«A gaze at the city»: A local network of primary schools in Athens


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
school network public spaces outdoor sculptures activities interaction systemic approach
Μαρία Δημοπούλου (Maria Dimopoulou)
Καλλιόπη Κύρδη (Kalliopi Kyrdi)
Abstract

In 2011 the departments of Environmental Education and Cultural Affairs of 1st Primary Education Directorate of Athens founded and have been supporting since then, a local school network about children’s relation with the city and public spaces. Aims:

  • To help the children become researchers in order to adopt a different approach to the neighborhood and public space
  • To raise the awareness that the city is a living evolving organism
  • To familiarize children with the city in a creative way through recordings, testimonies, literature, documents, art activities
  • To develop a sense of belonging to the community and form active citizens
  • To empower children to talk about their own choices and expectations
  • To perceive the city as a cultural meeting place, a prerequisite for peaceful coexistence.

The approaches are expanding in many directions: the schoolyard as a public and social interaction space, school buildings with historical background, architectural landmarks and urban characteristics, public space and its relation to the concept of Democracy, outdoor sculptures of the city and their adoption, the development of the Attic landscape and interventions from antiquity until today, understanding of the city through its residents. Students design and recommend environmental - cultural routes in the area, assess public spaces and make recommendations for their improvement.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biographies
Μαρία Δημοπούλου (Maria Dimopoulou)

Environmental Education coordinator

1st Primary Education Directorate of Athens

Καλλιόπη Κύρδη (Kalliopi Kyrdi)

Cultural Affairs coordinator

1st Primary Education Directorate of Athens

References
Δημοπούλου, M., Κύρδη, K. και Σβορώνου Ε. (2017). Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία: Οδηγός για εκπαιδευτικούς. Αθήνα: Τεχνόπολις Δ.Α. και ΠΙΟΠ (Υπό έκδοση).
Μίχα, Ε. (2017). Mε αφορμή τους Διαλόγους. Tα παιδιά και η πόλη στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο Ε. Ακύλα, Ε. Ζάχου, Ν. Βάιου και Ε. Μίχα. Οι γειτονιές μας. Εκπαιδευτικές προσεγγίσεις μέσα από τέσσερις διαλόγους. σ. 72-79. Αθήνα: Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας.
Σχίζα, Κ. (2006). Η συστημική σκέψη στην Π.Ε. Ένα ζητούμενο, δύο επιλογές. Στο 2ο Συνέδριο Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αθήνα, 15-17/12/2006. Διαθέσιμο στο: http://kpe-kastor.kas.sch.gr/kpe/yliko/sppe2/oral/PDFs/663-672_oral.pdf
(Ανακτήθηκε: 17/3/2017).
Σχίζα, Κ. (2008). Συστημική σκέψη και περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αθήνα: Δαρδανός.
Τσεβρένη, Ι. (2009). Η ανάγκη για μία περιβαλλοντική εκπαίδευση προσανατολισμένη στη δράση. Στο Θ. Μαρδίρης (υπεύθυνος έκδοσης), Για την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. τ. 42. Θεσσαλονίκη.
Τσεβρένη, Ι. (2008). Η πόλη μέσα από τα μάτια των παιδιών. Προσεγγίζοντας το συμμετοχικό σχεδιασμό του χώρου μέσα από μια εναλλακτική θεώρηση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Διδακτορική διατριβή. Αθήνα: ΕΜΠ.
Τσεβρένη, Ι. (2009). Η ανάγκη για μία περιβαλλοντική εκπαίδευση προσανατολισμένη στη δράση. Στο Θ. Μαρδίρης (υπεύθυνος έκδοσης), Για την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε. τ. 42. Θεσσαλονίκη.
Jensen, B. (2004). Environmental and health education viewed from an action-oriented perspective: a case from Denmark. Στο Journal of Curriculum Studies 36(4): 405-425.
Kalantzis, M. and B. Cope (2004). Designs for Learning. Στο e-Learning 1(1): 38-92.
Kalantzis, M. and Cope B. (2006). The Learning by Design Guide. Melbourne: Common Ground.
Kilpatrick, S., Barrett, M., και Jones T. (2003). Defining learning communities. International Education Research Conference AARE –NZARE. Available at: www.aare.edu.au/03pap/jon03441.pdf. (Retrieved: 27/3/2016)
McCormick, R., Fox, Α., Carmichael, P. και R. Procter (2011). Researching and Understanding Educational Networks. London/NewYork: Routledge.
Watkins, K. E. και Marsick V. J. (1999). Schools as learning communities: Sculpting the learning community: New forms of working and organizing. Στο National Association of Secondary School Principals, NASSP Bulletin 83(604): 78-87.