School buildings and urban space effect smooth mental and psychological development of child. Corfu as a case study


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
school buildings space architecture psycho - mental development aesthetic theories cultural routes Corfu
Παρασκευή Γκανάτσιου (Paraskevi Ganatsiou)
Abstract

An education design with quality uses experiential activities and implementation of programs which have openness and sensitivity to contemporary issues. School space and city affect students and contribute to their mental-psychological development. Just to get to know or use the space has no meaning for children. Kids need real relationship with space architecture. Far from the false security of mass culture and ready solutions, there are examples demonstrating that cities could become friendly to the kids when they can express their opinion about changes. But how we can define «beauty» and «ugly» in space surrounding the child and how modern aesthetic theories are used? How can we help children to understand what they like and what is not, into space, to become active? Which is «cultural routes» value in dialogue with architecture and in building of personal identity? All these are some of the research questions. As an example are described cultural routes for adolescents in Corfu town, as a means of treatment and also, are referred school buildings situation and children’s actions to improve school space.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biography
Παρασκευή Γκανάτσιου (Paraskevi Ganatsiou), Ionian University
PhD candidate, Ionian University
References
Black, G. (2009). Το ελκυστικό μουσείο. Μουσεία και επισκέπτες. Αθήνα: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.
Braudel, F. (2009), Γραμματική των Πολιτισμών. (μτφρ) Α. Αλεξάκης Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Τραπέζης, 6η ανατύπωση, (1η ελληνική έκδοση: 2001 Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης).
Beardsley, M. (1989). Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών. Από την κλασική αρχαιότητα μέχρι σήμερα. (επιμ. Π. Χριστοδουλίδης, μτφρ. Δ. Κουτροβικ & Π. Χριστοδουλίδης) Αθήνα: Νεφέλη
Videoman (σειρά διαδικτυακών βίντεο) (2016). H φιλοσοφία του Πλάτωνα. Διαθέσιμο στο: http://www.videoman.gr/91659 (Ανακτήθηκε: 2/2/2017).
Αποστολίδου, Β. (2012). Η λογοτεχνία σε νέα περιβάλλοντα των ΤΠΕ. Κυβερνολογοτεχνία και e – books. Ψηφιακές κοινότητες αναγνωστών, δημιουργική γραφή και αφήγηση στον ψηφιακό κόσμο, σ. 5. Διαθέσιμο στο: https://eclass.uowm.gr/modules/document/file.php/ELED174/%CE%97%20%CE%9B%CE%9F%CE%93%CE%9F%CE%A4%CE%95%CE%A7%CE%9D%CE%99%CE%91%20%CE%A3%CE%A4%CE%91%20%CE%9D%CE%95%CE%91%20%CE%A0%CE%95%CE%A1%CE%99%CE%92%CE%91%CE%9B%CE%9B%CE%9F%CE%9D%CE%A4%CE%91%20%CE%A4%CE%A9%CE%9D%20%CE%A4%CE%A0%CE%95.pdf (Ανακτήθηκε: 2/5/2017)
Γιαγιάννου, Μ. (2014). Πώς η τέχνη κάνει πολιτική (κριτική παρουσίαση του βιβλίου της Δημητρακάκη: Τέχνη και Παγκοσμιοποίηση). Διαθέσιμο στο: https://www.bookpress.gr/kritikes/texnes/dimitrakaki-antzela-estia-techni-kai-pagkosmiopoiisi (Ανακτήθηκε: 24/4/2017).
Δουμάνη, Μ. (1979). Ιδεολογία και εκπαίδευση. Αρχιτεκτονικά θέματα. Εκπαίδευση και σχολικά κτίρια (13): 128.
