Πρόβα Συμφωνικής Ορχήστρας: Διδακτικό Σενάριο για το Μάθημα της Μουσικής


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτικό Σενάριο ΤΠΕ Μουσική Διαθεματική Προσέγγιση Εκπαιδευτική Πολιτική
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΣΠΥΡΙΑΔΟΥ
Περίληψη

Το παρόν διδακτικό σενάριο περιγράφει την «Πρόβα της Συμφωνική Ορχήστρας» και απευθύνεται σε μαθητές/ες της Ε τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Είναι συμβατό με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) και το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.), διότι εμπλέκει το μάθημα της μουσικής, με τη γλώσσα και τα εικαστικά, αξιοποιώντας τις ΤΠΕ για την ακρόαση μουσικών οργάνων (Φωτόδεντρο, Εμμέλεια), την αναζήτηση πληροφοριών, εικόνας και ήχου (διαδίκτυο), τη συμπλήρωση φύλλων εργασίας (google docs), τη διαμόρφωση εννοιολογικού χάρτη (cmap) και παρουσίασης (PowerPoint) και τέλος για την αξιολόγηση του μαθήματος (google form). Το μάθημα της μουσικής είναι ένα αυτόνομο γνωστικό αντικείμενο που συμβάλλει καταλυτικά στην πολύπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/ιών μέσω της επαφής τους με την τέχνη και τον πολιτισμό. Υπό αυτό το πρίσμα, χρειάζεται να αναβαθμιστεί προκειμένου να μην συνδέεται μόνο με τη στείρα διεκπεραίωση των σχολικών εορτών και αυτό είναι ένα μείζον παιδαγωγικό ζήτημα με το οποίο θα πρέπει να ασχοληθούν οι φορείς της Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΣΠΥΡΙΑΔΟΥ, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
ΠΕ79.01, ΠΕ80, Ph.D., M.A., M.M., B.A., B.B.A.
Αναφορές
Αγγελόπουλος, Γ. (2014). Διδακτικά Σενάρια για το Μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας ΣΤ Δημοτικού. (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διατριβή). Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα.
Bruner, J. S. (1961). The act of discovery. Harvard Educational Review, 31, 21-32.
Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge, Mass.: Belkapp Press.
Δαλιανούδη, Ε. (2015). Ανάπτυξη Μεθοδολογίας και Ψηφιακών Διδακτικών Σεναρίων για τα Γνωστικά Αντικείμενα της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Στα Γνωστικά Αντικείμενα «Μουσική Παιδεία», «Καλλιτεχνική Παιδεία/Μουσική». Αθήνα: ΙΕΠ. Ανακτήθηκε από http://aesop.iep.edu.gr/sites/default/files/moysiki.pdf
Δεδούλη, Μ. (2002). Βιωματική Μάθηση-Δυνατότητες Αξιοποίησής της στο Πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 6, 145-159.
Dyson, B. P., Colby, R., & Barratt, M. (2016). The Co-Construction of Cooperative Learning in Physical Education with Elementary Classroom Teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 35(4), 370-380. Doi: 10.1123/jtpe.2016-0119
Ζαφειριάδου, Ν. (2018). ‘Οικοδομώντας’ τη Διαπολιτισμική Ικανότητα μέσω της Αγγλικής Γλώσσας στην Εφηβική Τάξη. Στο Σ. Κιουλάνης, Α. Πασχαλίδου, Α. Παναγιωτίδου, & Α. Γεωργιάδου (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Βιωματικής Μάθησης: «Σύγχρονες Τάσεις και Προκλήσεις στα Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης», 27-29 Απριλίου 2018 (σσ. 604-614). Δράμα: Εκπαιδευτικός Κύκλος.
Garrison, D. R., & Anderson, T. (2003). E-Learning in the 21st century. London: Routledge.
Gunawardena, C. N., & McIsaac, M. S. (2004). Distance Education. In D. H. Jonassen (Ed.) Handbook of Research on Educational Communications and Technology (2nd ed., pp. 355-395). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Θεοδωράκη, Μ. (2017). Η Ρύπανση του Περιβάλλοντος και Τρόποι Προστασίας του. Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 374-385). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Καλδή, Σ., & Κόνσολας Μ. (2016). Διδακτική Μέθοδος Project και Διαθεματικότητα: Θεωρία, Έρευνα και Πράξη. Αθήνα: Γρηγόρης.
Καραμηνάς, Γ. Ι. (2011). Διδασκαλία και Μάθηση με την Αξιοποίηση του Διαδικτύου: Ο Ρόλος του Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Διάδραση.
