Ρόλοι και δεξιότητες εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Περίληψη
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί καινοτόμο μορφή εκπαίδευσης για πολλούς εκπαιδευτικούς αν και η βασική της μορφή χρονολογείται αρκετά χρόνια πριν. Σε μία διδασκαλία που βασίζεται στην τηλεδιάσκεψη, ο εκπαιδευτικός αναλαμβάνει ρόλο συμβουλευτή, συντονιστή και σε μικρότερο βαθμό προμηθευτή γνώσης και πληροφορίας. Καθώς ο εκπαιδευτής αναλαμβάνει ρόλο πιο ενεργητικό από τη διαδικασία της προμήθειας, εισέρχεται στη διευκόλυνση γνώσης και συντελεί, ώστε να αναπτυχθεί ο εκπαιδευόμενος. Πρόκειται για διαφοροποιημένο ρόλο χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι είναι ευκολότερος. Ο εκπαιδευτής καλείται να ελέγχει τη διαδικασία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης κάτι που απαιτεί να είναι ευέλικτος, ώστε να ανταποκρίνεται στις ποικίλες ανάγκες των εκπαιδευομένων. Η προσοχή διασπάται σε πολλαπλά ερεθίσματα και ως εκ τούτου ο σχεδιασμός απαιτεί δημιουργικότητα και ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να είναι έτοιμος να αξιοποιεί εποικοδομητικά κάθε ευκαιρία που αναδύεται. Στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν απαιτείται η παρουσία του εκπαιδευόμενου και μπορεί ο ίδιος να επιλέξει το χρόνο, το ρυθμό που μελετά και συνεπώς έχει την ευθύνη των σπουδών του. Η επικοινωνία συμβάλλει ώστε να ελαττωθούν τα αρνητικά συναισθήματα, η αίσθηση απομόνωσης, το άγχος, η ανασφάλεια και η αγωνία των εκπαιδευομένων εξ αιτίας της απόστασης και των απαιτήσεων του προγράμματος. Η αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτή βασίζεται στο βαθμό που μπορεί να υποστηρίξει σε ακαδημαϊκό και προσωπικό επίπεδο τους εκπαιδευόμενους.
Λέξεις κλειδιά : εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, φοιτητής, εκπαιδευτής, ρόλοι, επικοινωνία
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 1B (2019)
- Ενότητα
- Τμήμα Β