Εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών από το 4ο ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κ. Μακεδονίας. Εφαρμογή, αποτίμηση και προοπτική. Teacher Training with Distance e-Learning. Application, Valuation and Perspective.


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Τηλεκπαίδευση επιμόρφωση εκπαιδευτικών eLearning teacher training
Κωνσταντίνος Πέτρος Στρίγκας
Αλκιβιάδης Τσιμπίρης
Δημήτριος Βαρσάμης
Περίληψη

Σκοπός της εργασίας είναι η διερεύνηση της επίδρασης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη διαδικασία επιμόρφωσης των εν ενεργεία Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Έγινε καταγραφή των απόψεων μετά από τη συμμετοχή τους σε προγράμματα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης. Το 4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) Κ. Μακεδονίας σε συνεργασία με το «itlab» εργαστήρι πληροφορικής του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε.) ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις των εκπαιδευτικών για συνέχιση των εξ αποστάσεως επιμορφωτικών προγραμμάτων του σχολικού έτους 2017-2018 υλοποίησε τέσσερα (4) προγράμματα εξ αποστάσεως επιμόρφωσης, με χρήση της πλατφόρμας ασύγχρονης εκπαίδευσης OpeneClass και της πλατφόρμας σύγχρονης εκπαίδευσης BigBlueButton. Με την ολοκλήρωση σε καθένα από τα προγράμματα υλοποιήθηκε έρευνα με ερωτηματολόγια ερωτήσεων κλειστού και ανοικτού τύπου μέσω της πλατφόρμας, ώστε να καταγραφούν οι στάσεις, οι απόψεις και οι προτάσεις των εκπαιδευτικών για την εμπειρία τους κατά την διάρκεια της τηλεπιμόρφωσης καθώς και τα συμπεράσματά τους για την υλοποίηση εξ αποστάσεως επιμορφώσεων γενικότερα. Έγινε αποτίμηση και επισκόπηση των απαιτούμενων εκπαιδευτικών πόρων στην εφαρμογή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

 