Έκο, Ο. (2007). Ιστορία της Ασχήμιας. Μτφρ Δ. Δότση, Α. Χρυσοστομίδης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Ζενάκος, Α. ( 2005, 25 Σεπτεμβρίου). Ο διακεκριμένος θεωρητικός της τέχνης μιλάει για τις ιδέες του και προσπαθεί να τις εξηγήσει σε όσους τις παρερμηνεύουν. Nicolas Bourriaud (συνέντευξη). Το Βήμα. Διαθέσιμο στο:
http://www.tovima.gr/culture/article/?aid=168496 (Ανακτήθηκε: 30/5/2017)
Ζενέτος, Τ. (1979). Γυμνάσιο – Λύκειο Αγ. Δημητρίου, Μπραχάμι Στο: Αρχιτεκτονικά θέματα. Εκπαίδευση και σχολικά κτίρια (13): σ.195-197.
Καραΐσκου, Ε. (2015) Γνωρίζω – Αγαπώ – Δρω! Σχέσεις αλληλεπίδρασης ανάμεσα στην αρχιτεκτονική, τα παιδιά και τους πολίτες στον αστικό χώρο. Αρχιτέκτονες (16). Διαθέσιμο στο: http://www.sadas-pea.gr/gnorizo-agapo-dro-schesis-allilepidrasis-anamesa-stin-architektoniki-ta-pedia-ke-tous-polites-ston-astiko-choro-architektones/ (Ανακτήθηκε: 27/2/2017)
Κοέλιο, Π. (1996) Ο Αλχημιστής. (επιμ Τζ. Σαράντη). Μτφρ. Μ. Φερρέιρα-Χιδίρογλου) Αθήνα: Λιβάνης
Μαΐστρου, Ε. (2014). Η αρχιτεκτονική του σχολικού κτηρίου. Διαθέσιμο στο: http://slideplayer.gr/slide/1984757/ (Ανακτήθηκε: 3/32017)
Μακρή, Δ. (2014). Μαθησιακές ανάγκες και σχεδιασμός διαφοροποιημένης διδασκαλίας.
Ματσανιώτης, Ν. (2002, 24 Οκτωβρίου). Καθημερινή. Διαθέσιμο στο: http://www.kathimerini.gr/132862/article/epikairothta/ellada/ta-ellhnopoyla-8ymata-toy-stres (Ανακτήθηκε: 29/5/2017).
Νευροκοπλή, Φ. και Τσιτουρίδου, Ρ. (2017), Εκτός χώρου και χρόνου. Το άσχημο ως συνθετική αρχή. Στο D. Honorato και Α. Γιαννακουλόπουλος, Ταμπού, Υπέρβαση, Παράβαση στην Τέχνη και την Επιστήμη 2016: σ. 766-790. 22, 21 και 22 Μαΐου, Τμήμα Τεχνών Ήχου και Εικόνας, Πρακτικά συνεδρίου – έκδοση ebook. Κέρκυρα: Ιόνιο Πανεπιστήμιο: 623-652. Διαθέσιμο στο: http://www.anthropino.gr/ebooks/ (Ανακτήθηκε: 2/3/2017).
Παυλογεωργάτος, Γ. και Κωνστάντογλου, Μ. (2004). Πολιτισμικός τουρισμός. Η περίπτωση της Ελλάδας. Στο : Ν., Βερνίκος, Φ. Μπαντιμαρούδης, Ν. Μπούμπαρης και Δ. Παπαγεωργίου (επιμ), Πολιτιστικές Βιομηχανίες. Διαδικασίες, υπηρεσίες, αγαθά. σ. 59-84. Αθήνα: Κριτική.
Πέτρου, Α. (2015). Η Αισθητική των Αρχαίων Ελλήνων Στο: Η σοφία των Αρχαίων Ελλήνων (επιμ. σειράς: Ε. Κεχαγιόγλου, ). (τόμος 2ος. Ειδική έκδοση για την εφημερίδα το Βήμα). Αθήνα: Δημοσιογραφικός οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.
(Σημείωση: Στην ειδική αυτή έκδοση έχει αναπαραχθεί χωρίς εκ νέου σελιδοποίηση και διόρθωση το μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου : Η Αισθητική των Αρχαίων Ελλήνων το οποίο εκδόθηκε από τις εκδόσεις Ζήτρος το 2011 ( προλογικό σημείωμα, εισαγωγή, μετάφραση και σχόλια του Αλέξιου Πέτρου) ως μέρος της σειράς Αρχαίοι Συγγραφείς, (γεν. επιμέλεια/διεύθυνση σειράς: Δ. Λυπουρλής, Θ. Μαυρόπουλου, Κ. Ζήτρου).
Ποτηρόπουλος, Δ. (2016, 25 Οκτωβρίου). Περί «ωραίου» και «ορίων» στην αρχιτεκτονική. Διαθέσιμο στο: http://www.andro.gr/apopsi/oria-oraio-arxitektoniki/ (Ανακτήθκε: 6/6/2017).
Ραμπατζόγλου Α., Γαϊσερλίδου Π. και Τσίγγιστρα Α. (2013) Ταξίδι στο χώρο...των παιδιών. Παιδική ψυχολογία και αρχιτεκτονική (διπλωματική ερευνητική εργασία). Διαθέσιμο στο : http://www.greekarchitects.gr/gr/%CE%B5%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%B5%CF%82/%CF%84%CE%B1%CE%BE%CE%AF%CE%B4%CE%B9-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%87%CF%8E%CF%81%CE%BF-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CF%8E%CE%BD-id8058
(Ανακτήθηκε: 2/2/2017).
Σπαθάρη – Μπεγλίτη, Ε. (2002) Μεθοδολογικές αρχές σύνδεσης σχολείου και κοινωνίας μέσω της διαδικασίας σύστασης εκπαιδευτικής σκευής και σχολικού μουσείου – Προετοιμασία του μαθητή στην ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργίας και αξιοποίησής τους στο πλαίσιο ενός ανοιχτού στην κοινωνία σχολείου (επιμ.) Γ. Κόκκινος και Ε. Αλεξάκη. Στο Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στη Μουσειακή Αγωγή. σ.213 – 218. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Σπυριδάκη, Ε. (2009, 8 Ιουνίου) Εμμάνουελ Καντ. Βασικές αρχές αισθητικής θεωρίας. Διαθέσιμο στο: http://www.artmag.gr/articles/art-thinking/item/587-emmanouelkant (Ανακτήθηκε: 5/6/2017).
Ξανθόπουλος, Κ. (2007). Από το κλειστό στο ανοιχτό. Θεσμικές ρήξεις και αρχιτεκτονικές καθαιρέσεις. Διαθέσιμο στο: file:///C:/Users/sony/Downloads/School%20(2).pdf (Ανακτήθηκε:7/3/2017)
Φεσσά - Εμμανουήλ, Ε. και Μαΐστρου – Κασκούρα Ε. (1979). Η σύνθεση σχολικών και εξωσχολικών εξυπηρετήσεων στην Ελλάδα. Αδιέξοδα και προοπτικές:. Αρχιτεκτονικά θέματα. Εκπαίδευση και σχολικά κτίρια (13): 153.
Collins, D. και Freeman C. (2005). Creating Child Friendly Cities Symposium, Brisbane, October 2004. Στο New Zealand Geographer, 61-67.
Council of Europe. Cultural Routes of the Council of Europe. Available at: http://culture-routes.net/cultural-routes. (Retrieved: 15/4/2017).
Cousins, M. (1994). The Ugly. AA Files, No. 28 (Autumn 1994, part 1), σ. 61-64. Published by Architectural Association School of Architecture.
Ganatsiou, P. (2014). Principles of museum educational programmes for students. An application example. International Teacher Education Conference 2-7 February, Dubai. σ.412-420.
Weinstock, R. (1973). The greening of the high school. A report on a conference. Co-sponsored by Educational Facilities Labs. & Institute for Development of Educational Activities, Inc. New York. Available at: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED077202.pdf (Retrieved: 15/6/2017).