπιστημίων. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν με online ερωτηματολόγιο το οποίο μετρούσε πέντε τεχνολογικούς αγχογόνους παράγοντες (τεχνολογική πολυπλοκότητα, τεχνολογική ανασφάλεια, τεχνολογική εισβολή, τεχνολογική υπερφόρτωση, τεχνολογική αβεβαιότητα) των φοιτητών/τριών και την αντιληπτή απόδοσή τους. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως οι φοιτητές/τριες παρουσίασαν χαμηλές τιμές τεχνολογικής πολυπλοκότητας, τεχνολογικής ανασφάλειας, τεχνολογικής εισβολής και μέτριες τιμές τεχνολογικής αβεβαιότητας, τεχνολογικής υπερφόρτωσης και αντιληπτής απόδοσης. Επιπρόσθετα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι γυναίκες του δείγματος είχαν εντονότερα αισθήματα τεχνολογικής εισβολής, τεχνολογικής υπερφόρτωσης και τεχνολογικής αβεβαιότητας από τους άνδρες. Οι φοιτητές/τριες του Α’ έτους εμφάνισαν εντονότερα αισθήματα τεχνολογικής ανασφάλειας από τους φοιτητές/τριες του Β’ έτους και εντονότερα αισθήματα τεχνολογικής πολυπλοκότητας και τεχνολογικής ανασφάλειας από τους φοιτητές/τριες του Γ’ έτους. Οι φοιτητές/τριες του Β’ και του Γ’ έτους είχαν υψηλότερες τιμές αντιληπτής απόδοσης από τους φοιτητές/τριες των άλλων ετών φοίτησης. Επίσης, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι υπήρχαν στατιστικά σημαντικές και θετικές συσχετίσεις μεταξύ των πέντε αγχογόνων παραγόντων. Αντίθετα, υπήρχε στατιστικά σημαντική και αρνητική συσχέτιση ανάμεσα στην αντιληπτή απόδοση και την τεχνολογική ανασφάλεια και την τεχνολογική εισβολή. Τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να συμβάλλουν στον καλύτερο σχεδιασμό προγραμμάτων τηλεκπαίδευσης σε μελλοντικές κρίσεις στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Γεώργιος Κουτρομάνος, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Επίκουρος Καθηγητής

Ανθή Καρατράντου, Πανεπιστήμιο Πατρών
Πανεπιστήμιο Πατρών, Ε.ΔΙ.Π.
Ευγενία Πιερρή, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Ερευνήτρια
Χρήστος Παναγιωτακόπουλος, Πανεπιστήμιο Πατρών
Πανεπιστήμιο Πατρών, Καθηγητής