O ρόλος του διευθυντή στη διοίκηση επιχειρήσεων/ οργανισμών: Η περίπτωση των μονάδων ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Διευθυντής, Διοίκηση, Ιδιωτική Εκπαίδευση, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Headmaster, Management, Private Education, Secondary Education
Μαρία Μαλαγκονιάρη
Κλεοπάτρα Ντέλιου
Περίληψη
Περίληψη

Η εκπαίδευση μίας χώρας στηρίζεται εν πολλοίς στην οργάνωση και τη διοίκηση των εκπαιδευτικών μονάδων, οι οποίες στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, καλούνται να παρακολουθούν και να μετρούν περιοδικά την αποδοτικότητα, την αποτελεσματικότητα, την παραγωγικότητά τους καθώς και άλλους συναφείς δείκτες απόδοσης.


Κατά κανόνα, η δια βίου εκπαίδευση των διευθυντών, ως επικεφαλής του σχολείου, συνεπάγεται τη διαρκή βελτίωσή του. Με βάση αυτό, αντικείμενο της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των χαρακτηριστικών που προσδιορίζουν ένα αποδοτικό και αποτελεσματικό διευθυντή στο πλαίσιο της επιχείρησης/ του οργανισμού που διοικεί.


Επειδή ένας εκ των κυρίων στόχων της εκπαίδευσης είναι να συμβάλλει στην ολόπλευρη, αρμονική κι ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών λειτουργιών των εκπαιδευόμενων, η έρευνα προβάλλει ότι κρίνονται ως απαραίτητα προαπαιτούμενα για την επίτευξη του στόχου, η καλή διοίκηση κι ο συντονισμός των πόρων (ανθρώπινων, υλικών, τεχνικών) και των λειτουργιών που υποστηρίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία.


Abstract

A country's education is largely based on the educational units’ administration and management, which are required to monitor and measure, periodically, their efficiency, effectiveness, productivity as well as other relevant performance indicators in order to meet the demands of modern society.


As a rule, the headmasters’ lifelong education, as the head of the school, implies his/ her continuous improvement. Based on this, the object of this research is to investigate the characteristics that define an efficient and effective manager in the context of the business/organization he/she manages.


