Η αναγκαιότητα ύπαρξης δια ζώσης Ομαδικών Συμβουλευτικών Συναντήσεων (ΟΣΣ) σε προγράμματα Ανοικτής και εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης (ΑεξαΕ)


Δημοσιευμένα: Δεκ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις διαδικτυακή υποστήριξη υβριδικά/ μικτά προγράμματα
ΒΑΣΙΛΙΚΗ (VASILIKI) ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ (PANAYOTI) ΜΟΣΧΟΥΡΗ (MOSCHOURI)
ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ (EMANOUIL) ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ (APOSTOLAKIS)
Περίληψη

Οι Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις αποτελούν μία διαδεδομένη στρατηγική υποστήριξης των φοιτητών ΑεξαΕ, που έχει λιγότερο ή περισσότερο υιοθετήσει η πλειοψηφία των αντίστοιχων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων διεθνώς, με προαιρετικό ή υποχρεωτικό χαρακτήρα. Η συμβολή τους στην ακαδημαϊκή, συναισθηματική και συστημική υποστήριξη των εκπαιδευομένων έχει τόσο υποστηριχθεί από θεωρητικούς της AεξαE, όσο και τεκμηριωθεί από διεθνείς εμπειρικές μελέτες. Από την άλλη υποστηρίζεται ότι οι ΟΣΣ νοθεύουν την καθαρότητα της ΑεξαΕ, η οργάνωση και διαχείριση τους αποδεικνύεται ιδιαίτερα απαιτητική και δαπανηρή, ενώ η παρακολούθησή τους δημιουργεί συχνά δυσκολίες στους εκπαιδευόμενους, ιδιαίτερα σε ορισμένα γεωγραφικά και πολιτισμικά πλαίσια. Συχνά, εξάλλου, οι διδάσκοντες δεν διαθέτουν τις αναγκαίες γνώσεις για τη διεξαγωγή τους. Στο πλαίσιο αυτό έχουν γίνει από διάφορα ιδρύματα διεθνώς απόπειρες, εστιασμένες τα τελευταία χρόνια στην αξιοποίηση σύγχρονων τεχνολογικών μέσων και διαδικτύου, να περιορίσουν τις ΟΣΣ. Μολονότι η διαδικτυακή υποστήριξη έχει αναδειχθεί από αρκετές μελέτες σε ισοδύναμη σχεδόν με τις ΟΣΣ και παρουσιάζει πλεονεκτήματα, που συνδέονται κυρίως με την άρση χωροχρονικών και άλλων περιορισμών πρόσβασης, η αποτελεσματικότητά της έχει αμφισβητηθεί, κυρίως λόγω της έλλειψης εκπαίδευσης αναφορικά με τις πτυχές μιας αποτελεσματικής διαδικτυακής αλληλεπίδρασης. Αντίθετα, τα μικτά προγράμματα φαίνεται να συνδυάζουν τα θετικά στοιχεία και των δύο μοντέλων, αναιρώντας ταυτόχρονα τα όποια μειονεκτήματά τους. 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΒΑΣΙΛΙΚΗ (VASILIKI) ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ (PANAYOTI) ΜΟΣΧΟΥΡΗ (MOSCHOURI), Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Eκπαιδευτικός ΠΕ 02 Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Msc Επιστήμες της Αγωγής (ΑΠΚΥ)

Αναφορές
Agboola, B.A. (1993). Contact Session in Distance Education: An Asset As Well As a Burden. Indian Journal of Open Learning, 2(1), 77-22. Ανακτήθηκε από Indian Journal of Open Learning, 2(1), 77-22. http://journal.ignouonline.ac.in/iojp/index.php/IJOL/article/viewFile/150/53
Alexander, S., McKenzie, J. & Geissinger, H. (1998). An evaluation of information technology projects for university learning. Canberra: Australian Government Publishing Services.
Baath, J. A. (1980). Postal two way communication in correspondence education. Lund: Gleerup.
Bates, A. W. (1991). Third Generation Distance Education: The Challenge of New Technology. Research in Distance Education, l3 (2) 10-15. Ανακτήθηκε από http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED332682.pdf
Bates, A.W.T. (2003). Technology, Distributed Learning and Distance Education. London: Routledge Falmer.
