Συννεφόλεξα στην ξενόγλωσση (και όχι μόνο) τάξη. Ουσιαστικό εργαλείο σε Διά Ζώσης και σε εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
συννεφόλεξα εκμάθηση ξένων γλωσσών εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση οπτικοποίηση δεδομένων κειμένου πολυγραμματισμοί πολυτροπικά κείμενα
ΛΗΔΑ ΜΑΡΙΑ ΜΑΥΡΙΔΟΥ
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΠΟΥΖΙΟΥ
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
Περίληψη

Τα τελευταία χρόνια τα συννεφόλεξα (wordclouds) καταλαμβάνουν ξεχωριστή θέση στην εκμάθηση γλωσσών. Πρόκειται για οπτικοποίηση δεδομένων κειμένου, κατά την οποία οι πιο συχνά χρησιμοποιούμενες λέξεις επισημαίνονται είτε με πιο έντονο χρώμα είτε με μεγαλύτερη γραφική προβολή στην παράσταση, την οποία αρκετές φορές καθορίζει σχηματικά ο συντάκτης σύμφωνα με την κεντρική ιδέα της συλλογής. Τα συννεφόλεξα προάγουν ενεργητική συμμετοχή, γρήγορη εμπέδωση λεξιλογίου με έναν άνετο μη-γραμμικό τρόπο, διάδραση, ευκαιρίες για διαπραγμάτευση νοημάτων, λήψη πρωτοβουλιών ενώ εξυπηρετούν προκαταρκτική ανάλυση, επικύρωση προηγούμενης γνώσης, και εναλλακτική αξιολόγηση. Στην παρούσα μελέτη παρουσιάζεται εκτενώς το θεωρητικό υπόβαθρο που διέπει το συγκεκριμένο είδος ψηφιακών εργαλείων, πραγματοποιείται λεπτομερής τεκμηρίωση πλεονεκτημάτων ένταξής τους στη σύγχρονη παιδαγωγική διαδικασία, ενώ γίνεται διάκριση μεταξύ τριών τρόπων αξιοποίησης συννεφόλεξων: έτοιμα από το διαδίκτυο, δημιουργημένα από εκπαιδευτικούς ή μαθητές. Οι δυνατότητες εφαρμογής τους βάσει του Ενιαίου Πλαισίου Σπουδών για τις Ξένες Γλώσσες (2016), της προσέγγισης των Πολυγραμματισμών, του Μοντέλου των 4 Πόρων, της γλωσσικής μάθησης υποβοηθούμενης από υπολογιστή τα καθιστούν κατάλληλα για Διά Ζώσης αλλά και εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση, ακόμη και σε συνθήκες Επείγουσας Απομακρυσμένης Διδασκαλίας (με κλειστές εκπαιδευτικές δομές λόγω πανδημίας covid19).

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β