Η Σχέση του Ανθρώπινου Κεφαλαίου του Διδακτικού Προσωπικού των Επαγγελματικών Λυκείων και της Εισαγωγής των Αποφοίτων τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση: «Η Περίπτωση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας»


Published: May 11, 2017
Keywords:
Human Capital Professional Schools Region of Central Greece graduators' entering.
Φώτιος Κουτσούκος
Abstract

Due to globalization and the great competition that exists today, either we discuss about people, or about business or states, investment is an important weapon in human capital. Countries that can produce more and better knowledge and more and better information will have a big advantage. For this reason, governments are investing in human capital in order to increase the average level of knowledge. With this work approached to investigate the correlation between the existence of the Human Capital teacher who taught in the years 2011-12, 2012-13, 2013-14, in the Professional Schools of the Region of Central Greece and the success rate of the students in higher education during the school year 2013-2014. In addition, comparisons of indicators relating to the Secondary Education of the Region of Central Greece. The findings of the empirical analysis leads to the following summary: A) there is no correlation between the Human Capital of the Teaching Staff of Vocational High Schools in the Region of Central Greece and the Introduction of the Graduate in Higher Education. B) the success of students of Vocational High Schools in higher education is influenced by other factors as may be the socioeconomic status of the family, the tutorial education and various other factors that require further investigation. C) the size of schools, the size of the segments and the number of students per professional school teacher of the region of Central Greece, is determined from the average of the OECD countries and the European Union.

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
Author Biography
Φώτιος Κουτσούκος
MSc Εκπαιδευτικός Δ.Ε
References
Δρακόπουλος, Π. (2006) Η εκπαίδευση αποδίδει τον καλύτερο τόκο. Ελευθεροτυπία.
Eurydice. (2012) Αριθμοί κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη 2012. Available from: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/134El.pdf [Accessed 22th April 2015].
Κωνσταντινίδης, Θ. (1997). Κοινωνιολογία του Σχολείου και της Σχολικής Τάξης. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδη.
ΟΟΣΑ. (2011) Καλύτερες Επιδόσεις και Επιτυχείς Μεταρρυθμίσεις στην Εκπαίδευση, Συστάσεις για την Εκπαιδευτική Πολιτική στην Ελλάδα, Εκδόσεις ΟΟΣΑ.
Στασινός, Δ. (1993) Μαθησιακές Δυσκολίες του παιδιού και του Εφήβου. Αθήνα: Gutenberg.
Τσαμαδιάς K, Σταϊκούρας Χρ. & Πέγκας Π. (2010) Το Aπόθεμα του Ανθρώπινου Κεφαλαίου, οι Συσχετίσεις και οι Αιτιώδεις Σχέσεις του με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν, το Διαθέσιμο Εισόδημα και τις Ιδιωτικές Καταθέσεις στις Περιφέρειες της Ελλάδας, την περίοδο 1998 – 2008. Regional Science Inquiry Journal, 135-150.
Τσαμαδιάς, Κ. (2010) Οικονομική και Κοινωνική Αξιολόγηση των Επενδύσεων στην Εκπαίδευση και τη Δια Βίου Μάθηση. [Lecture] Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
ΥΠΔΒΜΘ. (2011) ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ. Η πρόταση για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση
Φλουρής Γ. & Κασσσωτάκης Μ. (2002) Μάθηση και διδασκαλία. Αθήνα: Μάθηση.
Φραγκουδάκη, Α. (1985) Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Παπαζήση.
Ψαχαρόπουλος, Γ. (1999) Οικονομική της εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Abramovitz M. (1956) Resources and output trends in the United States since 1870, New York: National Bureau of Economic Research.
Acemoglu, D. (1996) A micro foundation for social increasing returns in Human Capital Accumulation -U.S.A. The Quarterly Journal of Economics, 111 (3).
Becker, G. S. (1964) Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special References to Education. New York: Columbia University Press.
CEDEFOP. (2002) Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα” Συνοπτική περιγραφή Bασιλεία Βρετάκου Παναγιώτης Ρουσέας, Cedefop Reference series; Available from: www.cedefop.europa.eu/files/4130_el.pdf [Accessed 21th April 2015].
CEDEFOP. (2012α) From education to working life: the labour market outcomes from vocational education and training. Λουξεμβούργο, Cedefop Reference series. Available from: www.cedefop.europa.eu/EN/Files/3063_en.pdf [Accessed 21th April 2015].
CEDEFOP. (2012β) Trends in VET policy in Europe 2010-12. Λουξεμβούργο, Cedefop working paper; No 16 . Available from: www.cedefop.europa.eu/EN/Files/6116_en.pdf [Accessed 21th April 2015].
Coombs, P. A. & Amhed, M. (1974) Attacking Rural Poverty: How Non-formal Education Can Help. Baltimore: John Hopkins University Press.
Denison, F. (1962) The Sources of Economic Growth in the US and the Alternatives before us, Committee for Economic Development, New York.
Durkheim, E. (1973) Education et Sociologie. Presses Universitaires de France (PUF), 41-68.
Eurostat. (2013) Basic figures on the EU, autumn 2013 edition. Available from: http://epp.eurostat.c.europa.eu/cache/ITY_OFFPUB/KS-GL-13-003/EN/KS-GL-13-003-EN.PDF. [Accessed 19th April 2015].
Goleman, D. (1997) Η συναισθηματική νοημοσύνη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Ioannidou, A. & Stavrou, S. (2013) Reformperspektiven der Berufsbildung in Grienchennland Available from: http://library.fes.de/pdf-files/id/ipa/10251.pdf. [Accessed 18th April 2015].
Lin, T-C. (2003) Education, Technical Progress, and Economic Growth: The Case of Taiwan, Economics of Education Review, 22, 213-220.
Mincer, J. (1974) Schooling, Experience and Earning. New York, Columbia University Press.
OECD. (2011) Help wanted? Sizing up the challenge ahead: future demographic trends and long-term care costs. Paris, OECD, 61-84. Available from: http://www.oecd.org/els/health-systems/47884543.pdf [Accessed 16th April 2015].
OECD. (2014) Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing.
Psacharopoulos, G & Woodhall, D., M. (1997) Education for Development: An Analysis of Investment Choice. U.S.A., Published for the World Bank, New York Oxford University Press.
Schultz, W. (1961) Investment in Human Capital, American Ecomomic Review, 51, 1-17.
Tsamadias K & Prontzas, P. (2010) The Effect of Education on Economic Growth in Greece over the1960–2000 period. Journal of Εducation Economics, 20 (5), 522-537.
Ελληνική Στατιστική Αρχή. Available from: www.statistics.gr [Accessed 04th April 2015].
Κοσμόπολις, Το Φινλανδικό μοντέλο και η Παιδεία. Available from: https://ecosmopolis.wordpress.com/Το-Φινλανδικό-μοντέλο-και-η-Παιδεία/ [Accessed 22th September 2015].
Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Available from: www.pste.gov.gr [Accessed 14th April 2015].
Υπουργείο Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων. Available from: www.minedu.gov.gr [Accessed 26th March 2015].
Νόμος 4186/2013 - ΦΕΚ 193/2013, Αναδιάρθρωση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις.