Το βίντεο ως μέσο μάθησης στην πολυμορφική εξ αποστάσεως προσχολική εκπαίδευση: μοντέλο αξιολόγησης


Published: Feb 10, 2020
Keywords:
εξ αποστάσεως πολυμορφική προσχολική εκπαίδευση βίντεο μοντέλο αξιολόγησης
Χρυσούλα Βαρβάρα Παπαδέλα
Μαρία Κουτσούμπα
Ηλίας Μαυροειδής
Abstract

Το βίντεο στις μέρες μας διαδραματίζει πλέον ένα σημαντικό ρόλο σε όλες τις βαθμίδες και τα περιβάλλοντα εκπαίδευσης. Εστιάζοντας στην εξ Αποστάσεως Προσχολική Εκπαίδευση, αν και το συγκεκριμένο μέσο εντάσσεται στο εκπαιδευτικό πακέτο πολλών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας έδειξε ότι οι έρευνες σχετικά με τις προδιαγραφές που θα πρέπει να έχει για τη συγκεκριμένη ηλικία, είναι μηδαμινές. Σκοπός της εργασίας είναι η διαμόρφωση ενός μοντέλου αξιολόγησης του βίντεο ως μέσου μάθησης στην πολυμορφική εξ Αποστάσεως Προσχολική Εκπαίδευση. Ειδικότερα, η εργασία στοχεύει στην ανάδειξη των χαρακτηριστικών που θα πρέπει να έχει σε αυτή την περίπτωση το βίντεο, βάσει των οποίων διαμορφώνονται οι άξονες και τα κριτήρια του προτεινόμενου μοντέλου αξιολόγησης. Για τον σκοπό αυτό, πραγματοποιήθηκε βιβλιογραφική έρευνα για τον εντοπισμό: α) των προδιαγραφών του βίντεο στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ούτε ένα ερευνητικό δεδομένο σχετικά με τις προδιαγραφές του βίντεο στην εξΑΠΕ β) των χαρακτηριστικών των τηλεοπτικών προγραμμάτων που προσφέρουν αποτελεσματική άτυπη εξ αποστάσεως μάθηση στη προσχολική ηλικία. Με βάση τη σύνδεση των δύο περιβαλλόντων μάθησης, διαμορφώθηκαν οι άξονες και κριτήρια του μοντέλου αξιολόγησης το οποίο αξιολογήθηκε και αναδιαμορφώθηκε από δύο ειδικούς της εξΑΕ. Με το προτεινόμενο αυτό πρότυπο μπορεί να αναβαθμιστεί η ποιότητα των βίντεο στην εξΑΠΕ καθώς θα μπορεί να ελέγχεται η καταλληλότητα τους, ενώ, ταυτόχρονα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως ένας χρήσιμος οδηγός για τους δημιουργούς των βίντεο αλλά και τους διδάσκοντες.

Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
Χρυσούλα Βαρβάρα Παπαδέλα, Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια; Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο;Επιστήμες της Αγωγής
Νηπιαγωγός; Μεταπτυχιακή Φοιτήτρια στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Μαρία Κουτσούμπα
Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ ΕΚΠΑ;ΣΕΠ ΕΑΠ
Ηλίας Μαυροειδής
ΣΕΠ ΕΑΠ
References
Anderson, D. R., Huston, A., Schmitt, K., Linebarger, D., & Wright, J. (2001). Early childhood television viewing behavior and adolescent behavior. Monographs for Research in Society and Childhood Development, 66, 1-147. doi: 10.1111/1540-5834.00120
Bakla, A. (2017). Interactive Videos in Foreign Language Instruction: A New Gadget in Your Toolbox. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 13(1), 124-137. doi: 10.17860/mersinefd.305769
Βασάλα, Π., Ηλιάδης, Α., & Γεωργαντή, Α. (2005). Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση: Το βίντεο ως τελικό προϊόν προγραμμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Δυνατότητες αξιοποίησης στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις Νέες Τεχνολογίες. Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη, 13-15 Μαΐου 2005 (σσ. 628-636). Ιωάννινα: Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ). Ανακτήθηκε 12 Δεκεμβρίου, 2018, από http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe928.pdf
Bates, T. (2015). Teaching in a digital age: Guidelines for designing teaching and learning for a digital age. Canada: Tony Bates Associates Ltd. Ανακτήθηκε 12 Δεκεμβρίου, 2018, από https://opentextbc.ca/teachinginadigitalage/
Benkada, C. & Moccozet L. (2017). Enriched Interactive Videos for Teaching and Learning. In E. Banissi, M. W. McK. Bannatyne, F. Bouali, N. M. S. Datia ,G. Grinstein, D. Groth, W. Huang, M. Ivanova, S. Kenderdine, M. Nakayama, J. M. Pires, M. Sarfraz, M. Temperini, A. Ursyn, G. Venturini, T.G. Wyeld, and J. J. Zhang (Ed.), 21st International Conference Information Visualization. Computer Graphics, Imaging and Visualisation, 11-14 July 2017 (pp. 344-349). Danvers: IEEE. doi: 10.1109/iV.2017.74
Borzekowski, D. L. G. (2018). A quasi-experiment examining the impact of educational cartoons on Tanzanian children. Journal of Applied Developmental Psychology, 54, 53-59. doi: 10.1016/j.appdev.2017.11.007
Brame, C. (2016). Effective Educational Videos: Principles and Guidelines for Maximizing Student Learning from Video Content. CBE Life Sci Educ., 15(4), 1-6. doi: 10.1187/cbe.16-03-0125oks
Buchner, J. (2018). How to create Educational Videos: From watching passively to learning actively. Open Online Journal for Research and Education, 12, 1-10. Ανακτήθηκε 26 Δεκεμβρίου, 2018, από https://www.researchgate.net/publication/327423659_How_to_create_Educational_Videos_From_watching_passively_to_learning_actively
Cahill, M. & Bigheart, J. (2016). What can librarians learn from Elmo, Sid, and Dora? Applying the principles of educational television to storytime. Knowledge Quest, 44(3), 48-57. Ανακτήθηκε 26 Δεκεμβρίου, 2018, από https://www.researchgate.net/publication/291116117_What_can_librarians_learn_from_Elmo_Sid_and_Dora_Applying_the_principles_of_educational_television_to_storytime
Calvert, S. (2006). Media and Early Development. In K. McCartney & D. Phillips (Eds.), Blackwell Handbook of Early Childhood Development (pp. 508-529). Malden: Blackwell Publishing Ltd.
CISCO (2012). The Impact of Broadcast and Streaming Video in Education. Ανακτήθηκε 2 Δεκεμβρίου, 2018, από https://www.cisco.com/c/dam/en_us/solutions/industries/docs/education/ciscovideowp.pdf
Clark, R. C. & Mayer R. E. (2011). e-Learning and the Science of Instruction. San Francisco: Pfeiffer.
Delen, E., Liew, J. & Wilson, V. (2014). Effects of interactivity and instructional scaffolding on learning: Self-regulation in on-line video based environments. Computers and Education, 78, 312-320. doi: 10.1016/j.compedu.2014.06.018
Dongo, C. (2015). The Use of Interactive Educational Animated Series to Enhance Second Language Development in Preschool Children (Master Essay). University of the Witwatersrand, Johannesburg.
Fisch, S. M. (2000). A Capacity Model of Children's Comprehension of Educational Content on Television. Media Psychology, 2(1), 63-91, doi:10.1207/S1532785XMEP0201_4
Fisch, S. M., Yeh, H., Zongkui, Z., Jin, C., Hamed, M., Khadr, Z., Noriega, G. M., Céspedes, A. H., Druin, A. & Guha, M. L. (2010). Crossing borders. Learning from educational media in 4 countries. Televizion, 23, 42-45. Ανακτήθηκε 2 Δεκεμβρίου, 2018, από http://www.br-online.de/jugend/izi/english/publication/televizion/23_2010_E/crossing_borders.pdf
Fisch, S. M. (2014): Children’s Learning from Educational Television. Sesame Street and Beyond. New York: Routledge.
