Δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού ασύγχρονης εξ αποστάσεως πολυμορφικής εκπαίδευσης για τη διδασκαλία ελληνικού παραδοσιακού χορού σε αρχάριους ενήλικες


Δημοσιευμένα: Δεκ 30, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό χοροί της Κρήτης μορφολογική μέθοδος διδασκαλίας χορού
Άννα Συντιχάκη
Γεώργιος Φούντζουλας
Ευαγγελία Μανούσου
Μαρία Κουτσούμπα
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας ήταν η δημιουργία εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού σε αρχάριους ενήλικες μαθητές έχοντας ως παράδειγμα χορούς της Κρήτης. Για τον λόγο αυτό, με βάση την τυπολογία εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού των West και Λιοναράκη διαμορφώθηκε εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό υλικό για ένα ολοκληρωμένο μάθημα ασύγχρονης εκπαίδευσης του ελληνικού παραδοσιακού χορού με τη μορφολογική μέθοδο διδασκαλίας του και με πολυμεσικές εφαρμογές έχοντας ως παράδειγμα αντιπροσωπευτικούς χορούς της Κρήτης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Αναφορές
Bates, A. (2000). Managing Technological Change: Strategies for College and University Leaders. San Francisco: Jossey Bass.
Γιαννακοπούλου, Ε. (2013). Η Αυτο-αξιολόγηση Ενηλίκων Εκπαιδευόμενων σε Προγράμματα Εκπαίδευσης από Απόσταση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7th International Conference in Open & Distance Learning, November 2013 (σελ. 149-156). Αθήνα.
Γκιόσος, Ι. & Κουτσούμπα, Μ. (2005). Θεωρητικές προσεγγίσεις στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού στην ΑεξΑΕ. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές (σελ. 39-52). Πάτρα: ΕΑΠ.
Γκιόσος, Ι., Μαυροειδής, Η., & Κουτσούμπα, Μ. (2008). Η έρευνα στην από απόσταση εκπαίδευση: Ανασκόπηση και προοπτικές. Open education – The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 4(1), 49-60. Aνακτήθηκε 05 Μαρτίου, 2018, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/viewFile/9846/9957.pdf.
Δανιά, Α., Κουτσούμπα, Μ. & Τυροβολά, Β. (2013). Labankido©: μία τεχνολογική εφαρμογή για την εξ αποστάσεως διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Learning Methodologies, Proceedings of the 7th International Conference on Open and Distance Learning (τόμος 3, μέρος Α, σελ. 144-157). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Διαθέσιμο στο https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/613/602.
Δανιά, Α., Κουτσούμπα, Μ. & Τυροβολά, Β. (2017). Προς μια παιδαγωγική του χορού στην εκπαίδευση μαθητών σχολικής ηλικίας. Choros International Dance Journal, 6, 85-99. Διαθέσιμο στο http://chorosjournal.com/docs/choros6/7_CHOROS_6_DANIA_KOUTSOUBA_TYROVOLA.pdf.
Fountzoulas, G., Koutsouba, M., & Nikolaki, E. (2018). Critical literacy and the multiliteracies of dance: A first approach. Journal of Educational and Social Research, 8(3), 69-78. Doi: 10.2478/jesr-2018-0032. Διαθέσιμο στο http://www.mcser.org/journal/index.php/jesr/article/view/10318/9948.
Holmberg, B. (2002). Εκπαίδευση εξ Αποστάσεως. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Έλλην.
Holmberg, B. (1995). Theory and Practice of distance education (2nd Ed). London and New York: Routledge.
Κουτσούμπα, Μ. (2002). Πολιτισμική ταυτότητα και χορός: μια πρώτη προσέγγιση. Στο Η τέχνη του χορού σήμερα: εκπαίδευση, παραγωγή, παράσταση, Πρακτικά Συνεδρίου Έντεχνου Χορού (σελ. 17-24). Αθήνα: Σύνδεσμος Υποτρόφων Κοινωφελούς Ιδρύματος «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης».
