Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού κατά τις φυλικές μαθησιακές ανάγκες του παιδιού


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
μάθηση εκπαιδευτικό υλικό διδακτικό υλικό εξατομίκευση εξατομικευμένη διδασκαλία εξατομικευμένη μάθηση μαθησιακή συμπεριφορά sexcontinuum
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΘΗΒΑΙΟΥ
Περίληψη

Η κατασκευή  του ψηφιακού υλικού πρέπει να γίνεται με βάση τις σχετικές με το φύλο μαθησιακές τάσεις του παιδιού. Υποομάδα (Κωνσταντίνος και Ευριπίδης Δημουλάς, Έλλη Βέλλιου, Θεοδώρα Παπαδημητρίου, Κωνσταντίνος Ζαμπάκας, Χρήστος Παπαμάνθος, Βασιλική Παπακρίβου, Χρήστος Αυγερινίδης, Αχιλλέας Τσιρούκης, Βασιλική Εξάρχου, Νεκταρία – Φιλίτσα Αγραφιώτη, Σουλτάνα Χουβαρδά, Χρήστος Μπαμπαλής, Ειρήνη – Χρυσοβαλάντη Δροσινού, Βασιλική Ζησοπούλου, Ευαγγελία Ιωαννίδη, Κουτζεκλίδου Βασιλική, Διονύσιος Μπαρμπάκας, Δημήτριος Λιόβας) της ανοιχτής διεπιστημονικής Ομάδας μας Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «ἐκ τῶν ὑστέρων» εργάστηκε, βιβλιογραφικά / περιγραφικά / στατιστικά, στο πλαίσιο έρευνας για την ασφαλέστερη άποψη, στην ανθρώπινη ψυχοβιοπαθολογία, αντιστοιχώντας το συμπεριφορικό επιφαινόμενο  (αισθηματική ζωή, νοητικές ικανότητες, απασχόληση, ντύσιμο, σεξουαλικό ένστικτο) με το βιολογικό τους υπόστρωμα (υπολογιζόμενου σε σωματικούς χαρακτήρες) εκατοντάδων προσωπικοτήτων, ιδιαίτερου ψυχοφυλοβιοπαθολογικού ενδιαφέροντος, ενταχθησόμενων στην μηνιαία περιοδική σειρά μας «Η Ψυχοβιοπαθολογία στην Ιστορία», για την αντιστοίχηση γονότυπου με φαινότυπο ως συμπεριφορικό αποτέλεσμα. Βρέθηκε, ότι ο φαινομενικός διαχωρισμός σε δύο φύλα δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, όπως αυτή υπαγορεύεται από το βιοψυχολογικό υπόστρωμα, που κινείται σε ένα συνεχές, τα δύο άκρα του οποίου καταλαμβάνουν το – θεωρητικά - απόλυτα αρσενικό και το – θεωρητικά - απόλυτα θηλυκό, μεταξύ των οποίων υπάρχει η μίξη του αρσενικού προς το θηλυκό και του θηλυκού προς το αρσενικό. Το χρωμοσωμικό μωσαϊκό, που συνιστά το βιολογικό υπόστρωμα, εκφράζεται μέσω των εξ αυτού απορρεουσών φυλικών ορμονών  σε μίξη, έτσι που, καθώς οι ορμόνες του φύλου είναι η γέφυρα επικοινωνίας του γονιδιώματος με τον εγκέφαλο, η συμπεριφορά, απότοκο του  κεντρικού και περιφερικού Νευρικού Συστήματος, φτάνει (κατά τα σωματoψυχικά χαρακτηριστικά του ατόμου) τους 43.046.721 τύπους, που μπορούν να συμποσωθούν, αδρομερώς, σε 81 συνδυασμούς και συνδέσεις, και μόνον επιφανειακά διαφοροποιούνται στα δύο φύλα. Η  μάθηση είναι τομέας της συμπεριφοράς. Μόνο η γνώση σε ποιο ακριβώς σημείο του  sexcontinuum βρίσκεται το παιδί μπορεί να μας βοηθήσει στην καλύτερη αντιστοίχιση των μαθησιακών απαιτήσεών μας, από το παιδί, σύμφωνα με την  γονοτυπικά υπαγορευμένη μαθησιακή συμπεριφορά του.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΘΗΒΑΙΟΥ, Ανοιχτή Διεπιστημονική Ομάδα Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «ἐκ τῶν ὑστέρων»
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Δ/ΝΣΗΣ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ ΔΥΤΙΚΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αναφορές
Αναφορές
Arnold, A.P., & Breedlove, S. (1985). Organizational and activational effects of sex steroids on brain and behavior: A reanalysis. Hormones and Behavior, 19, 469-498.
