Mythological sections: an alternative mapping of the city of Athens


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
mapping urban layering urban space archaeology mythology memory symbolism
Ναταλία Μπαζαίου (Natalia Bazaiou)
Αναστασία Νουκάκη (Anastasia Noukaki)
Abstract

The presentation is about an experimental educational program for elementary school children which is part of a wider framework of educational programs that we run which point towards the exploration of the concept children and public space, through experiential activities. We take as granted that the process of editing spatial relations enhances the creative thinking of children. With that in mind, we challenge them to map the centre of Athens using as a tool the familiar to them Greek mythology. Through mythology they are asked to investigate spatial qualities and form spatial concepts in order to enrich the way they relate to the public space of the city of Athens.

The activity uses the 12 gods of Mt Olympus as a trigger and as a basis of the creation of an alternative route in the city of Athens. The points/topoi that symbolise the 12 gods form time-space sections that encapsulate symbolisms, like heterotopias of past and present. The children are asked to identify the particular spatial qualities of each place connected to a specific god and through multiple levels of correlations, recreate them in order to correspond to the contemporary era. With children in the role of a researcher, the historical landmarks are being reconsidered, they obtain an imaginary nature in order to illuminate contemporary needs of the city as perceived by the children.

 

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD ΙΙ & ΙΙΙ The multimodal intersection of urban and educational spaces & The city as a learning environment
Author Biographies
Ναταλία Μπαζαίου (Natalia Bazaiou)

Αρχιτέκτων Μηχανικός MSc ΑΠΘ, MA ΕΜΠ

Αναστασία Νουκάκη (Anastasia Noukaki)

Αρχιτέκτων Μηχανικός MSc ΕΜΠ, MA ΕΜΠ

References
Barthes, R. (2007). Μυθολογίες. Μάθημα. Μτφρ. Κ. Χατζηδήμου και Ι. Ράλλη. Αθήνα: Ράππα-Κέδρος.
Eco, U. (1989). Η αποκάλυψη του Ιωάννη. Παλίμψηστο στον Beato της Liebana. Απόδ. Θ. Ιωαννίδη. Θεσσαλονίκη: Εκδοτικός Οργανισμός Θεσσαλονίκης.
Norberg – Schulz, C. (2009). Genius Loci: Το πνεύμα του τόπου – Για μια φαινομενολογία της αρχιτεκτονικής. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις ΕΜΠ.
Simmel, G. (1993). Πόλη και ψυχή. Αθήνα: Έρασμος.
Αντλερ, Α. (1961). Ανθρωπογνωσία. Αθήνα: Μπουκουμάνης.
Αντλερ, Α. (1990). Το κοινωνικό ενδιαφέρον. Αθήνα: Μπουκουμάνης.
Γκούντμαν, Ν. (2005). Οι γλώσσες της τέχνης. Αθήνα: Εκκρεμές.
Καντίνσκυ, Β. (1981). Για το πνευματικό στην τέχνη. Αθήνα: Νεφέλη.
Καπουλίτσα, Θ. και Λαλούμη, Ε. (2010). Ο ρόλος της απεικόνισης (σχέδιο) στη µέθοδο της προσέγγισης του Reggio Emilia. Στο Πρακτικά του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρµοσµένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο µε θέµα «Μαθαίνω πώς να µαθαίνω». Αθήνα: ΕΛΛ.Ι.Ε.Π.ΕΚ.
Καστοριάδης, Κ. (1999). Η αρχαία Ελληνική Δημοκρατία και η σημασία της για μας σήμερα. Αθήνα: Ύψιλον.
Κατσαβουνίδου Γ. (2012). Το παιδί, η πόλη, το παιχνίδι. Μια πολυφωνική βιογραφία. Διδακτορική Διατριβή. Βόλος: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Λε Γκόφ, Ζ. (1998). Ιστορία και μνήμη. Αθήνα: Νεφέλη.
Λυκουριώτη, Ι. (2006). Διαχείριση της Αντίστασης του Μέσου και Διατροπισμός (Cross Modality): Το υλικό της παρέκκλισης από το Στερεότυπο. Στο Β. Τροβά, Κ. Μανωλίδης, Γ. Παπακωνσταντίνου (επιμ.), Η αναπαράσταση ως όχημα αρχιτεκτονικής σκέψης. Βόλος: Τμήμα Αρχιτεκτόνων Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Futura.
Μπαζαίου Ν. (2012). Η χωρική εμπειρία στις ταινίες του Jacques Tati. Στο Ν.-Ί. Τερζόγλου (επιμ.), Έρευνα στην αρχιτεκτονική, τ. 2. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Μπαζαίου, Ν., Δήμας, Κ. (2001). Ψυχολογικές προσεγγίσεις της κατοικίας (ερευνητική εργασία, επιμ. Κ. Τσουκαλά), Θεσσαλονίκη.
Νουκάκη Α. (2016). Παιχνίδι και υπαίθριος χώρος (εισήγηση στο συνέδριο Play_Public), Χανιά.
Calvino, I. (1999). Why read the classics? New York: Mariner Books.
Donald, J. (1999). Imagining the modern city. London: The Athlone Press.
Kristeva, J. (1982). Powers of Horrors. New York: Columbia University Press.
Leach, N. (2002). Hieroglyphics of space. London: Routledge.
Lefebvre, H. (1991). Critique of Everyday Life. Volume I: Introduction. London: Verso.
Lefebvre, H. (1997). Writings on cities. London: Blackwell.
Lefebvre, H. (2000). The Production of Space. Oxford, UK και Cambridge, USA: Blackwell.
Lynch, K. (1960). The image of the City. Cambridge, MA: MIT Press.
Malaguzzi, L. (1998). History, ideas and basic philosophy: An interview with Lella Gandini. Στο C. Edwards, L. Gandini, και G. Forman (επιμ.), The hundred languages of children: The Reggio Emilia approach-advanced reflections (second edition), σ. 49-97. Greenwich, CT: Ablex.
Robinson, K. (2011). Out of our Minds, Learning to be creative. Chichester: Capstone Publishing Ltd.
Sadler, S. (2005). Archigram: Architecture without Architecture. Massachusetts: MIT Press.
Sadler, S. (1999). Situationist City. Massachusetts: MIT Press.
Scully, V. Jr. (1979). The Earth, the Temple, and the Gods: Greek Sacred Architecture. Connecticut: Yale University Press.
Ward, C. (1990). The Child in the City. London: Bedford Square Press.
Νουκάκη Α. (2001). Αφορμές για σύνθεση: από τον Χάρτη στο Γυαλί (διάλεξη, επιμ. Γ. Πεπονής), Αθήνα.
Νουκάκη, Α. (2015). Διαπλεκόμενες ετεροτοπίες: αρχαιολογικά ίχνη στον υπόγειο σιδηρόδρομο της Αθήνας (διπλωματική εργασία ΔΠΜΣ Σχεδιασμός-Χώρος-Πολιτισμός, επιμ. Β. Ξένου), Αθήνα.
Τσάτσος Κ., Κακριδής Ι. Θ., Schefold, K., Κυριακίδου-Νέστορος, Ά., Παπαχατζής, Ν. (1986). Ελληνική Μυθολογία, τόμοι 1-5. Αθήνα: Εκδοτική Αθήνών.
Χουϊζινγκα, Γ. (1989). Ο άνθρωπος και το παιχνίδι (Homo Ludens). Μτφρ. Γ. Λυκιαρδόπουλου και Στ. Ροζάνη. Αθήνα: Γνώση.