Ρόλοι και δεξιότητες εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Φεβ 10, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτής επικοινωνία
ΕΙΡΗΝΗ (EIRINI) ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗ (Vogiatzaki)
Περίληψη
Περίληψη

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί καινοτόμο μορφή εκπαίδευσης για πολλούς εκπαιδευτικούς αν και η βασική της μορφή χρονολογείται αρκετά χρόνια πριν. Σε μία διδασκαλία που βασίζεται στην τηλεδιάσκεψη, ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ρόλο συμβουλευτή, συντονιστή και σε μικρότερο βαθμό προμηθευτή γνώσης και πληροφορίας. Καθώς ο εκπαιδευτής  αναλαμβάνει ρόλο πιο ενεργητικό από τη διαδικασία της προμήθειας, εισέρχεται στη διευκόλυνση γνώσης και συντελεί, ώστε να αναπτυχθεί ο εκπαιδευόμενος. Πρόκειται για διαφοροποιημένο ρόλο χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι είναι ευκολότερος. Ο εκπαιδευτής καλείται να ελέγχει τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κάτι που απαιτεί να είναι ευέλικτος, ώστε να ανταποκρίνεται στις ποικίλες ανάγκες των εκπαιδευομένων. Η προσοχή διασπάται σε πολλαπλά ερεθίσματα και ως εκ τούτου ο σχεδιασμός απαιτεί δημιουργικότητα και ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι έτοιμος να αξιοποιεί εποικοδομητικά κάθε ευκαιρία που αναδύεται. Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν απαιτείται η παρουσία του εκπαιδευόμενου και μπορεί ο ίδιος να επιλέξει το χρόνο, το ρυθμό που μελετά και συνεπώς έχει την ευθύνη των σπουδών του. Η επικοινωνία συμβάλλει ώστε να ελαττωθούν τα αρνητικά συναισθήματα, η αίσθηση απομόνωσης, το άγχος, η ανασφάλεια και η αγωνία των εκπαιδευομένων εξ αιτίας της απόστασης και των απαιτήσεων του προγράμματος. Η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτή βασίζεται στο βαθμό που μπορεί να υποστηρίξει σε ακαδημαϊκό και προσωπικό επίπεδο τους εκπαιδευόμενους.

Λέξεις κλειδιά : εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, φοιτητής, εκπαιδευτής, ρόλοι, επικοινωνία

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Τμήμα Β
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΕΙΡΗΝΗ (EIRINI) ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΒΟΓΙΑΤΖΑΚΗ (Vogiatzaki)
Αναπληρώτρια Εκπαιδευτικός ΠΕ 87.02, Εκαπιδεύτρια Ενηλίκων ΔΙΕΚ
Αναφορές
Βιβλιογραφία
Αθανασούλα- Ρέππα, Α. (2006). Ο ρόλος του καθηγητή – συμβούλου στην ΑεξΑΕ. Ανοιχτή και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Στοιχεία θεωρίας και πράξης, Αθήνα : Προπομπός.
Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β. &Ματράλης, Χ. (1999). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και Λειτουργίες. Πάτρα: ΕΑΠ.
Γιαγλή, Σ., Γιαγλής, Γ., &Κουτσούμπα, Μ. (2010). Αυτονομία στην μάθηση στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Open Education Journal , - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology 6(1 & 2), 93-106. Ανακτήθηκε 2/9/2017 από https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/9753/9886
Ζυγούρης, Φ. &Μαυροειδής, Η. (2011). Η επικοινωνία διδάσκοντα και διδασκομένων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. ΜελέτηπερίπτωσηςστοπρόγραμμαεκπαίδευσηςεκπαιδευτώντουΚ.Ε.Ε.ΕΝ.ΑΠ. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 7 (1), 69-86.
Ηλιάδου, Χρ. &Αναστασιάδης, Π. (2010).Επικοινωνίακαθηγητή –συμβούλουκαιφοιτητώνστιςσπουδέςαπόαπόσταση: ΑπόψειςφοιτητώνστοπλαίσιοτηςΘ.Ε. ΕΚΠ65 τουΕ.Α.Π. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 6 (1&2), 29-45.
Ηλιάδου, Χρ. (2011). Επικοινωνίακαθηγητή-συμβούλουκαιφοιτητώνστιςσπουδέςαπόαπόσταση: ΑπόψειςΣ.Ε.Π. τηςΘ.Ε. ΕΚΠ65 τουΕ.Α.Π. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 7 (1), 6-20.
Fung, Y., Carr, R., (2000), Face-to-Face Tutorials in a Distance Learning System: Meeting student needs, Open Learning, v.15.
Kaye, A.R. (1991) Learning together apart. In: NATO ARW Proceedings on collaborative learning and computer conferencing, ed. A. Kaye, vol. 90, chap. 8, Berlin: Springer-Verlag.
Κόκκος , Α. &Λιοναράκης, Α. (1998).Στοιχεία επικοινωνίας. Ανοικτή και Εξ’ Αποστάσεως Εκπαίδευση : Σχέσεις διδασκόντων – διδασκομένων, τόμος Β’ Πάτρα : ΕΑΠ, 53-102.
Κόκκος, Α. (2001). Ο ρόλος του διδάσκοντος στην εκπαίδευση από απόσταση: Η περίπτωση του ΕΑΠ . Στο : Λιοναράκης, Α. (επιμ.) Πρακτικό 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την ΑεξΑΕ, τόμος Α’.
Λιοναράκης, Α. (2001β). Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε;. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.) Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Μαρταλής, Χ. &Λυκοργιώτης, Α. (1998). Ιδιαίτερα εκπαιδευτικά «εργαλεία»- μέθοδοι. Στο : Ανοικτή και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Θεσμοί και Λειτουργίες, τόμος, Α’, Πάτρα: ΕΑΠ.
Ματραλής, Χ. (1999). Απαιτήσεις από τους διδάσκοντες. Στο: Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β., Ματραλής, Χ., Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Θεσμοίκαιλειτουργίες. ΤόμοςΑ'. Πάτρα: ΕΑΠ. (σελ. 57-58).
Mills, R. &Tait, A. (1996).Supporting the learner in open and Distance Learning, London: Pitman Publishing.
Μουλά, Ε. (2008). Το άγχος του καθηγητή συμβούλου στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Διπλωματικήεργασία, ΕΚΠΕΣ. Πάτρα : ΕΑΠ.
Onwe, Ο. (2013). Policies and Practice of Open and Distance Learning Models in the Sub-Saharan African Countries: A Literature Survey. American International Journal of Contemporary Research (Vol. 3) (No. 8).Ανακτήθηκε 21 Αυγούστου 2017 απόhttp://www.aijcrnet.com/journals/Vol_3_No_8_August_2013/15.pdf
Schmidt, H. (2011). Communication patterns that define the role of the university-level tutor.Journal of College Reading & Learning, 42 (1), 45-60.
Stevenson, K. & Sander, P. (1998). How to do Open University students expect to be Taught at Tutorials. Open Learning v.13 (2), p.p 42-46.
Tait, A. , (2000). Planning Student Support for Open and Distance Learning, Open Learningv.15(3).
Χαραλάμους, Ν. (2000). Αλληλεπιδράσεις στη μικρή ομάδα και επίδοση των μαθητών στα Μαθηματικά και στα Ελληνικά, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 30, 235-252.
Χατζηλάκος, Θ., Παπαδάκης, Σ., &Ρώσσιου, Ε. (2007). Ομαδικές συμβουλευτικές τηλεσυναντήσεις. Ανοικτή εκπαίδευση, τεύχος 5, Αθήνα : Προπομπός.