The aim of this program is to investigate the impact of distance learning on teachers training processes of education of primary and secondary teachers in active education. Τhe opinions of the Teachers were recorded, after their attendance of distance learning courses. The 4th PEKES of Central Macedonia in collaboration with the ITlab Computer Lab of the International Hellenic University in response to the demands of teachers for the continuation  distance learning programs of last scholar year (2017-2018) realized four distance learning programs. The courses were developed on the OpeneClass asynchronous training platform, supported by the synchronous BigBlueButton training platform. Α questionnaire of closed-ended questions was answered through the platform in order to capture the opinions of the teachers for their experience of the online training. The required educational resources in distance learning implementation were evaluated and reviewed.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικά Συγγραφέων
Κωνσταντίνος Πέτρος Στρίγκας
Δάσκαλος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών.
Αλκιβιάδης Τσιμπίρης, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος
Επίκουρος Καθηγητής Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος Τμήμα Πληροφορικής, Υπολογιστών και Επικοινωνίας
Δημήτριος Βαρσάμης, Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος
Αναπληρωτής Καθηγητής Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος Τμήμα Πληροφορικής, Υπολογιστών και Επικοινωνίας
Αναφορές
Αθανασούλα-Ρέππα, Α. (2006). Ο ρόλος του καθηγητή-συμβούλου στην εξΑΕ, Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στοιχεία Θεωρίας και πράξης. Στο Σ. Παπαδημητρίου, & Α. Λιοναράκης, (2016) (Επιμ.). Ο Ρόλος του Καθηγητή-Συμβούλου και η ανάπτυξη μηχανισμού υποστήριξής του στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. 5Ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 5(2A). Αθήνα: εκδόσεις Προπομπός.
Αναστασιάδης, Θ. (2017). Η συμβολή των νέων τεχνολογιών στην επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών: ζητήματα ανάπτυξης και οργάνωσης. 9th International Conference in Open & Distance Learning - November 2017. Athens Greece.
Αντωνίου, Π. (2008). Διαδικτυακή Επιμόρφωση από Απόσταση: Μεταπτυχιακές Σπουδές Φυσικής Αγωγής. Στο Π. Αναστασιάδης (επιμ.) Η Τηλεδιάσκεψη στην Υπηρεσία της Διά Βίου Μάθησης και της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Βάμβουκας, Μ. (1991). Εισαγωγή στην Ψυχοπαιδαγωγική Έρευνα και Μεθοδολογία. (σσ. 81-92). Αθήνα: Γρηγόρης.
Gardner, H. (1983). «Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences» Η θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης. Μαραθιάς, 2010.
Γκιόσος, Ι. Μαυροειδής, Η. & Κουτσούμπα, Μ. (2008). Η έρευνα στην από απόσταση εκπαίδευση: ανασκόπηση και προοπτικές. Research in distance education: review and perspectives, Volume 4, Number 1, 2008 / Section one. © Open Education ISSN: 1791-9312.
Καρατάσιος, Γ. Μιχαηλίδης, Γ. (2009). Η συμβολή της Τηλεκπαίδευσης στα προγράμματα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Αθήνα: Μέντορας.
Κόκκος, Α. Λιοναράκης, Α. Ματραλής Χ. & Παναγιωτακόπουλος, Χ. (1998). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες, Πάτρα: Ε.Α.Π. τ. Γ΄.
Κυριαζή, Ν. (2009). Η Κοινωνιολογική Έρευνα· Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών, (εκδ.14η). (σσ. 20-50). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και Διαδικασίες Μάθησης. ΕΑΠ.
Λιοναράκης, Α. (2004). Ένα παιδαγωγικό μοντέλο σχεδιασμού και παραγωγής διδακτικού πολυμορφικού υλικού για εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο Ι. Κεκκές (Επιμ.). Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση – Ζητήματα Σχεδιασμού και εφαρμογών Φιλοσοφικές – Κοινωνικές προεκτάσεις. (σσ. 53 – 74). Αθήνα: Ένωση Ελλήνων Φυσικών, Ατραπός.
Μανούσου, Ε. (2007). Ο Σχεδιασμός, η δημιουργία πολυμορφικού διδακτικού υλικού για την εφαρμογή εξ αποστάσεως προγράμματος εκπαίδευσης για το περιβάλλον και την αειφορία σε μαθητές δημοτικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Μορφές Δημοκρατίας στην Εκπαίδευση: Ανοικτή Πρόσβαση και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, (σσ. 662-667)Αθήνα 23- 25 Νοεμβρίου 2007. β΄ τόμος.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Στρατηγικές Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
Nielson, B. (2015). What’s the Difference Between a MOOC and an LMS? Ανασύρθηκε 25 Αυγούστου 2018. https://www.yourtrainingedge.com/whats-the-difference-between-a-mooc-and-an-lms/.
Ξωχέλλης, Π. (2007). Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα από τη μεταπολίτευση έως σήμερα. Στο: Χαραλάμπους, Δ. (επιμ.), Μεταπολίτευση και εκπαιδευτική πολιτική (σελ. 179-189). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Παπαδάκης, Σ. (2016). MOOC. Μια επανάσταση στην Εκπαίδευση ή άλλος ένας τρόπος παροχής εκ αποστάσεως εκπαιδευτικού περιεχομένου. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΙΑΚΕ «Τοπική Αυτοδιοίκηση, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Η παιδεία και ο πολιτισμός ως πυλώνες περιφερειακής ανάπτυξης», Ηράκλειο Κρήτης.
Παπαδάκης, Σ. Παρασκευάς, Α. & Τσιμόπουλος, Ν. (2014). Η αξιοποίηση της σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών : Εμπειρία από τη συνδυασμένη χρήση Moodle, LAMS, BBB/Centra και OpenSim. Στο Θ. Σαμαρά, Ε. Κουσλόγλου, Ι. Σαλονικίδης, & Ν. Τζιμόπουλος (Επιμ.), 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας: «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών στη διδακτική πράξη» (σσ 131–142). Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Εκπαιδευτικού Συνέδριου Ημαθίας, 5 Ιουλίου 2018 http://hmathia14.ekped.gr/praktika14/VolD/VolD_131_142.pdf
Pappas, C. (2017). What Is A Learning Management System? LMS Basic Functions And Features You Must Know. Ανασύρθηκε 27 Αυγούστου 2018. https://elearningindustry.com/what-is-an-lms-learning-management-system-basic-functions-features
Παρασκευόπουλος, Ι. (1993). Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας. (σσ. 110-175). Αθήνα: Ιδιωτική έκδοση. σσ. 110-175.
Πολύδωρος, Γ. (2017). Οι νέες τεχνολογίες ως εργαλείο ενίσχυσης των πολλαπλών ευφυϊών. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2). Ανασύρθηκε 28 Μαΐου 2018 https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/14581 http://dx.doi.org/10.12681/icodl.16
Robinson, B. (2017). Introduction to Massive Online Open Courses. Ανασύρθηκε 30 Αυγούστου 2018. https://www.reviews.com/mooc-platforms/#the_best
Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Ανασύρθηκε 1 Ιουλίου 2018 από http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.html & http://itdl.org/journal/jan_05/article01.htm
Siemens, G. (2010) Connectivism: Creating a learning ecology in distributed environments.
Σπανακά, Α. & Λιοναράκης, Α. (2017). Οι επτά αρχές δημιουργίας Εκπαιδευτικού υλικού. 9o Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1363/1260
Στρίγκας, Κ. & Τσιμπίρης, Α. (2018). Εξ αποστάσεως επιμόρφωση Δασκάλων. Εφαρμογή, στατιστική ανάλυση και αποτίμηση. Διπλωματική Εργασία. ΤΕΙ Κ. Μακεδονίας. Σέρρες.
Τσώνη, Ρ. Γκέκα, Π. Σιόλου, Ε. Σύψας, Α. & Παγγέ, Τ. (2016). Ο ρόλος του δασκάλου στα MOOCs. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(5Β).
Φραγκίδης, Λ. (2017). Εισαγωγή στα Συστήματα Τηλεκπαίδευσης. ΤΕΙ Κ. Μακεδονίας. Σέρρες.
Watson, J. Murin, A. Vashaw, L. Gemin, B. & Rapp, C. (2012). Keeping pace with K-12 online & blended learning: An annual review of policy and practice. Evergreen Education Group.