Blake, N. (2000) Tutors and students without faces or places. Journal of Philosophy of Education, 34 (1), 183-197. DOI: 10.1111/1467-9752.00164
Bozok, M.S. (2011). The effects of distance education materials on the traditional accounting course. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 12 (2), 14. Ανακτήθηκε από http://tojde.anadolu.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/674-published.pdf
Burge, E.J., & Haughey, M. (Eds.). (2001). Using Learning Technologies: International Perspectives on Practice. London and New York: Routledge Falmer Studies in Distance Education.
Carnoy, M., Rabling, B. J., Castano-Munoz, J., Duart-Montoliu, J. M., & Sancho-Vinuesa, T. (2012). Who attends and completes virtual universities: The case of the Open University of Catalonia (UOC). Higher Education, 63(1), 53-82. DOI: 10.1007/s10734-011-9424-0
Caron, (1982). Student Support at Cross-roads. In J. Daniel, M. Stroud, & R. Thompson (Eds.), Learning at a Distance: A world Perspective (145-148). Edmonton: Athabasca University/ICCE.
Carr, R. (1984). Thailand's Open University. ICDE Bulletin 5, May, p. 6-7.
Chandran, (2011). From F2F to Online Sessions: Changing Pattern of Instructions in Open and Distance Learning in India. World Academy of Science, Engineering and Technology, 5 (11), 1856-1859. DOI: 10.2139/ssrn.1922068
Charnley, A. H., Osborn, M., & Withnaal, A. (1981). Review of Existing Reserch in Adult and Continuing Education Vol. IV: Open Learning and Distance Education. Leicester: National Institute of Adult Continuing Education (England and Wales).
Chib, S.S. (1988). Student Support and Counseling Services in Distance Teaching Programme: The Indian Experience. In D. Sewart, & J.S. Daniel (Eds.), Developing Distance Education (166 - 169). Oslo: ICDE.
Colucci, W., & Koppel, N. (2010). Impact of the placement and quality of face-to-face meetings in a hybrid distance learning course. American Journal of Business Education, 3(2), 119–130. http://www.cluteinstitute.com/ojs/index.php/AJBE/article/download/391/380
Daweti, A. M., (2005). Tutoring in Open and Distance Learning – A topical Start-up guide to Distance Education Practice and Delivery. UNISA: Pretoria.
Dhanarajan, G. (1997). Face-to-Face in Distance Education. Indian Journal of Open Learning, 6 (1 & 2). Ανακτήθηκε από http://journal.ignouonline.ac.in/iojp/index.php/IJOL/article/download/231/130
Dziuban, C., Hartman, J., Juge, F., Moskal, P., & Sorg, S. (2006). Blended learning enters the mainstream. In C. J. Bonk, & Ch.R. Graham (Eds.), The handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (195–206). ...........:Wiley
Economic and Social Research Council (ESRC) (2002, March). Report of Seminar series: Working towards e-quality in networked e-learning in higher education: a manifesto statement for debate. University of Sheffield, UK. Ανακτήθηκε από http://csalt.lancs.ac.uk/esrc/manifesto.pdf
Escobar, L., Rendon, E., Restrepo, J., Montoya, E., Zea, C., & Trefftz, H. (2003). Telepresence in Synchronous Distance Education Sessions. In Proceedings of the Second International Conference on Multimedia and ICTs in Education (M-ICTE 2003). Badajoz, Spain.
Floyd, D. L., & Casey-Powell, D. (2004). New Roles for Student Support Services in Distance Learning. New Directions For Community Colleges, (128), 55-64. DOI: 10.1002/cc.175
Fung, Y., & Carr, R. (2000). Face-to-Face Tutorials in a Distance Learning System: Meeting Student Needs. Open Learning, 15(1), 35-46. DOI:10.1080/026805100115452
Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. ..............: John Wiley & Sons
Gibbs, G. (1992). Improving the Quality of Student Learning. Oxford: Technical and Educational Services.
Gledhill, V.X., & Dudley, C. P. (1988). Electronic Tutorial System for Distance Education. In D. Sewart, & J. S. Daniel (eds.), Developing Distance Education (214-217). Oslo: ICDE.
Graham, C. R., & Dziuban, C. (2007). Blended Learning Environments. In J.M. Spector, M.D. Merrill, Jeroen van Merrienboer, & M.P. Driscoll (Eds.) Handbook of research on educational communications and technology (3rd edition) (269-76). New York: Lawrence Erlbaum associates.
