Οι ερευνητικές και συγγραφικές τάσεις στο πλαίσιο των διεθνών συνεδρίων International Conference in Open and Distance Learning (ICODL) κατά τα έτη 2009-2017


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
διεθνή συνέδρια για την ΑεξΑΕ ποιοτικά χαρακτηριστικά εισηγητών ποιοτικά χαρακτηριστικά βιβλιογραφικών αναφορών
Αντωνία Αναστασοπούλου
Γκέλη Μανούσου
Ηλίας Μαυροειδής
Αντώνης Λιοναράκης
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της ταυτότητας των ερευνητών που έχουν παρουσιάσει επιστημονικές ανακοινώσεις στα συνέδρια της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (ICODL) κατά τα έτη 2009-2017 και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των βιβλιογραφικών αναφορών τους, έτσι ώστε να καταγράψει τις τάσεις που διαμορφώνονται βάσει αυτών στον επιστημονικό χώρο της ΑεξΑΕ στην Ελλάδα. Υλικό της έρευνάς μας αποτέλεσαν όλες οι ανακοινώσεις που παρουσιάστηκαν στα σχετικά συνέδρια και ως μέθοδο ανάλυσης χρησιμοποιήσαμε την ανάλυση περιεχομένου. Τα συμπεράσματα στα οποία καταλήξαμε αφορούν τη διεθνή ταυτότητα των υπό μελέτη συνεδρίων, την επαγγελματική ιδιότητα των εισηγητών και τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα, τις τάσεις συνεργασίας, τα είδη των ανακοινώσεων και τις τάσεις παραπομπής τους. Αρχικά, καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως η διεθνής ταυτότητα των συνεδρίων ICODL επηρεάζεται δυσμενώς από τη σταδιακή μείωση της συμμετοχής ξένων επιστημόνων και τον σταδιακά μειούμενο αριθμό αγγλόφωνων ανακοινώσεων. Επιπρόσθετα, διαπιστώνουμε πως, παρ’ ότι η πλειοψηφία των εισηγητών διατηρεί ενεργή σχέση με την εκπαίδευση και σε μικρότερο βαθμό με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, διαφαίνεται μία τάση μετακίνησης επαγγελματιών από άλλους τομείς στον χώρο των συνεδρίων της ΑεξΑΕ. Παράλληλα, το ερευνητικό τους ενδιαφέρον στρέφεται προς την εμπειρική έρευνα, τις πρακτικές εφαρμογές και τα περιγραφικά κείμενα, στα οποία κυρίως διερευνώνται τρόποι αξιοποίησης των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Ακόμη, καταγράφεται εξελικτικά μία σημαντική αύξηση στη δημιουργία συγγραφικών ομάδων που αριθμούν από δύο έως πέντε μέλη, ενώ οι επιστημονικές ανακοινώσεις παρουσιάζουν υψηλά ποσοστά ξενόγλωσσων αναφορών και αναφορών σε πηγές δημοσιευμένες την τελευταία πενταετία από τη διενέργεια του εκάστοτε συνεδρίου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αντωνία Αναστασοπούλου, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Med ΕΑΠΔασκάλα Ειδικής Αγωγής
Γκέλη Μανούσου, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ

ΣΕΠ ΕΑΠ

Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ70

5ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλίας Μαυροειδής, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΣΕΠ ΕΑΠ
Αντώνης Λιοναράκης, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Καθηγητής ΕΑΠ
Αναφορές
Αποστολίδου, Α. (2011). Ζητήματα συγκρότησης της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ως γνωστικού πεδίου: Επισκόπηση των επιστημονικών περιοδικών. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 7 (1). doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9767
Bond, M., & Buntins, K. (2018). An analysis of the Australasian Journal of Educational Technology 2013-2017. Australasian Journal of Educational Technology, 34(4), 168-183. Retrieved from https://doi.org/10.14742/ajet.4359
Büyükyavuz, O. (2016). Turkish ELT Professionals’ Conference Attendance Motives: Why Do They Attend and What Do They Take Back Home? Journal of Education and Training Studies, 4(9). DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v4i9.1704
Carr-Chellman, A. (2006). Where do educational technologists really publish? An examination of successful emerging scholars’ publication outlets. British Journal of Educational Technology, 37(1), 5-15. Retrieved from https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2005.00522.x
Çelik,S., Arikan, A., & Caner, M.(2013). In the Eyes of Turkish EFL Learners: What Makes an Effective Foreign Language Teacher? Porta Linguarum, 20(2), 287-297. Retrieved from http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero20/18%20Servet%20Celik.pdf
Chisman, F.P., & Crandall, J.A. (2007). Passing the torch: Strategies for innovation in community college ESL. New York, NY: Center for Advancement of Adult Literacy. Retrieved from http://www.caalusa.org/eslpassingtorch226.pdf
Collins, H. (2004). Gravity’s Shadow: The Search for Gravitational Waves. Chicago University Press. Retrieved from https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/G/bo3615501.html
Davies, R. S., Howell, S. L., & Petrie, J.A. (2010). A Review of Trends in Distance Education Scholarship at Research Universities in North America, 1998-2000. International Review of Research in Open and Distance Learning, 11 (3). Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/876
Davidson, G. (2013). Continuing professional development. Retrieved from http://www.teachingenglish.org.uk/search/site/gillian%20davidson
Faulkner, D., Swann, J., Baker, S., Bird, M., & Carty, J. (1999). Εξέλιξη του παιδιού στο Κοινωνικό Περιβάλλον. Εγχειρίδιο Μεθοδολογίας. Πάτρα: ΕΑΠ.
Gökmen, Ö. F., Uysal , M., Yaşar H., Kırksekiz, A., Güvendi, G.M., & Horzum, M.B. (2017). Methodological Trends of the Distance Education Theses Published in Turkey from 2005 to 2014: A Content Analysis. Eğitim ve Bilim. doi: 10.15390/EB.2016.6163
González-Santos, S.P., & Dimond, R. (2015). Teaching & Learning Guide for: Medical and Scientific Conferences as Sites of Sociological Interest: a review of the field. Sociology Compass, 9(3), 235–245. Doi: 10.1111/soc4.12250
Guri-Rosenblit, S. (2014). Distance education systems and institutions in the online era: An identity crisis. In O. Zawacki-Richter & T. Anderson (Eds.), Online distance education: Towards a research agenda (pp. 109-130). Edmonton: Athabasca University. Retrieved from https://doi.org/10.15215/aupress/9781927356623.01
Guskey, T. R. (2003) Analyzing lists of the characteristics of effective professional development to promote visionary leadership. NASP Bulletin. 87(637), 4–20. Retrieved from https://doi.org/10.1177/019263650308763702
Hadlock, C., Clegg, J., Hickman, G., Huyett, S., Hensen, H., & West, R. (2014). An analysis of the Australasian Journal of Educational Technology 2003-2012. Australasian Journal of Educational Technology, 30(4), ii-ix. Retrieved from https://doi.org/10.14742/ajet.2126
Κυριαζή, Ν. (2002). Η Κοινωνιολογική Έρευνα. Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Lee, Y., Driscoll, M. P., & Nelson, D. W. (2004). The past, present, and future of research in distance education: Results of a content analysis. American Journal of Distance Education, 18(4), 225–241. doi: http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1207/s15389286ajde1804_4
Mägi, E., & Beerkens, M.(2016). Linking research and teaching: Are research-active staff members different teachers? Higher Education, 72(2), 241-258. Doi: 10.1007/s10734-015-9951-1
Murray, A. (2010). Empowering teachers through Professional development. English Teaching Forum, 1(48), 2-11. Retrieved from https://eric.ed.gov/?id=EJ914883
Oester, S. Cigliano, J.A., Hind-Ozan, E.J., & Parsons, E.C.M. (2017). Why Conferences Matter—An Illustration from the International Marine Conservation Congress. Frontiers in Marine Science. Retrieved from https://doi.org/10.3389/fmars.2017.00257
Ozarslan, Y., Balaban, J., & Demiray, U. (2012). TOJDE: Electronic Publishing and a Review of Ten Years’ Experience in Turkey. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 13 (3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/234007579_TOJDE
Parsons, E.C. M., Favaro, B., Aguirre, A.A., Bauer, A.L., Blight, L.K., Cigliano, J.A,…, & Sutherland, W.J.(2014). Seventy-one important questions for the conservation of marine biodiversity. Conservation Biology, 28, 1206–1214. doi: 10.1111/cobi.12303
Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P.,…, & Van Horik, R. (2017). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, 27 (4), 298–308. Retrieved from https://doi.org/10.1093/reseval/rvx025
Rhoton, J., & Stiles, K.E. (2002). Exploring the professional development design process: Bringing a framework into practice. Science Educator, 11(1), 1-8. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/books/9781136314995
Richards, J.C., & Farrell, T.S.C. (2005). Professional Development for Language Teachers.New York: Cambridge University Press. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667237
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσο για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές (μτφ: Β. Νταλάκου, Κ. Βασιλικού). Αθήνα: Gutenberg. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2007).
Rowe, N. (2017a). Academic & Scientific Poster Presentation - A Modern Comprehensive Guide. New York:Springer.Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/319483364
Rowe, N. (2017b). The Value, Scope and Cost of Conferences: looking beyond the Events industry. Retrieved from https://www.srhe.ac.uk/conference2017/abstracts/0068.pdf
Ur, P. (2012). A Course in English Language Teaching. Cambridge University Press: UK. Retrieved from http://assets.cambridge.org/97805216/56245/frontmatter/9780521656245_frontmatter.pdf
Weller, M., Jordan, K., DeVries, I., & Rolfe, V. (2018). Mapping the Open Education Landscape: Citation Network Analysis of Historical Open and Distance Education Research, Open Praxis, 10 (2), 109–126. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1177679.pdf
Zawacki-Richter, O., Bäcker, E. M., & Vogt, S. (2009). Review of distance education research (2000–2008): Analysis of research areas, methods, and authorship patterns. International Review of Research in Open and Distance Learning, 10(6), 21-50. Retrieved from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/741/1461.
Zawacki-Richter, O., & von Prümmer, C. (2010). Gender and collaboration patterns in distance education research. Open Learning, 25(2), 95–114. doi: 10.1080/ 02680511003787297