Κελεπούρη, Μ., & Χοντολίδου, Ε. (2012). Μεθοδολογία και διαδικασίες ανάπτυξης εκπαιδευτικών σεναρίων στα Γλωσσικά μαθήματα: Μελέτη για τα Εκπαιδευτικά Σενάρια στη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης Και Θρησκευμάτων. Ανακτήθηκε από http://old.greek-language.gr/sites/default/files/digital_school/3.1.3_melete_senarion_logotekhnias_2.pdf
Κογκούλης, Ι. (2011). Η Σχολική Τάξη ως Κοινωνική Ομάδα και η Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Κόμης, Ι. Β. (2004). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Κτενιαδάκη, Α. Α. (2008). Το Μάθημα της Μουσικής στην Ελληνική Γενική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση Σήμερα. (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διατριβή). Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, Θεσσαλονίκη.
Κωνσταντινίδης, Α., & Παρισινός, Μ. (2006). Οι Αντιλήψεις των Δασκάλων για το Μάθημα της Μουσικής Αγωγής στα Δημοτικά Σχολεία. Στο Ε. Φτιάκα, Α. Γαγάτσης, Ι. Ηλία, & Μ. Μοδέστου (Επιμ.), Πρακτικά από το 9ο Συνέδριο Παιδαγωγικής Εταιρείας Κύπρου, 2-3 Ιουνίου 2006 (σσ. 979-990). Λευκωσία: Παιδαγωγική Εταιρεία Κύπρου.
Κουτούζης, Μ., & Σπυριάδου, Κ. (2018). Στάσεις και Απόψεις των Αιρετών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την Επιλογή Στελεχών της Εκπαίδευσης: Οι Νόμοι 3848/2010 & 4327/2015. Επιστήμες Αγωγής, 2, 37-61.
Koutouzis, M., & Spyriadou, K. (2017). The Interaction between Professional and Social Identity of Greek Primary School Educators. International Journal of Education, 9(4), 190-209. Doi: 10.5296/ije.v9i4.12428
Lionarakis, A. (2003). A Preliminary Framework for a Theory of Open and Distance Learning-the Evolution of its Complexity. In A. Szucs, E. Wagner, & C. Tsolakidis (Eds), EDEN Annual Conference on The Quality Dialogue, Integrating Quality Cultures in Flexible, Distance and eLearning, 15-18 June 2003 (pp. 42-47). Budapest: EDEN.
Μαρκέα, Γ. Γ. (2005). Μετρώντας την ανάπτυξη της μουσικής γνώσης στους μαθητές του ελληνικού Δημοτικού σχολείου. Στο Α. Τριλιανός, & Ι. Καράμηνας (Επιμ.), Μάθηση και Διδασκαλία στην Κοινωνία της Γνώσης (τόμ. ΙΙ, σσ. 578-585). Αθήνα: Κέντρο Έρευνας Επιστήμης και Εκπαίδευσης.
Ματσαγγούρας, Η. (2008). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση: Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση για το καθημερινό μάθημα, το ολοήμερο σχολείο και για τα περιβαλλοντικά, τα πολιτιστικά και τα ευρωπαϊκής συνεργασίας προγράμματα. Αθήνα: Γρηγόρης.
Μπακόλα, Χ. (2014). Ένας πίνακας…, μια μουσική…, για κάθε εποχή. Ανακτήθηκε από http://hmathia14.ekped.gr/praktika14/ekp_senar/VolE/VolE_74_85.pdf
Μπαλαρούρας, Π., & Σκιαδέλλη, Β. (2005). Εισαγωγή στη Χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. Υπηρεσίες υποστήριξης-μάθησης και παραγωγής πολυμέσων. Αθήνα: Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο GUNet.
Μπαντίκος, Κ., & Αλεξανδρίδου, Δ. (2017). «Ήλιε μου, Ηλιε μου βασιλιά μου». Μια Πρόταση για τη Διδακτική Χρήση των Τ.Π.Ε. στο Νηπιαγωγείο. Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 317-333). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Μπιτσάκης, Α.Ε. (2014). Η Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών στο Μάθημα των Θρησκευτικών. Έρκυνα, Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών Θεμάτων, 1, 110-123.
Ποζίδης, Π., Μανούσου, Ε., & Κουτσούμπα, Μ. (2015). Η Συνεργατική Μάθηση στο Πλαίσιο της Συμπληρωματικής Εξ Αποστάσεως Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε Δίκτυο Δημοτικών Σχολείων της Κέρκυρας. Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/viewFile/40/32
Peretz, I., & Zatorre, R. J. (2003). The Cognitive Neuroscience of Music. Oxford: Oxford University Press.
Ράπτης, Α., & Ράπτη, Α. (2013). Μάθηση και Διδασκαλία στην Εποχή της Πληροφορίας (1ος Τόμος). Αθήνα: Αθηνά.
