Μικτή επιμόρφωση για τη διδασκαλία της αστρονομίας σε μικρά παιδιά: μια αρχική προσέγγιση του προγράμματος ABATAC (A Blended training Approach to Teaching Astronomy to young Children)


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Μεικτή Επιμόρφωση Αστρονομία Προσχολική Εκπαίδευση Νηπιαγωγοί
Μαρία Αμπαρτζάκη
Κωνσταντίνος Τάσσης
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Βασιλική Παυλίδου
Περίληψη
Η μελέτη της αστρονομίας αποτελεί μια βάση πάνω στην οποία αναπτύσσουμε τον επιστημονικό γραμματισμό. Στην παρούσα πρόταση παρουσιάζουμε τον αναλυτικό σχεδιασμό, τα βασικά ερευνητικά εργαλεία και τις θεματικές ενότητες ενός μεικτού επιμορφωτικού προγράμματος για τη διδασκαλία της Αστρονομίας σε εκπαιδευτικούς προσχολικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα  ABATAC (A Blended training Approach to Teaching Astronomy to young Children) αποτελεί μια επιμορφωτική πρόταση η οποία προέκυψε από τη συνεργασία του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης και του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Η έρευνα σχετικά με τη διδασκαλία της αστρονομίας σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης αυξάνεται σε όλο τον κόσμο και το ενδιαφέρον επεκτάθηκε και στους εκπαιδευτικούς προσχολικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα ABATAC έχει δημιουργηθεί για να   ανταποκριθεί στις επιμορφωτικές ανάγκες των νηπιαγωγών και των εκπαιδευόμενων νηπιαγωγών (φοιτητών/τριών Προσχολικής Εκπαίδευσης) μέσα από μία μικτή επιμορφωτική και μαθησιακή προσέγγιση η οποία θα συνδυάζει τη διαδικτυακή (σύγχρονη και ασύγχρονη) με τη δια ζώσης εκπαίδευση
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Μαρία Αμπαρτζάκη, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Κωνσταντίνος Τάσσης, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ινστιτούτο Αστροφυσικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (ΙΤΕ)

Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Ινστιτούτο Αστροφυσικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (ΙΤΕ)

Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης,

Πανεπιστήμιο Κρήτης

 

Βασιλική Παυλίδου, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ινστιτούτο Αστροφυσικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (ΙΤΕ)

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Φυσικής, Πανεπιστήμιο Κρήτης,

Ινστιτούτο Αστροφυσικής, Ίδρυμα Τεχνολογίας Έρευνας (ΙΤΕ) 

Αναφορές
Ampartzaki, M., & Kalogiannakis, M. (2016). Astronomy in Early Childhood Education: A Concept-Based Approach. Early Childhood Education Journal, 44(2), 169-179, https://doi.org/10.1007/s10643-015-0706-5
Brunsell, E., & Marcks, J. (2005). Identifying a baseline for teachers' astronomy content knowledge. Astronomy Education Review, 3(2), 8-46.
Department for Education. (2013). The National curriculum in England. Key stages 1 and 2 framework document. DfE.
Frede, V. (2008). Teaching astronomy for pre-service elementary teachers: A comparison of methods. Advances in Space Research, 42, 1819-1830.
Green, P. J. (2003). Peer instruction for astronomy. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Hannust, T., & Kikas, E. (2007). Children's knowledge of astronomy and its change in the course of learning. Early Childhood Research Quarterly, 22(1), 89-104.
Kallery, M. (2011). Astronomical concepts and events awareness for young children. International Journal of Science Education, 33(3), 341-369.
Καλογιαννάκης, Μ., & Αμπαρτζάκη, Μ. (2015). Εξ αποστάσεως διδασκαλία θεμάτων αστρονομίας στην προσχολική εκπαίδευση: η περίπτωση του ΗΛΕΜΑ. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Γ. Μανούσου, Μ. Νιάρη, Τ. Χαρτοφύλακα & Σ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), Πρακτικά 8ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Καινοτομία & Έρευνα (ICODL 2015), 8(4B), 27-35. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης - Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αθήνα, 7-8 Νοεμβρίου 2015.
Kalogiannakis, M., Papadakis, S., & Zourmpakis, A.-I. (2021). Gamification in Science Education. A Systematic Review of the Literature. Education Sciences, 11(1), 22. http://dx.doi.org/10.3390/educsci11010022
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξΑΕ και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στοιχεία θεωρίας και πράξης (σσ. 7-41). Αθήνα: Προπομπός.
Lelliott, A., & Rollnick, M. (2010). Big Ideas: A review of astronomy education research 1974-2008. International Journal of Science Education, 32(13), 1771-1799.
Ministry of Education. (2007). The New Zealand Curriculum. Wellington: Ministry of Education.
National Research Council (2001). Astronomy and astronphysics in the new milenium. Washington, DC: The National Academies Press.
NGSS Lead States. (2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: The National Academies Press.
Plummer, J. D. (2009). Early elementary students' development of astronomy concepts in the planetarium. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 46(2), 192-209.
Turkoglu, O., Ornek, F., Gokdere, M., Suleymanoglu, N., & Orbay, M. (2009). On pre-service science teachers' preexisting knowledge levels about basic astronomy concepts, International Journal of Psyisical Sciences, 4(11), 734-739.
Roth, W. M., Goulart, M. I., & Plakitsi, K. (2013). Science Education during Early Childhood. A Cultural Historical Perspective. Dordtrecht: Springer.