Η αξιολόγηση επιμορφωτικών προγραμμάτων ΤΠΕ για Εκπαιδευτικούς ως προς την Αποτελεσματικότητά τους σε Επίπεδο Γνώσεων. Η περίπτωση των φιλολόγων του Ν. Μεσσηνίας


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Αξιολόγηση επιμορφωτικών προγραμμάτων απόψεις εκπαιδευτικών επιμόρφωση στις ΤΠΕ Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου φιλόλογοι χρήση Τ.Π.Ε.
Μαρία Γεωργίου Σταματοπούλου
Παναγιώτης Ευαγγέλου Μπαλιάμης
Βασιλική Παπαδοπούλου
Περίληψη

Αντικείμενο του άρθρου είναι η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των επιμορφωτικών προγραμμάτων στις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας(ΤΠΕ) για εκπαιδευτικούς.

Η  έρευνα πραγματοποιήθηκε κατά το ακαδημαϊκό έτος 2015-16,  και σκοπός της ήταν να διερευνήσει τις απόψεις των φιλολόγων του Νομού Μεσσηνίας, που έχουν παρακολουθήσει επιμορφωτικά προγράμματα στις ΤΠΕ, όσον αφορά στην απόκτηση Τεχνολογικών Παιδαγωγικών Γνώσεων Περιεχομένου (ΤΠΓΠ) και στην εφαρμογή των γνώσεων αυτών στο σχολικό περιβάλλον και ιδίως στην διδακτική διαδικασία. Τα ερευνητικά ερωτήματα σχεδιάστηκαν για να ανιχνεύσουν κατά πόσο οι φιλόλογοι απέκτησαν γνώσεις ΤΠΓΠ, σε ποιο βαθμό τις χρησιμοποιούν στην καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, και κατά πόσο παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο, το επίπεδο εκπαίδευσης και επιμόρφωσης επηρεάζουν την απόκτηση και χρήση των γνώσεων αυτών. Ακολουθήθηκε η ποσοτική προσέγγιση. Εργαλείο συλλογής δεδομένων αποτέλεσε ένα ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Στην έρευνα συμμετείχαν 91 φιλόλογοι, που υπηρετούν σε σχολεία της Διεύθυνσης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Μεσσηνίας.

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι σύμφωνα με τις απόψεις τους οι εκπαιδευτικοί αξιολογούν θετικά την απόκτηση γνώσεων ΤΠΓΠ από τη συμμετοχή τους σε επιμορφωτικά προγράμματα για εκπαιδευτικούς στις ΤΠΕ. Τη χρήση των ΤΠΕ επηρεάζουν παράγοντες όπως η εμπειρία τους και το επίπεδο επιμόρφωσής τους.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικά Συγγραφέων
Μαρία Γεωργίου Σταματοπούλου, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
Καθηγήτρια Μ.Ε., Φιλόλογος, Μ.Α.
Παναγιώτης Ευαγγέλου Μπαλιάμης, Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο
Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Μεταπτυχιακός φοιτητής
Βασιλική Παπαδοπούλου, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Καθηγλητρια Παιδαγωγικού Τμήματος Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Αναφορές
Abuhmaid, A. (2011). ICT training courses for teacher professional development in Jordan. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(4), 195-210.
Archambault, L., & Crippen, K. (2009). Examining TPACK among K-12 online distance educators in the United States. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 71-88.
Angeli, C., & Valanides, N. (2009). Epistemological and methodological issues for the conceptualization, development, and assessment of ICT–TPCK: Advances
in technological pedagogical content knowledge (TPCK). Computers & education, 52(1), 154-168.
Avidov-Ungar, O., & Eshet-Alkalai, Y. (2011). [Chais] Teachers in a World of
Change: Teachers' Knowledge and Attitudes towards the Implementation of Innovative Technologies in Schools. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 7(1), 291-303.
Γαλλής, Κ., & Παπαδημητρίου, Ε. (2014). Φιλόλογοι και Τ.Π.Ε.: η εμπειρία της επιμόρφωσης Β΄ επιπέδου και η διδακτική πράξη. Αναρτημένη ανακοίνωση στο 3ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο Ημαθίας, Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη Διδακτική Πράξη, Νάουσα. Ανακτήθηκε στις 21 Ιουνίου 2017, από http://hmathia14.ekped.gr/praktika14/VolA/VolA_302_315.pdf.
