Η ικανοποίηση των μαθητών ως βασικός πυλώνας της Διοίκησης Ποιότητας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση


Published: May 11, 2017
Keywords:
Total Quality Management Students’ satisfaction Secondary education Quality assurance
Χριστίνα Γεροχρήστου
Abstract

The purpose of this paper is to investigate on what degree Total Quality Management principles are being applied during the operation of the secondary education in the region of Attica, focalizing on the sector of students’ satisfaction based on teachers’ perceptions. The sample under examination consists of secondary education teachers (N=232). Data collection was realized by using a questionnaire fabricated for the specific research, thus analyzes were carried out utilizing the SPSS 19.0 statistical tool. The results indicate a moderate implementation degree of quality management principles in the sector mentioned above. Moreover, the particular statistical analyzes identify differences between teachers’ perceptions, which are influenced by the gender, the job status, the age, the educational level and the school type, as well as the teaching experience. Furthermore eight factors where deduced via the application of factor analysis method in teachers’ perceptions data. According to the research we assume that students’ satisfaction could be improved, via meliorating critical factors like personal behavior of teachers and via demonstrating greater attention to the issue of satisfaction of students and measuring the satisfaction thereof.

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
Author Biography
Χριστίνα Γεροχρήστου
MSc, Ι.Κ.Α.
References
Ζαβλανός, Μ. (2003). Ολική Ποιότητα στην Εκπαίδευση. Αθήνα : Σταμούλη
Θεοδώρου, Θ. Κ. (χ.η.). Η Διοίκηση Ολικής Ποιότητας (Δ.Ο.Π.) στις επιχειρήσεις και στην Εκπαίδευση. Alfavita. [Ανακτήθηκε 12/11/11] <http://www.alfavita.gr/artra/art848a.php>
Kotler, P. (2000). Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ : Ανάλυση, σχεδιασμός, υλοποίηση και έλεγχος. (9η έκδοση). Αθήνα : Interbooks
Μιχαλόπουλος, Ν. (1999). Διοίκηση Ολικής Ποιότητας: όψεις ενός σύνθετου φαινομένου. Διοικητική Ενημέρωση , 14, 11
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2008). Η Ποιότητα στην εκπαίδευση: Έρευνα για την αξιολόγηση ποιοτικών χαρακτηριστικών του συστήματος πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Διαθέσιμο στο < http://www.pi-schools.gr/programs/erevnes/index_axiol.php> [Ανακτήθηκε στις 05/05/2012]
Πετρίδου, Ε. (2002). Διοίκηση Ποιότητας στην Εκπαίδευση. Διοικητική Ενημέρωση, 22, 55-60
Ρούση, Γ. (2007). Η Ολική Ποιότητα στη Διοίκηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. (Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Πάντειο Πανεπιστήμιο) Διαθέσιμο στο <http://library.panteion.gr:8080/dspace/bitstream/123456789/2048/1/7DID_Rousi_Ge.pdf> [Ανακτήθηκε 18/09/2011]
Σαΐτης, Χ. (1997α). Management Ολικής Ποιότητας: μία νέα μεθοδολογία για τον εκσυγχρονισμό του συστήματος διοίκησης της εκπαίδευσης. Διοικητική ενημέρωση, 9, 21-51
Cronin, J. J. Jr. & Taylor, S. A. (1992). Measuring Service Quality: A Re-examination and Extension. Journal of Marketing, 56(7), 55-68.
Grönroos, C. (2000). Service management and marketing: A customer relationship management approach. 2nd Edition. London: Wiley.
Kano, N., Seraku, N., Takahashi, F. & Tsuji, S. (1984). Attractive quality and must-be quality. Hinshitsu : The Journal of the Japanese Society For Quality Control, 14(2) 147-156 σε Wang & Ji, (2010).
Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. & Berry, L.L. (1988). SERVQUAL: A Multi-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of the Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40
Saiti, A. (2012). Leadership and quality management: An analysis of three key features of the Greek education system. Quality Assurance in Education, 20(2), 110 – 138