Ο ρόλος της Κινητής Μονάδας σε ζητήματα άτυπης εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης πολιτών σχετικά με το προσφυγικό ζήτημα: η περίπτωση του έργου PRESS


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Πρόσφυγες Κινητή Μονάδα Ευαισθητοποίησh Άτυπη Εκπαίδευση
Γιώργος Ανδρουλάκης
Άννα Αποστολίδου
Γεωργία Δούβλη
Ιλόνα-Ελευθερία Ουασίτσα
Σοφία Τσιώλη
Περίληψη

Το προσφυγικό αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα που αντιμετωπίζει η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Ποικίλα έργα έχουν υλοποιηθεί για την ανταπόκριση στις ανάγκες του προσφυγικού, άλλα με περισσότερο ανθρωπιστικό χαρακτήρα, άλλα με επίκεντρο τη δημιουργία υποδομών για την υποδοχή προσφύγων, άλλα με έμφαση στην ιατρική τους περίθαλψη ή την εκπαιδευτική τους μέριμνα. Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας γίνεται προσπάθεια αποτύπωσης του πλαισίου σχεδιασμού της πρωτοβουλίας που ανέλαβε το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο προς την κατεύθυνση λειτουργίας Κινητής Μονάδας (ΚΜ) τηλεκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης. Η λειτουργία της ΚΜ και οι προτάσεις ως προς τη μελλοντική αξιοποίησή της, προκύπτουν από παρόμοιες μελέτες περίπτωσης της βιβλιογραφίας αναφορικά με κινητές μονάδες για την υποστήριξη ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων. Στόχος της εργασίας είναι να αναδειχθούν τα οφέλη και οι πολλαπλές εφαρμογές των ΚΜ σε πληθυσμούς που βρίσκονται κάτω από ορισμένες ειδικές ή/και εκπαιδευτικές ή κοινωνικές συνθήκες. Ταυτόχρονα, εντοπίζονται ζητήματα που δυσχεραίνουν τη λειτουργία των ΚΜ και χρήζουν περεταίρω μελέτης για την αποτελεσματική αντιμετώπισή τους.  

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Γιώργος Ανδρουλάκης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Επιστημονικά Υπεύθυνος  έργου, Καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας)
Άννα Αποστολίδου, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Συντονίστρια έργου-Κύρια ερευνήτρια, Διδάκτορας Κοινωνικής Ανθρωπολογίας (UCL),
Γεωργία Δούβλη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Εξωτερική Συνεργάτης, Διδάκτορας Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ., 92o Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, Διευθύντρια
Ιλόνα-Ελευθερία Ουασίτσα, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Εξωτερική Συνεργάτης
Σοφία Τσιώλη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Συντονίστρια έργου-Κύρια ερευνήτρια, Υποψήφια Διδάκτορας Κοινωνιογλωσσολογίας (ΕΚΠΑ)
Αναφορές
ActionAid Hellas. (2015). Η χειρότερη προσφυγική κρίση μετά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο: Oι Σύριοι πρόσφυγες έφτασαν τα 4εκ. Ανακτήθηκε 7 Αυγούστου 2017, από http://www.actionaid.gr/enhmerwsou/nea/i-heiroteri-prosfugiki-krisi-meta-ton-2o-pagkosmio-polemo-oi-syrioi-prosfuges-eftasan-ta-4ek/
Apostolidou, A., Androulakis, G. (2017, υπόεκτύπωση). Designing distance learning courses for adult refugees in a transit country (Greece). Higher Education for the Future: Accelerating and Strengthening Innovation. Milton Keynes, 27-27 October, hosted by the Open University.
ASET - Association d'Aide à la Scolarisation et l’Education des EnfantsTsiganes. (2016). Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από https://www.aset93.com/
Britz, J. J. (2004). To know or not to know: a moral reflection on information poverty. Journal of information science, 30(3), 192-204.
Brooker, A., Lawrence, J., & Dodds, A. (2017). Using Digital Concept Maps to Distinguish Between Young Refugees’ Challenges. Journal of Interactive Media in Education, 1, 4. DOI: http://doi.org/10.5334/jime.433
Council of Europe. (2012). Good practice demonstrated 5: Developing "school van" type mobile units. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://goodpracticeroma.ppa.coe.int/en/good-practice/developing-school-van-type-mobile-units.
Dahan, M., &Sheffer, G. (2001). Ethnic groups and distance shrinking communication technologies. Nationalism and Ethnic Politics, 7(1), 85-107.