Berenbaum S.A., & Beltz, A.M. (2016). How early hormones shape gender development. Curr Opin Behavioral Sciences, 7: 53-60
Byne, W., et al. (2012). Treatment of Gender Identity Disorder. American Journal of Psychiatry.
Βουβούση, Μ. (2017). Δείκτες βιοφυλοψυχικών διαφορών. Αρχείο (υπό έκδ.) Πρακτικών / Πρόγραμμα 2ου Διεθνούς Συνεδρίου «Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση / Οργάνωση, Διοίκηση, Διαπολιτισμικότητα, Ιατρική και Εκπαίδευση, Ειδική Αγωγή, Αγωγή Υγείας, Διδακτική και Διδασκαλία, Διδακτικό Υλικό, Αναλυτικά Προγράμματα / Ιατρική και Εκπαίδευση» (Ελεύθερο Πανεπιστήμιο Πολιτών, [Πάτρα, 28-30.4] Αλεξανδρούπολη, 6-8.10).
Βουβούση, Μ. (2018). Παρουσίαση του έργου της Ομάδας Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «εκ των υστέρων». Πρακτικά (υπό έκδ.) 4ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Δημοκρατία, δικαιώματα και ανισότητες στην εποχή της κρίσης. Προκλήσεις στον χώρο της έρευνας και της εκπαίδευσης» (Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών Κοινωνικών Επιστημών, Ηράκλειο Κρήτης 27-9.4.2018)
Changeux, J. P.(1984, 1986), O νευρωνικός άνθρωπος. μτφρ. Β. Μπρίκα Αθήνα: Κέδρος, Ράππα.
Castellanos – Cruz, L., Bao, Ai-Min, Swaab, D. (2017). Sexual identity and sexual orientation. In: Hormones, Brain and Behavior, 3rd edition.
Costa, R., & Colizzi, M. (2016). Neuropsychiatric Disease and Treatment.
Coolidge et al (2002). Behavior genetics.
Denenberg, V.H.(1981). Hemispheric laterality in animals and the effects of early experience, Behavioral and Brain Sciences, 4, 1-49.
Δημουλάς, Κ.Β. (1990α). Νευρoνοογεννητικό Σύστημα;. Βιβλίο Περιλήψεων 7ου Συνεδρίου Ψυχολογικής Έρευνας (Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας και του Τμήματος Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου της Κύπρου), Λευκωσία.
Δημουλάς, Κ.Β. (1991α). Ψυχοπαθολογία Ι: Οι αιτίες. Λάρισα: ΤΕΙ (ΣΕΥΠ / Τμήμα Νοσηλευτικής) Λάρισας.
Δημουλάς, Κ. Β. (1990β), Ψυχοπαθολογία ΙΙ: Τα Πάθη. Λάρισα: ό.π.. 5-80.
Δημουλάς, Κ.Β. (1993). Ψυχολογία. Λάρισα: ΤΕΙ (ό.π. / Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων). 42-44.
Δημουλάς, Κ.Β. (1994). Το φύλο ως ερώτημα. Λάρισα.
Δημουλάς, Κ.Β. (3.9.1995). Σχολική Ψυχολογία - Πότε αρχίζει το εκπαιδευτικό έτος;, Νέα Αγγελία και Διαφήμηση, 3.9,14.
Δημουλάς, Κ.Β. (4-5.5.1996). «Αντρική» και «γυναικεία» ή «αρσενική» και «θηλυκή» συμπεριφορά; (Σοβαρά Πειραματικά Λάθη στο χώρο των ερευνών). Νέα Αγγελία Λάρισας, 10. Λάρισα: Νέα Αγγελία.
