The children reorganize the space of their classroom: an action research at kindergarten based to the «Mosaic Approach»


Published: Jul 27, 2019
Keywords:
space reorganization «Mosaic Approach» Cooperative Learning kindergarten
Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou)
Δόμνα Μίκα Κακανά (Domna Mika Kakana)
Abstract

The basic aim of the study was children’s energetic involvement in a research process, through the reorganization of their classroom’s space, with the implementation of the cooperative learning.

The research process was based to the «Mosaic Approach», as a participating action research, where the children take part at the educational process, as «active subjects and researchers». The research tools were photography, book making, children’s painting and children’s interview. The children’s role was participating and the kindergarten teacher was also the researcher.

For the analysis of the research data, a qualitative method of content analysis has followed and forms of participating assessment were adopted. The results showed that the children were able to take initiatives about the effective conduct of the research process and of the decision making about the reorganization of classroom’s spaces, which each group had chosen. They were pleased that they created new places with new furniture according to their wishes and with their contribution, a fact that contributed to the enhancement of the classroom’s psychological climate. According to the recent results it is clear that the active children’s participation to the reorganization of classroom’s space broadens their communicative relationships inside the working groups and contributes to the conduct of children’s participating research.

Article Details
  • Section
  • THEMATIC FIELD Ι Transformations of schools’ spaces and educational change
Author Biographies
Αλεξάνδρα Γκλούμπου (Alexandra Gkloumpou), Aristotle University of Thessaloniki
Kindergarten Teacher, PhD, Auth
Δόμνα Μίκα Κακανά (Domna Mika Kakana), Aristotle University of Thessaloniki

Professor, Dept. of Early Childhood Education AUTh

 

