Ο Ρόλος του Ψηφιακού Μετασχηματισμού και της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση: Η περίπτωση της Περιφέρειας Πελοποννήσου


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Ψηφιακός Μετασχηματισμός Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Ψηφιακές Δεξιότητες Ανθρώπινο Δυναμικό
Βασιλική Τζαβέλλα
Αθηνά Λαζακίδου
Περίληψη

Ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Δημόσιου Τομέα είναι ένα επίκαιρο θέμα που απασχολεί όλο και περισσότερο τις κυβερνήσεις καθώς η τεχνολογία αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και διεισδύει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα των πολιτών (Ρηγόπουλος, 2017). Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση αποτελεί μία ουσιαστική ευκαιρία ριζικού ψηφιακού μετασχηματισμού για τη Δημόσια Διοίκηση(Σπινέλλης κ.ά., 2018). Αναδύεται επιπλέον η ανάγκη για βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των πολιτών όσο και των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα για αποτελεσματικότερες δημόσιες ψηφιακές υπηρεσίες (Σπινέλλης, κ.ά., 2021). Ο σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει τη μετάβαση της Δημόσιας Διοίκησης στην ψηφιακή εποχή σε σχέση με κύριους αποδέκτες τους διοικητικούς υπαλλήλους.  Πιο συγκεκριμένα, κι επειδή έως  τώρα είναι πολύ περιορισμένη η καταγραφή στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Β΄ βαθμού στην Πελοπόννησο με τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και περιφερειακές ανισότητες που την διέπουν, διερευνάται ο ρόλος του Ψηφιακού Μετασχηματισμού και της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση και ειδικότερα στην  Περιφέρεια Πελοποννήσου. Διενεργήθηκε  ποσοτική έρευνα  μέσω της συλλογής στοιχείων βασισμένη σε  ερωτηματολόγιο δομημένο, με βάση την βιβλιογραφική ανασκόπηση, σε πέντε υποενόητες αναφορικά με τα ερευνητικά ερωτήματα. Για την επιλογή του δείγματος ακολουθήθηκε η μέθοδος της απλής τυχαίας δειγματοληψίας. Μέσω της έρευνα επιχειρείται η αξιολόγηση της  ικανοποίησης των υπαλλήλων από τις δράσεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό της σχετικά με συγκεκριμένες προϋποθέσεις που τέθηκαν (Ανθρώπινο Δυναμικό, Συνεργασίες και Πόροι, Διοικητικές Διαδικασίες, Ψηφιακές Δεξιότητες ),  του βαθμού  ικανοποίησης των υπαλλήλων  για  τα εκπαιδευτικά προγράμματα  εκμάθησης των νέων πληροφοριακών συστημάτων και της βελτίωσης της αποδοτικότητας και της παραγωγικότητας των υπαλλήλων της, καθώς και αν οι συνθήκες είναι ώριμες στην Περιφέρεια Πελοποννήσου για την αποτελεσματική και αποδοτική εφαρμογή ψηφιακών εργαλείων που αναβαθμίζουν τις ψηφιακές δεξιότητες των υπαλλήλων της. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων, οδηγούμαστε σε συμπεράσματα σχετικά με τη σύγκλιση της αξιολόγησης των υπαλλήλων στη δήλωση ικανοποίησής τους ως προς τις προϋποθέσεις για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού με  παράλληλη μελέτη της συσχέτισης μεταξύ των  προϋποθέσεων ψηφιακού εκσυγχρονισμού και διατυπώνονται προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Αγιακλόγλου, Ν. Χ. & Οικονόμου, Σ. Γ. (2008). Μέθοδοι Προβλέψεων και Ανάλυσης Αποφάσεων. Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή, (2020). Digital Economy and Society Index (DESI) 2020. https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_ id=67086
Παϊδούση, Χ. (2020). Ψηφιακός μετασχηματισμός: Προσοχή στο ψηφιακό χάσμα: ΕΙΕΑΔ. https://www.eiead.gr/index. php?option=com_content&view=article&id=526%3A-q-q-2020&catid =73%3Aefdfaqs&Itemid=44〈=el
Ρηγόπουλος, Δ. Ρ. (2017α). Αποτύπωση-Χαρτογράφηση Δημόσιου Τομέα: Το πρώτο βήμα για την ορ-γάνωση του Κράτους. Οικονομική Επιθεώρηση 960 (Ιουλ.), σ. 38–39.
Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων, (2019). Εκπαίδευση εργαζομένων για την απόκτηση ψηφιακών δεξιοτήτων: Μονοδρομος στην εποχή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης. https://www.sev.org.gr/Uploads/Documents/SR%20Endoepixeirisiaki_version%2028.pdf
Σπινέλλης, Δ., Βασιλάκης, Ν., Πουλούδη, Ν., Τσούμα,Ν.(2018). Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Ελλάδα Επιτυχίες, Προβλήματα και ο Δρόμος Προς τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό. Μάρτιος 2018.
Σπινέλλης , Δ., Μιχαλόπουλος, Μ., Βασιλάκης, Ν., Πουλούδη, Ν., Τσούμα, (2021). Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Ελλάδα στην μετα-κορονοιο εποχή. Σεπτέμβριος 2021
Bharadwaj, A., El Sawy, O. A., Pavlou, P. A., & Venkatraman, N. (2013). Digital business strategy: Toward a next generation of insights. MIS Quarterly, 37(2), 471– 482
Cascio, W. F. and Montealegre, R. (2016). How technology is changing work andorganizations. An-nual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3, 349-375.
Deloitte, (2020). Digital transformation: A PRIMER. Ανακτήθηκε από: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/za/Documents/digital/zaDeloitte-Digital-Digital-Transformation-v3.pdf
Kauffman, Y. and Kauffman, D., (2017). The Impact of Competency-Based Learning and Digital Self-assessment on Facilitating Students’ Cognitive and Interpersonal Skills. In Advances in Hu-man Factors, Business Management, Training and Education (pp. 3-13). Springer, Cham.
Liberal (2021). Fin Forum 2021: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός ξεκινά από τον ανθρώπινο παράγο-ντα. Accessed 15th December 2021 from: https://www.liberal.gr/economy/fin-forum-2021-o-psifiakos-metaschimatismosxekina-apo-ton-anthropino-paragonta/361845.
Madalina, C., (2021). Improving Knowledge Management Through 21st Century Digital Skills. An-nals-Economy Series, 2, pp.143-157.
Mergel, I., Gong, Y., & Bertot, J. (2018). Agile government: Systematic literature review and future research. Government Information Quarterly, 35(2), 291–298.
Muller, J., (2015). The future of knowledge and skills in science and technology higher education. Higher Education, 70(3), pp.409-416.
Scott A. & Grattion L. (2016). The 100-Year Life: Living and Working in an Age of Longevity. Bloomsburry.
Sebastian, I. M., Ross, J. W., Beath, C., Mocker, M., Moloney, K. G., & Fonstad, N. O. (2017). How big old companies navigate digital transformation. MIS Quarterly Executive, 16(3), 197–213.
Stiakakis, E., Liapis, Y. & Vlachopoulou, M., (2019). Developing an understanding of digital intel-ligence as a prerequisite of digital competence. In The 13th Mediterranean Conference on Infor-mation Systems (MCIS) (pp. 1-14).
Van Deursen, A.J., van Dijk, J.A. & Peters, O., (2012). Proposing a survey instrument for measur-ing operational, formal, information, and strategic internet skills. International Journal of Hu-man-Computer Interaction, 28(12), pp.827- 837.
Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Jour-nal of Strategic Information Systems. 28(2), 118–144.