Δημουλάς, Κ.Β. (1998). Έβδομο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας (Εξελικτική Κλινική Νευροψυχολογία) στη Λευκωσία / Κύπρος: Νευρονοογεννητικό Σύστημα / «Πολύτιμα επιστημονικά συμπεράσματα από τον Λαρισαίο ψυχολόγο κ. Δημουλά». Πρωινή, 21.11.98, 6, 1-5. Λάρισα: Πρωινή.
Δημουλάς, Κ.Β. (1999). «Manly» and «womanly» or «male» and «famale» behavior? (Serious experimental mistakes in the area of phychological researches concerning phychological assessment). Βιβλίο Περιλήψεων, 5th European Conference on Psychological Assessment (Παιδαγωγικό Τμήμα Πανεπιστημίου Πατρών / Τομέας Ψυχολογίας και The European Association for Research on Learning and Instruction / Learning and Instruction). Πάτρα.
Δημουλάς, Κ.Β. (6.1.2000α). Ο «αδύνατος» μαθητής και η ενισχυτική διδασκαλία. Ημερήσιος Κήρυκας, 10/Ελεύθερο Βήμα.
Δημουλάς, Κ. Β. (5-11-2000β). Λανθασμένη επιλογή μορφωτικοσπουδαστικού στόχου. Ό.π..
Δημουλάς, Κ.Β. (2000γ). Το φύλο ως ερώτημα / σύγχρονη ψυχοβιολογική επισκόπηση. Αρχείο (φάκελος) Κέντρου Επ. Κατάρτισης Παν. Αιγαίου (Μυτιλήνη) και Master Academy. Λάρισα.
Δημουλάς, Κ. Β. (2006). Ψυχολογικές επιδράσεις στην αξιολόγηση των μαθητών. Φυσικός Κόσμος, 24(184), 14-6.
Δημουλάς, Κ.Β. (2007α). Διαχείριση της Κοινωνικής Δυναμικής της Τάξης με βάση το φύλο από βιοψυχολογική σκοπιά. Βιβλίο Περιλήψεων του Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Γλώσσα, Σκέψη και Πράξη στην Εκπαίδευση» (Ιωάννινα, 19-21.10), της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ηπείρου, ενότητα Γλώσσα, Σκέψη και Πράξη στο Σύγχρονο Σχολείο/ Προβλήματα και Προβληματισμοί, 13.
Δημουλάς, Κ.Β. (2007β). Άγνοια Φυλικής Τάσης Μάθησης από το Δάσκαλο ως Πηγή Λαθών από τον Μαθητή. Πρόγραμμα Εισηγήσεων του Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Τα Λάθη των Μαθητών: Δείκτες Αποτελεσματικότητας ή Κλειδιά για τη βελτίωση της ποιότητας της Εκπαίδευσης» του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, Θεσσαλονίκη, 13-4.12,13.
Δημουλάς, Κ.Β. (2017α). Σοβαρά πειραματικά λάθη, ως προς το φύλο, στον χώρο των ερευνών (παρουσίαση ερευνητικού προγράμματος της διεπιστημονικής Ομάδας Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας με άξονα «το φύλο ως ερώτημα». Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική, Παιδαγωγική και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών», ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Καβάλα 8-10.12. 2017), 42-60.
Δημουλάς, Κ.Β. (2017β). Δείκτες Πολλαπλών Βιοφυλοψυχοδιαφορών (παρουσίαση ερευνητικού προγράμματος της διεπιστημονικής «ἐκ τῶν ὑστέρων» Ομάδας Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας με άξονα «το φύλο ως ερώτημα». Αρχείο 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (Διατμηματικό Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Διδακτική, Παιδαγωγική και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών», ΤΕΙ Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Καβάλα 8-10.12. 2017).
Δημουλάς, Κ.Β., & Καλύβας, Ι. (2005). Βιοψυχολογική εξατομίκευση διδασκαλίας-Εξατομικευμένη διδασκαλία. Πρόγραμμα, 16, και Πρακτικά του 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου (13-4.5.5) «Κριτική, δημιουργική, διαλεκτική σκέψη στην εκπαίδευση: Θεωρία και πράξη» (Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης), 492-500.
