Ανοικτά, Συμβατικά και Διπλής Λειτουργίας Πανεπιστήμια: Η Ευρωπαϊκή και η Παγκόσμια Πραγματικότητα


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Ανοικτή εκπαίδευση εξ αποστάσεως εκπαίδευση Πανεπιστήμια διπλής λειτουργίας Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ΕΑΠ Ανώτατη Εκπαίδευση
Νικόλαος Σταμάτιος Αλαχιώτης
Ιωάννης Καλαβρουζιώτης
Αντώνης Λιοναράκης
Θεοφάνης Ορφανουδάκης
Ηλίας Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος
Περίληψη

Η μεγάλη ανάπτυξη των σπουδών με την μέθοδο της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (εξΑΕ) που έχουν επιφέρει κυρίως οι αλματώδεις τεχνολογικές εξελίξεις και οι σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες, μετασχηματίζουν το τοπίο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης διεθνώς. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο συμβατικά πανεπιστήμια να υιοθετούν όλο και περισσότερο την εξΑΕ μετασχηματίζοντας τα Προγράμματα Σπουδών τους. Tο αποτέλεσμα είναι τα αποκαλούμενα πανεπιστήμια διπλής λειτουργίας τα οποία είναι συμβατικά πανεπιστήμια που προσφέρουν και εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών. Σε αυτή την εργασία παρουσιάζουμε μία ταξινόμηση των μοντέλων λειτουργίας των Πανεπιστημίων, όπως αυτά εξελίσσονται στη σύγχρονη εποχή: συμβατικά πανεπιστήμια, πανεπιστήμια που προσφέρουν εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αλλά και πανεπιστήμια διπλής λειτουργίας. Αναλύονται οι διαφορές στη δομή και λειτουργία μεταξύ των παραπάνω μοντέλων τόσο στον Ελληνικό χώρο, όσο και στον Ευρωπαϊκό αλλά και ευρύτερο διεθνή χώρο εξετάζοντας χώρες με ιδιαίτερες συνθήκες όπως μεγάλη γεωγραφική έκταση ή αναπτυσσόμενες με φτωχές υποδομές. Η σύγκρισή τους επεκτείνεται στην αξιολόγηση των κινήτρων πίσω από την στρατηγική ανάπτυξης ενός εκπαιδευτικού οργανισμού τόσο από πλευράς κόστους σπουδών, όσο και από πλευράς πολιτικής πρόσβασης στους εκπαιδευτικούς πόρους δίνοντας έμφαση στο μοντέλο της ανοικτής εκπαίδευσης. Σε κάθε περίπτωση δίνεται έμφαση στο μοντέλο λειτουργίας του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου το οποίο είναι το μοναδικό Ελληνικό Πανεπιστήμιο που εκ του ιδρυτικού του σκοπού ενσωματώνει τα παραπάνω μοντέλα ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τα υπηρετεί με πρωτοποριακό τρόπο επί πάνω από μία εικοσαετία. Η επισκόπησή μας ολοκληρώνεται αξιολογώντας κριτικά τις μελλοντικές δυνατότητες εξέλιξης της ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην Ελληνική πραγματικότητα υπό το πρίσμα των διεθνών εξελίξεων και των διαμορφούμενων συνθηκών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
Νικόλαος Σταμάτιος Αλαχιώτης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο

 

Αναφορές
Aguti, J.N. (2006). Education for national development: The Makerere University dual mode experience . Paper presented by the Commonwealth of Learning and the Caribbean Consortium, Portland
Alachiotis, N.S., Stavropoulos, E.C. & Verykios, V.S. (2017). Learning Analytics with Excel in a Blended Learning Course. In Proc. of ICODL 2017, Athens, Greece. Volume 9, No. 4A, pp. 8-18, DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1077
Bates, A.W. (2015). Teaching in a Digital Age: Guidelines for Designing Teaching and Learning Vancouver BC: Tony Bates Associates Ltd. ISBN: 978-0-9952692-0-0
Daniel, J. (2012). Dual-mode universities in higher education: way station or final destination? Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 27:1, 89-95, DOI:10.1080/02680513.2012.640791
Gkontzis, A.F., Panagiotakopoulos, C.T., Stavropoulos, E.C., & Verykios, V.S. (2017). A Holistic View on Academic Wide Data through Learning Analytics Dashboards. In G. Ubachs and L. Konings (Eds) Proc. of the Online, Open and Flexible Higher Education Conference, Milton Keynes, UK, 25-27 October 2017, pp. 12-27.
Goulter, I. (2009). Serving educational markets. Paper presented to the Financial Review Higher Education Conference, Sydney Australia.
Guri-Rosenblit, S. (2005). Openness Dimensions of Distance Teaching Universities in Encyclopedia of Distance Learning, Second Edition, pp. 1557-1563 DOI: 10.4018/978-1-59140-555-9.ch216
Ice, P. (2011, February18). A story of oxcarts and airplanes: Converging the reality and promise of e-learning. Keynote address to the DEHub Summit, Education 2011-2021, Global Challenges and Perspectives of Blended and Distance Learning, Darling Harbour, Sydney
King, B. (2012). Distance education and dual-mode universities: an Australian perspective, Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 27:1, 9-22, DOI: 10.1080/02680513.2012.640781
Κυρμά, Α. & Μαυροειδής, Η. (2015). Distance education: panacea or barrier for conventional higher education? Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 11(1), 20-37. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9818
Λιοναράκης Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Λιοναράκης A. (Επιμ.) Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση – Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης (σελ. 7-41). Αθήνα: Προπομπός
Μαυρογιώργος, Γ. (2001). Από το Συμβατικό Σύστημα Εκπαίδευσης στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση του ΕΑΠ: μια Δύσκολη Μετάβαση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.) Πρακτικά 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Τόμος Α, 25-27 Μαΐου 2001 (σσ. 9-18) Πάτρα: Τυπόραμα
Muyinda, P. (2012). Open and Distance Learning in Dual Mode Universities: A Treasure Unexploited . In book: International Perspectives of Distance Learning in Higher Education. DOI:10.5772/32879
Olcott, D. [Antonis Lionarakis] (2019, February 23) https://www.facebook.com/antonis.lionarakis/posts/10156324095818635
Organization for Economic Co-operation & Development. (2008). Tertiary education for the knowledge society – Volume 1: Special features: Governance, funding, quality. Paris: OECD
Πυργιωτάκης, Γ. & Ξεσφιγκούλη, Δ. (2008). Πανεπιστημιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα. Διαδικασία πρόσβασης και κοινωνική δικαιοσύνη. 5ο Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση και Κοινωνική Δικαιοσύνη» στις 3-5 Οκτωβρίου 2008. Πάτρα.
Reushle, S. & McDonald, J. (2011). Moving an Australian Dual Mode University to the Online Environment: A Case Study.(Retrieved June 25 2019 from: https://www.researchgate.net/publication/228417797_Moving_an_Australian_Dual_Mode_University_to_the_Online_Environment_A_Case_Study)
Smith, A., Ling, P., & Hill, D. (2006). The adoption of multiple modes of delivery in Australian universities. Journal of University Teaching and Learning Practice, 3(2),67–81.=
Tait, A.W. [Antonis Lionarakis] (2019, February 25) https://www.facebook.com/antonis.lionarakis/posts/10156328100993635