A new educational proposal: Phew and comes! Eight hiding places for finding oneself and for playing with the others


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
self-esteem hiding places body thoughts nutrition senses relations frame soul space child
Άννα Νεμπαυλάκη (Anna Nempavlaki)
Abstract

My paper wishes to present ways to cultivate children’s self esteem and encourage them to think creatively. There are a number of initiatives which can be taken in the school environment from the social, pedagogical or the architectural point of view which can foster the harmonious relationship of children to themselves as well as to others. Initially I shall present an action organized around eight hiding places that I designed and realized in and out of the school via art. Then, I shall emphasize the importance accorded to fostering self esteem from a pedagogical and psychological viewpoint. Finally, I shall present several measures that can be taken in the school environment so that it contributes to the harmonic relationship of children to themselves as well as to others.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biography
Άννα Νεμπαυλάκη (Anna Nempavlaki)

Primary school teacher, Chania

References
Goleman, D. (2011). Η συναισθηματική νοημοσύνη. Μτφρ. Α. Παπασταύρου. Αθήνα: Πεδίο.
Gottman, J. (2011). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Πώς να μεγαλώσουμε παιδιά με συναισθηματική νοημοσύνη. Μτφρ. Χ. Ξενάκη. Αθήνα: Πεδίο.
Lacey, S. (2009). Τέχνη για παιδιά. Αθήνα: Μοντέρνοι καιροί.
Αντωνιάδης, Α. Κ. (2013). Χωροψυχολογία και Αρχιτεκτονικές Συνθέσεις, Νέα εφόδια και κατευθύνσεις της μεθοδολογίας Αρχιτεκτονικών συνθέσεων. Στο Άνθρωπος και Χώρος (2013, Νοέμβριος 11). Ηλεκτρονικό περιοδικό. Διαθέσιμο στο: http://www.akx.gr/?s=%CE%91%CE%BD%CF%84%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%AC%CE%B4%CE%B7%CF%82 (Ανακτήθηκε: 1/12/2017).
Αρχοντάκη, Ζ. και Φιλίππου, Δ. (2003). 205 βιωματικές ασκήσεις για εμψύχωση ομάδων ψυχοθεραπείας, κοινωνικής εργασίας, εκπαίδευσης. Αθήνα: Καστανιώτη.
Κωνσταντινίδου, Μ. (2005). Αγαπώ ό,τι καταλαβαίνω. Αθήνα: Γρηγόρη.
Μπουρλιού, Ε. (2012). Η αυτοεκτίμηση. Αθήνα: Παπαδόπουλος.
Σατίρ, Β. (1989). Πλάθοντας ανθρώπους. Αθήνα: Κέδρος.