Δημουλάς, Κ.Β., Καλύβας, Ι., Παπαδημητρίου, Θ.Ευ., και Δημουλάς, Ευ. (2005). Διαχείριση του μαθητικού δυναμικού από σύγχρονη βιοψυχολογική σκοπιά. Βιβλίο Περιλήψεων Εισηγήσεων του 7ου ετήσιου Συνεδρίου (Μονάδας Μεθοδολογίας και Προγραμμάτων Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών) «Εκπαιδευτικές Αλλαγές- Παρέμβαση του Εκπαιδευτικού και του Σχολείου» (Πάτρα,8-10.4), έκδ. Μεταίχμιο, 17.
Δημουλάς, Κ.Β., Φαρμάκης, Ν.Γ., Παπαδημητρίου, Θ. Ευ., Δημουλάς, Ευ. Κ. (2001). Λανθασμένη επιλογή μορφωτικοσπουδαστικού στόχου λόγω άγνοιας του βιοψυχολογικού υπόβαθρου του παιδιού, στα Πρακτικά του Α΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου «Σύνδεση Τριτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» (Θεσσαλονίκη, 30.3-1.4), εκδ. Ζήτη, 14, 607-11, 721-3.
Δημουλάς, Κ.Β., Παπαδημητρίου, Θ.Ευ., Δημουλάς, Ευ.Κ., Βέλλιου, Έ.Κ.,
Βερβέρας, Ν., Οικονόμου, Α., Ζαμπάκας, Κ., Αγραφιώτη, Ν. – Φ.,
Δροσινού, Ει.– Χ., Θηβαίου, Σ., Ξαγρεμμενάκος, Σ., Ζαμπέτογλου, Γ., Δημάκας, Δ., Γεωργούσης, Ευ., Παπαπαρίση, Σ., Λιόβας, Δ.Γ., Πολύζος, Χ. (2018α). Επαναδιαπραγμάτευση έμφυλων και σεξουαλικών ταυτοτήτων από την Ομάδα Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «ἐκ τῶν ὑστέρων». Αρχείο Επιστημονικού Συνεδρίου «Ταυτότητες και Ετερότητες σε περιόδους κρίσης» (Ένωση Προφορικής Ιστορίας, Τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Εργαστήριο Λαογραφίας και Κοιν. Ανθρωπολογίας, Πρόγραμμα Μεταπτ. Σπουδών «Τοπική ιστορία – Διεπιστημονικές προσεγγίσεις», Κομοτηνή 18-20.5.2018)
Δημουλάς, Κ.Β., Παπαδημητρίου, Θ. Ευ. Δημουλάς, Ευ.Κ., Βέλλιου, Έ.Κ., Βουβούση, Μ. (2018β). Το φύλο ως ερώτημα (από την Ομάδα Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «ἐκ τῶν ὑστέρων»). Πρόγραμμα 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης «Δημόσια και Ιδιωτική Εκπαίδευση» (Τμήματα Παιδαγ. Νηπιαγωγών Παν. Ιωαννίνων και Επ. Αγωγής Ευρ. Παν. Κύπρου, Ελλ. Κοινωνιολ. Εταιρεία, Π. Ινστιτούτο και Υπ. Παιδείας Πολιτισμού Κύπρου, Λευκωσία 27-8.4.2018).
Δημουλάς, Κ.Β., Παπαδημητρίου, Θ.Ευ., Δημουλάς, Ευ.Κ., Βέλλιου, Έ.Κ., Εξάρχου, Β., Οικονόμου, Α., Δροσινού, Ει.– Χ., Ζαμπάκας, Κ., Αγραφιώτη, Ν. – Φ., Δήμου, Α., Δημάκας, Δ., Ζαμπέτογλου, Γ., Τρίγκας, Ι., Θηβαίου, Σ., Γεωργούσης, Ευ., Σκενδερίδης, Π., Ξαγρεμμενάκος, Σ., Σεΐδου, Ει., Ζαρκαδούλας, Ν.Ευ., Λιόβας, Δ.Γ. (2018γ). Αναθεωρητική ψυχοβιολογική χαρτογραφία ανθρώπου. Πρόγραμμα και Βιβλίο Περιλήψεων / Πρακτικών 21ου Διεθνούς Συνεδρίου Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Ένωση Γυμναστών Βορείου Ελλάδος, Θεσσαλονίκη, 27 – 9.4.2018), 136.