Γερούκη, Μ. (2014) Εκπαιδευτικοί και Τεχνολογία: Η χρήση τεχνολογικών μέσων στην εκπαιδευτική πράξη. Στο: Π., Αναστασιάδης, Ν., Ζαράνης, Β., Οικονομίδης, Μ. Καλογιαννάκης (επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 3-5 Οκτωβρίου 2014, 526-533. Ρέθυμνο: Σχολή Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης.
Γιακουμάτου, Τ. (2004) Όταν η Πληροφορική συνάντησε τη Φιλολογία: Τι
γνωρίζουμε πέντε χρόνια μετά. Ανακοίνωση στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Πληροφορική και Εκπαίδευση, 20-22 Φεβρουαρίου 2004. Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη. Ανακτήθηκε στις 28 Ιουνίου 2017, από http://www.netschoolbook.gr/epimorfosi/conferences/s12_5years_Thess_2004.pdf
Δουκάκης, Σ., Χιονίδου - Μοσκοφόγλου, Μ., & Ζυμπίδης, Δ. (2010). Παιδαγωγική κατάρτιση εκπαιδευτικών στη χρήση ψηφιακών εργαλείων. Το παράδειγμα δύο ερευνών. Πρακτικά 27ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας, 19-21 Νοεμβρίου 2010, 266 - 275. Χαλκίδα. Ανακτήθηκε στις 2 Ιουλίου 2017, από https://sdoukakis.files.wordpress.com/2010/11/sd_mxm_dz_hms_2010.pdf
Ζέττα, Β., Παπακωνσταντίνου, Σ., & Αποστολίδης, Γ. (2009). Αξιολογώντας την επιμόρφωση Β ́ επιπέδου για την αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία στους φιλολόγους Σερρών, Δράμας και Καβάλας. Στο Π. Πολίτης (επιμ.), Πρακτικά 1ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου “Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία”(σ. 307-313), Βόλος, Οκτώβριος 2009. Ανακτήθηκε στις 22 Ιουνίου 2017, από http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe1451.pdf
Ι.Τ.Υ.Ε. (2015) Οδηγός Ενημέρωσης Εκπαιδευτικών για την Πιστοποίηση στις Βασικές Δεξιότητες Τ.Π.Ε. (Α’ Επίπεδο). Πάτρα: Ι.Τ.Υ.Ε. Ανακτήθηκε στις 20 Ιουνίου 2017, από http://b-epipedo2.cti.gr/el-GR/edu-material-m/cat_view/30-vivliothiki-ylikoy-epimorfosis-v-epipedou/268-yliko-pistopoiisis/261-yliko-pistopoiisis-a-epipedou
Jimoyiannis, A. (2010). Developing a technological pedagogical content knowledge framework for science education: Implications of a teacher trainers’ preparation program. In Proceedings of Informing Science & IT Education Conference (InSITE) (Vol. 597, p. 607). FL: InSITE. Ανακτήθηκε στις 20 Ιουνίου 2017, από http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.381.6760&rep=rep1&type=pdf
Jimoyiannis, A., Tsiotakis, P., Roussinos, D., & Siorenta, A. (2013). Preparing teachers to integrate Web 2.0 in school practice: Toward a framework for Pedagogy 2.0. Australasian Journal of Educational Technology, 29(2).
Kirkpatrick, D.L., & Kirkpatrick, J.D. (2006). Evaluating Training Programs: The Four Levels, 3rd edn. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers.
Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content
knowledge (TPACK)?. Contemporary issues in technology and teacher education, 9(1), 60-70.
Κοτσαμπασάκη, Ε. & Ιωαννίδης, Χ. (2004). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε ΤΠΕ: κίνητρα, στάσεις και δυσκολίες στην εκπαίδευση, Πρακτικά 4ου Συνέδριου ΕΤΠΕ, 29/09 – 03/10/2004, Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ανακτήθηκε στις 25 Ιουνίου 2017, από http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe28.pdf [Πρόσβαση: 4.Ιανουάριος.2016]
Λιακοπούλου, Μ. (2009). Η παιδαγωγική και διδακτική κατάρτιση των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: προϋποθέσεις και κριτήρια ποιότητας (Doctoral dissertation, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Σχολή Φιλοσοφική. Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής. Τομέας Παιδαγωγικής). Ανακτήθηκε στις 29 Ιουνίου 2017, από http://thesis.ekt.gr/thesisBookReader/id/26938#page/102/mode/2up
Μάινας, Δ. (2009). Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στη Χρήση και Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στην Εκπαιδευτική Διδακτική Διαδικασία: μια Απόπειρα Αξιολόγησης. Στο: Ν., Τζιμόπουλος, Α., Πόρποδα (επιμ.), Πρακτικά 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, Αξιοποίηση των ΤΠΕ στη Διδακτική Πράξη, 8 - 10 Μαΐου 2009, 398-407. Ερμούπολη: ΕΤΠΕ. Ανακτήθηκε στις 2 Ιουλίου 2017, από
Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017.
Μπέλλου, Ι., Λαδιάς, Τ., & Μικρόπουλος, Τ. Α. (2010). Επαγγελματική ανάπτυξη
εκπαιδευτικών Πληροφορικής: Δεδομένα για τη σχεδίαση προγραμμάτων επιμόρφωσης. Ανακτήθηκε στις 24 Ιουνίου 2017, από http://korinthos.uop.gr/~hcicte10/proceedings/60.pdf
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2010) Μελέτη Διερεύνησης Επιμορφωτικών Αναγκών. Ομάδα Πληθυσμού Έρευνας: Εκπαιδευτικοί, Μέρος Ιο. Αθήνα. Ανακτήθηκε στις 2 Ιουλίου 2017, από http://www.epimorfosi.edu.gr/images/stories/e-books/ap_anagk/pdf/1_ekpaideytikoi.pdf
Παπαδάκης, Στ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2012). Αποτίμηση του έργου «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ΤΠΕ και των εκπαιδευτικών λογισμικών». Μια Μελέτη Περίπτωσης για την Περιφέρεια Κρήτης, Νέα Παιδεία, 144, 98-112.
Παπαναούμ, Ζ. (2008) Για ένα καλύτερο σχολείο: ο ρόλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εκπαίδευση και ποιότητα στο ελληνικό σχολείο: Εισηγήσεις διημερίδων, 20-21 Μαρτίου 2008, 54-61. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε στις 26 Ιουνίου 2017, από http://reader.ekt.gr/bookReader/show/index.php?lib=EDULLL&item=91&bitstream=91_01#page/62/mode/1up
Παπανικολάου, Γ., & Τζιμογιάννης, Α. (2005) Το έργο “Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση”: μια αποτίμηση της υλοποίησής του στο Νομό Ιωαννίνων. Στο: Α., Γιαλαμά, Ν., Τζιμόπουλος, & Α., Χλωρίδου, (επιμ.), Πρακτικά 3ου Συνεδρίου, ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Μάιος 2005, 395-404. Σύρος: ΕΤΠΕ. Ανακτήθηκε στις 2 Ιουλίου 2017, από http://www.etpe.eu/new/custom/pdf/etpe942.pdf.
Schmidt, D. A., Baran, E., Thompson, A. D., Mishra, P., Koehler, M. J., & Shin, T. S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) the development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149.
Τζαβάρα, Α., & Κόμης, Β. (2010). Η ενσωμάτωση της Παιδαγωγικής Γνώσης στο σχεδιασμό δραστηριοτήτων με ΤΠΕ. Στο: Α., Τζιμογιάννης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Συνεδρίου, ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, 287-294, Κόρινθος. Ανακτήθηκε στις 24 Ιουνίου 2017, από http://korinthos.uop.gr/~hcicte10/proceedings/154.pdf
.
Τζιφόπουλος, Μ. (2014) Υποψήφιοι Φιλόλογοι: Ψηφιακοί «Ιθαγενείς» ή Ψηφιακοί «Μετανάστες»;. Στο: Π., Αναστασιάδης, Ν., Ζαράνης, Β., Οικονομίδης, & Μ., Καλογιαννάκης (επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή, Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 3 - 5 Οκτωβρίου 2014, 534-541. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Ψύλλος, Δ., & Παρασκευάς, Α. (2014). Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την
Τεχνολογική Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου: Η Περίπτωση των Επιμορφωμένων Φυσικών ΠΕ04. Στο: Π., Αναστασιάδης, Ν., Ζαράνης, Β., Οικονομίδης, & Μ. Καλογιαννάκης (επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή, Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 3 - 5 Οκτωβρίου 2014, 534-541. Ρέθυμνο: Σχολή Επιστημών Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κρήτης. Ανακτήθηκε στις 25 Ιουνίου 2017, από http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe2193.pdf