Designing a learning environment to teach about COVID-19 / Σχεδιασμός ενός μαθησιακού περιβάλλοντος διδασκαλίας για τη νόσο COVID-19


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Georgios Ampatzidis
Anastasia Armeni
Περίληψη

Coronavirus disease 2019 (COVID-19) was first described in December 2019 in Wuhan, Hubei province, China. A novel coronavirus was identified as responsible for the disease, known as severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2). The spread of the COVID-19 has led to a pandemic with unprecedented consequences; until May 2021, the cumulative cases of laboratory-confirmed diagnosis of COVID-19 had already risen up to 170 million, while the number of deaths exceeded 3.3 million globally. Measures such as good hand hygiene, social distancing, use of face masks and quarantine have been prescribed by entities such as World Health Organization (WHO) to limit the number of new cases. However, the degree of acceptance and adoption of protective measures seem to differ among public in terms of variables such as gender, age, personality traits and knowledge about COVID-19. Considering that (a) knowledge about COVID-19 seems to enhance the acceptance of protective measures, and (b) the fact that young people show low acceptance and adoption of protective measures, we decided to design a learning environment aiming to support students in building understanding on SARS-CoV-2 transmission and prevention. Our design is theoretically driven by the problem-posing approach and integrates NetLogo models, which simulate the transmission and perpetuation of SARS-CoV-2 when strategies such as using a mask, quarantining and social distancing are adopted or not. In this article we present our learning environment and discuss its characteristics and limitations. / Η νόσος COVID-19 περιγράφηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2019 στη Γιουχάν, στην επαρχία Χουμπέι της Κίνα. Ένας νέος κορονοϊός αναγνωρίστηκε ως υπεύθυνος για την ασθένεια, γνωστός ως κορονοϊός σοβαρού οξέος αναπνευστικού συνδρόμου τύπου 2 (SARS-CoV-2). Η εξάπλωση της COVID-19 οδήγησε σε πανδημία με πρωτοφανείς συνέπειες: μέχρι τον Μάιο του 2021, οι εργαστηριακά επιβεβαιωμένες διαγνώσεις της COVID-19 ανέρχονταν ήδη σε 170 εκατομμύρια, ενώ ο αριθμός των θανάτων ξεπερνούσε τα 3,3 εκατομμύρια παγκοσμίως. Μέτρα όπως η καλή υγιεινή των χεριών, η κοινωνική αποστασιοποίηση, η χρήση μάσκας και η καραντίνα προτείνονται από φορείς όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) για τον περιορισμό του αριθμού των νέων κρουσμάτων. Ωστόσο, η αποδοχή και υιοθέτηση προληπτικών μέτρων φαίνεται να εξαρτάται από μεταβλητές όπως το φύλο, η ηλικία, χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και οι γνώσεις σχετικά με την COVID-19. Λαμβάνοντας υπόψη ότι (α) η γνώση για την COVID-19 φαίνεται να ενισχύει την αποδοχή προληπτικών μέτρων και (β) το γεγονός ότι οι νέοι δείχνουν χαμηλή αποδοχή και υιοθέτηση προληπτικών μέτρων, αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε ένα μαθησιακό περιβάλλον με στόχο να υποστηρίξουμε τους μαθητές στην οικοδόμηση κατανόησης για τη μετάδοση και πρόληψη του SARS-CoV-2. Ο σχεδιασμός μας αντλεί στοιχεία από τη διδακτική στρατηγική της προσέγγισης με βάση ένα κεντρικό ερώτημα και ενσωματώνει μοντέλα NetLogo, τα οποία προσομοιώνουν τη μετάδοση του SARS-CoV-2 όταν υιοθετούνται ή όχι προληπτικά μέτρα όπως η χρήση μάσκας, η καραντίνα και η κοινωνική αποστασιοποίηση. Σε αυτό το άρθρο παρουσιάζουμε το μαθησιακό μας περιβάλλον και συζητάμε για τα χαρακτηριστικά και τους περιορισμούς του.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Georgios Ampatzidis, Hellenic Open University
Adjunct Lecturer
Anastasia Armeni, National and Kapodistrian University of Athens
Researcher
Αναφορές
Ampatzidis, G., & Ergazaki, M. (2018). Challenging Students’ Belief in the ‘Balance of Nature’ Idea. Science & Education, 27(9), 895–919.
