Η διαχείριση των Ψηφιακών Μαθησιακών Αντικειμένων των Φυσικών Επιστημών και των Ψηφιακών Εργαλείων Προσομοίωσης πειραμάτων από τους εκπαιδευτικούς


Δημοσιευμένα: Ιαν 22, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα Ψηφιακά Εργαλεία Προσομοίωσης Φυσικές Επιστήμες
Στέφανος Πουλτσάκης
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Σταμάτιος Παπαδάκης
Σαράντος Ψυχάρης
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα έχει στόχο τη διερεύνηση των εμποδίων που μπορούν ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όταν διαχειρίζονται Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα (Ψ.Μ.Α) ή/και Ψηφιακά Εργαλεία Προσομοίωσης (Ψ.Ε.Π) στις Φυσικές Επιστήμες. Το δείγμα της έρευνας απαρτίζεται από 176 εκπαιδευτικούς από όλη την Ελλάδα οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε σχετικό ερωτηματολόγιο. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν πως ο κύριος λόγος για τον οποίο οι εκπαιδευτικοί επιφυλάσσονται στη χρήση των Ψ.Μ.Α και των Ψ.Ε.Π είναι ο ελλιπής τεχνολογικός εξοπλισμός. Παράλληλα, ένα ποσοστό της τάξεως του 25% των εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην έρευνα φαίνεται να αντιμετωπίζει περιορισμούς στη χρήση των Ψ.Ε.Π και Ψ.Μ.Α, γεγονός που αποδίδεται στην ανεπαρκή επιμόρφωσή τους, ενώ το 30% των εκπαιδευτικών του δείγματος δεν γνωρίζει τι ακριβώς είναι τα Ψ.Μ.Α. Επιπλέον, παράγοντες όπως η διδακτική εμπειρία, η ειδικότητα των εκπαιδευτικών, ο προσανατολισμός σπουδών, οι τάξεις στις οποίες διδάσκουν και ο αριθμός των μαθητών που έχουν ανά τμήμα επηρεάζουν αρνητικά την στάση των εκπαιδευτικών λειτουργώντας ως τροχοπέδη στην εξοικείωσή τους με τα Ψ.Μ.Α και τα Ψ.Ε.Π Τέλος, η αρνητική στάση των εκπαιδευτικών φαίνεται να σχετίζεται και με την πεποίθησή τους πως το περιεχόμενο των σχολικών εγχειριδίων είναι ακατάλληλο. Έτσι, οι εκπαιδευτικοί προτιμούν να κάνουν αναζήτηση των Ψ.Μ.Α και Ψ.Ε.Π στο διαδίκτυο. Αδιαμφισβήτητα προτείνονται περαιτέρω έρευνες με μεικτές μεθόδους ανάλυσης, οι οποίες θα βοηθούσαν συμπληρώσουν τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Στέφανος Πουλτσάκης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Δάσκαλος, ΕΑΠ, Μεταπτυχιακό «Επιστήμες της Αγωγής (ΕΚΠ)»
Μιχαήλ Καλογιαννάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης - Σχολή Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) - ΕΚΠ63: Διδακτική Φυσικών Επιστημών
Αναπληρωτής Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Κρήτης
Σταμάτιος Παπαδάκης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Μεταδιδακτορικός Ερευνητής, Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Πανεπιστήμιο Κρήτης

Σαράντος Ψυχάρης, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης-ΑΣΠΑΙΤΕ Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

Καθηγητής, Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης-ΑΣΠΑΙΤΕ

 

