Το South Aegean Future Lab, ο ψηφιακός μετασχηματισμός και οι προκλήσεις ως προϋπόθεση επιτυχούς εφαρμογής


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Εκπαίδευση, Επιχειρήσεις, Εργαστήρια του Μέλλοντος, Πανεπιστήμια, Πολιτισμός, Ψηφιακός Μετασχηματισμός, Education, Business, Labs of the Future, Universities, Culture, Digital Transformation
Αλιβίζος Σοφός
Απόστολος Κώστας
Ευθυμία Σαλτίδου
Φεβρωνία Ρουσάκη
Φίλιππος Τζόρτζογλου
Χρυσή Βιτσιλάκη
Περίληψη
Περίληψη

Το άρθρο παρουσιάζει το πλαίσιο δημιουργίας του South Aegean Future Lab, σκιαγραφεί τη φιλοσοφία και τον τρόπο οργάνωσης που το διέπει και εστιάζει σε βασικά ζητήματα που κρίνονται καίρια για τη λειτουργία του. Αρχικά, παρουσιάζονται θεωρητικά σχήματα και μοντέλα που εξηγούν τον τρόπο διασύνδεσης των πανεπιστημίων με την εκπαίδευση, τις επιχειρήσεις και τα πολιτιστικά ιδρύματα και, πιο συγκεκριμένα, τη συμβολή τους στο ψηφιακό μετασχηματισμό σε τοπικό επίπεδο. Εν συνεχεία, παρουσιάζεται το όραμα και ο τρόπος λειτουργίας του South Aegean Future Lab ως ψηφιακό κέντρο γνώσης και καινοτομίας με στόχο να υποστηρίξει τις τοπικές/περιφερειακές επιχειρήσεις, τους πολιτιστικούς φορείς και την εκπαιδευτική κοινότητα στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό. Τέλος, το άρθρο ολοκληρώνεται με την κωδικοποίηση σημαντικών συνθηκών και συνεπαγόμενων πρακτικών που έχουν εντοπιστεί από την συγκριτική ανάλυση δομών, συνθηκών και πρακτικών άλλων αντίστοιχων Lab από τον διεθνή χώρο. Η ανάλυση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η δημιουργία σύγχρονων δομών, δεν αποτελεί επαρκή συνθήκη επιτυχίας, αν δεν ληφθούν υπόψη σημαντικές πρακτικές και δεν ενσωματωθούν λειτουργικά στα CFL.


Λέξεις κλειδιά: Εκπαίδευση, Επιχειρήσεις, Εργαστήρια του Μέλλοντος, Πανεπιστήμια, Πολιτισμός, Ψηφιακός Μετασχηματισμός.


Abstract

The article presents the framework for the creation of the South Aegean Future Lab, outlines the philosophy and the organization that governs it and focuses on key issues that are considered crucial for its operation. First, theoretical schemes and models are presented that explain how universities are interconnected with education, business and cultural institutions and, more specifically, their contribution to digital transformation at the local level. Subsequently, the vision and mode of operation of the South Aegean Future Lab as a digital knowledge and innovation center with the aim of supporting local/regional businesses, cultural institutions and the educational community in their digital transformation is presented. Finally, the article concludes with the codification of important conditions and consequent practices that have been identified by the comparative analysis of structures, conditions and practices of other corresponding Labs from the international field. This analysis is of particular importance, since the creation of modern structures is not a sufficient condition for success, if important practices are not considered and functionally integrated into the CFLs.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Ali, A., & Frew, A. J. (2010). ICT and its role in sustainable tourism development. In Gretzel, U., Law, R., Fuchs, M. (Eds), Information and Communication Technologies in Tourism 2010. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-211-99407-8_40
Cai, Y., & Etzkowitz, H. (2020). Theorizing the Triple Helix model: Past, present, and future. Triple Helix, 7(2-3), 189-226. https://doi.org/10.1163/21971927-bja10003
Cai, Y., Pugh, R., & Liu, C (2017). A framework for analysing the role of innovation policy in regional innovation system development. International Journal of Innovation and Regional Development, 7(4). http://dx.doi.org/10.1504/IJIRD.2017.086192
Cranmer, E., Jung, T., & Miller, A. (2016). Implementing Augmented Reality to Increase Tourist Attraction Sustainability. In Augmented Reality Virtual Reality Innovate Conference. https://e-space.mmu.ac.uk/id/eprint/610834
Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: from National Systems and “Mode 2” to a Triple Helix of university–industry–government relations. Research Policy, 29(2), 109–123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
Etzkowitz, H. (2018). The Triple Helix University-Industry-Government Innovation in Action. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203929605
Fritz, F., Susperregui, A., & Linaza, M. T. (2005). Enhancing cultural tourism experiences with augmented reality technologies. In 6th International Symposium on Virtual Reality, Archaeology and Cultural Heritage (VAST) vol. 29.
Kounavis, C. D., Kasimati, A. E., & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: Challenges and prospects. International Journal of Engineering Business Management, 4. https://doi.org/10.5772/51644
Sjoer, E., Nørgaard, B., & Goossens, M. (2015). From concept to reality in implementing the Knowledge Triangle. European Journal of Engineering Education, 41(3), 353–368. https://doi.org/10.1080/03043797.2015.1079812
Unger, M., & Polt, W. (2017), The Knowledge Triangle between Research, Education and Innovation – A Conceptual Discussion. Foresight and STI Governance (Foresight-Russia till No. 3/2015), 11(2), 10-26.
Γιουβανοπούλου, Κ. (2021). Ο ρόλος των Πανεπιστημίων στην ερευνητική δραστηριότητα. Η ελληνική περίπτωση [Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών]. https://dione.lib.unipi.gr/xmlui/handle/unipi/14198
Κώστας, Α., Σαλτίδου, Ε.,Ρουσάκη, Φ., Τζόρτζογλου, Φ., Σοφός, Α., Βιτσιλάκη, Χ.(2022) Τα Εργαστήρια του Μέλλοντος στο πλαίσιο του Ψηφιακού Μετασχηματισμού στην Εκπαίδευση: Διερεύνηση Τεχνολογικών και Παιδαγωγικών Διαστάσεων, Πρακτικά Εργασιών 8ου Διεθνούς Συνεδρίου, για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας, Λάρισα, Οκτώβριος 2022 ISBN: 978‐618‐5562‐14‐4
Μαραβέγιας, Ν. (2018). Η συμβολή του Πανεπιστημίου στην οικονομική ανάπτυξη. Στο Θεματικό Συνέδριο Διαλόγου «Το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο σήμερα. Προκλήσεις και προοπτικές» Αθήνα 30 Ιουνίου, 2018. https://posdep.web.auth.gr/files/4.1%20Maravegias.pdf
Σαχίνη Ε., Χρυσομαλλίδης Χ., Καραμπέκιος Ν., Μάλλιου Ν. (2016). Έρευνα, Εκπαίδευση, Καινοτομία. Διαστάσεις του Τριγώνου της Γνώσης στην Ελλάδα. Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ). https://metrics.ekt.gr/publications/116