Active Harmonious Coexistence of Children with their Environment


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
experimental communicative learning cooperative learning interdisciplinary systemic approach flexibility variety educational process physical learning environment
Θωμαή Μπατιάνη (Thomai Batiani)
Abstract

In the modern rapidly updating world we are living, the new theoretical and research data about child’s learning and development promote the necessity of the reconsideration and readjustment of teaching and learning content. In an attempt of school modernization, the experimental communicative learning, cooperative learning, interdisciplinary and the physical setting are recommended as the new aspects of knowledge approach. This assessment starts with reference to the contemporary pedagogical trends that influence the educational policy and thought. Afterwards, it describes an attempt of contemporary implementation in a kindergarten located at the prefecture of Chania in Crete.  Thereafter, it follows a redesigned proposal of school yard based on the contemporary pedagogical principles of school organized. The report focuses on the transformation of a flexible and varied physical environment under the prism of systemic theory. The ultimate purpose is to encourage children’s active participation in their action spaces. Considering this data, the child becomes the protagonist of his knowledge while his overall development is supported.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biography
Θωμαή Μπατιάνη (Thomai Batiani)

Kindergarten Teacher

References
Γερμανός, Δ. (2001). Χώρος και Διαδικασίες Αγωγής. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (2002). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Σχολικός Χώρος και Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Γερμανός, Δ. (επιμ.) (2003). Παιδαγωγικός Ανασχεδιασμός για την Προώθηση της Συνεργατικής Μάθησης. Στο Κυπριακός Σύνδεσμος Συνεργατικής Μάθησης. Συνεργατικό Σχολείο από τη Θεωρία στην Πράξη, σσ. 79-88. Λευκωσία.
Δάλκος, Γ. (2003). Τα αναλυτικά προγράμματα και η ανάγκη της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης. Στο Τα εκπαιδευτικά (65-66): 86-97.
Κολιάδης, Ε. (2002). Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική Πράξη. Αθήνα: Γρηγόρης.
Ματσαγγούρας, Η. Γ.(1997). Στρατηγικές διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2000): Η σχολική τάξη. Αθήνα. Γρηγόρης.
Μουμουλίδου, Μ. (2006). Η παιδαγωγική του Σχεδίου Εργασίας στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Μπακιρτζής, Κ. (1996). Η Δυναμική της Αλληλεπίδρασης στην Επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
Mπίκος, Κ. (2004). Αλληλεπίδραση και κοινωνικές σχέσεις στη σχολική τάξη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Πυργιωτάκης, Ι. (1999). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική Επιστήμη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σφυρόερα, Μ. (2007). Διαθεματική προσέγγιση της γνώσης. Κλειδιά και αντικλείδια. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ.
Ταμουτσέλη, Κ. (1997). Αγωγή και παιδί προσχολικής ηλικίας. Διδακτορική Διατριβή. ΑΠΘ.
Τσουκαλά, Κ. (2000). Τάσεις στη σχολική Αρχιτεκτονική. Β΄ έκδοση. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Χαραλάμπους, Ν. (1996). Η διαφορική επίδραση της συνεργατικής και ατομικής μάθησης στη σχολική επίδοση. Διδακτορική διατριβή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Χρυσαφίδης, Κ. (2003). Βιωματική-Επικοινωνιακή διδασκαλία. Η εισαγωγή της μεθόδου project στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
Φράγκος, Χ. (1994). Ψυχοπαιδαγωγική. Αθήνα: Gutenberg.
Allport, G. (1979). The Nature of Prejudice. Massachusetts: Addison-Wesley Publishing Company.
Black, J. E., Jones, T. E., Nelson, C. A., και Greenough, W. T. (1999). Neural Plasticity and Human Development. Στο Current Direction in psychological science 8 (2): 42-45.
Epstein, A. S. (2007). Essentials of Active Learning in Preschool: Getting to Know the High/Scope Curriculum. Ypsilanti: High/Scope Press.
Fisher, J. (1996): Starting from the Child? Teaching and Learning from 4 to 8. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Gardner, H. (1993). Frames of Mind: Theory of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Hohmann, M., Bernard, B., Weikart, D. P. (1979): Young Children in Action. Ypsilanti: High/ Scope Press.
Howes, C., Matheson, C. C., και Hamilton, C. E. (1994). Maternal teacher and child care history correlates of children’ relationships with peers. Στο Child Development 65: 264-273.
Johnson, D. W. και Johnson, R. T. (1999). Learning Together and Alone. Massachusetts: Allyn and Bacon.
Seefeld, C., Barbour, Ν. (1986). Early Childhood Education-An introduction. Columbus, Ohio: Ch. Merrill Publishing Co - A. Bell and Howel Co.
Theemes, T. (1999): Let’s go outside! Designing the Early Childhood Playground. Ypsilanti, MI: High/Scope Press.
Vayer, P., Duval, A., και Roncin, C. (1991). Une écologie de l’ école. La dynamique des structures matérielles, σσ. 21-26. Έμμεση παραπομπή από το: Γερμανός, Δ. (2002). Οι Τοίχοι της Γνώσης. Σχολικός Χώρος και Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
Vogel, N. (2009). Setting Up the Preschool Classroom. Ypsilanti: High/Scope Press.
Weinstein, C. S. (1987). Designing Preschool Classroom to Support Development. Στο C. S. Weinstein, T. G. David (επιμ.), Spaces for Children, σσ. 162-179. New York: Plenum Press.
Weinstein, C. S. (1987). Educational Environmental Psychology. Στο R. Gifford (επιμ.), Environmental Psychology, Principles and Practice. Boston: University of Victoria.
Olds, A. R. (1987). Designing Settings for infants and Toddlers. Στο C. S. Weinstein, T. G. David (επιμ.), Spaces for Children. New York: Plenum Press.