Διερεύνηση προτάσεων εργαζομένων για ζητήματα επίλυσης συγκρούσεων στις Τοπικές Ομάδες Υγείας και η αναγκαιότητα της δια βίου εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Sep 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Συγκρούσεις Τοπικές Ομάδες Υγείας Δια βίου Μάθηση Συναισθηματική Νοημοσύνη
Ευθυμία Χατζηδημητρίου
Σωτηρία Τριαντάρη
Μαργαρίτα Αιμιλία Γκανάτσιου
Περίληψη

Σκοπός της παρουσίασης είναι να διερευνηθούν οι απόψεις των εργαζομένων των Τοπικών Ομάδων Υγείας της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας για την επίλυση των συγκρούσεων και να αναδειχθεί η αναγκαιότητα της δια βίου μάθησης στην αποφυγή τους. Πραγματοποιήθηκε μια πρωτογενής, ποσοτική, περιγραφική, συγχρονική και συγκριτική έρευνα χρησιμοποιώντας το αξιόπιστα και έγκυρα ερωτηματολόγια των Tengilimoglu και Kisa και των Wong και Law. Στην έρευνα συμμετείχαν 143 εργαζόμενοι, κυρίως γυναίκες, έγγαμες, 26-45 ετών, Ιατροί, Νοσηλευτές, και Διοικητικό προσωπικό. Η αξιοκρατική διαχείριση του προσωπικού, ο καταμερισμός των εργασιών, και η άμεση πρόσληψη προσωπικού όλων των ειδικοτήτων σε όλα τα τμήματα, θα μειώσουν τις συγκρούσεις στον χώρο εργασίας. Η εκπαίδευση του προσωπικού στην Συναισθηματική Νοημοσύνη αναμένεται να συμβάλει θετικά στη δημιουργία ενός ειρηνικού εργασιακού περιβάλλοντος στις δομές. Τα αποτελέσματα μπορούν να αξιοποιηθούν για κριτικό προβληματισμό από τη διοίκηση αλλά και για εμπλουτισμό των γνώσεων στην αντιμετώπιση των συγκρούσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Ανθρώπινα Δικαιώματα και Κοινωνική Πολιτική, Διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού στις Υπηρεσίες Υγείας [Πρόγραμμα επιμόρφωσης] (2023, Ιούνιος 1). Ανακτήθηκε από: https://www.ekdd.gr/ekdda/custom/seminars/pdf/13_1_2023.pdf
Antonioni, D. (1998). Relationship between the big five personality factors and conflict management styles. International Journal of Conflict Management, 9(4), pp. 336–355. https://doi.org/10.1108/eb022814
APA, (2010). Ethical Principles of Psychologists and Code of Conduct. American Psychological Association.Ανακτήθηκε από: https://www.apa.org/ethics/code
Apore, G.N., & Asamoah, E.S. (2019). Emotional intelligence, gender and transformational leadership among nurses in emerging economies. Leadership Health Services, 32(4), pp. 600-619.
Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, N. D., Carmody, J., et al. (2004). Mindfulness: A Proposed Operational Definition. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), pp. 230-241. doi:10.1093/clipsy/bph077
Γαλάνης (2013). Εγκυρότητα και αξιοπιστία των ερωτηματολογίων στις επιδημιολογικές μελέτες. Εφαρμοσμένη Ιατρική Έρευνα. Ανακτήθηκε από: http://www.iatrotek.org/ioArt.asp?id=19841:
Chen, X. H., Zhao, K., Liu, X. & Wu, D. D. (2012). Improving employees' job satisfaction and innovation performance using conflict management. International Journal of Conflict Management, Vol.23(2), pp. 151-172.
Chitra, J.,and Jagannarayan, NG. (2021). Emotional intelligence among women employees. International Journal of Human Rights in Healthcare, p. 119
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. New York: Routledge Falmer. Cloke, K., & Goldsmith, J.(2000). Resolving Conflicts at Work: A Complete Guide for Everyone on the Job. San Francisco: Jossey-Bass, p. 252.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Creswell, J.W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.4thEdition. London : SAGE Publications.
Eason, F. & Brown, S. (1999). Conflict management: assessing educational needs. Journal of Nurses in Staff Development, Vol. 15, pp. 92-96.
Goleman, D. (2001). Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Gottman, J. (2000). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Han, W, Kim, J., Park, J., & Lee, M. (2022). Influential Effects of Emotional Intelligence on the Relationship between Job Stress and Burnout among General Hospital Administrative Staff. Healthcare, 10(2). Ανακτήθηκε από: https://www.mdpi.com/2227-9032/10/2/194
Holta, J. L. & DeVore, C.J. (2005). Culture, gender, organizational role and styles of conflict resolution. A meta-analysis. International Journal of Intercultural Relations, Vol.29, pp. 165–196.