Bazaid, A. S., Aldarhami, A., Binsaleh, N. K., Sherwani, S., & Althomali, O. W. (2020). Knowledge and practice of personal protective measures during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study in Saudi Arabia. PLOS ONE, 15(12), e0243695.
Daverey, A., & Dutta, K. (2021). COVID-19: Eco-friendly hand hygiene for human and environmental safety. Journal of Environmental Chemical Engineering, 9(2), 104754.
De Vito, D., Zullo, M. J., Benincasa, C., Aiello, E., Giacomello, M. S., Mortellaro, C., & Greco Lucchina, A. (2021). Facial Mask and Plexiglass Box: A critical overview on the current strategies to protect patients from COVID-19 infection. Journal of Biological Regulators and Homeostatic Agents, 35(2 S1), 139–145.
Dohle, S., Wingen, T., & Schreiber, M. (2020). Acceptance and Adoption of Protective Measures During the COVID-19 Pandemic: The Role of Trust in Politics and Trust in Science. Social Psychological Bulletin, 15(4), 1–23.
Ergazaki, M., & Zogza, V. (2008). Exploring lake ecology in a computer-supported learning environment. Journal of Biological Education, 42(2), 90–94.
Klaassen, C. W. J. M. (1995). A problem-posing approach to teaching the topic of radioactivity. Ultrecht, Netherlands: CD-ß Press.
Knippels, M. C. P. J. (2002). Coping with the abstract and complex nature of genetics in biology education-The yo-yo learning and teaching strategy. CD-ß Press.
Lijnse, P., & Klaassen, K. (2004). Didactical structures as an outcome of research on teaching–learning sequences? International Journal of Science Education, 26(5), 537–554.
Ning, L., Niu, J., Bi, X., Yang, C., Liu, Z., Wu, Q., … Liu, C. (2020). The impacts of knowledge, risk perception, emotion and information on citizens’ protective behaviors during the outbreak of COVID-19: A cross-sectional study in China. BMC Public Health, 20(1), 1751.
Paiva, T. O., Cruz-Martins, N., Pasion, R., Almeida, P. R., & Barbosa, F. (2021). Boldness Personality Traits Are Associated With Reduced Risk Perceptions and Adoption of Protective Behaviors During the First COVID-19 Outbreak. Frontiers in Psychology, 12, 974.
Rosolanka, R., Henao-Martinez, A. F., Pisney, L., Franco-Paredes, C., & Krsak, M. (2021). COVID-19: A review of current knowledge regarding exposure, quarantine, isolation and other preventive measures. Therapeutic Advances in Infectious Disease, 8, 1-9.
Rufaida, Mahmood, T., Kedwai, I., Ahsan, F., Shamim, A., Shariq, M., & Parveen, S. (2021). A dossier on COVID-19 chronicle. Journal of Basic and Clinical Physiology and Pharmacology.
Rutten, N., Van Joolingen, W. R., & Van der Veen, J. T. (2012). The learning effects of computer simulations in science education. Computers & Education, 58(1), 136–153.
Smetana, L. K., & Bell, R. L. (2012). Computer Simulations to Support Science Instruction and Learning: A critical review of the literature. International Journal of Science Education, 34(9), 1337–1370.
Wilensky, U. (1998). NetLogo Virus model. http://ccl.northwestern.edu/netlogo/models/Virus. Center for Connected Learning and Computer-Based Modeling, Northwestern University, Evanston, IL.