Διερεύνηση προτάσεων εργαζομένων για ζητήματα επίλυσης συγκρούσεων στις Τοπικές Ομάδες Υγείας και η αναγκαιότητα της δια βίου εκπαίδευσης


Published: Sep 4, 2024
Keywords:
Community Health Center lifelong learning education Εmotional Ιntelligence Conflicts
Ευθυμία Χατζηδημητρίου
Σωτηρία Τριαντάρη
Μαργαρίτα Αιμιλία Γκανάτσιου
Abstract

The purpose of the presentation is to explore the views of the employees of the Community Health Centers of the 3rd Health Region on the resolution of conflicts and to highlight the necessity of lifelong learning to avoid them. A primary, quantitative, descriptive, cross-sectional and comparative research was conducted using the reliable and valid questionnaires of Tengilimoglu and Kisa and Wong and Law. 143 employees participated in the survey, mainly women, married, 26-45 years old, Doctors, Nurses, and administrative staff. Merit management of personnel, division of labor, and immediate recruitment of personnel of all specialties in all departments will reduce conflicts in the workplace. Staff training in emotional intelligence is expected to contribute positively to the creation of a peaceful working environment in the structures. The results can be used for critical reflection by the administration but also as an enrichment of knowledge in dealing with conflicts.

Article Details
  • Section
  • Εισηγήσεις
References
Ανθρώπινα Δικαιώματα και Κοινωνική Πολιτική, Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας [Πρόγραμμα επιμόρφωσης] (2023, Ιούνιος 1). Ανακτήθηκε από: https://www.ekdd.gr/ekdda/custom/seminars/pdf/13_1_2023.pdf
Antonioni, D. (1998). Relationship between the big five personality factors and conflict management styles. International Journal of Conflict Management, 9(4), pp. 336–355. https://doi.org/10.1108/eb022814
APA, (2010). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychological Association.Ανακτήθηκε από: https://www.apa.org/ethics/code
Apore, G.N., & Asamoah, E.S. (2019). Emotional intelligence, gender and transformational leadership among nurses in emerging economies. Leadership Health Services, 32(4), pp. 600-619.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004). Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), pp. 230-241. doi:10.1093/clipsy/bph077
Γαλάνης (2013). Εγκυρότητα και αξιοπιστία των ερωτηματολογίων στις επιδημιολογικές μελέτες. Εφαρμοσμένη Ιατρική Έρευνα. Ανακτήθηκε από: http://www.iatrotek.org/ioArt.asp?id=19841:
Chen, X. H., Zhao, K., Liu, X. & Wu, D. D. (2012). Improving employees' job satisfaction and innovation performance using conflict management. International Journal of Conflict Management, Vol.23(2), pp. 151-172.
Chitra, J.,and Jagannarayan, NG. (2021). Emotional intelligence among women employees. International Journal of Human Rights in Healthcare, p. 119
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. New York: Routledge Falmer. Cloke, K., & Goldsmith, J.(2000). Resolving Conflicts at Work: A Complete Guide for Everyone on the Job. San Francisco: Jossey-Bass, p. 252.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Creswell, J.W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.4thEdition. London : SAGE Publications.
Eason, F. & Brown, S. (1999). Conflict management: assessing educational needs. Journal of Nurses in Staff Development, Vol. 15, pp. 92-96.
Goleman, D. (2001). Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Gottman, J. (2000). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Han, W, Kim, J., Park, J., & Lee, M. (2022). Influential Effects of Emotional Intelligence on the Relationship between Job Stress and Burnout among General Hospital Administrative Staff. Healthcare, 10(2). Ανακτήθηκε από: https://www.mdpi.com/2227-9032/10/2/194
Holta, J. L. & DeVore, C.J. (2005). Culture, gender, organizational role and styles of conflict resolution. A meta-analysis. International Journal of Intercultural Relations, Vol.29, pp. 165–196.
Jordan, P. J., & Troth, A. C. (2002). Emotional Intelligence and Conflict Resolution: Implications for Human Resource Development. Advances in Developing Human Resources, 4(1), pp. 62–79. https://doi.org/10.1177/1523422302004001005
Kadadi, S., & Bharamanaikar, S.R. (2020). Role of Emotional Intelligence in Healthcare Industry. Drishtikon A Management Journal, 11(1), p. 37.
Κούτρας, Δ. (1990). Η μετρητική τέχνη και η πολιτική φρόνηση, η Πολιτική και ο Πολιτικός. Αθήνα: Διεθνής Εταιρεία Ελληνικής Φιλοσοφίας, σσ. 94-106.
McGrane, F. & Wilson, J. (2002). Problems are opportunities in working clothes: exploring the process of one-to-one dispute resolution in the workplace, Communication Program of the International Association of Conflict Management Conference. Park City. Ανακτήθηκε από: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=305066 McLeod, S. A. (2013). What is validity? Ανακτήθηκε από: https://www.simplypsychology.org/validity.html
Neff, K. D. & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69, pp. 28–44. http://dx.doi.org/10.1002/jclp .21923
Νόμος 1397/1983, άρθρα 1-19, Εθνικό Σύστημα Υγείας, Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 143Α).
Νόμος 4486_2017, άρθρα 1-7, Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 115/τ.Α΄),
O’Grady-Porter, T. (2004). Embracing conflict: building a healthy community. Health Care Management Review, Vol.29(3), pp. 181-187.
Pitsilidou, M., Farmakas, A., Noula, M., & Roupa, Z. (2018). Conflict management among health professionals in hospitals of Cyprus. Journal of Nursing Management, 26(3-4).
Πλατσίδου Μ. (2004). Συναισθηματική νοημοσύνη: Σύγχρονες προσεγγίσεις μιας παλιάς έννοιας. Ανακτήθηκε από:https://www.researchgate.net/profile/MariaPlatsidou/publication/255730551_Synaisthematike_Noemosyne_Synchrones_prosengiseis_mias_palaias_ennoias/links/0046352095d556f7f5000000/Synaisthematike-Noemosyne-Synchrones-prosengiseis-mias-palaias-ennoias.pdf
Psychometrics, Conflict Study: Warring Egos, Toxic Individuals, Feeble Leadership, a study of conflict in the Canadian workplace (2023). Ανακτήθηκε από https://www.psychometrics.com/wp-content/uploads/2015/04/conflictstudy_09.pdf
Raab, K. (2014). Mindfulness, Self-Compassion, and Empathy among Health Care Professionals: A Review of the Literature. Journal of Health Care Chaplaincy, 20(3), pp. 95-108. doi:10.1080/08854726.2014.913876
Salovery, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), pp. 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Σαπουντζή- Κρέπια, Δ. (2001). Ομάδα Υγείας: Διεπαγγελματική συνεργασία, συγκρούσεις και διαχείριση συγκρούσεων. Ανακτήθηκε από: http://ejournals.uniwa.gr/index.php/NOS/article/view/2535
Tengilimoglu, D., & Kisa, A. (2005). Conflict management in public university hospitals in Turkey: a pilot study. The health care manager, 24(1), pp. 55–60. https://doi.org/10.1097/00126450-200501000-00009
Willig, C. (2014). Introducing qualitative research in psychology. Maidenhead: Open University Press.
Τριαντάρη, Σ. (2016). Η αριστοτελική Ηθική στο σύγχρονο Ηγέτη. Πανελλήνιο συνέδριο, Αριστοτέλης: ο homo universalis της αρχαιότητας και ο αέναος διάλογος με τις επιστήμες" επετειακό έτος Αριστοτέλη (unesco) 2400 χρόνια από τη γένεση του. Φλώρινα 25-27 Νοεμβρίου 2016 σσ. 113. Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Τριαντάρη, Σ. (2018). Από τη σύγκρουση στη διαμεσολάβηση, Η διαμεσολάβηση ως στρατηγική και πολιτική επικοινωνίας. Θεσσαλονίκη: Κ.& Μ. Σταμούλη
Τριαντάρη, Σ. (2020). Ηγεσία, θεωρίες ηγεσίας. Από τον αριστοτελικό ρήτορα στον σύγχρονο ηγέτη. Θεσσαλονίκη: Κ. & Μ. Σταμούλη
Wagner, P. J., Moseley, G. C., Grant, M. M., Gore, J. R., & Owens, C. (2002). Physicians’ emotional intelligence and patient satisfaction. Family Medicine, 34(10), pp. 750-754.
Willig, C. (2014). Introducing qualitative research in psychology. Maidenhead: Open University Press. Wong, C.-S., & Law, K. S. (2002). Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS). Ανακτήθηκε από: https://doi.org/10.1037/t07398-000