Ανίχνευση technostress μεταπτυχιακών φοιτητών της ανοικτής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και οι επιδράσεις του στο συναίσθημα και την αντιλαμβανόμενη αυτοαποτελεσματικότητά τους ως προς τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών-Detection of postgraduate students' technostress of open distance education and its effects on emotion and their perceived self-efficacy in writing assignments


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση μεταπτυχιακοί φοιτητές technostress Συναισθήματα Αυτοαποτελεσματικότητα στη συγγραφή εργασιών Distance learning Postgraduate students Emotions Self-efficacy in writing assignments
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΞΑΦΑΚΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΖΗΛΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΖΗΛΟΥ
Γεώργιος Πασιόπουλος
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΣΙΟΠΟΥΛΟΣ
Περίληψη

Διερευνήθηκαν οι απόψεις 148 μεταπτυχιακών φοιτητών/τριών της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης αναφορικά με το αντιλαμβανόμενο τεχνοστρές τους, την αυτοαποτελεσματικότητά τους στη συγγραφή επιστημονικών εργασιών και τα συναισθήματά τους κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Επιμέρους στόχος της έρευνας ήταν ο έλεγχος πιθανών συσχετίσεων μεταξύ των μεταβλητών. Για τις ανάγκες της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς το οποίο περιείχε τρεις κλίμακες μέτρησης. Οι αναλύσεις των πρωτογενών δεδομένων έδειξαν ότι οι μεταπτυχιακοί φοιτητές εκδηλώνουν χαμηλά ποσοστά technostress, περισσότερο θετικά συναισθήματα παρά αρνητικά κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, καθώς ακόμη υψηλά επίπεδα αντιλαμβανόμενης αυτοαποτελεσματικότητας ως προς τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών. Επιπρόσθετα, ο μέσος όρος βαθμολογίας αλλά και το επίπεδο ικανότητας χρήσης του Η/Υ φαίνεται να επηρεάζουν το συναίσθημα και την αυτοαποτελεσματικότητά τους. Περαιτέρω αναλύσεις εντόπισαν μέτριες αρνητικές συσχετίσεις ανάμεσα στο technostress, το συναίσθημα και την αυτοαποτελεσματικότητά τους, γεγονός που δείχνει ότι το τεχνοστρές φαίνεται να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα της αντιλαμβανόμενης αυτοαποτελεσματικότητάς τους και ανάπτυξης θετικού συναισθήματος.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΞΑΦΑΚΟΣ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

Διδακτορικός φοιτητής στην Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης

Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας - Βόλος

Αναφορές
Agbu Jane-Frances, Ο. (2015). Assessing Technostress Among Open and Distance Learning Practitioners: A Comparative Study. ASEAN Journal of Open Distance Learning 7 (1). Ανακτήθηκε από https://www.tecnostress.it/wp-content/uploads/2016/03/Assessing-Technostress-Among.pdf
Agbu Jane-Frances, Ο., & Olubiyi Kayode, S. (2011). Technostress in the age of information communication technology: A case study of distance education. Εκπαιδευτική Έρευνα, 2 (11). Ανακτήθηκε από https://pdfs.semanticscholar.org/b766/adcfd77992e5f0280355c76928d57c1f6c2a.pdf
Ayyagari, R., Grover, V., & Purvis, R. (2011). Technostress: Technological Antecedents and Implications. MIS Quarterly , 35(4), 831–858.
Βασάλα, Π. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση Θεσμοί και λειτουργίες, (σσ. 53-80). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Brivio, E., Gaudioso, F., Vergine, I., Rosa Mirizzi, C., Reina, C., Stellari, A., & Galimberti, C. (2018). Preventing Technostress Through Positive Technology. Frontiers in Psychology, 9, 1-5. Doi: 10.3389/fpsyg.2018.02569
Chiappetta, M. (2017). The Technostress: definition, symptoms and risk prevention. Senses Sci 4 (1), 358-361. doi: 10.14616/sands-2017-1-358361
Creswell (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. Αθήνα: Εκδόσεις Έλλην.
Frenzel, A.C., Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L.M., Durksen, T.L., Becker-
Kurz, B. & Klassen, R.M. (2016). Measuring Teachers’ enjoyment, anger, and anxiety: The Teacher Emotions Scales. Contemporary Educational Psychology, 46, 148-163.
Giddens, A. (2002). Κοινωνιολογία. Αθήνα:Gutenberg.
Καλαντζή-Αζίζι, Α. & Καραδήμας, Ε.Χ. (2003). Ένα πιλοτικό πρόγραμμα για ομαδική διαχείριση του φοιτητικού στρες: Περιγραφή και προκαταρκτικά ευρήματα. Ψυχολογία, 10 (2-3), 330-342.
Kanliang, W., & Qiang, T. (2011). The Impact of Computer Self-Efficacy and Technology Dependence on Computer-Related Technostress: A Social Cognitive Theory Perspective. International Journal of Human-Computer Interaction 27(10), 923-939. doi: 10.1080/10447318.2011.555313
Koustourakis, G., Pefani, I., & Panagiotakopoulos, C. (2010). Exploiting Television in Open and Distance Learning: The Case of Undergraduate Courses in Cultural Studies at the Hellenic Open University. Open Education – The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6 (1/2), 67-79. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9745
Λιοναράκης, Α. (2006). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση - Στοιχεία Θεωρίας και Πράξης. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
Λιοναράκης, Α. (1999). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Στο Α.
Λιοναράκης, Α. Κόκκος, Χ. Ματραλής (Επιμ.), Ιδρύματα Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, (σσ. 143 – 209). Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Παπαπαναγιώτου, Γ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Κουστουράκης, Γ. (2011). Ανίχνευση της τεχνοφοβίας και των επιδράσεών της στην περίπτωση των προπτυχιακών φοιτητών πολιτιστικών προγραμμάτων του ΕΑΠ. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 6, .
Ramakrishna, A., Grover, V., & Purvis, R (2011). Technostress: Technological Antecedents and Implications. MIS Quarterly 35 (4). Ανακτήθηκε από file:///C:/Users/GEORGIA/Downloads/8993e5a949e04a4f81304dad365c249dc681.pdf
Robson, C. (2007). Η Έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. Αθήνα: Gutenberg.
Salanova, M., Llorens, S. & Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: technostress among users of information and communication technologies. Int J Psychol. 48(3), 422-436. doi: 10.1080/00207594.2012.680460
Shu, Q., Tu, Q., & Wang, K. (2011). The impact of computer self-efficacy and technology dependence on computer-related technostress: A social cognitive theory perspective. International Journal of Human-Computer Interaction, 27, 923–939.
Τάσση, Ο. (2014). Οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνιών στο σχολείο. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών– Επιστημονικών Θεμάτων, 1. Ανακτήθηκε απο https://erkyna.gr/e_docs/periodiko/teyxos/teyxos-1-%281_2014%29.pdf