Grepperud, G., & Stenersen J. (1992). Open learning, distance education and the challenge to Norwegian higher education. ICDE Bulletin 28(1), 55-58.
Hadzilacos, T., Papadakis, S. & Rossiou, E. (2007). Ομαδικές Συμβουλευτικές Τηλεσυναντήσεις (ΟΣΤ): Εμπειρία και Συμπεράσματα από την εξ Αποστάσεως Υποστήριξη των φοιτητών του ΕΑΠ στα Μαθηματικά μέσω Εικονικών Τάξεων. Ανοικτή Εκπαίδευση, 5, 37-60.
Hawkridge, D., & Wheeler, M. (2010). Tutoring at a Distance, Online Tutoring and Tutoring in Second Life. European Journal Of Open, Distance And E-Learning, (1). Ανακτήθηκε από http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ911752.pdf
Hiola, Y., & Moss, D. (1990). Student opinion of tutorial provision in the Universitas Terbuka of Indonesia. Open learning, 5(2), 34-38. http://dx.doi.org/10.1080/0268051900050206
Holmberg, Β. (1982). Distance study at the postgraduate level. Στο J. Daniel, M. Stroud, & R. Thompson (Επιμ.), Learning at a Distance: A world Perspective (258-260). Edmonton: Athabasca University/ICCE.
Horlock, H. (1982). The future of teaching technological subjects at a distance. Στο J. Daniel, M. Stroud, & R. Thompson (Επιμ.), Learning at a Distance: A world Perspective (252-255). Edmonton: Athabasca University/ICCE.
Hurd, S., Beaven, T., & Ortega, A. (2001). Developing autonomy in a distance language learning context: issues and dilemmas for course writers. System, 29(3), 341-355. http://dx.doi.org/10.1016/S0346-251X(01)00024-0
Idrus, R.M. (1992). Technological Innovation Towards Adult SelfDirecred Learning in the Off Campus Academic Programme at the Universiti Sans Maluysia, Malaysia. ICDE Bulletin, 28, 48-54.
James, A.(1982). The Universidad Nacional de Educacion a Distancia, Spain. In G. Rumble, & K. Harry (Eds.), Distance Teaching Universities (147-166). London: Croom Helm Ltd.
Jamtsho, S. (1999). Distance Education for In-service Teachers in Bhutan. Ανακτήθηκε από Indian Journal of Open Learning, 8(1), 79-84. http://journal.ignouonline.ac.in/iojp/index.php/IJOL/article/viewFile/572/441
Kawachi, P., & Ramesh C. S. (2012). The Face-to-Face Teaching Role in Open and Distance Education in Asia. Asian Journal of Distance Education, 10 (2), 1-3. Ανακτήθηκε από https://www.academia.edu/attachments/30436829/download_file?st=MTQ1MzU1ODYzNyw3Ny40OS4yOS4yNTIsOTc4NDMyNg%3D%3D&s=swp-toolbar
Keegan, D. (1980). Student support services and drop-outs at the Open University. Adelaide: Open College of Further Education.
Kissassi, G. R. (2011). Assessment of Provision and Accessibility of Face-to-Face Sessions to Students of the Open University of Tanzania (Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή). Open University of Tanzania, Dar es Salaam.
Kissassi, G. R. (2013). Provision of Assignments and Face-to-Face Sessions at the Open University of Tanzania for the Past 20 Years. Huria, 14 (1), 48-64. Ανακτήθηκε από http://www.out.ac.tz/files/documents/huria%20journal%20vol%2014%20-%20final%202013_2.pdf
Kumrow, D. (2007). Evidence-based strategies of graduate students to achieve success in a hybrid web-based course. Journal of Nursing Education, 46(3), 140-145.
Laurillard, D. (2002). Rethinking university teaching. A conversational framework for the effective use of learning technologies (2 ed.). London: Routledge.
Ljosa, E. (1975, May). The system of distance education. Paper presented to the 10th ICCE international conference, Brighton, Great Britain.
McVay Lynch, M. (2002). The Online Educator: a Guide to Creating the Virtual Classroom. London and New York: RoutledgeFalmer
Menchaca, M. P., & Bekele, T. A. (2008). Learner and instructor identified success factors in distance education. Distance Education, 29(3), 231-252. DOI: 10.1080/01587910802395771
Menon, S.B. (1990). lndira Gandhi National Open University, India: Some Initial Experiences. International Journal of Higher Education, 7 (1&2), 6-10.
