Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη διδακτική των Θρησκευτικών: μία διδακτική πρόταση με θέμα την Αγία Σοφία.


Δημοσιευμένα: Σεπ 4, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), Θρησκευτική αγωγή, Αγία Σοφία, Δημοτικό Σχολείο Information and Communication Technologies (ICT), Religious Education, Saint Sophia, Primary School
Ευαγγελία Καρακωσταντάκη
Κυριάκος Σταυριανός
Περίληψη
Περίληψη

Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν φέρει επανάσταση σχεδόν σε κάθε τομέα της ανθρώπινης ζωής. Λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, έχει γίνει μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο που οι ΤΠΕ και τα ψηφιακά εργαλεία κατέκτησαν μια θέση στην κοινωνία και έχουν ακόμα τη δυνατότητα να ενισχύσουν την διδασκαλία. Μία σύγχρονη διδακτική προσέγγιση για το μάθημα των Θρησκευτικών είναι η αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία του μαθήματος, καθώς θα αναβαθμίσει το μάθημα και θα γίνει πιο ελκυστικό για τους μαθητές. Η εργασία αυτή αναφέρεται σε μια διδακτική πρόταση που σκοπό έχει οι μαθητές να έρθουν σε επαφή και να γνωρίσουν τον ναό της Αγίας Σοφίας, τα διάφορα είδη της χριστιανικής τέχνης και να εκφράσουν προηγούμενες θρησκευτικές εμπειρίες. Οι δραστηριότητες με ΤΠΕ περιλαμβάνουν εικονική περιήγηση στο ναό της Αγίας Σοφίας μέσω διαδικτύου, τη δημιουργία λεξικού μέσω του Genially, τη συμπλήρωση ενός σταυρόλεξου στο Grossword Labs, την ζωγραφική με το Natural Art και την παρουσίαση των ειδών της χριστιανικής τέχνης μέσω του PowerPoint. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό σενάριο προτείνεται για μαθητές/τριες των δύο τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου.


Λέξεις κλειδιά: Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), Θρησκευτική αγωγή, Αγία Σοφία, Δημοτικό Σχολείο.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εισηγήσεις
Αναφορές
Ελληνόγλωσση
Ιωαννίδης, Θ. (2016). Διδακτική των Βιβλικών Κειμένων. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Έννοια.
Κωδινός, Γ. (2000). Για το κτίσιμο της Αγια-Σοφιάς. Το χρονικό του Γεώργιου Κωδινού. Αθήνα: Ακρίτας.
Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως (ΦΕΚ) (2023, Φεβρουάριος 9). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Δημοτικό Σχολείο. Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, Τεύχος δεύτερο, Αρ. Φύλλου 615, Αριθμ. 13744/Δ1. Αθήνα: Εθνικό Τυπογραφείο.
Ξενόγλωσση
Adeyele, V. O. (2024). Relative effectiveness of simulation games, blended learning, and interactive multimedia in basic science achievement of varying ability pupils. Education and Information Technologies, 1-20.
Anderson, R. E. (2008). Implications of the information and knowledge society for education. In International handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 5-22). Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-73315-9_1.
Ang, T., & Yunus, M. M. (2018). Blended Learning: To Read or Not To Read. IJIE (Indonesian Journal of Informatics Education), 2(1), 29-34. https://www.learntechlib.org/p/219474/.
Beckman, K., Bennett, S., & Lockyer, L. (2014). Understanding students' use and value of technology for learning. Learning, Media and Technology, 39(3), 346-367. https://doi.org/10.1080/17439884.2013.878353.
Bizami, N. A., Tasir, Z., & Kew, S. N. (2023). Innovative pedagogical principles and technological tools capabilities for immersive blended learning: a systematic literature review. Education and Information Technologies, 28(2), 1373-1425. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11243-w.
Bouilheres, F., McDonald, S., Nkhoma, C., & Jandug-Montera, L. (2020). Defining student learning experience through blended learning. Education and Information Technologies, 1-21. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10100-y.
Buhl-Wiggers, J., Kjærgaard, A., & Munk, K. (2023). A scoping review of experimental evidence on face-to-face components of blended learning in higher education. Studies in Higher Education, 48(1), 151-173. https://doi.org/10.1080/03075079.2022.2123911.
Dey, P., & Bandyopadhyay, S. (2019). Blended learning to improve quality of primary education among underprivileged school children in India. Education and Information Technologies, 24(3), 1995-2016. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9832-1.
European Commission (2019α). Education and training monitor 2019–Luxembourg. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Ανακτήθηκε 30 Αυγούστου 2022, από https://education.ec.europa.eu/sites/default/files/document-library-docs/et-monitor-report-2019-luxembourg_en.pdf.
European Commission (2019β). 2nd Survey of Schools: ICT in Education - Greece Country Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
European Commission (2022). Digital Economy and Society Index (DESI) 2022 Greece. Ανακτήθηκε 30 Αυγούστου 2022, από https://digital-strategy.ec.europa.eu/en.
Gousiou, A., & Grammenos, N. (2023). Informatics and ICT as learning subjects in primary and secondary education in Greece. Anatolian Journal of Education, 8(1), 217-230. https://doi.org/10.29333/aje.2023.8115a.
Güzer, B., & Caner, H. (2014). The past, present and future of blended learning: an in depth analysis of literature. Procedia-social and behavioral sciences, 116, 4596-4603. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.992.
Hidayah, R., Susiani, T. S., & Salimi, M. (2020, March). How elementary school teachers use ICT-based learning media?. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1511, No. 1, p. 012015). IOP Publishing.
Kahveci, M. (2010). Students' Perceptions to Use Technology for Learning: Measurement Integrity of the Modified Fennema-Sherman Attitudes Scales. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 9(1), 185-201.
Korte, W. B., & Hüsing, T. (2006). Benchmarking access and use of ICT in European schools 2006: Results from head teacher and a classroom teacher surveys in 27 European countries. empirica, 1(0). https://www.empirica.com/publikationen/documents/No08-2006_learnInd.pdf.
Liu, X., Toki, E. I., & Pange, J. (2014). The use of ICT in preschool education in Greece and China: A comparative study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 112, 1167-1176. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1281.
OECD (2015). Students, computers and learning: Making the connection. PISA, OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/9789264239555-en.
OECD (2021). 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World. PISA, Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en.
Palaiologou, I. (2016). Teachers’ dispositions towards the role of digital devices in play-based pedagogy in early childhood education. Early Years, 36(3), 305-321. https://doi.org/10.1080/09575146.2016.1174816.
Pandolfini, V. (2016). Exploring the impact of ICTs in education: Controversies and challenges. Italian Journal of Sociology of Education, 8(2). http://ijse.padovauniversitypress.it/2016/2/3.
Selwyn, N., & Bullon, K. (2000). Primary school children's use of ICT. British Journal of Educational Technology, 31(4), 321-332. https://doi.org/10.1111/1467-8535.00165.
Ubani, M., & Keränen-Pantsu, R. (2018). Evolving cultures of religious education: new perspectives on research, policies and practices. Journal of Beliefs & Values, 39(2), 127-131. https://doi.org/10.1080/13617672.2018.1472894.
Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 403–413. https://doi.org/10.1111/jcal.12029.
Zaranis, N., & Oikonomidis, V. (2016). The main factors of the attitudes of Greek kindergarten teachers towards information and communication technology. European Early Childhood Education Research Journal, 24(4), 615-632. https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970853.