Ψηφιακή Αφήγηση και η Εφαρμογή της σε Άτομα με Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή; Digital Storytelling and Its Application to People with Obsessive-Compulsive Disorder


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
ψηφιακή αφήγηση ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή σεμινάριο ψηφιακής αφήγησης Digital storytelling obsessive-compulsive disorder digital storytelling seminar
Μεταξία-Μαρία Δημητρίου Αργυροπούλου
Περίληψη

Η ψηφιακή αφήγηση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο προσωπικής έκφρασης μέσω της δημιουργίας και του διαμοιρασμού ιστοριών που αφορούν σε προσωπικές εμπειρίες και βιώματα ανθρώπων οι οποίες δυνητικά μπορούν να εξυπηρετήσουν διάφορους σκοπούς (Μελιάδου et al., 2013).

Τα τελευταία χρόνια η ψηφιακή αφήγηση έχει αρχίσει να εφαρμόζεται στο χώρο της ψυχικής υγείας (De Vecchi et al., 2017; Cohen et al., 2015) δίνοντας στους πάσχοντες τη δυνατότητα να εκφραστούν ελεύθερα αναφορικά με την κατάσταση τους γεγονός που σύμφωνα με τους Gubrium et. al. (2014) την καθιστά ως ένα πολύτιμο εργαλείο στην υγειονομική περίθαλψη.

Η παρούσα εισήγηση βασίζεται στην ομώνυμη διπλωματική εργασία που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο του 2019 από τη συγγραφέα υπό την επίβλεψη του κ. Μιχάλη Μεϊμάρη, Ομότιμου Καθηγητή Νέων Τεχνολογιών και Μ.Μ.Ε. στην Επικοινωνία και την Εκπαίδευση του Τμήματος Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Aφορούσε στη διεξαγωγή ενός σεμιναρίου σε πάσχοντες από Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή με σκοπό να διερευνηθεί η επίδραση της ψηφιακής αφήγησης σε αυτούς και να εξεταστεί το ενδεχόμενο της δυνητικής ενσωμάτωσης της στα πλαίσια της διαδικασίας της ψυχοθεραπείας. Ταυτοχρόνως, μέσω της παρουσίασης εργαλείων επεξεργασίας βίντεο για τις ανάγκες του σεμιναρίου, εξετάστηκε η βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού των συμμετεχόντων.

Τα αποτελέσματα τα οποία προέκυψαν μετά το πέρας της ποιοτικής έρευνας η οποία διεξήχθη ήταν θετικά καθώς η όλη διαδικασία βοήθησε τόσο στην ανάπτυξη της ενσυναίσθησης μεταξύ των συμμετεχόντων μέσω της εξωτερίκευσης των συναισθημάτων τους όσο και στη βελτίωση του ψηφιακού γραμματισμού τους.

Η ψηφιακή αφήγηση, με βάση τα συμπεράσματα που προέκυψαν από το σεμινάριο καθώς και από τις προτάσεις των συμμετεχόντων, θα μπορούσε ενδεχομένως να ενσωματωθεί στα πλαίσια ομαδικής ψυχοθεραπείας παίζοντας έναν βοηθητικό/συμπληρωματικό ρόλο σε αυτήν.

 

Digital storytelling is a powerful means of expression due to the fact that it permits the creation and publication of people’s stories concerning personal experiences. As a result, it can potentially serve a variety of purposes (Meliadou et al. 2014).

Recently, digital storytelling has begun to be implemented in the field of the mental health sector (De Vecchi et al., 2017; Cohen et al., 2015) enabling sufferers to express themselves freely regarding their condition which according to Gubrium et. al. (2014) makes it a valuable tool in healthcare.

The present paper is based on the author's thesis, which was published in April 2019, under the supervision of Professor Emeritus of New Technologies in Media, Communication and Education of the Department of Communication and Media Studies of the National and Kapodistrian University of Athens, Michael Meimaris. It concerned the conduction of a seminar for people suffering from obsessive-compulsive disorder in order to explore the impact of digital storytelling on them as well as its potential integration in the process of psychotherapy. Furthermore, through the presentation of video editing tools during the seminar it was examined the development of their digital literacy.

The results obtained after the completion of the qualitative research were positive as the whole process contributed to the externalisation of the particpant’s emotions and consequently to the development of empathy among them while their digital literacy has also been improved.

Digital storytelling could potentially be integrated into group psychotherapy by playing an auxiliary / complementary role to it according to the results of the seminar as well as the suggestions of the participants.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μεταξία-Μαρία Δημητρίου Αργυροπούλου, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ- ΠΜΣ Ψηφιακά Μέσα Επικοινωνίας και Περιβάλλοντα Αλληλεπίδρασης
Αναφορές
Abramowitz, J.S., McKay, D., & Taylor, S. (2005). Subtypes of obsessive–compulsive disorder: Introduction. Behaviour Therapy 36(4), 367–369.
Allison, S. T., & Goethals, G. R. (2015). Hero Worship: The Elevation of the Human Spirit. Journal for the Theory of Social Behaviour, 46(2), 187–210. doi: http://dx.doi.org/10.1111/jtsb.12094
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, Fifth Edition. Arlington: American Psychiatric Association.
Barthes, R. (1981). Introduction à l’analyse structurale du récit. Paris: Seuil.
Blanco, C., Olfson, M., Stein, D. J., Simpson, H. B., Gameroff, M. J., & Narrow, M. H. (2006). Treatment of obsessive-compulsive disorder by U.S. psychiatrists. Journal of Clinical Psychiatry, 67, 946-951.
Chung, S. K. (2006). Digital Storytelling in Integrated Arts Education. The International Journal of Arts Education, 4(1), 33-50.
Cohen, J., Johnson, J. L., & Orr P. P. (2015). Video and Filmaking as Psychotherapy. Research and Practice. New York: Routledge.
De Vecchi, N., Kenny A., Dickson-Swift V., & Kidd, S. (2017). Exploring the Process of Digital Storytelling in Mental Health Research: A Process Evaluation of Consumer and Clinician Experiences. International Journal of Qualitative Methods, 16(1), 1-13. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1609406917729291
Ferrari, M., Rice, C., & McKenzie, K. (2015). ACE Pathways Project: Therapeutic catharsis in digital storytelling. Psychiatric Services, 66(5), 556.
Goodman, R. & Newman, D. (2014). Testing a digital storytelling intervention to reduce stress in adolescent females. Storytelling, Self, Society, 10(2), 177–193.
Greist,J. & Baudhuin, M. (n.d.). What You Need to Know About Obsessive Compulsive Disorder. International OCD Foundation. [Πρόσβαση στις 20/1/2019]. Διαθέσιμο στο διαδικτυακό τόπο: https://iocdf.org/wp-content/uploads/2014/10/What-You-Need-To-Know-About-OCD.pdf.
Gubrium, A. C., Hill, A. Flicker, S. (2014). A situated practice of ethics for participatory visual and digital methods in public health research and practice: A focus on digital storytelling. American Journal of Public Health, 104 (9), 1606-1614.
Gubrium, A. (2009). Digital Storytelling: An Emergent Method for Health Promotion Research and Practice. Health Promotion Practice, 10(2), 186–191. doi: http://dx.doi.org/10.1177/1524839909332600
Hardy, P. & Sumner, T. (Eds.). (2018). Cultivating Compassion: How Digital Storytelling is Transforming Healthcare. Palgrave Macmillan.
Kostek, N. T., Garcia-Delgar, B., Rojas, A., Luber, M., & Coffey, B. J. (2016). Approaches to the Diagnosis and Treatment of OCD with Comorbid Tic Disorders. Current Treatment Options in Psychiatry, 3 (3), 253-265. doi: http//dx.doi.org/10.1007/s40501-016-0091-8
LaMarre, A., & Rice, C. (2016). Embodying critical and corporealmethodology: Digital storytelling with young women in eating disorder recovery. Forum: Qualitative Social Research, 17, Article7. [Πρόσβαση 3/2/2019]. Διαθέσιμο στο διαδικτυακό τόπο: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2474
Lambert, J. (2013). Digital storytelling: capturing lives, creating community. London: Taylor & Francis Ltd.
Lambert, J. (2007). Digital Storytelling Cookbook. Berkeley: Digital Diner Press.
Λιαμάκη, Γ. (2016). Χωρίς Αμφιβολία. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.
Lyons, N., & LaBoskey, V. K. (Eds.). (2002). Narrative inquiry in practice: Advancing the knowledge of teaching (Vol. 22). Teachers College Press.
McKay, D., Sookman, D., Neziroglu, F., Wilhelm, S., Stein, D.J., Kyrios, M., Matthews, K., & Veale, D. (2015). Efficacy of cognitive-behavioral therapy for obsessive-compulsive disorder. Psychiatry Research, 227(1), 104-113, doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.psychres.2015.02.004
McKay, D., Abramowitz, J., Calamari, J., Kyrios, M., Radomsky, A., Sookman, D., Taylor, S., & Wilhelm, S., (2004). A critical evaluation of Obsessive–Compulsive Disorder subtypes: symptoms versus mechanisms. Clinical Psychology Review 24 (3), 283–313.
Μεϊμάρης, Μ. (2017). Ψηφιακή Αφήγηση. Σημειώσεις Μαθήματος. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ελλάδα.
Μεϊμάρης, Μ. (2013). Εκπαιδεύοντας στην Ψηφιακή Αφήγηση: Δουλεύοντας με ομάδες στην ελληνική πραγματικότητα. Στο Πρακτικά του 7th International Conference in Open & Distance Learning, Νοέμβριος 2013. Αθήνα, σσ. 178-182.
Μελιάδου, Ε., Νάκου, Α., Γκούσκος, Δ., Μεϊμάρης, Μ. (2013). Ψηφιακή Αφήγηση, Μάθηση και Εκπαίδευση. Στο Πρακτικά του 6th International Conference in Open & Distance Learning, Νοέμβριος 2011. Λουτράκι. σσ.615-627.
Öst, L. G., Havnen, A., Hansen, B., & Kvale, G. (2015). Cognitive behavioral treatments of obsessive-compulsive disorder. A systematic review and meta-analysis of studies published 1993-2014. Clinical Psychology Review, 40, 156-169. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.cpr.2015.06.003
Pink, D. H. (2005). A whole new mind: Moving from the information age to the conceptual age. New York: Riverhead Books.
Rice, C., Chandler, E., Harrison, E., Liddiard, K., & Ferrari, M. (2015). Project ReVision: Disability at the edges of representation.Disability & Society, 30 (4), 513–527. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09687599.2015.1037950