Mihiotis, A. Evripiotis, M. & Agiomirgianakis, G. M. (2007). Asynchronous Remote and Distance Learning: the case of the Master’s Programme in Business Administration at the Hellenic Open University. Ανοικτή Εκπαίδευση, 4, 98-106.
Molefi, F. (April, 1998). Support services for distance education students at the department of non-formal education. Εργασία που παρουσιάστηκε στο distance education workshop for Setswana part-time writers, DNFE. Ανακτήθηκε από http://colfinder.net/materials/Supporting_Distance_Education_Through_Policy_Development/resources/worldbank/Management/Teaching/m37abot.html
Moore, M. G., & Kearsley, G. (1996). A Systems View. New York: Wadsworth Publishing Company.
Morales, J.C. (2008). The Open University of Catalonia as a Virtual University. In G. Putnik, & M. Cruz-Cunha (Eds.) Encyclopedia of Networked and Virtual Organizations (pp. 1145-1150). Hershey, PA: Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-59904-885-7.ch150
Morgan, C., & Morris, G. (1994). The student view of tutorial support: report of a survey of Open University Education students. Open Learning, 9(1), 22-33. DOI: 10.1080/0268051940090104
Nashif, A.M. (1982). Distance Education of the In-Service Training of Teachers. Στο J. Daniel, M. Stroud, & R. Thompson (Επιμ.), Learning at a Distance: A world Perspective (241-244). Edmonton: Athabasca University/ICCE.
Nasseh, B. (1996). Study of computer-based distance education in higher education institutions in Indiana (Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή). Ball State University, Muncie, IN, USA.
Nguyen Thanh Trung, Tran Thi Lan Thu, Lai Minh Tan. (2012). Replacing Face-To-Face Classes by Synchronous Online Technologies: The HOU Experience, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 67, 386–392. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.11.342.
Nihuka, K. A. (2011). Collaborative course design to support implementation of elearning by instructors. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. University of Twente, Enschede-Netherlands.
Northedge, A., & Durbridge, N. (1978). The use of tutorials in the Open University. Στο Howe, A., & Romiszowski, A.J. (Επιμ.), International Yearbook of Educational and Instructional Technology. London: Kogan Page.
Perraton, H. (Eds.) (2000). Open And Distance Learning In The Developing World. London and New York: Routledge Falmer Studies in Distance Education.
Peters, R.S.(1973). Authority, Responsibility and Education (Third Edition). London: George Allen and Unwin Ltd.
Pierrakeas, Ch., Xenos, M., & Pintelas, P. (2003). Evaluating and improving educational material and tutoring aspects of Distance Learning Systems. Studies in Educational Evaluation, 29(4), 335-349. DOI: 10.1016/j.stueduc.2004.06.006
Price, L., Richardson, J.T.E., & Jelfs, A. (2007). Face to face versus online tutoring support in distance education. Studies in Higher Education, 32(1), 1–20. http://dx.doi.org/10.1080/03075070601004366
Rashid, M. (1998). Development Material for Distance and Non-Formal Education. Islamabad: AIOU.
Rashid, M. (2009). Status of face-to-face instruction in distance education at AIOU Turkish Online Journal of Distance Education, 10 (2). Ανακτήθηκε από http://dergipark.ulakbim.gov.tr/tojde/article/download/5000102585/5000095682
Richardson, J. (2009). Face-to-Face Versus Online Tutoring Support in Humanities Courses in Distance Education. Arts and Humanities in Higher Education. 8 (1) 69-85.
doi: 10.1177/1474022208098303
Rowntree, D. (1992). Exploring Open and Distance Learning. London: Kogan Page.
Rumble, G. (1982). The Universidad Estatal a Distancia Costa Rica. In G.
Rumble, & K. Harry (Eds.), Distance Teaching Universities. London: Croom Helm Ltd.
Sangrà, A. (2002, January). A New Learning Model for the Information and Knowledge Society: The case of the Universitat Oberta de Catalunya (UOC). The International Reviewof Research in open and distance distributed learning, 2 (2). Ανακτήθηκε από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/55/114
Schuemer, R. (1988). General Characteristics of the Institutions and their Budgets. In K. Graff, & B. Holmberg (Επιμ.) International Study on Distance Education: A Project Report (σσ.14-34). Hagen: Fern Universitat. Ανακτήθηκε από http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED300656.pdf
Scupham, J. (1975). The Open University of the United Kingdom. In N. Machenzie, R. Posgate, & J. Scupham (Eds) Open Learning Systems and Problems in Post-Secondary Education (341-2). Paris: The UNESCO Press Ltd.