Because one of the main goals of education is to contribute to the all-round, harmonious and balanced development of the intellectual and psychosomatic functions of the students, this research shows that both the sound administration and the coordination of resources (human, materials, techniques) and the functions that support the educational process.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Ξενόγλωσση
Avant, B. (1996). Sailing the changing winds: Technology driven change in education. Technology and Learning, 25, 21.
Cheng, Y.C. (1998). The knowledge base for re – engineering schools: Multiple functions and internal effectiveness. International Journal of Educational Management, 12 (5), 203 – 224.
Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16 (3), 297 – 333.
Devecchi, C., & Nevin, A. (2015). Leadership for inclusive schools and inclusive school leadership. In: Global Perspectives on Education Leadership Reform: The development and preparation of leaders of learning and learners of leadership, 11, 211 – 241.
Dotson, R. (2016). Goal setting to increase student academic performance. Journal of school administrative research and development, 1 (1), 44 – 46.
Giese, C. & Avoseh, M. (2018). Herzberg’s theory of motivation as a predictor of job satisfaction: A study of non – academic community college employees. Excellence and innovation in learning and teaching, 2, 38 – 52.
Hoy, W.K., Tarter, C.J., & Witkoskie, L. (1992). Faculty trust in colleagues: Linking the principal with school effectiveness. Journal of Research and Development in Education, 26, 38 – 58.
Kearsley, G. & Lynch, W. (1994). Educational technology: Leadership perspectives. New Jersey: Educational Technology Publications.
Kotter, J.P. (2001). What leaders really do. Harvard Business Review, 85 – 93.
Lindsay, W.R. & Evans, J. R. (1999). The management and control of quality. Cincinnati, Ohio: Southwestern Publishing.
Locke, E.A. (1976). The Nature and Causes of Job Satisfaction. In: Dunnette, M.D., (ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology, 1, 1297-1343.
Mintzberg, H. (1979). The Structuring of Organization. Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall.
Mortimore, P. (1993). School effectiveness and the management of effective learning and teaching. School effectiveness & School improvement, 44 (4), 290 – 310.
Newby, P. (2019). Μέθοδοι έρευνας στην εκπαίδευση, Μετάφραση: Φυριππή, Ι., Επιστημονική Επιμέλεια: Μανωλίτσης, Γ., Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Northouse, P.G. (2004). Leadership: Theory and Practice, 3rd Edition. Sage: Peyser.
OECD (2018). Teaching and Learning International Survey (TALIS): Conceptual Framework, No. EDU/WKP (2018)23, Directorate for education and skills, OECD, Paris, 22. Διαθέσιμο στο: https://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?cote=EDU/WKP(2018)23&docLanguage=En (προσπελάστηκε 13/10/2020).
Porter, L.W., & Lawler, E. E. (1968). Management Attitudes and Performance. Homewood: Richard D. Irwin Inc.
Purkey, S., & Smith, M. (1983). Effective school: A review. The Elementary Journal, 83, 427 – 452.
Reynolds, D., Sammons, P., Stoll, L., Barber, M., & Hillman, J. (1996). School effectiveness and school improvement in United Kingdom. School effectiveness & School improvement, 7, 133 – 158.
Rosenholtz, S. J. (1985). Effective schools: interpreting the evidence. American Journal of Education, 93 (3), pp. 352 – 388.
Saiti, A., & Fassoulis, K. (2012). Job satisfaction: Factor analysis of Greek primary school principals’ perceptions. International Journal of Educational Management, 26 (4), 370 – 380.
Sekaran, U. (2003). Research methods for business. New York: Wiley & Sons.
Sinay, E., Ryan, T.G., & Walter, S. (2016). Research series on school effectiveness and school improvement: Goal setting. Research Report No. 16/17-05, Toronto District School Board.
Srivastava, A., Bartol, K.M., & Locke, E.A. (2006). Empowering leadership in management teams: Effects on knowledge sharing, efficacy, and performance. Academy of Management Journal, 49, 1239- 1251.
Van Gasse, R., Vanlommel, K., Vanhoof, J. & Van Petegem, P. (2017). The impact of collaboration on teachers’ individual data use. School Effectiveness and School Improvement, 28, 489–504.
Vandenberghe, R. (1995). Creative management of a school: A matter of vision and daily interventions. International Journal of Educational Management, 33 (2), 31 – 51.
Vroom, V. (2003). Educating managers for decision making and leadership. Management Decision, 41 (10), 968-978.
Winters, M. (1997). Identifying and supporting potential leaders. HR focus, 74, 3.
Yukl, G. (2002). Leadership in Organizations. 5th Edition, Prentice Hall.
Ελληνόγλωσση
Αθανασίου, Λ. (2007). Μέθοδοι και τεχνικές έρευνας στις επιστήμες της αγωγής: Ποσοτικές και ποιοτικές προσεγγίσεις. 2η βελτιωμένη έκδοση, Ιωάννινα: Εκδόσεις Εφύρα.
Ράπτης, Ν. (2006). Η διαχείριση της καινοτομίας από τη σχολική ηγεσία. Επιστημονικό βήμα, 6, 32-42.
Σαϊτης, Χ., Φεγγάρη, Μ. & Βούλγαρης, Δ. (1997). Επαναπροσδιορισμός του ρόλου της ηγεσίας στο σύγχρονο σχολείο. Διοικητική Ενημέρωση, 7.
Ταλιαδώρου, Ν., & Πασιαρδής, Π. (2016). Άσκηση Ηγεσίας και Επαγγελματική Ικανοποίηση των Εκπαιδευτικών: Ο Ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και της Πολιτικής Ικανότητας των Διευθυντών Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Επιστήμες Αγωγής, 2016(3), 39-59.
Χυτήρης, Λ. (2017). Οργανωσιακή συμπεριφορά: Έννοιες, Θεωρία & Τρόποι Συμπεριφοράς για αποτελεσματική διοίκηση. Αθήνα: Εκδόσεις Ε. Μπένου.