Δημουλάς, Κ.Β., Παπαδημητρίου, Θ.Ευ., Δημουλάς, Ευ.Κ., Βέλλιου, Έ.Κ., Ζησοπούλου, Β., Πούρικας, Χ., Οικονόμου, Α., Αγραφιώτη, Ν. – Φ., Δήμου, Α., Δημάκας, Δ., Ζαμπέτογλου, Γ., Θηβαίου, Σ., Γεωργούσης, Ευ., Σκενδερίδης, Π., Παπατζέλος, Δ., Αργύρη, Α., Λιόβας, Δ.Γ., Πολύζος, Χ.Α., Ζαρκαδούλας, Ν.Ευ. (2018δ). Αγωγή Υγείας: «το φύλο ως ερώτημα». Πρόγραμμα και Βιβλίο Περιλήψεων και (πλήρες κείμενο) Αρχείο 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Δικτύου Πρακτικών Ασκήσεων Παιδαγωγικών Τμημάτων Προσχολικής Εκπαίδευσης & Αγωγής «Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικά Τμήματα, 30 χρόνια μετά: Αντιμετωπίζοντας τις νέες προκλήσεις» (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Βόλος 28-30.9.2018), 30.
Δημουλάς, Κ., Παπαδημητρίου, Θ., Δημουλάς, Ευ., Βέλλιου, Έ., Παπαναστασίου, Μ., Ζαμπέτογλου, Γ., Δημάκας, Δ., Θηβαίου, Σ., Πούρικας, Χ., Χουβαρδά, Σ., Δήμου, Α., Παπαπαρίση, Σ., Δροσινού, Ει.– Χ., Αργύρη, Α., Τρίγκας, Ι., Ζησοπούλου, Β., Σκενδερίδης, Π., Αγραφιώτη, Ν.-Φ., Οικονόμου, Α., Ζαμπάκας, Κ., Παπατζέλος, Δ., Σεΐδου, Ει., Λιόβας, Δ., Πολύζος, Χ., Ζαρκαδούλας, Ν. (2018ε). Καινοτόμες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις: Παρουσίαση ερευνητικού προγράμματος της διεπιστημονικής Ομάδας Εργασίας Ψυχοβιοαναλυτικής Έρευνας «ἐκ τῶν ὑστέρων», για τον μη διαχωρισμό των φύλων, στην τάξη. Αρχείο Πρώτου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων (Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης / Πρόγρ. Μεταπτ. Σπουδών Διοίκησης και Οργάνωσης Εκπ. Μονάδων και Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, Θεσσαλονίκη, 6-9.12.2018).
Δημουλάς, Κ.Β., Δημουλάς, Ευ. Κ., Παπαδημητρίου, Θ. Ευ., Βέλλιου, Έ.Κ., Πούρικας, Χ.Μ., Βουβούση, Μ.Π., Λιόβας, Δ.Γ., Δημητρέλιας, Χ.Ι., Ζαμπάκας, Κ. (2017). Βιοδείκτες φυλοψυχικών διαταραχών. Πρακτικά 3ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Π ΤΠΕ, Τμήμα Βιοχημείας & Βιοτεχνολογίας), ΤΕΙ Θεσσαλίας (Σχ. Διοίκησης και Οικονομίας, Τμήματα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Μηχανικών Πληροφορ. Τεχνολογικής Εκπ/σης), Σύλλ. καθηγητών Αγγλ. Γλώσσας και Φιλολογίας Ν. Λάρισας, εκπ. δράση «Teachers 4 Europe», Γαλλ. Πρεσβεία στην Ελλάδα / Γαλλικό Ινστιτούτο Λάρισας, υπό Ελλ. Εθν. Επιτροπή UNESCO και ΥΠΕΘ, Λάρισα 13-5.10), Γ΄, 994-7.