Goodrich, S., Pempek, T. & Calvert, S. (2009). Formal Production Features of Infant and Toddler. Arch Pediatr Adolesc Med. 163(12), 1151-1156. doi: 10.1001/archpediatrics.2009.201
Guo, P. J., Kim, J. & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. Proceedings of the first ACM Conference. Learning @ Scale, 4-5 March 2014 (pp. 41-50). New York: ACM. doi: 10.1145/2556325.2566239Harrison, D. (2015). Assessing Experiences with Online Educational Videos: Converting Multiple Constructed Responses to Quantifiable Data International. Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1), 168-192. doi: 10.19173/irrodl.v16i1.1998
Goularte, R., Cattelan, R. G., Camacho-Guerrero, J. A., Inácio, V. R & Pimentel, M. G. C. (2004). Interactive multimedia annotations: enriching and extending content. Proceedings of the 2004 ACM Symposium. Document Engineering. 28-30 October 2004 (pp. 84-86). New York: ACM. doi: 10.1145/1030397.10304
Harrison, D. (2015). Assessing Experiences with Online Educational Videos: Converting Multiple Constructed Responses to Quantifiable Data International. Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1), 168-192. Ανακτήθηκε 7 Δεκεμβρίου, 2018, από https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1061070.pdf
Hulshof, A., Pemberton, L. & Griffiths, R. (2013). Design principles for preschool children’s interactive TV. Universal Access in the Information Society, 12(1), 21-35. doi: 10.1007/s10209-011-0263-7
Hung. I., Kinshuk & Chen N., (2018). Embodied interactive video lectures for improving learning comprehension and retention, Computers & Education, 117, 116-131. doi: 10.1016/j.compedu.2017.10.005
Huston, A. C., Wright, J., Wartella, E., Rice, M. L., Watkins, B. A., Campbell, T. & Potts, R. (1981). Communicating more than content: Formal features of children’s television program. Journal of Communication, 31(3), 32-48. doi: 10.1111/j.1460-2466.1981.tb00426.x
Ibrahim, M., Callaway, R. & Bell, D. (2014). Optimizing Instructional Video for Preservice Teachers in an Online Technology Integration Course. American Journal of Distance Education, 28(3), 160–169. doi: 10.1080/08923647.2014.924697
Kim, J., Guo, P. J., Seaton, D. T., Mitros, P., Gajos, K. Z. & Miller, R.C. (2014). Understanding in-video dropouts and interaction peaks in online lecture videos. Proceedings of the first ACM Conference. Learning @ Scale, 4-5 March 2014 (pp. 31-40). New York: ACM. doi: 10.1145/2556325.2566237
Koumi, J. (2006). Designing video and multimedia for open and flexible learning. London, New York: Routledge.
Laaser, W. & Toloza, E. (2017). The Changing Role of the Educational Video in Higher Distance Education. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(2), 264-276. Ανακτήθηκε 12 Δεκεμβρίου, 2018, από https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1138780.pdf
Liebeskind, K. M. (2015): The Exploration of U.S. Parents' Television Mediation through Genre-Specific Scenarios. Journal of Children and Media, 9(1), 113-132. doi: 132.10.1080/17482798.2015.997100
Linebarger, D. L. & Piotrowski, J. T. (2009). TV as storyteller: How exposure to television narratives impacts at-risk preschoolers’ story knowledge and narrative skills. British Journal of Developmental Psychology, 27, 47–69. doi: 10.1348/026151008X400445
Λιοναράκης, Α (1998). Το Βίντεο στην εκπαίδευση. Στο Α. Κόκκος, Α. Λιοναράκης & Χ. Ματραλής (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό υλικό και οι νέες τεχνολογίες (Τόμος Γ, σσ. 171-185). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α. (1999). Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση: συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις. Στο Α. Ανδρέου (Επιμ.), Η ανοικτή και εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (σσ. 8-27). Αθήνα: Ο.Ι.Ε.Λ.Ε..