Σακελλαρίδης, Γ. (2008). Διαπολιτισμική Μουσική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.
Σαμσάρη, Ε., Σιομπότη, Μ., & Σαμσάρης, Π. (2017). Παιδαγωγική Αξιοποίηση των ΤΠΕ σε Σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης: Σενάριο Διδασκαλίας στο Μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 136-149). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Σοφός, Α., & Σωτηρίου Ι. (2012). Ψηφιακό Σχολείο: Η Περίπτωση της Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας του Ψηφιακού Σχολείου ΥΠΔΒΜΘ. i-Teacher, 5(8-30). Ανακτήθηκε από http://i-teacher.gr/files/5o_teyxos_i-teacher_11_2012.pdf
Σπυριάδου, Κ. (2017α). Γνωριμία με τα Ελληνικά Λαϊκά Μουσικά Όργανα. Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 465-483). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Σπυριάδου, Κ. (2017β). Η Συμβολή των Μαθημάτων της Αισθητικής Αγωγής στη Διαπολιτισμική Ευαισθητοποίηση των Μαθητών του Δημοτικού. Πρακτικά από το 6ο Επιστημονικό Συνέδριο της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων: Καλές Εκπαιδευτικές Πρακτικές. Κριτική Σκέψη και Δημιουργικότητα, 23-25 Ιουνίου 2017 (σσ. 576-584). Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Σπυριάδου, Κ. (2018). Οι Πολλαπλές Ταυτότητες των Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που Διεκδικούν Θέση Διοικητικής Ευθύνης. (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα.
Σπυριάδου, Κ., Θεοδωράκη, Μ., & Χίζαρης, Κ. (2018). Οι Τέσσερις Εποχές: Μια Διαθεματική Διδακτική Προσέγγιση. Στο Σ. Κιουλάνης, Α. Πασχαλίδου, Α. Παναγιωτίδου, & Α. Γεωργιάδου (Επιμ.), Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου Βιωματικής Μάθησης: «Σύγχρονες Τάσεις και Προκλήσεις στα Σύγχρονα Περιβάλλοντα Μάθησης», 27-29 Απριλίου 2018 (σσ. 433-441). Δράμα: Εκπαιδευτικός Κύκλος.
Σπυριάδου, Κ., & Κουτούζης, Μ. (2017α). Ποιοι Εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Διεκδικούν Διευθυντική Θέση και Ποιοι Απέχουν: Κίνητρα, Αντικίνητρα και Παράγοντες που Επηρεάζουν τη Δόμηση των Ταυτοτήτων Ηγετών και Ακολούθων. Στο Λ. Κυριακίδης, Γ. Ιακωβίδης, & Δ. Πάντα (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου: Εκπαιδευτική Ηγεσία, Αποτελεσματική Διοίκηση και Ηθικές Αξίες, 24-26 Νοεμβρίου 2017 (Γ τόμος, σσ. 312-324). Θεσσαλονίκη: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Σπυριάδου, Κ., & Κουτούζης, Μ. (2017β). Η Σημασία των Κεφαλαίων για τη Διεκδίκηση Διευθυντικής Θέσης: Στάσεις και Απόψεις Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 484-501). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Sharan, Y. (2015). Meaningful Learning in the Cooperative Classroom. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43(1), 83-94. Doi: 10.1080/03004279.2015.961723
Shunk, H. D. (2010). Θεωρίες Μάθησης. Μια Εκπαιδευτική Θεώρηση (μτφ. Ε. Εκκεκάκη). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative Learning in Elementary Schools. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 43(1), 5-14. Doi: 10.1080/03004279.2015.963370
Takaya, K. (2008). Jerome Bruner’s Theory of Education: From Early Bruner to Later Bruner. Retrieved from http://ocw.metu.edu.tr/pluginfile.php/8931/mod_resource/content/1/7su.pdf
Varvarigou, M. (2016). ‘I owe it to my group members…who critically commented on my conducting’-Cooperative learning in choral conducting education. International Journal of Music Education, 34(1), 116-130. Doi: 10.1177/0255761414535564
Φωτόπουλος, Χ., & Σάλτας, Β. (2017). Διδασκαλία του μαθήματος «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας» με τη χρήση τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών». Πρακτικά από το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής, Παιδαγωγικής και Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών, 8-10 Δεκεμβρίου 2017 (σσ. 162-177). Καβάλα: ΤΕΙ Καβάλας.
Χαραλάμπους, Ν. (2000). Συνεργατική Μάθηση: Από τη Θεωρία στην Πράξη. Ανακτήθηκε από http://users.sch.gr/kliapis/NeofytF.pdf