Κουτσούμπα, Μ. (2003). Η μελωδία, ο λόγος και η κίνηση μέσα από την εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: μία πρώτη προσέγγιση. Στο Κ. Πανοπούλου (Επιμ. έκδοσης), Μελωδία, Λόγος, Κίνηση, Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Λαϊκού Πολιτισμού (σελ. 195-204). Σέρρες: Δήμος Σερρών.
Κουτσούμπα, Μ. (2010). Η διδασκαλία του ελληνικού παραδοσιακού χορού σε σύγχρονα εκπαιδευτικά πλαίσια. Στο Η. Δήμας, Β. Τυροβολά & Μ. Κουτσούμπα, Ελληνικός παραδοσιακός χορός. Θεωρήσεις για το λόγο, τη γραφή και τη διδασκαλία του (σελ. 101-126). Αθήνα: αυτό-έκδοση.
Κουτσούμπα, Μ. (2014). 'Χορεύοντας τις γνωστικές δεξιότητες': Ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων μέσα από τη διδασκαλία του χορού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Καινοτόμες διδακτικές τεχνικές-Γραπτός επιστημονικός λόγος (σελ. 105-119). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΕΔΑΕ). Διαθέσιμο στο http://www.slideshare.net/antonislionarakis/ss-40580123.
Κουτσούμπα, Μ. (2016). Χορευτικός, κριτικός και πολιτισμικός γραμματισμός μέσα από το παράδειγμα της διδασκαλίας του ποντιακού χορού. Στο Μουσική-Χορός-Ενδυμασία, Πρακτικά 1ου Επιστημονικού Συμποσίου Ποντιακού Πολιτισμού (σελ. 283-304). Αθήνα: Πρωτοβάθμια Ποντιακά Σωματεία Λεκανοπεδίου Αττικής.
Κουτσούμπα, Μ. & Γκιόσος, Γ. (2003). Μια θεωρητική προσέγγιση για το σχεδιασμό διδακτικού υλικού στην ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πρακτικά εισηγήσεων (σελ. 654-661). Αθήνα: Προπομπός.
Koutsouba, M. & Giossos, Y. (2006). A model for motor learning in distance polymorphic education: the case of performance arts and dance. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 4, 33-44. Διαθέσιμο στο http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/article/viewArticle/47.
Κρασανάκης, Α. (2016). Οι Κρητικοί χοροί και η ιστορία του χορού. Αθήνα: «Η ΑΘΗΝΑ».
Kron, F., & Σοφός, Α. (2007). Διδακτική των Μέσων. Νέα Μέσα στο Πλαίσιο Διδακτικών και Μαθησιακών Διαδικασιών. Αθήνα: Gutenberg.
Lavender, L. (1996) Dancers Talking Dance. Champaign, IL:, Human Kinetics.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού, στο Λιοναράκης (Επιμ.) Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σελ. 1-15). Αθήνα: Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (2001b). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε; Στο Λιοναράκης Α. (Επιμ.). 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 25-27 Μαϊου 2001 (σσ. 185-194). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση - Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές (σελ. 13-39). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σελ. 11-41). Αθήνα: Προπομπός.
Lionarakis, A. (2003). A preliminary framework for a theory of Open and Distance Learning – the evolution of its complexity. In A. Szucs & E. Wagner (Eds.), The Quality Dialogue, Integrating Quality Cultures in Flexible, Distance and eLearning, Proceedings of the 2003 EDEN Annual Conference (pp. 42-47). Rhodes: EDEN
Μαθέ, Δ., Κουτσούμπα, Μ. & Λυκεσάς, Γ. (2008). Κριτική επισκόπηση των μέχρι σήμερα προτεινομένων μεθόδων διδασκαλίας του ελληνικού παραδοσιακού χορού στην Ελλάδα. Στο Proceedings of the 22nd World Congress on Dance Research (σελ. 1-17). Αθήνα: International Dance Council-CID (Cd-rom).
