Η δύναμη της κινούμενης εικόνας και του εκπαιδευτικού βίντεο στην προώθηση της μάθησης


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
οπτικοακουστικός γραμματισμός εκπαιδευτικό βίντεο κινούμενη εικόνα εκπαιδευτικά εργαλεία εκπαιδευτική διαδικασία
Bικυ Eυάγγελος Γεωργαντα
Περίληψη

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η παιδεία αποτελεί βασικό συστατικό µιας πολιτισµένης κοινωνίας, ως προϋπόθεση και εγγύηση τόσο της συνέχειάς της όσο και της καινοτομίας της. Η σημασία τόσο της γενικής παιδείας όσο και της υψηλής ποιότητας εκπαίδευσης αφορά όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Η ανάγκη για την καλλιέργεια της ικανότητας της ανάγνωσης και της αξιολόγησης των οπτικών μηνυμάτων προβάλει επιτακτικά στη σύγχρονη συγκυρία στο βαθμό που η εικόνα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στο σύγχρονο επικοινωνιακό και κοινωνικό περιβάλλον. Tο σχολείο, ως φορέας αγωγής, καλείται να προσφέρει στους εκπαιδευόμενους τα αναγκαία εφόδια, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν και να χρησιμοποιούν τον αντίστοιχο κώδικα επικοινωνίας. Η κυριαρχία των εικόνων και η χρήση πολυτροπικών κωδικών επικοινωνίας προβάλλουν επιτακτικά την ανάγκη για παροχή οπτικοακουστικής παιδείας, στο πλαίσιο του πολυγραμματισμού, η οποία θα στοχεύει στην εξοικείωση των παιδιών μέσα στο σχολείο με κώδικες και μεθόδους, ώστε να εξοπλίζονται με εργαλεία κριτικής αντιμετώπισης των εκπεμπόμενων μηνυμάτων είτε αυτά είναι γραπτά, είτε οπτικά ή ηχητικά. Η εξοικείωση με τις εκφραστικές δυνατότητες των οπτικοακουστικών τεχνών περιλαμβάνει όχι μόνο την προσέγγιση και γνωριμία των παιδιών με χαρακτηριστικά έργα, αλλά και τη δυνατότητα των παιδιών να παράγουν τα δικά τους έργα. Στόχος θα πρέπει να είναι η ενσωμάτωση προγραμμάτων οπτικοακουστικού γραμματισμού στα προγράμματα σπουδών και η ανάπτυξη δραστηριοτήτων στα γνωστικά αντικείμενα του ελληνικού σχολείου. Από την άλλη πλευρά το εκπαιδευτικό βίντεο, όταν είναι κατάλληλα σχεδιασμένο μπορεί να ενεργοποιήσει μια σειρά από μηχανισμούς μάθησης και να αποτελέσει σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Αναφορές
Αναγνωστοπούλου, Μ. (2005). Οι διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών και μαθητών στη σχολική τάξη. Θεωρητική ανάλυση και εμπειρική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη : Κυριακίδη.
Ανδρεάδου, Χ., Γουλής, Δ.& Γρόσδος, Σ. (2006). Κινηματογράφος στο σχολείο: μία αισθητική εμπειρία. Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Σχολικών Πολιτιστικών Προγραμμάτων, Πολιτισμός και Αισθητική στην Εκπαίδευση. Πειραιάς: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών-Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Περιβάλλοντος και Πολιτιστικής Κληρονομιάς, 11-12 Νοεμβρίου 2006.
Ασωνίτης, Π. (2001). Η εικονογράφηση στο βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας.
Αθήνα: Καστανιώτης.
Βρύζας, Κ. (1990). Μέσα επικοινωνίας στην εκπαίδευση. Σύγχρονη εκπαίδευση, τεύχ. 51, σ.77-89.
Βρύζας, Κ. & Τσιτουρίδου, Μ. (2005). Πληροφορική Κουλτούρα και Εκπαίδευση. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διδακτική της Πληροφορικής. Κόρινθος, 7-9 Οκτωβρίου 2005
Γιαννικοπούλου, Α. (2001). Εικονογραφημένα παιδικά βιβλία: Η αναγνωσιμότητα των εικόνων από παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο Μ. Τζαφειροπούλου (Επιμ.). Ο Κόσμος της Παιδικής Λογοτεχνίας: Η Συγγραφή και η Εικονογράφηση. Τομ. Α’. (σελ. 249-273). Αθήνα : Καστανιώτης.