Δημουλάς, Κ., Δημουλάς, Ευ, Παπαδημητρίου, Θ., Βέλλιου, Έ., Πούρικας, Χ., Δήμου, Α., Λιόβας, Δ., Ζησοπούλου, Β., Ζησόπουλος, Π., Γαλλή, Α. (2019). Tο φύλο ως επιστημονικό ερώτημα. Αρχείο Συνεδρίου Ένωσης Εκπαιδευτικών για την εκπαιδευτική Καινοτομία. Λάρισα.
Diamond, M., Llacuna, A., Wong, G.L. (1973). Sex behaviour after neonatal progesterone, testosterone, estrogen, or antiandrogens. Hormones and behavior, 4, 73-88.
Diamond, M.C., και συν. (1981), Morphological cerebral cortical assymmerty in male and female rats. Experimental Neurology, 71, 261-8.
Dimoulas, K.V., Dimoulas, Eu. K., Papadimitriou, Th. Eu., Velliou, E.K., Exarchou5 V., Liovas, D.G., Polyzos, Ch. A. (2018). Psychobiological human cartography. Archive of Conference «Teaching and learning anthropology and ethnography in eastern and southeastern europe: making sense of cultural difference in familiar and unfamiliar contexts» (Culture, Borders, Gender LAB and ΜΑ Program in "History, Anthropology and Culture in Eastern and South-Eastern Europe" of the Dept. of Balkan, Slavic and Oriental Studies, University of Macedonia, Teaching Anthropology, A Journal of the Royal Anthropological Institute, the EASA Teaching Anthropology Network, the Border Crossings Network, May 12-13, 2018, Thessaloniki, Greece).
Glezerman, M. (2016). Yes, there is a female and a male brain: Morphology versus functionality. PNAS.
Gooren, L. (χ.χ.4). Gender identity and sexual behavior. In: DeGroot (ed.), Endocrinology.
Gooren L. (2006). Hormonal Behavior.
Gorski, R.A. (1980). Sexual differentiation of the brain. In T.D. Krieger & J.C. Hughes (Eds), Neuroendocrinology, 215-222. Sunderland, MA: Sinauer.
Gorski, R.A. (1985). The 13th J.A.F. Stevenson memorial lecture. Sexual differentiation of the brain: Possible mechanisms and implications.
Canadian Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 577-594.
Grisham, W., Castro, J.M., Kashom, J.L., Ward, I.L., Ward, O.B. (1992). Prenatal flutamide alters sexually dimorphic nuclei in the spinal cord of male rats. Brain Research, 578, 69-74.
Grumbach, M., & Conte, F.A. (χ.χ.8). Disorders of sex differentiation. In: Williams textbook of
Endocrinology.
Hassett, J.M., Siebert, E.R., Wallen, K. (2008). Sex differences in rhesus monkey toy preferences parallel those of children. Hormones and Behavior.
Hines, M. (1982). Prenatal gonadal hormones and sex differences in human behaviour, Psychological Bulletin, 92,56-80.
Hines, M. (2003). Sex steroids and human behavior: prenatal androgen exposure and sex-typical play behavior in children. Annual New York Academy Sciences.
Hines, M. (ed.) (2004). Brain Gender. Oxford University Press.
Hirschfeld, M. (1962). Το άγνωστο φύλο / Συμβολή στην Ψυχολογία της Ομοφυλοφιλίας. Μτφρ. και Πρόλογος Κ.Λ. Μεραναίου. Αθήναι: Εκδόσεις Μαρή.
Hook, E. B. (1973). Behavioral implications of the Human XYY genotype, Science, 179,139-50.
Inglis, J., & Lawson, J.S. (1981). Sex differences in the effects of unitlateral brain damage on intelligence, Science, 212, 693-5.
Inglis, J., et al. (1982). Sex differences in the cognitive effects of unilateral brain damage. Cortex, 18, 257-76.
Konishi, M, & Gurney, M.E. (1982). Sexual differentiation of brain and behavior. Trends in Neurosciences, 5, 20-30.