References
Γερμανός, Δ. (2006). Οι τοίχοι της γνώσης. Αθήνα: Gutenberg.
Γκλούμπου, Α. (2014). Η παιδαγωγική αξιοποίηση του σχολικού χώρου στη διαμόρφωση συνεργατικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος. Εφαρμογή σε ένα πρόγραμμα μαθηματικών δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Διδακτορική Διατριβή.
Γρηγοριάδης, Α. (2005). Διαπροσωπικές σχέσεις στο νηπιαγωγείο. Αντιλήψεις νηπιαγωγών και μαθητών για τις μεταξύ τους σχέσεις. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη: Διδακτορική Διατριβή
Κακανά, Δ. Μ. (2015). ‘Οικοδομώντας’ προσωπικούς χώρους και τόπους δράσης στο νηπιαγωγείο, μέσα από το παιχνίδι. Στο Δ. Γερμανός, Μ. Λιάπη (επιμ.), Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή: Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης. Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή, σ. 108-119 (Θεσσαλονίκη, 9-10 Ιανουαρίου 2015). Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Κακανά, Δ. Μ., και Καπαχτσή, Β. (2011). Ανάπτυξη του αναστοχασμού και της συνεργατικότητας μέσω της συνεργατικής έρευνας δράσης. Παιδαγωγική Επιθεώρηση 52: 68-82.
Κακανά, Δ. Μ. και Μπότσογλου, Κ. (2010). Η μετάβαση του εκπαιδευτικού από το παραδοσιακό στο ομαδοσυνεργατικό μοντέλο διδασκαλίας και μάθησης μέσα από διαδικασίες έρευνας δράσης. Στο Δ. Γερμανός, Μ. Κανατσούλη (επιμ.), Σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις στην προσχολική και την πρώτη σχολική εκπαίδευση, σ. 55-77. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Κακανά, Δ. Μ. (2008). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Κακανά, Δ. Μ. (2000). Θεωρία και μεθοδολογία δραστηριοτήτων στην προσχολική αγωγή. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης
Σοφού, Ε. (2011). Η ενεργητική εμπλοκή των μικρών παιδιών σε συμμετοχικές μορφές έρευνας: Η περίπτωση της «προσέγγισης του Μωσαϊκού». Διαθέσιμο στο: www.actionresearch.gr/AR/ActionResearch_vol2/Issue02_02_p06-17.pdf. (Ανακτήθηκε: 08/12/ 2016).
Braun, V. και Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology 3(2): 77-101. ISSN1478-0887. Διαθέσιμο στο: http://eprints.uwe.ac.uk//11735. (Ανακτήθηκε: 07/01/2014).
Brooker, L. (2002). Starting school: Young children’s learning cultures, σ. 171. Buckingham: Open University Press.
Clark, A. και Moss, P. (2011). Listening to young children: The Mosaic approach, London: National Children’s Bureau for the Joseph Rowntree Foundation.
Clark, A. (2011). Ways of seeing: using the Mosaic approach to listen to young children’s perspectives. Διαθέσιμο στο: http://learningaway.org.uk/wp-content/uploads/RL56-Extract-the-Mosaic-Approach-EARLY-YEARS.pdf. (Ανακτήθηκε: 5/11/2016).
Clark, A. (2010). Transforming children’s spaces: children’s and adult’s participation in designing learning environments. London: Routledge
Clark, A. και Moss, P. (2005) Spaces to play, More listening to young children using the Mosaic approach, London: National Children’s Bureau.
Christensen, P. και James, A. (επιμ.) (2008). Research with children: Perspectives and practices. London: Falmer Press.
Darbyshire, P., Schiller, W. και MacDougall, C. (2005). Extending new paradigm childhood research: meeting the challenges of including younger children, Early Child Developent and Care 175(6): 467-472.
Germanos, D. (2009). Le reamenagement educative de l’ espace scolaire, moyen de transition de la classe traditionelle vers une classe cooperative et multiculturelle. GERFLINT, σ. 85-101. Paris: Synergies/ Sud-esteuropeen, 2.
Gray, A. (2003). Research practice for cultural studies. London: Sage.
Hay, I. (2000). Qualitative research methods in human geography. Oxford University Press.
Johnson D. W., Johnson R. T. και Holubek, Ε. (2004). Cooperative learning in the classroom. ASCD: Alexandria: Virginia.
Johnson, D. W, Johnson, R. T. και Stanne M. A. (2000). Cooperative Learning Methods: A Meta-Analysis. Mineapolis MN: University of Minnesota Press.
Kapaxchi, B. και Kakana, D. M. (2014) Traditional Classrooms Transformed into Modern School Environments through Collaborative Action Research, International Journal of Elementary Education 3(3): 58-64. Διαθέσιμο στο: doi: 10.11648/j.ijeedu.20140303.12 (Ανακτήθηκε: 5/2/2017).
MacNaughton, G., Hughes, P., Smith, K. (2007). Young children as active citizens. Cambridge: Cambridge Scholars Press.
MacNaughton, G. (2003). Shaping early childhood: Learners, curriculum and contexts, Maidenhead: Open University Press.
Rinaldi, C. (2005). ‘Documentation and assessment: What is the relationship?’. Στο A. Clark, A. Kjørholt και P. Moss (επιμ.), Beyond listening: Children’s perspectives on early childhood services, σ. 17-28. Bristol: Policy Press.
Ryder Richardson, G. (2006). Creating a space to grow: the process of developing your outdoor learning environment. London: David Fulton.
Smith, B. L. και MacGregor, J. T. (1992). What is collaborative learning. Στο A. Goodshell, M. Maher, V. Tinto, B.L. Smith, J. T. MacGregor, Collaborative learning: A sourcebook for Higher Education. Διαθέσιμο στο: http://learningcommons.evergreen.edu/pdf/collab.pd. (Ανακτήθηκε: 3/11/2016).
Ward-Thomson, C., Aspinall, P. και Montarzino, A. (2008). The childhood factor: Adult visits to green places and the significance of childhood experience. Στο Environment and behavior 40 (1): 111-114.
Warming, H. (2005). Participant observation: a way to learn about children’s perspectives. Στο A. Clark, P. Moses and A. Kjorholt (επιμ.), Beyond listening: children’s perspectives on early childhood services. σ. 51-70. Bristol: Policy Press.