Cohen, L. & Manion, L.(1994). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο
Θεοδωρίδης, Μ. (2006). Μάθημα Οπτικοακουστικής Παιδείας στο Σχολείο: Η Γνωριμία των Εκπαιδευτικών με την Οπτικοακουστική Έκφραση στο Πρόγραμμα ΜΕΛΙΝΑ. Διαθέσιμο στο http://www.karposontheweb.org/Portals/0/Material/articles
Κοσμόπουλος, Β. (2010). Η Οπτικοακουστική Παιδεία στην Ελλάδα: η εμπειρία τη πιλοτικής εφαρμογής του σχεδίου γενίκευσης του Προγράμματος ΜΕΛΙΝΑ- Εκπαίδευση και Πολιτισμός στο νομό Χανίων (2001-03). Πρακτικά 1ου Διεθνές Συνεδρίου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με τίτλο «Η σημασία της οπτικοακουστικής παιδείας –Cinema Speaking». Αθήνα, 19-20 Νοεμβρίου.
Kress, G. (2004). Η ανάγνωση των εικόνων: Η γραμματική του οπτικού σχεδιασμού. Αθήνα: Επίκεντρο.
Κριτήρια αξιολόγησης και αξιοποίησης εκπαιδευτικού υλικού. (2008). ΟΕΠΕΚ.
Λιοναράκης, Α. (2001), Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός.
Μουζάκης, Χ. (2005), Παιδαγωγική αξιοποίηση των εφαρμογών συμπιεσμένου βίντεο στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Ανοικτή Εκπαίδευση, 1 σελ. 20-44.
Μπασαντής, Δ. (1988). Το σύστημα επικοινωνίας στο παγκόσμιο χωριό, αφιέρωμα: Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Διαβάζω, 194, σελ. 16-29
Μπίκος, Κ. ( 1995). Εκπαιδευτικοί και ηλεκτρονικοί υπολογιστές. Στάσεις Ελλήνων εκπαιδευτικών απέναντι στην εισαγωγή ηλεκτρονικών υπολογιστών στη Γενική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Μυλωνάκου-Κεκέ, Η. (2005). Όταν τα παιδιά μιλούν με το σχέδιο, Ιδιωτική Έκδοση.
Σέμογλου, Ουρ. (2001). Γλώσσα της εικόνας και εκπαίδευση. Διαθέσιμο στο http://www.greeklanguage.gr/greekLang/studies/guide/thema_e12/index.html
Χριστοπούλου, Μ. (2006). Χρήση των νέων τεχνολογιών στην εικαστική αγωγή: Παραδείγματα και εφαρμογές. Στο: Φ. Γούσιας (Επιμ.), Εκπαίδευση & Νέες Τεχνολογίες (σ. 177-183). Πρακτικά Συνεδρίου. Κορυδαλλός: Επιστημονική Ένωση Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας για τη Διάδοση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση (ΕΕΕΠ-ΔΤΠΕ).
β) Ξενόγλωσση
Base, R. (1997). A brief guide to interactive and the study of the US Technology and
learning.Διαθέσιμο στο http:// www.georgetown.edu/crossroads/mitmedia.html
Dubeck, L.W., Moshier S.E.,& Boss. J.E.(1988). Science in cinema: Teaching science fact through science fiction films. New York: Teachers College Press.
Moore et al., (1994). Audibility of partials in inharmonic complex tones. Journal of the Acoustical Society of America, 93 (452-261).
Paivio, A. (1991).Static versus dynamic imagery. In Cornoldi, C. and McDaniel, M., Imagery and Cognition, Springer-Verlag, New York, pp221-245.
Pedersen, H. & Villekold, H. (2005). Teaching with Animation - a booklet about animation. Centre for Animation Pedagogics, Leonardo Project-The Animation Workshop 2005 (www.animwork.dk).
Romiszowski, A.C. (1986). Developing auto-instructional materials. London : Kogan Page.
Seels. B, & Richey C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Bloomington, IN : Association for Education Communications and Technology.
Severin, Τ. (1967). In Search of Robinson Crusoe by Tim Severin, Basic Book.