Αναφορές
Alessi, S. M., & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for learning: Methods and development. Allyn & Bacon.
Billings, D. M. (2010). Using reusable learning objects. The Journal of Continuing Education in Nursing, 41(2), 54-55.
Bradley, E. G., & Kendall, B. (2014). A review of computer simulations in teacher education. Journal of Educational Technology Systems, 43(1), 3-12.
Dede, C. (2010). Comparing frameworks for 21st century skills. In J. Bellanca and R. Brandt (eds), 21st century skills (Bloomington, IN: Solution Tree Press), 51–76.
Dodani, M. (2002). The dark side of object learning: Learning objects. Journal of Object Technology, 1(5), 37-42.
Haas, M., Ebner, M., & Schön, S. (2018). Practical usage of OER material in the EFL classroom. In Advanced Learning and Teaching Environments (pp. 123-136). InTech-Open Access Publisher.
Jaakkola, T., & Nurmi, S. (2008). Fostering elementary school students’ understanding of simple electricity by combining simulation and laboratory activities. Journal of Computer Assisted Learning, 24(4), 271-283.
Jaakkola, T., Nurmi, S., & Veermans, K. (2011). A comparison of students' conceptual understanding of electric circuits in simulation only and simulation‐laboratory contexts. Journal of research in science teaching, 48(1), 71-93.
Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2001). Computer simulations in physics teaching and learning: a case study on students' understanding of trajectory motion. Computers & education, 36(2), 183-204.
Kalogiannakis, M., & Papadakis, St. (2017). Combining mobile technologies in environmental education: A Greek case study. International Journal of Mobile Learning and Organisation, 11(2), 108-130.
Kaufman, D., & Ireland, A. (2016). Enhancing teacher education with simulations. TechTrends, 60(3), 260-267.
Κωστάκη, Σ. Μ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2020). Στάσεις Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Απέναντι στα Ψηφιακά Μαθησιακά Αντικείμενα για τις Φυσικές Επιστήμες-Το Παράδειγμα του Φωτόδεντρου. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10(2Α), 1-15.
Maier, F. H., & Größler, A. (2000). What are we talking about? -A taxonomy of computer simulations to support learning. System Dynamics Review: The Journal of the System Dynamics Society, 16(2), 135-148.
Mooij, T. (2007). Design of educational and ICT conditions to integrate differences in learning: Contextual learning theory and a first transformation step in early education. Computers in Human Behavior, 23(3), 1499-1530.
Norman, S., & Porter, D. (2007). Designing Learning Objects for online learning. Vancouver, BC, Canada: Knowledge Series
Papastergiou, M., & Mastrogiannis, I. (2020). Design, development and evaluation of open interactive learning objects for secondary school physical education. Education and Information Technologies, 1-27.
Quinn, C., & Hobbs, S. (2000). Learning objects and instruction components. Journal of Educational Technology & Society, 3(2), 13-20.
Ravanis, K. (2005). Les sciences physiques à l’école maternelle: un cadre sociocognitif pour la construction des connaissances et/ou le développement des activités didactiques. International Review of Education, 51(2-3), 201-217.
Redmond, C., Davies, C., Cornally, D., Adam, E., Daly, O., Fegan, M., & O'Toole, M. (2018). Using reusable learning objects (RLOs) in wound care education: Undergraduate student nurse's evaluation of their learning gain. Nurse education today, 60, 3-10.
Ronen, M., & Eliahu, M. (2000). Simulation - A bridge between theory and reality: The case of electric circuits. Journal of computer assisted learning, 16(1), 14-26.
Rutten, N., Van Joolingen, W. R., & Van Der Veen, J. T. (2012). The learning effects of computer simulations in science education. Computers & Education, 58(1), 136-153.
Rutten, N., van der Veen, J. T., & van Joolingen, W. R. (2015). Inquiry-based whole-class teaching with computer simulations in physics. International journal of science education, 37(8), 1225-1245.
Sinclair, J., Joy, M., Yau, J. Y. K., & Hagan, S. (2013). A practice-oriented review of learning objects. IEEE Transactions on learning technologies, 6(2), 177-192.
Sokolowski, A. (2013). Teaching the photoelectric effect inductively. Physics Education, 48(1), 35.
Sotirova, E. M. (2020). Primary School Teacher’s Practices and Student’s Mental Representations: the Learning Objects Option. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 5(2).
Σπορίδης, Μ., Χρίσκος, Α. Κ. Χ., Αραμπατζής, Α., Λαγανάς, Γ., Κουτσικάκης, Δ., Λαμπούδη, Θ., ... & Παπαδόπουλος, Δ. Σ. (2020). Μελέτη, σχεδιασμός και κατασκευή πρωτότυπου μοντέλου τύπου Formula 1, με χρήση προγραμμάτων CAD/CAM/CAE. Open Schools Journal for Open Science, 1(4).
Ulukök, S., & Sari, U. (2016). The Effect of Simulation-Assisted Laboratory Applications on Pre-Service Teachers' Attitudes towards Science Teaching. Universal Journal of Educational Research, 4(3), 465-474.
Zacharia, Z. (2003). Beliefs, attitudes, and intentions of science teachers regarding the educational use of computer simulations and inquiry-based experiments in physics. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, 40(8), 792-823.