῾Corners᾿ in ῾curves᾿. A critical understanding of Takis Zenetos’ school in Brahami, Athens


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
corner circle sound vision movement open education potential for learning potential for coexistence
Ηλίας Παπαγεωργίου (Ilias Papageorgiou)
Abstract

This paper studies the Round school᾿, designed by Takis Zenetos in Brahami, Athens. The paper focuses on the visualization for a future organization of the school in a more open educational system where the typical class would not function in the traditional way. Instead it would be based on flexible learning groups of different sizes. A few questions arise on whether space could actually be sufficient for the activities that the architect envisioned. The open plan together with the centralized circular shape create doubts whether all those educational activities, described on Zenetos' diagrams, could actually occur simultaneously in the same spaces. Visual, acoustic and kinetic disturbances among learning groups might be rather intense. The school did not have an adequate number of learning corners᾿ where a group of children could gather for learning activities.

The paper makes a comparison of acoustic, visual and kinetic properties of two ideotypical shapes: a circle and a corner. The spatial configurations are examined according to the potential for communication between people. A small corner provides different learning conditions than an open circle. The comparison between those spatial configurations is applied on the analysis of Zenetos' school and gives the opportunity to showcase the connection between space and its potential for human coexistence.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
References
Δουμάνης, Ο, Μ (1979). Εξι συνεντεύξεις. Οι αρχιτέκτονες για τα σχολεία που σχεδίασαν, Στα: Αρχιτεκτονικά Θέματα 13, Εκπαίδευση και σχολικά κτίρια (211-216), Αθήνα: Αρχιτεκτονικά Θέματα.
Ευθυμιάτος, Δ. (2007). Ακουστική και κτιριακές εφαρμογές. Αθήνα: Παπασωτηρίου.
Everest, Alton (2003). Εγχειρίδιο Ακουστικής. Μετάφραση: Λεωνίδας Γαβρηιλίδης. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
Gehl, J. (2013). Η ζωή ανάμεσα στα κτίρια, Χρησιμοποιώντας τον δημόσιο χώρο. (Πρώτη έκδοση: 1971). Μτφρ. Γ. Κατσαβουνίδου και Π. Ταράνη. Βόλος: Παπεπιστημιακές εκδόσεις Θεσσαλίας.
Hertzberger, H. (2002). Μαθήματα για σπουδαστές αρχιτεκτονικής. Μτφρ. Τ. Τσοχαντάρη. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ.
Κωνσταντόπουλος, Η. (2015). Ο σχεδιασμός του επίπλου στο έργο του Νίκου Βαλσαμάκη. Ημερίδα για το έργο του Νίκου Βαλσαμάκη, Aθήνα: Μουσείο Μπενάκη.
Mπίρης, Τ. (1996). Αρχιτεκτονικής σημάδια και διδάγματα, Στο ίχνος της συνθετικής δομής. Αθήνα: MIET.
Παπαγεωργίου, Η. (2017). Δυνητικά πεδία της συνύπαρξης των ανθρώπων στον χώρο. Τα άυλα όρια του χώρου και η κοινωνικής τους λειτουργία. Διδακτορική Διατριβή. Αθήνα: Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Σχολή Αρχιτεκτόνων, Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού. Διαθέσιμο στο: http://dspace.lib.ntua.gr/handle/123456789/44828.
Παπαλεξόπουλος, Δ. και Καλαφάτη, Ε. (2006). Τάκης Ζενέτος. Ψηφιακά οράματα και αρχιτεκτονική. Αθήνα: Libro.
Τσουκαλά, Κ. (1998). Τάσεις στη σχολική αρχιτεκτονική. Από την παιδοκεντρική λειτουργικότητα στη μεταμοντέρνα προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Φεσσά, Εμμανουήλ, Ε. (1979). Έξι σχολικά κτίρια και οι χρήστες τους. Στο Αρχιτεκτονικά Θέματα 13, Εκπαίδευση και σχολικά κτίρια (190-210). Αθήνα: Αρχιτεκτονικά Θέματα.
Φουκώ, Μ. (2007). Επιτήρηση και τιμωρία. Η γέννηση της φυλακής. (Αρχική έκδοση: 1976). Μτφρ. Κ. Χατζηδήμου και Ι. Ράλλη. Αθήνα: Κέδρος.
Ching, D. K. F. (2007). Architecture. Form, space, order. New Jersey: John Wiley and sons.
Hall, Τ. E. (1966). The Hidden Dimension. New York: Anchor Books.
Hertzberger, H. (2000). Space and the architect. Lessons in architecture 2. Rotterdam: 010 Publishers.
Hertzberger, H. (2008). Space and learning. Lessons in architecture 3. Rotterdam: 010 Publishers.
Van Eyck, A. (1999). Works. (ed. V. Lightelijn). Basel: Birkhäuser.