Dahya, N. (2016). Education in Conflict and Crisis: How Can Technology Make a Difference? A Landscape Review. Berlin: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Ανακτήθηκε 7/9/2017 http://wvi.org/sites/default/files/20160303_Landscape_Review_ICT4E_in_Conflict_and_Crisis.pdf
Dekker, R., &Engbersen, G. (2014). How social media transform migrant networks and facilitate migration. Global Networks, 14(4), 401-418.
Dryden-Peterson, S. (2017). Refugee Education: Education for an Unknowable Future. Curriculum Inquiry, 47(1), 14-24.
García, O. (2009). Education, multilingualism and translanguaging in the 21st century. In: Ajit Mohanty, Minati Panda, Robert Phillipson and Tove Skutnabb-Kangas (eds). Multilingual Education for Social Justice: Globalising the local. New Delhi: Orient Blackswan, pp.128-145.
Gillespie, M., Ampofo, L., Cheesman, M., Faith, B., Iliadou, E., Osseiran, S., Skleparis, D. (2016). Mapping Refugee Media Journeys Smartphones and Social Media Networks. The Open University / France Médias Monde. Ανακτήθηκε 7/9/2017 http://www.open.ac.uk/ccig/sites/www.open.ac.uk.ccig/files/Mapping%20Refugee%20Media%20Journeys%2016%20May%20FIN%20MG_0.pdf
Hewett, P. C., & Montgomery, M. (2001). Poverty and public services in developing-country cities (Vol. 154). New York: Population Council.
Kim, Y. S. (2008). Communication experiences of American expatriates in South Korea: A study of cross-cultural adaptation. Human Communication, 11(4), 511-529.
Kozyra, A. (2016).Refugee integration: the (smart) way to do it? Euopean Association for the Education of Adults, 24.04.2016. Ανακτήθηκε 7/9/2017 http://www.eaea.org/en/home/news/refugee-integration-the-smart-way-to-do-it.html
Mason, B., Buchmann, D. (2016). ICT4Refugees: A report on the emerging landscape of digital responses to the refugee crisis. Bonn: Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Ανακτήθηκε 7/9/2017 https://ec.europa.eu/epale/sites/epale/files/ict4refugees.pdf
McGregor, E., & Siegel, M. (2013). Social media and migration research. Maastricht Economic and social Research institute on Innovation and Technology (UNU-MERIT) & Maastricht Graduate School of Governance (MGSoG).
McKersie, R. (December, 2013). Remembering Willis Wagons - 50 years later, civil rights challenges remain [Blog post]. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://www.huffingtonpost.com/robert-mckersie/remembering-willis-wagons_b_4132629.html
Mobile School. (2017). Educational materials for and concerning street children. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από https://www.mobileschool.org/en
MUSEDUC. (2017). Εκπαίδευση των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη. Πρόσθεση όχι αφαίρεση, πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://www.museduc.gr/el/
Navarrete, C., & Huerta, E. (2006). Building virtual bridges to home: The use of the Internet by transnational communities of immigrants.
Ngugi, M. (2016). Challenges Facing Mobile Schools among Nomadic Pastoralists: A Case Study of Turkana County, Kenya. American Journal of Educational Research, 4(1), 22-32.
PRAKSIS – Ανεξάρτητη Μη Κυβερνητική Οργάνωση. (2006). Πρόγραμμα Παιδιά της Διπλανής Πόρτας/ Mobile School Θεσσαλονίκης. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από https://www.praksis.gr/el/προγράμματα/τρεχουσες-παρεμβασεις/item/προγραμμα-παιδια-τησ-διπλανησ-πορτασ-mobile-school-θεσσαλονικησ
PRESS Project. (2016). Provision of Refugee Education and Support Scheme (P.R.E.S.S.). Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://www.press-eap.net/
Smith, R. C. (1998). Transnational localities: community, technology and the politics of membership within the context of Mexico and US migration. Transnationalism from below, 6, 196-238.
The Economist. (2016). Special Report Migration. Looking for a home.May 28th 2016. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://www.economist.com/sites/default/files/20160528_sr_migration.pdf
Woodfield, M. (2016). Educating Refugees: The Value Of Digital Platforms And Mobile Technology. Digitalist 16.05.2016. Ανακτήθηκε 7/9/2017 http://www.digitalistmag.com/improving-lives/2016/05/05/educating-refugees-value-of-digital-platforms-and-mobile-technology-04180972
Ανδρούσου, Α. & Ασκούνη, Ν. (επιμ. 2011). Πολιτισμική ετερότητα και ανθρώπινα δικαιώματα. Προκλήσεις για την εκπαίδευση. Μεταίχμιο: Αθήνα.