Hughto, W., & Reisner, S.L. (2016). Transgend Health.
Ingalhalikar, ( ), et al. (2014a). Sex differences in the structural connectome of the human brain. PNAS.
Ingalhalikar, ( ), et al. (2014b). Intrahemispheric connections are shown in blue, and interhemispheric connections are shown in orange. PNAS.
Kalat, J.W. (1995). Βιολογική Ψυχολογία. Μετάφραση και επιμέλεια Α.Κ. Αγγελή, Γ.Η. Ευσταθίου, Γ.Θ. Παναγής και Δ.Α. Χρηστίδης, Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος «Ίων» - Εκδόσεις «Έλλην», 2, 437.
Καραπέτσας Α.Β. (1988). Νευροψυχολογία του αναπτυσσομένου ανθρώπου – Πώς θα κατανοήσουμε τη συμπεριφορά Παιδιού – Έφηβου – Ενήλικα. Αθήνα: Σμυρνιωτάκης, 131-4.
Khatchadourian, K., Amed, S., Metzger, D. (2014). Clinical Management of Youth with Gender Dysphoria in Vancouver. The Journal of Pediatrics, 164: 906-911.
Lacoste-Utamsing, C. de , et Holloway,R.C.(1982), Sexual dimorphism in the human corpus callosum, Science, 216, 1431-1432.
Lenroot, R.K., & Giedd, J.N. (2010). Sex differences in the adolescent brain. Brain Cognition.
Le Vay, S. (1994). Ο σεξουαλικός εγκέφαλος. Μτφρ. Τάσος Οικονόμου. Αθήνα: Σύναλμα.
Levin, S.B. (χ.χ.). Ethical Concerns About Emerging Treatment Paradigms for Gender Dysphoria. Journal of Sex & Marital Therapy.
MacLusky, N.J., & Naftolin, F. (1981). Sexual differentiation of the central nervous system. Science, 211, 1294-1303.
Money, J., & Ehrhardt, A.A. (1972). Man & woman, boy & girl. Baltimore MD: Johns Hopkins University Press.
Munoz, K.E., et al. (2009). Imaging genetics.
Murad, M.H., et al. (2010). Clinical Endocrinology. Oxford Press.
Owen, D.R. (1972). The 47 XYY Male: A review. Psychological Review, 78, 209-233.
Παρασκευόπουλος, Ι. (1985). Εξελικτική Ψυχολογία. Αθήνα.
Paus, T. (2013). How environment and genes shape the adolescent brain. Hormones and Behavior.
Πέντζου – Δαπόντε, Α. (1983). Ασκήσεις και ειδικά θέματα Ανθρωπολογίας. Θεσσαλονίκη.
Προκοπάκη. Κ. (2017). Διαταραχές Ταυτότητας Φύλου: Νεώτερα δεδομένα ως προς τη διάγνωση και την αντιμετώπιση. Κ.Κ.Ψ.Υ. Παγκρατίου, ΓΝΑ «Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ».
Steensma, T.D., et al. (2013). Hormones and Behavior.
Steensma, T.D., et al. (2017). AMA. Journal of Ethics.
Sullerot, E. (1978), Le fait Feminin, Paris, Fayard.
Ward, I.L., & Ward, O.B. (1985). Sexual behavior differentiation: Effects of prenatal manipulations in rats. In N. Adler, D. Pfaff, & R.W. Goy (Eds), Handbook of behavioural neurobiology, vol. 7, 77-98. New York: Plenum Press.
Wilson, J.D., George, F.W., Griffin, .E. (1981). The hormonal control of sexual development. Science, 211, 1278-1284.
Williams, G.L. (1986). A reevaluation of the concept of separable periods of organizational and activational actions of estrogens in development of brain and behavior. Annals of the New York Academy of Sciences, 474, 282-292.
Zucker, K.J. (2014). Gender dysphoria. Handbook of Developmental Psychopathology. APA Official Action.
Zucker, K.J. (2017). Epidemiology of gender dysphoria and transgender identity. Sexual Health.
Zucker, K.J., Owen, A., Bradley, S.J., Ameeriar, l. (2002). Clinical Child Psychology and Psychiatry.