| More

Επαγγελματική Ικανοποίηση Εκπαιδευτικών Α/Θμιας Εκπαίδευσης ως προς τις συνθήκες εργασίας

Views: 3804 Downloads: 4163
Καλλιόπη Σ. Γραμματικού
Καλλιόπη Σ. Γραμματικού

Περίληψη


Η παρούσα μελέτη διεξήχθη το σχολικό έτος 2009-2010 σε δείγμα εκπαιδευτικών που εργάζονται σε σχολεία της Δ΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας. Διερεύνησε παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα της επαγγελματικής ζωής και συνδέονται με την επαγγελματική ικανοποίηση που βιώνουν  οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τις συνθήκες εργασίας. Από τη στατιστική επεξεργασία και ανάλυση των δεδομένων προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί αντλούν ικανοποίηση από την εργασία τους, αλλά ως προς μερικές όψεις των επαγγελματικών συνθηκών που βιώνουν στο σχολικό περιβάλλον (αξιολόγηση, ευκαιρίες διαρκούς επιμόρφωσης και εξέλιξης, υποδομές και εκπαιδευτικά μέσα που τους διατίθενται) δηλώνουν δυσαρεστημένοι. Παράγοντες που αναδείχθηκαν ότι επηρεάζουν την επαγγελματική ικανοποίηση των εκπαιδευτικών είναι: «Σχέσεις με τους μαθητές, τους γονείς και την κοινωνία», «Σχέσεις με τους συναδέλφους», «Διοικητική οργάνωση και Διεύθυνση σχολείου», «Σχολικό κλίμα», «Επαγγελματική ανάπτυξη», «Αύλειος χώρος», «Κτιριακή και η υλικοτεχνική υποδομή», «Εσωτερικοί χώροι του σχολείου», «Σχέσεις με τους προϊσταμένους» και «Σχέσεις με άλλες βαθμίδες της ιεραρχίας».


Λέξεις κλειδιά


επαγγελματική ικανοποίηση εκπαιδευτικών; συνθήκες εργασίας

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Αραμπατζή, Ζ. (2009) ‘Απόψεις και στάσεις των εκπαιδευτικών των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας για τη συμβολή της Διεύθυνσης στην επαγγελματική τους ικανοποίηση’. Διπλωματική εργασία. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.

Βλαχόπουλος, Λ. (1999) ‘Εργασιακή κόπωση εκπαιδευτικών’. Το σχολείο και το σπίτι (1),42-46.

Γρέβιας, Δ. (1993) ‘Κοινωνικές Αξίες, Εργασία και Επαγγελματικός Προσανατολισμός’. Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου της ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π..

Δημητρόπουλος Ε. (1998) Οι εκπαιδευτικοί και το επάγγελμα τους. Συμβολή στην ανάπτυξη μιας επαγγελματικής ψυχολογίας του Έλληνα εκπαιδευτικού. Αθήνα, Γρηγόρη.

Ζουρνατζή, Ε., Τσιγγίλης, Ν., Κουστέλιος, Α. & Πιντζοπούλου, Ε. (2006) ‘Επαγγελματική ικανοποίηση καθηγητών φυσικής αγωγής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης’. Διοίκηση Αθλητισμού και Αναψυχής, 3(2), 18-28.

Κάντας Α. (1998) Οργανωτική – Βιομηχανική Ψυχολογία. Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα.

Κουστέλιος, Α. & Κουστέλιου, Ι. (2001) Η επαγγελματική ικανοποίηση και η επαγγελματική εξουθένωση στην εκπαίδευση. Ψυχολογία (1), 30-39.

Μακρή-Μπότσαρη, Ε. & Ματσαγγούρας, Η. (2003) ‘Δομή της επαγγελματικής αυτοαντίληψης και της επαγγελματικής ικανοποίησης εκπαιδευτικών Α/θμιας Εκπαίδευσης’. Πρακτικά 3oυ Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδ/ικής Εταιρείας Ελλάδος.

Ματσαγγούρας, Η. (2006) Θεωρία και πράξη διδασκαλίας: Η σχολική τάξη. Αθήνα, Γρηγόρη.

Μαυρογιώργος, Γ. (1993) Εκπαίδευση εκπαιδευτικών και όροι εργασίας των εκπαιδευτικών: τάσεις και αντιφάσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σύγχρονη Εκπαίδευση, (73), 13-22.

