«Το κενό ανάμεσά μας» Επικοινωνία και αλληλεπίδραση στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Η σημασία του ρόλου του Καθηγητή – Συμβούλου μέσα από τη ματιά της ψυχανάλυσης


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
καθηγητής-σύμβουλος επικοινωνία αλληλεπίδραση μεταβίβαση ψυχολογική επίγνωση ενσυναίσθηση αυτογνωσία
Μαρία Σάββας Σπυροπούλου
Περίληψη

Περίληψη

Η ραγδαία εξέλιξη στον τεχνολογικό τομέα τις τελευταίες δεκαετίες δημιουργεί πολλές, νέες προκλήσεις σε όλες τις εκφάνσεις του σύγχρονου βίου, κατά συνέπεια και στον τρόπο που επικοινωνούμε, σχετιζόμαστε, μαθαίνουμε. Το πεδίο της εξ  Αποστάσεως Εκπαίδευσης δεν θα μπορούσε να μείνει «αλώβητο». Η αποτελεσματική επικοινωνία και αλληλεπίδραση μεταξύ Καθηγητή – Συμβούλου και φοιτητών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην επιτυχή ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών σε ένα πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Οι προκλήσεις δεν αφορούν μόνο στη διαφορετικότητα του ρόλου του Καθηγητή – Συμβούλου ως προς αυτόν του διδάσκοντα σε ένα συμβατικό περιβάλλον μάθησης, αλλά, κυρίως, στις δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξει και να καλλιεργήσει ο διδάσκων σε ένα ρευστό και ταχύτατα μεταβαλλόμενο επικοινωνιακό περιβάλλον, ώστε η επικοινωνία μεταξύ αυτού και των φοιτητών του να είναι ειλικρινής, ουσιαστική και να διακρίνεται από φιλικότητα και αμοιβαίο σεβασμό. Το παρόν άρθρο προσεγγίζει αυτή τη διάσταση του ρόλου του Καθηγητή – Συμβούλου μέσα από τη ματιά της ψυχανάλυσης, συγκεκριμένα μέσα από την θεώρηση του Freud και του Lacan για τον έρωτα και την επιθυμία στη “μεταβίβαση” μεταξύ αναλυτή – αναλυόμενου (εν προκειμένω, μεταξύ διδάσκοντος – διδασκόμενου).

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μαρία Σάββας Σπυροπούλου, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ

Αναφορές
Βιβλιογραφία
Ελληνόγλωσση
Αθανασούλα – Ρέππα, Α. (2006). Ο Ρόλος του Καθηγητή-Συμβούλου στην εξΑΕ, Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης. Αθήνα: Προπομπός.
Αλβανού, Α. (2017, Απρίλιος, 24). Η μεταβίβαση στη θεραπευτική σχέση: ένα παράθυρο στον ψυχισμό του ατόμου. Αυγή. Ανακτήθηκε από: https://www.psychology.gr/psychodynamiki-psychotherapeia/2516-i-metavivasi-sti-therapeftiki.html
Γκελαμέρης, Δ. (2015). Πώς οι νέες Διαδικτυακές Τεχνολογίες διαμορφώνουν την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στο άμεσο μέλλον. Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 11 (1), 51-70. Ανακτήθηκε από: https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9820/9942
Καρατζά, Μ. (2012). Η Επικοινωνία και η Αλληλεπίδραση στην Εκπαίδευση από Απόσταση. Στο Αλέξης Κόκκος & Αντώνης Λιοναράκης (επιμ.), Διδακτικό Υλικό για την Επιμόρφωση των Καθηγητών – Συμβούλων (ΣΕΠ) του ΕΑΠ. Ανακτήθηκε από: https://docplayer.gr/3426820-H-epikoinonia-kai-i-allilepidrasi-stin-ekpaideysi-apo-apostasasi-pinakas-periehomenon-kefalaio-5-marianthi-karatza.html
Keegan, D. (2000). Οι βασικές αρχές της Ανοιχτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (μτφ.: Αλ. Μελίστα). Αθήνα: Μεταίχμιο. (1996).
Κόκκος, Α. (1998). Στοιχεία Επικοινωνίας. Στο Αλέξης Κόκκος & Αντώνης Λιοναράκης (επιμ.), Τόμος Β΄: Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Σχέσεις Διδασκόντων-Διδασκομένων. Πάτρα: ΕΑΠ
Λιοναράκης, Α. (2001). Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός.
Ματραλής, Χ. (1998). Εκπαίδευση από Απόσταση. Στο Α. Κόκκος, Α. Λιοναράκης, Χ. Ματραλής, Χ. Παναγιωτακόπουλος (επιμ.), Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και Λειτουργίες. Πάτρα: ΕΑΠ
Μίχα, Γ. (2012). Αξιοποιώντας τις Αρχές του Κοινωνικού Κονστρουκτιβισμού σε Περιβάλλοντα Μάθησης με την Υποστήριξη της Τεχνολογίας (Διπλωματική Εργασία). Πανεπιστήμιο Πειραιώς. Ανακτήθηκε από: http://dione.lib.unipi.gr/xmlui/bitstream/handle/unipi/5187/Micha.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Παπαδημητρίου, Σ. (2014). Ο ρόλος του καθηγητή – συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του σε περιβάλλον Συνεργατικής Μάθησης στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Διδακτορική Διατριβή). ΕΑΠ. Ανακτήθηκε από: http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/38040#page/852/mode/2up
Παπαδημητρίου, Σ., & Λιοναράκης, Α. (2010). Ο Ρόλος του Καθηγητή - Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6 (1,2), 106-122. Ανακτήθηκε από: doi:http://dx.doi.org/10.12681/jode.9754
Παυλή Κορρέ, M. (2018). Σχεδιασμός και Υλοποίηση Προγραμμάτων Ηλεκτρονικής Μάθησης (e-learning). Συνοδευτικό κείμενο στο: Σχεδιασμός, Διοίκηση, Αξιολόγηση Προγραμμάτων Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Πάτρα: ΕΑΠ. Ανακτήθηκε από: https://study.eap.gr/mod/glossary/view.php?id=2346
Παύλου, Β. (2017, Απρίλιος, 9). Το άγνωρο της μεταβίβασης, ο δεσμός, ο «παράδοξος έρωτας». Αυγή. Ανακτήθηκε από: http://www.avgi.gr/article/10812/8057294/to-agnoro-tes-metabibases-o-desmos-o-paradoxos-erotas-
Rogers, A. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων (μτφ.: Μ. Παπαδοπούλου & Μ. Τόμπρου). Αθήνα: Μεταίχμιο. (1996).
Τζώτζου, Μ. & Μπιγιλάκη, Ν. (2013). Διερεύνηση των απόψεων φοιτητών του ΜΠΣ
‘Σπουδές στην Εκπαίδευση’ για την εξ Αποστάσεως εξατομικευμένη μάθηση του ΕΑΠ - Μία μελέτη περίπτωσης. Το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 9 (1), 75-93.
Ξενόγλωσση
Barnes, C. (2016). Where’s the teacher? Defining the Role of Instructor Presence in Social Presence and Cognition in Online Education. Στο Whitney Kilgore (επιμ.), Humanizing Online Teaching and Learning. Ανακτήθηκε από: https://humanmooc.pressbooks.com/chapter/wheres-the-teacher-defining-the-role-of-instructor-presence-in-social-presence-and-cognition-in-online-education/
Hanifin, E., & Appel, S. (2000). Transference and Psychological-Mindedness in Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 25 (2). Ανακτήθηκε από: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2000v25n2.3
Lionarakis, A. (1998). Polymorphic Education: A pedagocigal framework for open and distance learning. In A. Szucs & A. Wagner. (eds) Universities in a Digital Era: Transformation, Innovation and Tradition Roles and Perspectives of Open and Distance Learning, Proceedings of the7th European Distance Learning Network (EDEN) Conference, Vol2, 499-504. University of Bologna, Italy, 24-26 June 1998.
Stebbins, A. (2010). Freud, Lacan and Erotic Desire in Education. Atlantis, 34 (2). Ανακτήθηκε από: http://journals.msvu.ca/index.php/atlantis/article/download/341/322/