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές (σσ. 13-38). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Λιοναράκης, Α. (2009). Η Εκπόνηση Μεθοδολογικής Προσέγγισης (Διδακτικής) των Προγραμμάτων Διά Βίου Εκπαίδευσης Από Απόσταση. Αθήνα: ΥΠ.Π.δ.Β.Μ-Γ.Γ.Δ.Β.Μ-Ι.Δ.ΕΚ.Ε Ανακτήθηκε 2 Δεκεμβρίου, 2018, από https://www.slideshare.net/vservou/lionarakis-methodos?from_action=save
Μανούσου, Ε. (2008). Προδιαγραφές παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής, συμπληρωματικής εξ αποστάσεως περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, σε μαθητές πρωτοβάθμιας, ολιγοθέσιων και απομακρυσμένων σχολείων της Ελλάδας (Διδακτορική Διατριβή). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Mayer, R. E. & Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educαtional Psychologist, 38, 43-52. doi: 10.1207/S15326985EP3801_6
Mayer, R. E. (2014). Principles based on social cues in multimedia learning: Personalization, voice, image, and embodiment principles. In R. E. Mayer (Ed.), Cambridge handbooks in psychology. The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 345-368). New York, NY, US: Cambridge University Pres.
Meixner, B. (2014). Annotated Interactive Non-linear Video: Software Suite, Download and Cache Management (Διδακτορική Διατριβή). Universität Passau, Germany.
Orde, H. (2012). Children, learning, and educational TV. Televizion, 25(5), 38-41. Ανακτήθηκε 2 Δεκεμβρίου, 2018, από http://www.br-online.de/jugend/izi/english/publication/televizion/25_2012_E/orde_educational%20tv.pdf
Piotrowski, J. T. (2014) Participatory Cues and Program Familiarity Predict Young Children's Learning From Educational Television. Media Psychology, 1(3), 311-331. doi: 10.1080/15213269.2014.932288
Piotrowski, J. T. (2017). Content Effects: Educational Media for Children. In P. Roessler (Ed.), The International Encyclopedia of Media Effects (pp. 1-13). Malden, MA: John Wiley & Sons, Inc.
Plowman, L. (2016). Learning Technology at Home and Preschool. In N. Rushby & Daniel W. S. (Eds.), The Wiley Handbook of Learning Technology (p.p. 96-112). West Sussex: John Wiley & Sons.
Σπανακά, Α. & Τσάπαλος, Β. (χ.χ.). Παιδαγωγικές και τεχνικές προδιαγραφές εκπαιδευτικού υλικού -Βίντεο. Πάτρα: ΕΑΠ.
Thomson, A., Bridgstock, R. & Willems. C. (2014). "Teachers flipping out" beyond the online lecture: Maximizing the educational potential of video. Journal of Learning Design, 7(3), 66-78. doi: 10.5204/jld.v7i3.209
Wetzel, C. D., Radtke, P. H. & Stem H. W. (1993). Review of the Effectiveness of Video Media in Instruction. California: Navy Personnel Research and Development Center.
Wisher, R. A. & Curnow, C. K. (2003). Video-Based Instruction in Distance Learning: From Motion Pictures to the Internet. In M. G. Moore & W. G. Anderson Massey University (Eds.), Handbook of distance education (pp. 315-330). London: Lawrence Erlbaum Associates.
Wright, J. C., Huston, A. C., Ross, R. P., Calvert, S. L., Rolandelli, D., Weeks, L. A., Raeissi, P. & Potts, R. (1984). Pace and continuity of television programs: effects on children's attention and comprehension. Developmental Psychology. 20(4), 653–666. doi: 10.1037/0012-1649.20.4.653
Zhang, D., Zhou, L., Briggs, R.O. & Nunamaker Jr, J. (2006). Instructional video in e-learning: Assessing the impact of interactive video on learning effectiveness. Information & Management. 43(1), 15–27. doi: 10.1016/j.im.2005.01.004