Οργάνωση, διοίκηση, διεύθυνση και ηγεσία των εκπαιδευτικών οργανισμών


Θεόδωρος Κωνσταντινίδης
Abstract

The school units, as is clear, differ in terms of their function but also their structure, in relation not only to the private sector but also to the rest of the public organizations, because it is a separate institution of our society. The school has a dual role to play. On the one hand the role of the public organization and on the other the role of the social institution (Bouradas, 2005). In the Greek reality, the bureaucratic organization of the school prevails (Katsaros, 2008). This means that the weight of leadership is given to the simple fulfillment of obligations and not to the vision for the organization and the effort for innovative actions. The centralized central management system of school units reduces the possibility of autonomy for managers and teachers and weakens the effective management of the school unit. It acts as a deterrent to implementing leadership practices that emphasize transformation and innovation. A negative factor is also the lack of training and proper training of the principals in matters of leadership and management of the school unit. In this background, administrative leadership is described as a practice of achieving the results, goals and purposes of the educational unit. In addition, Behn (1998) considers that the exercise of leadership is imposed in the field of educational administration in order to contribute to the correction of its imperfections, while the management of individual departments and processes is part of it.

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
References
Adams, N. (1987). Secondary school management today. London: Hutchinson.
Αγγελίδης, Α. Π. (2011). Παιδαγωγικές τις συμπερίληψης. Αθήνα: Διάδραση.
Ανδρέου, Α. & Παπακωνσταντίνου, Γ. (1994). Εξουσία και οργάνωση-Διοίκηση του εκπαιδευτικού συστήματος. Αθήνα: Λιβάνη.
Behn, R. (1998). What Right Do Public Managers Have to Lead? Public Administra-tion Review 58(3), 209-225.
Bennis, W. and Nanus, B. (1985). Leaders, New York: Harper and Row.
Bennis, W. (1989). On Becoming a Leader, Reading, MA: Addison-Wesley.
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row Publishers.
Bush, J. (2003, 2005). Theories of Educational Leadership and Management (3rd edn). London: Sage Pub.
Bush, T. (2007). Educational leadership and management: theory, policy, and prac-tice. South African Journal of Education, 27(3), 391-406.
Bush, T. and Glover, D. (2003). School Leadership: Concepts & Evidence. Notting-ham: National College for School Leadership.
Chemers, M. M. (1997). An integrative theory of leadership. Lawrence Erlbaum Asso-ciates Publishers.
Cohen, W. A. (1990) The art of the leader. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall. Cunningham, W. G. and Cordeiro, P.A. (2006). Educational Leadership: a problem- based approach. Boston, MA: Pearson Education.
Διερωνίτου, Ε. (2016). «Τάσεις στη σύγχρονη σχολική ηγεσία: η μετασχηματιστική ηγεσία», στο Πέτρου, Α. & Αγγελίδης, Π. (επιμ.), Εκπαιδευτική διοίκηση και ηγεσί-α. Επιστημονική βάση, ερευνητικές προσεγγίσεις και πρακτικές. Αθήνα: Διάδραση.
Draft, R.L. (1991). Management, The Dryden Press, Chicago Everard, B. (1986). De-veloping management in schools. Oxford: B. Blackwell.
Goldman, D. (2000, 2011). Συναισθηματική Νοημοσύνη στο Χώρο Εργασίας. Αθήνα: Πεδίο.
Gray, E.R., Smeltzer, L.R. (1989). Management. The competitive edge, Macmillan Publishing Company, New York
Gronn, P. (2004). Distribution of leadership. In G.R Goethals, G.J. Sorenson, & J. M. Burns (Eds), Encyclopedia of leadership, I. (pp. 351-355).Thousand Oakw, CA: Sage.
Harris, A. (2005). Leading from the chalk-face: An overview of school leadership. Leadership, Vol. 1, No 1, pp.73-87.
Hemphill, J.K. (1968). What is Leadership? The Canadian Administrator.8, 2, σσ.5-8.
Hersey, P.& Blanchard, K.H. (1977). The Management of Organizational Behavior (3rd ed. ) Upper Saddle River. N.J.: Prentice Hall.