Senn, G. J. (2008). Comparison of Face-To-Face and Hybrid Delivery of a Course that Requires Technology Skills Development. Journal of Information Technology Education, 7, 267-283. Ανακτήθηκε από http://www.jite.informingscience.org/documents/Vol7/JITEv7p267-283Senn309.pdf
Simpson, O. (2002). Supporting students in online, open and distance learning. UK: Kogan Page.
Smith, K. C., & Small, I. (1982). Student Support: How Much is Enough? In J. Daniel, M. Stroud, & R. Thompson (Eds.), Learning at a Distance: A world Perspective (137-139). Edmonton: Athabasca University/ICCE. 137-139.
Stevenson, K., & Sander, P. (1998). How Do Open University Students Expect To Be Taught at Tutorials?. Open Learning, 13(2), 42-46. DOI: 10.1080/0268051980130208
Stevenson, K., Sander, P. & Naylor, P. (1996). Student perceptions of the tutor’ s role in distance learning, Open Learning, 11(1), 22- 30. doi:10.1080/0268051960110103
Sweeney, J., O'Donoghue, T., & Whitehead, C. (2004). Traditional face-to-face and web-based tutorials: a study of university students' perspectives on the roles of tutorial participants. Teaching In Higher Education, 9 (3), 311-323. doi:10.1080/1356251042000216633
Tait, A. (2000). Planning Student Support for Open and Distance Learning. Open Learning, 15 (3), 287-299. doi: 10.1080/713688410
Tait, A. (2003). Reflections on student support in open and distance learning. International Review of Research in Open and Distance Learning, 4(1), 1-10. Ανακτήθηκε από http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/134/214
Tait, A., & Mills, R. (2002). Rethinking Learner Support in Distance Education. London: Routledge.
Tait, J. (2004). The tutor/facilitator role in student retention. Open Learning, 19 (1), 97-109. DOI: 10.1080/0268051042000177872
Timmins, K. (1989). Educational Effectiveness of Various Adjuncts to Printed Study Material in Distance Education. Research in Distance Education, 1(3), 12 - 13.
Tsagari, D. (2013). Contact sessions in distance education: students’ perspective. In N. Lavidas, T. Alexiou, A., & M. Sougari (Εds.), Major Trends in Theoretical and Applied Linguistics: Selected papers from the 20th ISTAL (International Symposium on Theoretical and Applied Linguistics). Volume 3. London: Versita de Gruyter, pp. 385-405. Ανακτήθηκε από http://www.degruyter.com/dg/viewbooktoc.chapterlist.resultlinks.fullcontentlink:pdfeventlink/$002fbooks$002f9788376560915$002f9788376560915.p23$002f9788376560915.p23.pdf?t:ac=product/422024
Ushadevi, M.D. (1994). Are Contact Sessions Necessary in Distance Education? A Feedback to IGNOU. Ανακτήθηκε από Indian Journal of Open Learning, 3(1), 16-21. http://journal.ignouonline.ac.in/iojp/index.php/IJOL/article/viewFile/173/73
Vanijdee, A. (2003). Thai distance English learners and learner autonomy Open Learning 18(1), 75-84. DOI: 10.1080/0268051032000054130
Wangdahl, A. (1977). Types of face-to-face contact in combination with correspondence education : a survey of the literature. Lund, Sweden: University of Lund Education Department.
Wedell, E.G.(1970). The Place of Education by Correspondence in Permanent Education. Strassbourg: Council for Cultural Cooperation of the Council of Europe. Ανακτήθηκε από http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED055281.pdf
Zheng, J., Bos, N., Olson, J.S., & Olson, G.M. (2001). Trust without touch : Jump-start trust with social chat. In Proceedings of the CHI ’01 Conference on Human Factors in Computing Systems (293-294). Seattle, WA. Ανακτήθηκε από http://dl.acm.org/citation.cfm?doid=634067.634241
Αγιομυργιανάκης, Γ., Μιχιώτης, Α., Ψειρίδου, Α., & Κονιδάρης, Ν. (2005). Η Συμμετοχή και η Επίδοση των Φοιτητών στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Η Περίπτωση του ΠΣ ΔΕΟ του Ε.Α.Π. Στο: Λιοναράκης, A.(Επιμ.), 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές εφαρμογές- Πάτρα, 11-13 Νοεμβρίου 2005. Πρακτικά εισηγήσεων, τ. Α. (σσ. 326 – 338). Αθήνα, Προπομπός.