Μλεκάνης, Μ. (2005) Οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών. Αθήνα, Τυπωθήτω.

Μπρούζος, Α. (2002) Η επαγγελματική ικανοποίηση Ελλήνων δασκάλων. Στο: Καψάλης Δ. & Κατσίκης Ν., Σχολική Γνώση και Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Μπρούζος, Α. (2004) Ικανοποίηση των ∆ασκάλων από το Επάγγελµά τους. Στο Χατζηδήµου ∆., Ταρατόρη Ε., Κουγιουρούκη Μ. & Στραβάκου Π. , Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της Παιδ/κής Εταιρείας Ελλάδος, Θεσσαλονίκη: Αδελφών Κυριακίδη.

Ξωχέλλης, Π. (2006) Ο εκπαιδευτικός στον σύγχρονο κόσμο. Αθήνα, Τυπωθήτω.

Παπαναούμ, Ζ. (1995) Η Διεύθυνση του σχολείου. Θεσσαλονίκη, Κυριακίδης.

Παπαναούμ, Ζ. (2003) Το Επάγγελμα του Εκπαιδευτικού. Αθήνα, Τυπωθήτω

Παπάνης, Ε. & Ρόντος, Κ. (2005) Ψυχολογία-Κοινωνιολογία της εργασίας και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού: Θεωρία και εμπειρική έρευνα. Αθήνα, Σιδέρης.

Πυργιωτάκης, Ε. (1992) Έλληνες δάσκαλοι: εµπειρική προσέγγιση των συνθηκών εργασίας τους. Αθήνα, Γρηγόρης.

Σολομών, Ι. (1999) Εσωτερική αξιολόγηση και προγραμματισμός του εκπαιδευτικού έργου στη σχολική μονάδα. Αθήνα, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Χρονοπούλου, Μ. (1998) Η εκπαιδευτική νομοθεσία. Εκπαιδευτικά.(47), 197-209.

Alexander, M. & Hegarty, J. (2000) Measuring staff burnout in a community home. British Journal of Developmental Disabilities, (46), 51-62.

Cherniss, C. (1993) Role of professional self-efficacy in the etiology and amelioration of burnout. In Schaufeli W., Maslach C. & Marek T., Professional burnout: Recent developments in theory and research, Taylor and Francis: Washington. DC.

Eliophotou-Menon, M., Papanastasiou, E. & Zempylas, M. (2008) ‘Examining the relationship of job satisfaction to teacher and organizational variables: evidence from Cyprus’. Journal of the Commonwealth Council for Educational Administration & Management, 36(3), 75-86.

Koustelios, A. (2001) Personal characteristics and job satisfaction of Greek teachers. International. Journal of Educational Management, 15(7), 354-358.

Koustelios, A. (2005) Physical education teachers' in Greece: Are they satisfied? International Journal of Physical Education, 42(2), 85-90.

Koustelios, A., Theodorakis, N. & Goulimaris, D. (2004) Role ambiguity, role conflictand job satisfaction among physical education teachers in Greece. International Journal of Educational Management, 18(2), 87-92.

Perie, M., Baker, P. & Whitener, S. (1997) Job satisfaction among America’s teachers: Effects of workplace conditions, background characteristics, and teacher compensation. Washington, DC: U.S. Department of Education, Office of Educational Research and Improvement, National Center for Education Statistics.

Rhodes, C., Nevill, A. & Allan, J. (2004) Valuing and supporting teachers: A survey of teacher satisfaction, Dissatisfaction morale and retention within an English Local Education Authority. Research in Education, (71), 74-87.

Saiti, A. (2007) Main factors of job satisfaction among primary school educators: factor analysis of the Greek reality. Management in Education, 21(2), 23-27.

Zembylas, M. & Papanastasiou, E. (2004) Job satisfaction among school teachers in Cyprus. Journal of Educational Administration, 42(3), 357-374.

Zembylas, M. & Papanastasiou, E. (2006) Sources of teacher job satisfaction and dissatisfaction in Cyprus. A journal of comparative education, 36(2), 229 – 247.




DOI: http://dx.doi.org/10.12681/elrie.782

Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδειαCreative Commons Attribution 4.0 International License.