Math Trails for M-Learning Enhanced Realistic Mathematics Education


Published: Dec 21, 2017
Keywords:
Learning design m-learning Realistic Mathematics Education Math Trails
Πασχαλίνα Γεώργιος Κάρτα
Γεώργιος Νικόλαος Φεσάκης
Abstract
Seeking a systematic integration of the pedagogical model of m-learning (mobile learning) with the Realistic Mathematics Education (RME) approach, this study suggests the use of math trail as a learning activity model that can take the advantages of mobile computing devices for the design of effective learning experiences in an authentic context. The paper presents the design and the application of the first pilot implementation of a math trail, using mobile devices for primary school students. In this math trail, the students are guided, through a digital map, to a sequence of preselected sites of a park where they solve specially designed math problems using data from the environmental context. The students measure real objects’ dimensions either with conventional instruments or by measurement applications of their tablet. According to the findings of the study, students solved the puzzles by applying mathematical knowledge, discussion and collaboration. The students applied and reinforced their knowledge through an effective and engaging learning activity. Moreover, the students were puzzled about the differences of the measurements by conventional and digital instruments and this confusion triggered social negotiation. Finally, many teachers and researchers may be interested in this study as it contributes to the effort of a grounded theory development concerning m-learning design for RME.
Article Details
  • Section
  • Articles
Author Biographies
Πασχαλίνα Γεώργιος Κάρτα, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Η Πασχαλίνα Κάρτα είναι πτυχιούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Επίσης, είναι κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος με θέμα: "Διδακτική Θετικων Επιστημών και ΤΠΕ στην Εκπαίδευση: Διεπιστημονική Προσέγγιση"του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημιού Αιγαίου. Στα ερευνητικά ενδιαφέροντα ανήκουν η διδακτική των θετικών επιστημών και ΤΠΕ στην εκπαίδευση, ο μαθησιακός σχεδιασμός και η φορητή μάθηση.
Γεώργιος Νικόλαος Φεσάκης, Πανεπιστήμιο Αιγαίου

Ο Γεώργιος Φεσάκης είναι αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με γνωστικό αντικείμενο «Ανάπτυξη εφαρμογών και προϊόντων των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για τα Μαθηματικά και τη Διδασκαλία τους». Κάτοχος πτυχίου του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Ε.Κ.Π. Αθήνας και κάτοχος διδακτορικού διπλώματος του Πανεπιστημίου Αιγαίου με θέμα: "Εκπαιδευτική αξιοποίηση υπολογιστικών περιβαλλόντων μοντελοποίησης και ειδικότερα των Σχεσιακών Συστημάτων Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων". Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται ο σχεδιασμός και η ανάπτυξη ΤΠΕ στην εκπαίδευση, η διδακτική των ΤΠΕ και η διδακτική των Μαθηματικών. 

References
Ζαράνης, Ν. & Τσάρα, Ε. (2008). Εκπαιδευτικό Λογισμικό βασισμένο στα Ρεαλιστικά Μαθηματικά για τα πρώτα έτη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Μαθηματική Επιθεώρηση, 70, 81-93.
Κολέζα, Ε. (2000). Ρεαλιστικά μαθηματικά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Leader Books
Μπουζιώτη, Μ. & Πανούτσου, Ι. (2014). Η προπαίδεια του 2 και του 4: σχεδιασμός εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων βασισμένων στα Ρεαλιστικά Μαθηματικά με αξιοποίηση του Macromedia Flash. Στο Π. Αναστασιάδης, Ν. Ζαράνης, Β. Οικονομίδης & Μ. Καλογιαννάκης, (Επιμ.), Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες της Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση», (σελ. 1086-1093). Ελλάδα, Ρέθυμνο.
Bouck, E., Flanagan, S., Miller, B., & Bassette, L. (2012). Rethinking everyday technology as assistive technology to meet students' IEP goals. Journal of Special Education Technology, 27 (4), 47-57.
Bray, A., Oldham, E., & Tangney, B. (2015). Technology-mediated realistic mathematics education and the bridge21 model: A teaching experiment. In Proccedings of CERME 9-Ninth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2487-2493). Czech Republic, Prague.
Cobb, P., Confrey, J., diSessa, A., Lehrer, R., Schauble, L. (2003). Design experiments in educational research. Educational Researcher, 32, 1: 9 – 13.
Cross, R. (1997). Developing Math Trails, Mathematics Teaching, 158, 38–39.
Fessakis, G., Bekri, A. F., & Konstantopoulou, A. Designing a Mobile Game for Spatial and Map Abilities of Kindergarten Children. In 10th European Conference on Games Based Learning: ECGBL 2016 (p. 183).
Freudenthal, H. (1968). Why to teach mathematics so as to be useful. Educational studies in mathematics, 1(1), 3-8.
Freudenthal, H. (1983). Didactical Phenomenology of Mathematical Structures. Dordrecht, The Netherlands: Riedel Publishing Company.
Gravemeijer, K. & Terwel, J. (2000). Hans Freudenthal: A mathematician on didactics and curriculum theory, Journal of Curriculum Studies, 32(6), 777-796.
Kraut, R. (2013). Policy guidelines for mobile learning. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Kukulska-Hulme, A., & Traxler, J. (2005). Mobile teaching and learning. In A. Kukuluska-Hulme & J. Traxler (eds). Mobile learning. A handbook for educators and trainers (pp. 25-44). London: Routledge.
Markouzis, D. and Fessakis, G. (2015) “Interactive Storytelling and Mobile Augmented Reality Applications for Learning and Entertainment – A rapid prototyping perspective”, In: International Conference on Interactive Mobile Communication Technologies and Learning (IMCL), 2015, IEEE, pp 4-8.
Martin, F., & Ertzberger, J. (2013). Here and now mobile learning: An experimental study on the use of mobile technology. Computers & Education, 68, 76-85.
Richardson, M. (2004). Designing Math Trails for the Elementary School, Teaching Children Mathematics, 11(1), 8-14
Shoaf, M. M., Pollak, H., & Schneider, J. (2004). Math trails. Lexington: COMAP
Soykan, E. & Uzunboylu, H. (2015). New Trends on mobile learning area: The review of published articles on mobile learning in science direct database. World Journal on Educational Technology, 7(1), 31-41.
Traxler, J. (2005). Defining mobile learning. P. Isaias, c. Borg, P. Kommers & P. Bonnanno (eds) In Proceedings of IADIS International Conference on Mobile Learning (pp. 261-266). Qawra, Maldives: IADIS.
Widjaja, Y. B., & Heck, A. (2003). How a realistic mathematics education approach and microcomputer-based laboratory worked in lessons on graphing at an Indonesian junior high school. Journal of science and mathematics Education in Southeast Asia, 26(2), 1-51.
Yin, R. (2014). Case study Research. Design and methods. Fifth edition Sage Publications.
Zaranis, N. (2014). The use of ICT in the first grade of primary school for teaching circles, triangles, rectangles and squares. In Proceedings of the 2014 Workshop on Interaction Design in Educational Environments (IDEE ’14) (pp. 81-88). USA, New York.
Zaranis, N., Baralis, G., Skordialos, E., (2015). Comparing the effectiveness of using ICT in the first grade students based on Realistic Mathematics Education. International Journal of Information Technology & Computer Science, 19(1), 127-138.
Zaranis, N., Baralis, G., Skordialos, E., (2015). The use of ICT in teaching substraction to the first grade students. In Proceedings of Fourteenth TheIIER International Conference (pp. 99-104). France, Paris