Οι Γενικές Εξετάσεις και οι Κοινωνικοοικονομικές τους Ορίζουσες
Δημοσιευμένα:
Μαΐ 11, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Πανελλήνιες εξετάσεις κόστος εξετάσεων φροντιστήρια – ιδιαίτερα ιδιωτικό κόστος
Περίληψη
Τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση και ιδιαίτερα η τριτοβάθμια δέχεται μια πίεση για αλλαγή ώστε να προσαρμοστεί στις αρχές και κατευθύνσεις της παγκοσμιοποίησης και της πολιτικής της Ευρωπαϊκής ένωσης όπως αυτή προκύπτει από τη συμφωνία της Λισσαβόνας. Αυτή πολιτική οδηγεί στη μεταφορά οικονομικών βαρών από το κράτος στους πολίτες στο πλαίσιο της εισαγωγής αφενός αρχών ιδιωτικού μάνατζμεντ στη διαχείριση ενός δημόσιου αγαθού όπως της εκπαίδευσης και αφετέρου της εφαρμογής κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού σε μια «αγορά γνώσης». Η εργασία αυτή αναδεικνύει τις επιμέρους επιπτώσεις αυτής της πολικής σε μια συγκεκριμένη φάση της εκπαιδευτικής διαδικασίας που είναι οι εισαγωγικές εξετάσεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν τους βασικούς κοινωνικούς, οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες που διαμορφώνουν την επιτυχημένη έκβαση αυτής της διαδικασίας για τους υποψήφιους φοιτητές. Η επένδυση στη γνώση την οποία επωμίζεται η οικογένεια είναι σημαντικά υψηλή και οι κοινωνικοοικονομικές μεταβλητές φαίνεται να συμβάλουν αποφασίστηκα, τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά στην επιτυχία των υποψήφιων φοιτητών. Η σημαντικότητα των αποτελεσμάτων σε οικονομικό επίπεδο επιβεβαιώνει τη διάβρωση της νεοφιλελεύθερης πολιτικής στη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασία δημιουργώντας τα πρώτα αποτελέσματα ανισότητας στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση όπου το οικονομικό, και μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας είναι καθοριστικά στην επιτυχία των παιδιών
Λεπτομέρειες άρθρου
- Τεύχος
- Τόμ. 1 (2016)
- Ενότητα
- Εισηγήσεις
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στα πρακτικά του συνεδρίου για την «Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα και Τεχνολογική Ανάπτυξη, Καινοτομία και Οικονομία»διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους. Άρθρα που δημοσιεύονται στα πρακτικά διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο)
Αναφορές
Καζαμίας Α. & Ψαχαρόπουλος Γ. (1985) Παιδεία και ανάπτυξη στην Ελλάδα: Κοινωνική και Οικονομική Μελέτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα: ΕΚΚΕ.
Παπακωνσταντίνου, Γ. (2003) Προσφορά και ζήτηση Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Αθήνα, Μεταίχμια.
Χατζηδήμα Σ. (1998) Απόδοση των σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. ΣΠΟΥΔΑΙ. 48, 1-4.
Χατζηδήμα Σ. (2002) Η Συμβολή της Εκπαίδευσης στην Οικονομική Ανάπτυξη. ΣΠΟΥΔΑΙ. 52(4), 155-165.
Barro, R. (1997) Determinants of Economic Growth: A cross- Country Empirical Study, Lionel Robbins Lectures. MIT Press, Cambridge, MA.
Bils, M. & Klenow P. (1998) Does Schooling Cause Growth or the Other Way Around?. National Bureau of Economic Research. Working Paper no 6393, Cambridge.
Lamarche, T. (2003) De l'ecole du savoir a l'economie du savoir, Terminal, Technologie de l'information, culture et societe (en ligne), Διαθέσιμη την 25-6-2016 στον ιστότοπο http://www.terminal.sgdg.org/no speciaux/83/intro83.html .
Laval, C., Vergne, F., Clement, P. & Dreux, G. (2011) La nouvelle ecole capitaliste. Paris: La Decouverte.
Mincer, J. (1974) Schooling, Earnings and Experience, NY: Columbia University Press.
Petrella, R. (2000) Le Monde Diplomatique, Οκτώβριος, διαθέσιμο στον ιστότοπο 26-3-2015 http://www.monde-diplomatique.fr/2000/10/PETRELLA/14338.html.
Psacharopoulos, G. (1984) The contribution of Education to Economic Growth: International Comparisons, in J. Kendrik (ed.) International Comparisons for Productivity and Causes of the Slowdown. Cambridge, p.p. 335-355.
Psacharopoulos, G. & Papakonstantinou, G. (2004) The real university cost in a “free” higher education country. Economics of Education Review, 102-108.