Οι αφίσες ως σημεία επικοινωνίας με τους πολιτιστικούς θεσμούς: η περίπτωση των πολιτιστικών φεστιβάλ του Δήμου Θεσσαλονίκης

Περίληψη
Ορίζοντας τις αφίσες ως σημεία επικοινωνίας με τους πολιτιστικούς θεσμούς επιχειρείται, στο πλαίσιο διεξαγωγής μιας ποιοτικής έρευνας, η καταγραφή της λειτουργικότητας του επικοινωνιακού αυτού μέσου σε σχέση με το κοινό, τον πολιτιστικό θεσμό και το διοργανωτικό του φορέα. Συγκεκριμένα, μελέτη περίπτωσης αποτελούν οι ετήσιες αφίσες των ετών 2015-2018 ενός ιδιαίτερα δημοφιλούς, πολιτιστικού φεστιβάλ του Δήμου Θεσσαλονίκης, του Διεθνούς Φεστιβάλ Δημητρίων. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την ποιοτική ανάλυση των τεσσάρων αφισών και την ανάδειξη των μηνυμάτων τους είναι η σημειωτική προσέγγιση των Barthes, Peirce & Saussure καθώς και η διεξαγωγή συνεντεύξεων με στελέχη και υπαλλήλους του Δήμου Θεσσαλονίκης. Στόχος του ερευνητικού εγχειρήματος αποτελεί, αφενός η καταγραφή της ιδιαίτερης ταυτότητας των αφισών του υπό μελέτη φεστιβάλ, αφετέρου η αποτελεσματικότητα στην έκφραση του οράματος, των αξιών και των στόχων των συγκεκριμένων φεστιβάλ και κατ’ επέκταση της πολιτιστικής πολιτικής του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα, ερευνάται η συμβολή του Φεστιβάλ και των αφισών του στην άτυπη, πολιτισμική εκπαίδευση. Τα προκύπτοντα συμπεράσματα καταδεικνύουν τις αφίσες του Φεστιβάλ Δημητρίων ως σημαντικά εργαλεία επικοινωνίας μηνυμάτων και αξιών του πολιτιστικού θεσμού, συνδεδεμένων με τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα, με την ταυτότητα του φεστιβάλ και τη στοχοθεσία του διοργανωτικού φορέα στο χώρο του πολιτισμού.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 10 Αρ. 1B (2019)
- Ενότητα
- Τμήμα Β