‘Playgrounds as neighborhood’s cohesive component and city’s comprehension asset via specific case studies’


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
experiential socialization participation ecology collectivity imagination creativity natural environment
Ευδοξία Παπαλιούρα (Evdoxia Papalioura)
Ευγενία Τάκα (Evgenia Taka)
Abstract

The present essay deals with the subject of experiencing and understanding the city through collective play, where playgrounds have a major role in reinforcing social interactions and sustainable issues. It introduces successful built projects abroad and sets design principles that compose the landscape architectural approach, along with educational and ecological characteristics. The playground design is viewed through five structural elements: softscape (plants), hardscape (materials), toys (structures), infrastructure and landmarks. The essay continues with three case studies that take place in Greece, two completed and one still in progress, challenging Greek planning law. Projects, ‘Play on the Green hill’ and ‘Adventure castle’ are presented, where the existing topography led to the creation of interesting places, separating age-groups by using slopping landforms, in order to create resting niches and play areas. Finally, the project ‘Low-budget courtyard’ is a nursery courtyard that encourages imagination and creativity, in harmony with existing natural environment.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
References
Ανανιάδου-Τζημοπούλου, Μ. (1982). Η ανάλυση του τοπίου στο σχεδιασμό. Συμβολή στην έρευνα αρχιτεκτονικής τοπίου. Διδακτορική διατριβή. Θεσσαλονίκη: Επιστημονική Επετηρίδα της Πολυτεχνικής Σχολής, 18, Α.Π.Θ.
Ανανιάδου-Τζημοπούλου, Μ. (1992). Αρχιτεκτονική Τοπίου. Σχεδιασμός Αστικών Χώρων. Θεσσαλονίκη: Ζήτη.
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας τον σχολικό χώρο: Από τον χώρο των κανονισμών στον χώρο για το παιδί. Επιστημονική ανακοίνωση στο Τζεκάκη Μ. & Κανατσούλη, Μ. (επιμ.) Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ.
Γερολύμπου Α., Καλογήρου Ν., Καυκούλα Κ., Παπαμίχος Ν., Τσουλουβής Λ., Χαστάογλου, Β. και Χατζημιχάλης, Κ. (1986). Επί Πόλεως – συλλογή κειμένων για την πόλη και την πολεοδομία. Θεσσαλονίκη: Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Καπετανάκης, Δ. (1988). Μια Διάλεξη Για Τον Προυστ. Στο Μυθολογία Του Ωραίου. Λίμνη Ευβοίας: Ντενίζ Χάρβεϋ.
Κατσαβουνίδου, Γ. (2012) Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι: Μια πολυφωνική βιογραφία. Διδακτορική διατριβή. Βόλος: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολυτεχνική Σχολή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Λούκου, Μ. (2015). Ιστορίες της πλατείας: Μια πρόταση διδακτικής του τόπου με αφετηρία τις εικόνες του. Παρουσίαση ψηφιακής διαδραστικής εφαρμογής. Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Ουγγρίνης, K. A. και Λιάπη, M. (2015). Εκπαιδότοποι: Διατυπώνοντας το δυναμικό χωρικό αποτύπωμα της ευχάριστης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Συγκολλίτου, Έ. (1997). Περιβαλλοντική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Τζεκάκη, Μ. (2015). Η αντίληψη του χώρου στο πλαίσιο της μαθηματικής εκπαίδευσης. Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Τσουκαλά, Κ. (2006). Παιδική Αστική Εντοπία. Αρχιτεκτονική και νοητικές αναπαραστάσεις του χώρου. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Φατούρος Δ. (1979). Οργάνωση του χώρου και γεωμετρική οργάνωση. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Brown, S. (2009). Play. How it Shapes the Brain, Opens the Imagination and Invigorated the Soul. New York, NY: Avery.
Holahan C. J. και Wandersman A. (1987). The community psychology perspective in environmental psychology (Vol. 1). New York, NY: John Wiley and Sons.
Tuan Y. (1974). Topophilia. A study of environmental perception, attitude, and values. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.