Μαυροειδής, Η., Γκιόσος, Ι., & Κουτσούμπα, Μ. (2014). Επισκόπηση θεωρητικών εννοιών στην εκπαίδευση από απόσταση. Open Εducation – The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 1(1), 88-100. Aνακτήθηκε 05 Μαρτίου, 2018, από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/viewFile/9851/9961.pdf .
Moore, M. (1993). Theory of transactional distance, In D. Keegan, (Ed),. Theoretical principles of distance education (pp. 22-38)., London: Routledge.
Moore, M.G., & Kearsley, G. (1996). Distance Education: A Systems View. Belmont: Wadsworth Publishing Company.
Μουζακιώτου, Σ, & Κανονάκη, Μ, (2015). Το οπτικοακουστικό υλικό και η δυναμική του στο Εκπαιδευτικό Υλικό της Εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ), 8ο Διεθνέςς Συνέδριο για την Ανοιχτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Καινοτομία και Έρευνα», 7-8 Νοεμβρίου 2015 (σελ. 46-57). Αθήνα: Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης.
Μουζάκης, Χ. (2006). Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην εκπαίδευση ενηλίκων – Παραδείγματα και περιπτώσεις εφαρμογής, Αθήνα: Υπουργείο Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων, Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Νικολάου, Α. (2010). Σχεδιασμός καινοτόμου εξ αποστάσεως εκπαιδευτικού υλικού με τη χρήση του 4MAT Model της McCarthy. Ένα παράδειγμα σχεδιασμού και ανάπτυξης εκπαιδευτικού υλικού για νηπιαγωγούς αναφορικά με τη δραματική τέχνη στην προσχολική αγωγή (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή εργασία). ΕΑΠ, Πάτρα.
Παπαδημητρίου, Σ., Λιοναράκης, Α., & Κόκκος, Α. (2013). Το Εγχείρημα της Επιμόρφωσης των Kαθηγητών-Συμβούλων του ΕΑΠ: Αναπτύσσοντας Καλές Πρακτικές και Δημιουργώντας Συνθήκες Συν-αντίληψης στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Ενηλίκων. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7th International Conference in Open & Distance Learning, November 2013 (σελ. 128-143). Αθήνα: ΕΔΑΕ.
Peters, O. (1993). Distance Education in Postindustrial society, In D. Keegan (ed.), Theoretical Principles of Distance Education (pp. 22-38). London: Routledge.
Σοφός, Α., & Kron, F. (2010). Αποδοτική διδασκαλία με τη χρήση των μέσων. Από τα πρωτογενή και προσωπικά στα τεταρτογενή και ψηφιακά Μέσα. Αθήνα: Γρηγόρης.
Συντιχάκη, Α. (2018). Διδασκαλία ελληνικού παραδοσιακού χορού με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε αρχάριους ενήλικες. Το παράδειγμα κρητικών χορών. Μεταπτυχιακή διατριβή. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο.Τυροβολά, Β. & Κουτσούμπα, Μ. (2006). Μορφολογική μέθοδος διδασκαλίας του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Το παράδειγμα των ποντιακών χορών. Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα, 1, 19-32.
Τυροβολά, Β., Κουτσούμπα, Μ. & Ταμπάκη, Α. (2008). Η δομικό-μορφολογική και τυπολογική ανάλυση στη μελέτη του ελληνικού παραδοσιακού χορού. Το παράδειγμα των μοτίβων των χορών «στα δύο» και «στα τρία» στους χορούς της Κρήτης. Επιστήμη του Χορού, 2, 31-57. Ανακτήθηκε στις 5 Μαρτίου 2018, από http://www.elepex.gr/periodiko.html.
Χουλιαρά, Ξ., Λιοναράκης, Α., & Σπανακά, Α. (2011). Η έννοια της πολυμορφικότητας στο εξΑΕ διδακτικό υλικό: θεώρηση, σχεδιασμός, ζητήματα εφαρμογής. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 6th International Conference in Open & Distance Learning, November 2011 (σελ. 397-410). Λουτράκι: ΕΔΑΕ.