ΑΡΣΙΣ - Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων. (2009). Mobile School – Κοινότητες Ρομά. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://arsis.gr/mobile-school-kinotites-roma/
Δασκαλάκη, Η., Τσιώλη, Σ., Ανδρουλάκης, Γ. (2017, υπό εκτύπωση). Project PRESS: εθνογραφικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης προσφύγων στην Ελλάδα. Πρακτικά του 9ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση «Σχεδιασμός Μάθησης», Αθήνα, 23-26
Νοεμβρίου 2017.
Διεθνής Αμνηστία, Ελληνικό Τμήμα. (2010). Τι σημαίνει πρόσφυγας και ποια τα δικαιώματά του. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από https://www.amnesty.gr/wp-content/uploads/2010/05/refugeesandrights.pdf
Ευρωπαϊκή Επιτροπή. (2016). Η ΕΕ και η Προσφυγική Κρίση. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://publications.europa.eu/webpub/com/factsheets/refugee-crisis/el/
Κολοβού, Ζ. (2006). Κινητές Βιβλιοθήκες: διευρύνοντας τον ορίζοντα των συνεργασιών στις λαϊκές βιβλιοθήκες. Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας – Κινητή Μονάδα.
Κοτσόβολου, Γ. (Οκτώβριος, 2014). Κινητές Βιβλιοθήκες του κόσμου [Blog post]. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://homouniversalisgr.blogspot.gr/2014/10/blog-post_7.html
Νοταράς, Α., Ζωγραφάκη, Μ., Καραβία, Χ., &Κωνσταντινίδου, Μ. (2013). Εκπαίδευση των Παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη. Δράση 5 - Υποέργο 1 - ΕΚΠΑ - Πακέτο Εργασίας 1.3: Οργάνωση και Λειτουργία Κέντρων Στήριξης (ΚΕ.ΣΠ.Ε.Μ.) 5.1 & 5.2 - Έκθεση Αξιολόγησης.
Ντάνη, Σ. (2017). Όψεις του Προσφυγικού Φαινομένου: Η μη αποδοχή της ετερότητας. Αναπαραστάσεις της ετερότητας, κοινωνικός αποκλεισμός, ρητορική μίσους (Ενότητα 3). Εργο PRESS/Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Ντάφλου, Ν., Ράπτη, Γ., Ιωάννου, Ν., Οικονομίδου, Β., Ζαΐμη, Α., Τζάννου, Α. (2003). Υποστήριξη της εκπαιδευτικής πράξης από κινητές βιβλιοθήκες: η εμπειρία της Ζωσιμαίας Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Ιωαννίνων. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://lekythos.library.ucy.ac.cy/bitstream/handle/10797/11137/pol012.pdf?sequence=2
Παπαδοπούλου, Δ. (2017). Όψεις του Προσφυγικού Φαινομένου: Το Προσφυγικό Φαινόμενο. Η Ελληνική και η Διεθνής Εμπειρία (Ενότητα 3). Εργο PRESS/Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Σεμερτζίδου, Ε. (Οκτώβριος, 2008). Οι Κινητές Βιβλιοθήκες στην Ελλάδα [Blog post]. Ανακτήθηκε 7/9/2017 2017, από http://arthrografia.blogspot.gr/2008/10/blog-post_5847.html
Σιδέρη, Ε. (2017). Όψεις του Προσφυγικού Φαινομένου: Φιλοξενία, Αποδοχή, Ενσωμάτωση. Διαπολιτισμικά και Ιστορικά Παραδείγματα (Ενότητα 1). Εργο PRESS/Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Χαλκίδου, Α., Μαρτίκα, Μ. & Ρεζαϊάν, Α. (2017). Εργαλειακότητα και ενδυνάμωση στις εκπαιδευτικές πρακτικές προσφύγων: παρατηρήσεις από την ερευνητική ομάδα της Αθήνας. Εισήγηση στη 2η Συνάντησης Εργασίας Έργου PRESS με τίτλο «Εκπαιδευτικές δράσεις για πρόσφυγες: εμπειρίες και προκλήσεις», 11 Μαρτίου 2017, Αθήνα.