The use of multimodal materials and their contribution to the development of role play


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
space multimodal materials interactions self – action social skills
Σταυρούλα- Ειρήνη Αθανασοπούλου (Stavroyla-Eirini Athanasopoulou)
Abstract

In preschool education, space takes the role of a «3rd teacher» in the group of two educators. Educational approaches emphasize learning through playing, connecting space with learning/development procedures. During role playing children think using mental images. The importance of mental representation in the process of children’s cognitive development is connected to their spatial activity. Opportunities to play with objects and develop role playing enhance their initiatives and self-action. The participation of our school in the program «Designed for Better Learning» led to this action-research.

The goal was the development of role playing by using the changing spatial elements that compose a structure. The research questions are the following:

a) In what way will a particular structure help children self-act, express themselves and design to create their own spaces?

b) How will it contribute to the development of social skills?

This research was conducted in a class of 4-5 year-olds. The results showed that the structure encouraged children to intervene, form their own spaces according to their preferences/interests. Positive relationships were developed, social skills were cultivated, leading the children from “me - my space” to “we - our space”. This way, changing spatial elements contribute to an upgrade of the educational environment.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biography
Σταυρούλα- Ειρήνη Αθανασοπούλου (Stavroyla-Eirini Athanasopoulou)
Kindergarten teacher
References
Altrichter H., Posch P. και Somekh B. (2001). Οι εκπαιδευτικοί ερευνούν το έργο τους. Μεταίχμιο: Αθήνα.
Cohen, L. και Manion, L. (1997). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Έκφραση.
Duffy, B. (2003). Υποστηρίζοντας τη δημιουργικότητα και τη φαντασία στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Σαββάλας.
Edwards, C. (2000). Συνεργάτης, στοργικός τροφός και καθοδηγητής: Οι ρόλοι του δασκάλου του Reggio Emillia στην πράξη. Στο C. Edwards, C. Candini, και C. Forman, (επιμ. E. Kουτσουβάνου), Reggio Emillia: Οι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας, σ. 255-282. Αθήνα: Πατάκης,.
Fromberg, D. (2000). Το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο (επιμ. Ε. Κουτσουβάνου και Κ. Χρυσαφίδης). Αθήνα: Οδυσσέας.
Gandini, L. (2000). Χώροι εκπαίδευσης και φροντίδας. Στο C. Edwards, C. Candini, και C. Forman, (επιμ. E. Kουτσουβάνου) Reggio Emillia: Οι χίλιες γλώσσες των παιδιών προσχολικής ηλικίας. σ. 232-254. Αθήνα: Πατάκης.
Kamii, C. (1999). Η προσχολική εκπαίδευση σύμφωνα με τη θεωρία του Piaget. Στο H. K. Guffaro, E. K. Shapiro, C. Kamii, Ε. Κουτσουβάνου, Θεωρία και Μεθοδολογία της προσχολικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Πατάκης.
Βίννικοτ, Ντ., (1980). Το Παιδί, το Παιχνίδι και η Πραγματικότητα, Αθήνα: Καστανιώτης.
Γερμανός, Δ. (2014). Αναμορφώνοντας το σχολικό χώρο: από το χώρο των κανονισμών στο χώρο για το παιδί. Στο Μ. Τζεκάκη και Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά του Πανελλήνιου Συνέδριου με Διεθνή Συμμετοχή: Αναστοχασμοί για την Παιδική Ηλικία σ. 448-467. Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ- ΑΠΘ.
Γερμανός, Δ. (2006). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2001). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής. Η Παιδαγωγική Ποιότητα του Χώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Δαφέρμος, Μ. (2002). Η πολιτισμική - ιστορική θεωρία του Vygotsky. Αθήνα: Ατραπός.
Δερβίσης, Στ. (1998). Οι μαθητές μιας τάξης ως κοινωνική ομάδα και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Gutenberg: Αθήνα.
Ζούκης, Ν., 2007. Τρία Ερωτήματα για την Έρευνα-Δράση και η Αναζήτηση Νέας Προοπτική. Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης (ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.), Διαθέσιμο στο: http://www.elliepek.gr/Documents/4o_Synedrio_Eisigiseis/1_10.pdf (Ανακτήθηκε: 15/07/2017).
Κακαβούλης, Α. (1993). Γνωστική Ανάπτυξη και Αγωγή. Αθήνα: Ιδιωτική
Σιβροπούλου, Ρ.(1997). Η οργάνωση και ο σχεδιασμός του χώρου (νηπιαγωγείου) στο πλαίσιο του παιχνιδιού. Αθήνα: Πατάκης.
Τζώρτζη, Α. (1996). Η οργάνωση και η λειτουργία των ομάδων στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Σπουδή.
Dodge, D. T. και Colker, L. J. (1998). The creative curriculum for early childhood, Teaching Strategies Inc., Washington DC.
Isbell, R. (1995). The complete learning center book. Cryphon House Inc.
Johnson D. W. και Johnson R. T. (1999). Learning Together and Alone. Massachusetts: Allyn & Bacon.
Johnson, D. και Johnson, R. (2003). Building Acceptance of Difference in the Classroom through Cooperative Learning. Στο Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης (Επιμ.), Συνεργατικό Σχολείο: από τη θεωρία στην πράξη σ.15-35. Λευκωσία: Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης.
Mucchielli, A. (1994). Dictionnaire des méthodes qualitatives en sciences humaines et sociales. Paris: Arman Collin.