Hoy, W. & Miskel, C. (1991). Educational Administration: Theory, Research and Practice. New.York: McGraw Hill.
Ζαβλανός, Μ. (1998). Μάνατζμεντ. Αθήνα: Έλλην.
Ζαβλανός, Μ. (2003). Η ολική ποιότητα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Σταμούλης.
Καντάς, Α. (1995). Οργανωτική Βιομηχανική Ψυχολογία. Αθήνα : Ελληνικά Γράμματα.
Καρατάσιος, Γ. και Παπασταμάτης, Α. (2014). Διοίκηση και Διαχείριση Σχολικής Μο-νάδας. Θεσσαλονίκη: Αυτοέκδοση.
Katz, D., & Kahn, R. L. (1978). The social psychology of organizations. New York: Wiley.
Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Kenzevich, S. (1975). Administration of Public Education, 3rd edn, New York: Harper and Row.
Koontz, H. et all (1982). Management, 6th edition. London.
Kouzes, J.M. &Ponser, B.Z. (1995). The Leadership Challenge: How to Keep Getting Extraordinary Things Done in Organizations, Jossey-Bass, San Francisco.
Κουούζης, Μ. (1999). Γενικές αρχές Μάνατζμεντ, Τουριστική νομοθεσία και οργάνωση εργοδοτικών και συλλογικών φορέων (Τόμος Α). Πάτρα: ΕΑΠ.
Κριεμάδης, Θ. και Θωμοπούλου, Ι. (2012). Διοίκηση Σχολικών Μονάδων με Έμφαση στη Ποιότητα. Σπάρτη: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (Οικονομική βιβλιοθήκη).
Κυθραιώτης, Α. (2009). Πρακτικές διαχείρισης του χρόνου του διευθυντή, Προγράμμα-τα επιμόρφωσης νέο προαχθέντων Διευθυντών Σχολείων Δημοτικής και Μέσης Εκ-παίδευσης. Κύπρος: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Κωνσταντίνου, Α. (2005). Πώς θα διευθύνεις αποτελεσματικά το σχολείο σου. Λευκω-σία: Καντζηλάρης.
Κωτσίκη, Β. (2003). Εκπαιδευτική διοίκηση και πολιτική, οργάνωση και διοίκηση εκ-παιδευτικών συστημάτων και συστημάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτι-σης. Αθήνα: Έλλην.
Μάρδας, Γ. και Βαλκάνος, Ε. (2002). Οργάνωση, διοίκηση και Οικονομία του συστή-ματος της Δια βίου εκπαίδευσης. Αθήνα: Παπαζήση.
Montana, P. & Charnov B.H. (1991). Μάνατζμεντ, (Σειρά Οικονομία & Διοίκηση). Αθήνα: Κλειδάριθμος.
Μπουραντάς, Δ. (2002). Μάνατζμεντ: Θεωρητικό υπόβαθρο, Σύγχρονες πρακτικές. Αθήνα: Μπένος.
Μπουραντάς, Δ. (2005). Ηγεσία: ο δρόμος της διαρκούς επιτυχίας. Αθήνα: Κριτική.
Μπρίνια, Β. (2008). Μάνατζμεντ Εκπαιδευτικών μονάδων και εκπαίδευσης. Αθήνα: Σταμούλης.
Πασιάρδης, Π. (1994). «Αποτελεσματικός Διευθυντής: Αυτοαξιολόγηση των αναγκών των Διευθυντών σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο». Στο Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ.26. Θεσσαλονίκη.
Πασιάρδης, Π. (2004, 2014). Εκπαιδευτική ηγεσία. Από την περίοδο της ευμενούς αδια-φορίας στη σύγχρονη εποχή. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Σαΐτης, Χ. (2005). Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Σαΐτης, Χ. (2008). Ο διευθυντής στο δημόσιο σχολείο. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Σαΐτης, Χ. (2008). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης: θεωρία και πράξη. (2η έκ-δοση). Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Smith S.C. and Piele P.K. (1997). School Leadership: Handbook for excellence, Eu-gene. OR: University of Oregon.
Southworth, G (2002). Instructional leadership in schools: reflections and empirical evidence. School Leadership and Management,22.
Stogdill, R.M. (1981). Traits of leadership: A follow-up to 1970. In B.M. Bass (Ed.) Stogdill’s Handbooks of leadership (p.p. 73-97). New York: Free Press.
Yukl, G. (1998). «Managerial Leadership: A Review of Theory and Research». Jour-nal of Management, 15, 251-289.
Yukl, G. (1999). «An evaluation of conceptual weaknesses in transformational and charismatic leadership theories». Leadership Quarterly, 10(2), 285-305.
Yukl, G. (2002). Leadership in organization (3rd ed.). Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice-Hall.
Yukl, G. (2002). Leadership in organization. Upper Saddle River,N.J: Prentice-Hall.
Welte, C.E. (1978). «Management and Leadership: concepts with an important differ-ence». In Personnel Journal, 57, 11, pp.630-632, 642.