Jordan, P. J., & Troth, A. C. (2002). Emotional Intelligence and Conflict Resolution: Implications for Human Resource Development. Advances in Developing Human Resources, 4(1), pp. 62–79. https://doi.org/10.1177/1523422302004001005
Kadadi, S., & Bharamanaikar, S.R. (2020). Role of Emotional Intelligence in Healthcare Industry. Drishtikon A Management Journal, 11(1), p. 37.
Κούτρας, Δ. (1990). Η μετρητική τέχνη και η πολιτική φρόνηση, η Πολιτική και ο Πολιτικός. Αθήνα: Διεθνής Εταιρεία Ελληνικής Φιλοσοφίας, σσ. 94-106.
McGrane, F. & Wilson, J. (2002). Problems are opportunities in working clothes: exploring the process of one-to-one dispute resolution in the workplace, Communication Program of the International Association of Conflict Management Conference. Park City. Ανακτήθηκε από: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=305066 McLeod, S. A. (2013). What is validity? Ανακτήθηκε από: https://www.simplypsychology.org/validity.html
Neff, K. D. & Germer, C. K. (2013). A pilot study and randomized controlled trial of the mindful self-compassion program. Journal of Clinical Psychology, 69, pp. 28–44. http://dx.doi.org/10.1002/jclp .21923
Νόμος 1397/1983, άρθρα 1-19, Εθνικό Σύστημα Υγείας, Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 143Α).
Νόμος 4486_2017, άρθρα 1-7, Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας και άλλες διατάξεις. Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 115/τ.Α΄),
O’Grady-Porter, T. (2004). Embracing conflict: building a healthy community. Health Care Management Review, Vol.29(3), pp. 181-187.
Pitsilidou, M., Farmakas, A., Noula, M., & Roupa, Z. (2018). Conflict management among health professionals in hospitals of Cyprus. Journal of Nursing Management, 26(3-4).
Πλατσίδου Μ. (2004). Συναισθηματική νοημοσύνη: Σύγχρονες προσεγγίσεις μιας παλιάς έννοιας. Ανακτήθηκε από:https://www.researchgate.net/profile/MariaPlatsidou/publication/255730551_Synaisthematike_Noemosyne_Synchrones_prosengiseis_mias_palaias_ennoias/links/0046352095d556f7f5000000/Synaisthematike-Noemosyne-Synchrones-prosengiseis-mias-palaias-ennoias.pdf
Psychometrics, Conflict Study: Warring Egos, Toxic Individuals, Feeble Leadership, a study of conflict in the Canadian workplace (2023). Ανακτήθηκε από https://www.psychometrics.com/wp-content/uploads/2015/04/conflictstudy_09.pdf
Raab, K. (2014). Mindfulness, Self-Compassion, and Empathy among Health Care Professionals: A Review of the Literature. Journal of Health Care Chaplaincy, 20(3), pp. 95-108. doi:10.1080/08854726.2014.913876
Salovery, P. & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), pp. 185-211. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
Σαπουντζή- Κρέπια, Δ. (2001). Ομάδα Υγείας: Διεπαγγελματική συνεργασία, συγκρούσεις και διαχείριση συγκρούσεων. Ανακτήθηκε από: http://ejournals.uniwa.gr/index.php/NOS/article/view/2535
Tengilimoglu, D., & Kisa, A. (2005). Conflict management in public university hospitals in Turkey: a pilot study. The health care manager, 24(1), pp. 55–60. https://doi.org/10.1097/00126450-200501000-00009
Willig, C. (2014). Introducing qualitative research in psychology. Maidenhead: Open University Press.
Τριαντάρη, Σ. (2016). Η αριστοτελική Ηθική στο σύγχρονο Ηγέτη. Πανελλήνιο συνέδριο, Αριστοτέλης: ο homo universalis της αρχαιότητας και ο αέναος διάλογος με τις επιστήμες" επετειακό έτος Αριστοτέλη (unesco) 2400 χρόνια από τη γένεση του. Φλώρινα 25-27 Νοεμβρίου 2016 σσ. 113. Φλώρινα: Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.
Τριαντάρη, Σ. (2018). Από τη σύγκρουση στη διαμεσολάβηση, Η διαμεσολάβηση ως στρατηγική και πολιτική επικοινωνίας. Θεσσαλονίκη: Κ.& Μ. Σταμούλη
Τριαντάρη, Σ. (2020). Ηγεσία, θεωρίες ηγεσίας. Από τον αριστοτελικό ρήτορα στον σύγχρονο ηγέτη. Θεσσαλονίκη: Κ. & Μ. Σταμούλη
Wagner, P. J., Moseley, G. C., Grant, M. M., Gore, J. R., & Owens, C. (2002). Physicians’ emotional intelligence and patient satisfaction. Family Medicine, 34(10), pp. 750-754.
Willig, C. (2014). Introducing qualitative research in psychology. Maidenhead: Open University Press. Wong, C.-S., & Law, K. S. (2002). Wong and Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS). Ανακτήθηκε από: https://doi.org/10.1037/t07398-000