Βασάλα, Π. (2003). Η επικοινωνία των Σπουδαστών της Μεταπτυχιακής Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης - Πάτρα, 27-30 Μαρτίου 2003. Πρακτικά Εισηγήσεων (σσ. 296- 306), Αθήνα: Προπομπός.
Βασιλού – Παπαγεωργίου, Β., & Βασάλα, Π. (2005). Η Υποστήριξη των Μεταπτυχιακών Σπουδαστών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Τι ζητούν οι σπουδαστές και τι πιστεύουν οι ΣΕΠ ότι ζητούν οι σπουδαστές. Στο: Λιοναράκης, Α. (Επιμ.) 3ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές εφαρμογές- Πάτρα, 11-13 Νοεμβρίου 2005. Πρακτικά εισηγήσεων τ. Α΄ (σσ. 124-134). Αθήνα, Προπομπός.
Βασιλού-Παπαγεωργίου, Β. (Μάιος, 2001). H Διδασκαλία στην Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Η ανάδειξη νέων ρόλων και οι τρόποι διαχείρισης τους. Εργασία που παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect6/50.htm
Γκίνου, Ε. (2001, Μάιος). Διακοπή της φοίτησης: ερμηνείες, εκτιμήσεις. Εργασία που παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect4/58.htm
Keegan, D. (2001). Οι Βασικές Αρχές της Ανοικτής και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. (Α. Μελίστα, Μετάφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κουστουράκης, Γ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Λιοναράκης, Α. (2003). Διερεύνηση των εμποδίων στην Εφαρμογή της Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και Προτάσεις για την Αντιμετώπισή τους. Στο Λιοναράκης, Α. (Επιμ.), 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση -Πάτρα, 27-30 Μαρτίου 2003. Πρακτικά Εισηγήσεων (σσ. 307-317). Αθήνα: Προπομπός.
Λοϊζίδου – Χατζηθεοδούλου, Π., Βασάλα, Π., Κακούρης, Α., Μαυροειδής, Η., & Τάσιος, Π.Θ. (2001, Μάιος). Μορφές επικοινωνίας στις σπουδές από απόσταση και η συμβολή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η περίπτωση των σπουδαστών της μεταπτυχιακής θεματικής ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Εργασία που παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect6/105.htm
Μηλιωρίτσας, Ε., & Γεωργιάδη, Ε. (2010). Επίδραση της τηλεδιάσκεψης στη μαθησιακή διαδικασία του Ε.Α.Π.. Απόψεις φοιτητών και ΣΕΠ των ΘΕ ΕΚΠ 65 –ΕΚΕ 50. Ανοικτή Εκπαίδευση, 6 (1&2). http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/article/view/106/61
Νοταρά, Μ. (Μάιος, 2001). Η Διδασκαλία στην ΑεξαΕ. Εργασία που παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect7/124.htm
Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Βεργίδης, Δ. (2006). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών ως εκπαιδευτικό μέσο στο ΕΑΠ: Απόψεις Μεταπτυχιακών φοιτητών του προγράμματος "Σπουδές στην Εκπαίδευση". Ανοικτή Εκπαίδευση, 4, 16-33.
Παπαευθυμίου-Λύτρα, Σ. (2001). Οι συμβουλευτικές συναντήσεις και ο ρόλος τους. Η περίπτωση του προγράμματος ΜΔΕ στη Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας. Εργασία που παρουσιάστηκε στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή & Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Πάτρα. Ανακτήθηκε από http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect6/128.htm
Rogers, A. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων. (Μ. Κ. Παπαδοπούλου, & Μ. Τόμπρου, Μεταφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Τζουτζά, Σ. (2010). Ομαδικές Συμβουλευτικές Συναντήσεις: Αντιλήψεις μεταπτυχιακών φοιτητών και Καθηγητών – Συμβούλων του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου: Η περίπτωση της μεταπτυχιακής Θεματικής Ενότητας «Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. ΑνοικτήΕκπαίδευση, 6 (1&2). Ανακτήθηκε από http://journal.openet.gr/index.php/openjournal/article/view/92/48